probleem in stap

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sjeempie

probleem in stap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-09 18:05

hallo,

ik ben met mijn fries bezig met dressuur en opzich gaat dit steeds beter.. vooral in draf en galop verbeterd ze maar in stap blijft ze eigenlijk hangen letterlijk en figuurlijk. in stap loopt ze niet met haar achterbeen onder de massa dus draagt ze zichzelf voor. in draf kan ik dat voorkomen door haar sneller te laten draven of overgangen te rijden maar op het moment dat ik haar sneller laat stappen verkort ze haar pas alleen maar en loopt ze dus nog steeds niet op haar achterbeen. hierdoor gaat ze ook vreselijk hangen en ben ik haar hoofd aan het tillen zegmaar. ik kan dan niet eens mijn hand ontspannen want dan trkt ze meteen de teugels uit mijn handen. met het longeren heb ik dit probleem niet. ik longeer bijgezet en dan loopt ze wel over haar rug. heeft iemand een idee hoe ik dit probleem op kan lossen?

Corally_B

Re: probleem in stap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 20:52

Ik zou toch zeggen dat ze voorwaarts moet blijven, juist als ze gaat hangen!! Dit kan je alleen maar oplossen door voorwaarts te gaan. Heb je les? Je zou namelijk echt iemand erbij moeten hebben om je te vertellen wat te doen op DAT moment....

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 21:07

Ze kan alleen maar hangen, als ze iets heeft om aan te hangen. Als je paard gaat hangen zit je er teveel aan met je hand. Halthouden en wegstappen op je been, zonder er teveel met je hand aan te zitten. Weer halthouden en weg. Vooral veel met je been rijden.

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-09 21:07

nee ik heb geen les. ik zit er wel over te denkne om dat te nemen maar heb daar op het moment even geen geld voor.

ik rij veel met mijn been eigenlijk maar heel weinig met mijn hand maar ik kan dat met haltouden en wegstappen wel eens proberen

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 21:11

Heel langzaam laten stappen en dan je teugels losser,je paard moet dan op je wachten en mag niet sneller.Als hij dat wel doet gelijk weer remmen of soms halthouden.Teugels moeten slap kunnen hangen zonder dat je paard harder gaat.Vergeet niet ook een zithulp terug te geven!Nageeflijkheid komt na tempocontrole.

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-09 21:30

maar dan loopt ze nog steeds niet met haar achterbenen eronder.. en mijn paard gaat uit zichzelf niet harder :+

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 01:07

Ik zou veel wendingen gaan rijden en wat gaan wijken in stap. Dan moet het paard meer gaan dragen met het binnenachterbeen en komt dus meer op de achterhand. Hou wel altiid het tempo constant en actief, hij mag niet trager gaan lopen. Wissel steeds af met wat actieve gangen rechtuit om hem aan het been te houden.

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 01:22

Probeer je paard niet te rond te willen rijden in stap.
Ik ken het probleem.
Mijn paard stapt ook heel kort en niet goed vanuit achter omdat ik hem te rond wil hebben.
Sowieso is de stap van mijn paard slecht, maar omdat ik hem te rond wil hebben gaat hij alleen maar korter lopen.
Laat hem een beetje met het neusje eruit lopen en drijf hem naar je hand toe.
Voel je druk komen op je hand laat je nog een beetje los en geef je weer been.

Corally_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 12:08

Hey Carolalisa, dan zou ik je toch adviseren om les te nemen, geld zou eigenlijk geen excuus moeten zijn!! Snap dat je misschien student bent maar bij de aanschaf van een paard en of verzorgpony moet je met dit soort dingen rekening houden. Het gevaar is dat je nu vanalles gaat proberen, en daar beschadig je misschien het paard mee!

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 11:19

Je gaf mij met je post de indruk dat het paard aan het hangen was omdat hij weg wil.Als hij alleen maar gaat hangen aan de teugels en daarbij kort blijft dan minder rond maken en vlug voor het been maken.Veel overgangen stap draf en halt maken.Wel iedere keer hand los laten.Als hij dan de teugels uit je handen trekt direct weer halthouden en weer loslaten.Achterbenen komen vanzelf als je paard goed aan de hulpen is.Zorg dus dat je terug kan en vooruit kan met een kleine hulp.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 12:01

D_Desteny schreef:
Probeer je paard niet te rond te willen rijden in stap.
Ik ken het probleem.
Mijn paard stapt ook heel kort en niet goed vanuit achter omdat ik hem te rond wil hebben.
Sowieso is de stap van mijn paard slecht, maar omdat ik hem te rond wil hebben gaat hij alleen maar korter lopen.
Laat hem een beetje met het neusje eruit lopen en drijf hem naar je hand toe.
Voel je druk komen op je hand laat je nog een beetje los en geef je weer been.

Dit is een goede manier. Daarnaast moet je goed je tempo onder controle houden. Speel met je tempo net als in de draf en galop. Laat je paard actief onder je door stappen.

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-09 07:55

oke bedankt voor de tips ik zal kijken of het beter gaat als ik haar niet rond probeer te rijden in stap.

@ Lies21: je hebt wel gelijk hoor dat geld gen rol zou moeten spelen en ik eigenlijk beter les kan nemen maar heb pas een nieuw zadel gekocht en dat was echt hard nodig want dit zadel licht veel beter.. ik moet hem alleen nog afbetalen vandaar dat ik op dit moment even geen geld heb maar ik ben absoluut van plan binnenkort les te nemen als ik een instructeur gevonden heb. ook jij bedankt voor de tip

Tiffanys

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 17:21

neem idd les ( maar dat wist je al)

en laat iemand meekijken tijdens het rijden... een ander vanaf de grond ziet dingen vaak anders.....

Tiffanys

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 17:22

tipje : ergens bij lessen gaan kijken , daar leer je ook van!