snelle galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cadaz

snelle galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 19:01

we hebben sinds afgelopen weekend er een nieuw paardje bij
erg leuke lieve merrie lekker voorwaards heerlijk :D
nou is ze in de galop vrij snel.

we rijden bijna altijd buiten dus op de zandwegen e.d. heb ik daar niks op tegen O:)
maar als ik in het land rijd (bakafmeting) dan mag ze van mij toch wat minderen qua snelheid

hoe kan ik haar duidelijk maken dat het niet zo snel hoeft en dat ze zich wat in moet houden.

(graag geen reacties e.d. van neem les enzo, we rijden puur recreatief lekker buiten in bos enzo dus les hebben we niet)

Smoethie

Re: snelle galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 19:12

hoe oud is ze?
miss heeft ze nog moeite met de galop en kan ze nog niet goed haar evenwicht vinden in de galop. Je kan proberen of dat je haar even door kan laten geloperen zodat ze steeds makkelijker de galop begrijpt. Probeer om buiten als je begint met galopperen eerst een paar meter op een rustig tempo te laten galoperen zodat ze weet dat ze niet altijd al te hard mag!

Als ze wat ouder is kan het zijn dat ze het nooit goed heeft geleerd en kan je het op de zelfde manier aanpakken probeer vooral buiten de eerste paar meter rustig te galoperen zodat ze egt goed daar krijgt dat ze niet altijd hard mag. als ze dan nog steeds haar weg wil hou dan vooral val en geef niet op ook kan je in de bak op een volte galopperen dan kan ze niet heel hard maar heft ze genoeg ruimte om te galoperen

nog veel plezier en Succes

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 19:19

ze is 12 jaar en heeft verder geen moeite met galop de galopeerd zo 10 rondjes door als je niks doet :D

je zegt probeer buiten de eerste meters op rustig tempo..
maar dat is dus mijn vraag hoe doe ik dat? :P

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 19:37

Tjaaaaa , je stelt hier naar ik hoop een eerlijke vraag, en het enige eerlijke antwoord dat maar gegeven zou kunnen worden is echt wel , NEEM LES .
Das niet om hooghartig neer te kijken naar die recreatieve ruiter, nee echt niet, maar wanneer je eender welke vraag ook maar steld aan je paardje, zou die dat ook moeten uitvoeren, en de wijze waarop je de vraag moet stellen is idd bij ieder paard een beetje anders maar er zijn toch algemene regels.
In de rijopleiding efft dit een naam gekregen " DRESSUUR " en dit is echt de enige oplossing, het is echt niet uitvoerbaar , als ze hier via bokt zo het één en het ander aanbrengen en da jij zegt ok we gaan die tip eens uitproberen, in de praktijk lukt dat echt maar voor maximaal 30 à 35*/* en het is dan de lesgever die ten eerste moet corigeren maar ook de vraag een beetje aanpassen aan jouw mogelijkheden en dus zo tot een goed compromis te komen, want het is zo geen 2 mensen doen het exact op dezelfde wijze.
Het paard op de juiste manier dressuurmatig te rijden is niet enkel om een wedstrijd te kunnen winnen ook niet om de eerste prijs bij een show te winnen maar is een noodzaak om je paard soepel in staat te stellen jou als ruiter te dragen, en dan nog te doen wat er gevraagt wordt, ook al wanneer je het alleen uit veiligheidsoverwegingen zou doen, je gaat toch ook niet de baan op met een auto die een slecht werkend stuur heeft en waarvan de remmen het maar heel soms doen.

_Daniella schreef:

we rijden bijna altijd buiten dus op de zandwegen e.d. heb ik daar niks op tegen O:)
maar als ik in het land rijd (bakafmeting) dan mag ze van mij toch wat minderen qua snelheid

hoe kan ik haar duidelijk maken dat het niet zo snel hoeft en dat ze zich wat in moet houden.

(graag geen reacties e.d. van neem les enzo, we rijden puur recreatief lekker buiten in bos enzo dus les hebben we niet)

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 19:43

aeolusnr1 schreef:
Tjaaaaa , je stelt hier naar ik hoop een eerlijke vraag, en het enige eerlijke antwoord dat maar gegeven zou kunnen worden is echt wel , NEEM LES .
Das niet om hooghartig neer te kijken naar die recreatieve ruiter, nee echt niet, maar wanneer je eender welke vraag ook maar steld aan je paardje, zou die dat ook moeten uitvoeren, en de wijze waarop je de vraag moet stellen is idd bij ieder paard een beetje anders maar er zijn toch algemene regels.
In de rijopleiding efft dit een naam gekregen " DRESSUUR " en dit is echt de enige oplossing, het is echt niet uitvoerbaar , als ze hier via bokt zo het één en het ander aanbrengen en da jij zegt ok we gaan die tip eens uitproberen, in de praktijk lukt dat echt maar voor maximaal 30 à 35*/* en het is dan de lesgever die ten eerste moet corigeren maar ook de vraag een beetje aanpassen aan jouw mogelijkheden en dus zo tot een goed compromis te komen, want het is zo geen 2 mensen doen het exact op dezelfde wijze.
Het paard op de juiste manier dressuurmatig te rijden is niet enkel om een wedstrijd te kunnen winnen ook niet om de eerste prijs bij een show te winnen maar is een noodzaak om je paard soepel in staat te stellen jou als ruiter te dragen, en dan nog te doen wat er gevraagt wordt, ook al wanneer je het alleen uit veiligheidsoverwegingen zou doen, je gaat toch ook niet de baan op met een auto die een slecht werkend stuur heeft en waarvan de remmen het maar heel soms doen.

_Daniella schreef:

het is ook niet dat ik er op tegen ben om les te nemen, maar je krijgt zo vaak reacties van ja neem les en meer niet.
daar kan ik zo nijdig om worden, mensen stellen een normale vraag en krijgen zo'n bot antwoord van: neem les

heb slechts enkele keren op dit paard gereden dus misschien komt het allemaal nog wel en is het nog even wennen
mocht het nog een probleem blijven zal ik wat lessen ook wel overwegen. maar was nu gewoon benieuwd of iemand ditzelfde hadmee gemaakt en tips heeft :)

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 19:52

wat doet ze als je haar op een volte zet. en dan bijvoorbeeld de volte gaat sluiten en openen. verder weet ik het eigenlijk niet zoe goed.
wat ik bij vrijheidsdressuur doe is dat als ze te hard gaan terug gaan naar de vorige gang en dan weer rustig opnieuw proberen. tot dat ze het een beetje door hebben.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 20:08

Je kan proberen haar eens aan het werk te zetten tijdens de galop! Dus probeer wat oefeningen, en schijnovergangen!
Mijn pony was eerst ook erg snel, en nu galoppeerd ze heerlijk rustig!

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 20:15

floorsil schreef:
wat doet ze als je haar op een volte zet. en dan bijvoorbeeld de volte gaat sluiten en openen. verder weet ik het eigenlijk niet zoe goed.
wat ik bij vrijheidsdressuur doe is dat als ze te hard gaan terug gaan naar de vorige gang en dan weer rustig opnieuw proberen. tot dat ze het een beetje door hebben.

op de volte gaat ze nog snel en scheurt ze echt letterlijk door de bochten dan haal ik dr weer terug naar draf en probeer het dan weer alleen gaat ze nog snel

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 20:16

mijn paard deed dit ook, het hielp ten eerste (dit deed ik vaak fout) om haar goed op 2 teugels te houden en vooral ook de buitenteugel er goed bij te houden. Daarnaast zette ik haar dan even 2 a 3 passen terug. Dus gewoon galopperen en dan even 2 passen naar het tempo rijden dat je zelf graag wilt (dus zwaar gaan zitten en druk geven op de teugels, wel je paard voor het been houden) en dan weer ontspannen en weer wegrijden. Misschien werkt dit voor jou ook. Succes!

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 20:20

liefhelietje schreef:
mijn paard deed dit ook, het hielp ten eerste (dit deed ik vaak fout) om haar goed op 2 teugels te houden en vooral ook de buitenteugel er goed bij te houden. Daarnaast zette ik haar dan even 2 a 3 passen terug. Dus gewoon galopperen en dan even 2 passen naar het tempo rijden dat je zelf graag wilt (dus zwaar gaan zitten en druk geven op de teugels, wel je paard voor het been houden) en dan weer ontspannen en weer wegrijden. Misschien werkt dit voor jou ook. Succes!

zal het eens proberen, dankje :)

Joyro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 10:00

Het is wat lastig uitleggen op papier, daarom is 'neem les' natuurlijk een veel gehoord antwoord. Want als het antwoord niet werkt dan kan een instructeur direct zeggen wat je nog verder kunt doen. Maar zelf ermee gaan oefenen is ook prima!
Mijn idee zou zijn om tempowisselingen te rijden in galop en desnoods ook weer overgang terug naar draf en opnieuw aanspringen. Het terugrijden in een tempowisseling op zit, gewicht verplaatsen en zwaar zitten, en ophouding (kneepje) in de teugel. Als ze hier niet op reageert dan mag je beiden meer overdrijven echt zwaar zitten en flinke ophouding en hand wat langer gesloten houden. Bij gehoorzamen ook weer een overgang terug naar haar favo tempo. en zo wisselen tot je iedere stap (snelheid) zelf in de hand hebt.
Succes ermee, welke methode je ook gaat kiezen om verder te komen!

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 11:40

doet ze het ook met longeren? (ligt het zadel goed?)
zit je zelf wel goed? kan jou houding misschien vluchtgedrag creeeren?
deed ze dit ook bij de vorige eigenaar?
Kortom je moet eerst weten waarom ze zo hard gaat.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 08:28

Veel wendingen, voltes rijden, heb ook eens zo een paard gereden voor iemand, kon alleen maar hard, liefst nog harder, heb hem rustig gekregen door alles schouder binnen waards te rijden eerst in de ren galop later ook in draf als hij was uitgerend, waar hij daardoor later steeds minder zin in had, ( het rennen dus) hij hoefde ook niet meer te rennen.
Daarna ontspannen rijden liefst een lang teugeltje, vond hij wel eng, was geen lange teugel gewend. 8-)

marjonneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 19:44

Tegenhouden met je teugels, en daarna weer even laten gaan, tegenhouden en weer laten gaan... enzovoort. Tot ze even een rustiger tempo krijgt. Dan laat je duidelijk merken dat dat is wat jij wilt zien!

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 20:23

aangaloperen terugnemen aangaloperen terugnemen aangaloperen terugnemen... steeds maar kort galoperen zodat e nit heel eg vel snelheid kan maken en vanuit een rustige draf aangaloperen.. probeer niet steeds op dezelfde plek aan te galoperen dan gaan ze soms vanzelf en jij moet wel zelf zeggen wanneer het moet. na een tijdje steeds wat langer laten galoperen (dus na een paar dagen weken) en dat rustig opbouwen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 21:15

neelke123 schreef:
ga heel snel draven en dan gaan galoperen en heel erg inhouden

Als je het wil verpesten moet je dat doen :j
Ten eerste moet je vanuit een rustige draf aangaloperen, anders gaat je paard inderdaad alleen maar hard.

Verder vooral op de volte zetten en veel van tempo wisselen. Hou je paard aan het werk, zodat hij zich volledig op jou moet focussen.

Kell_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 21:43

Ophoudingen maken en op de volte laten galoperen, maar wel goed je been eraan houden!

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 10:04

montyjansen schreef:
alleen maar hard, liefst nog harder, heb hem rustig gekregen door alles schouder binnen waards te rijden eerst in de ren galop later ook in draf als hij was uitgerend, waar hij daardoor later steeds minder zin in had, ( het rennen dus) hij hoefde ook niet meer te rennen.
Daarna ontspannen rijden liefst een lang teugeltje, vond hij wel eng, was geen lange teugel gewend. 8-)

dit deed hij zelf dat rennen, daar ging ik hem dan ook aan het werk zetten, er zijn aandacht bij vragen, dan willen ze op een gegeven moment niet meer rennen wand dan moeten ze aan het werk, is vermoeiend voor ze, waardoor ze rustig worden en meer aandacht aan jouw geven, wachten dan wat jij wilt dat hij moet doen. 8-)
Tempo terug nemen en teugels losser, werkt vaak niet omdat ze dan meer de nijgen gaan krijgen om meer aan de teugels te gaan hangen, zowel ruiter als paard/pony.
Laatst bijgewerkt door montyjansen op 05-09-09 10:07, in het totaal 1 keer bewerkt

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 10:06

Het lukt wel hem goed in te houden? Dan kunnen je proberen om vanaf een heel rustig tempo in te springen en dan bij de volgende letter weer in draf/stap en dat telkens doen. [niet over vragen natuurlijk]

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 19:06

bij één van onze paarden ging het ook zo,
zij ging altijd door de bak crossen vanaf het moment dat ik probeerde te draven,
ik heb haar toen idd vooral met de buitenteugel heel strak gehouden maar ook als je zeg maar mee beweegt met het paard en je beweegt iets naar achter je hand mee nemen,
dus ; ophouding, los

Tallytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 20:12

oooh ik lees hier mee.. heb t zelfde probleem

Equiforce

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 20:25

Het is zowieso nutteloos om een snel galloperend paard tegen proberen te houden: het paard is en blijft een stuk sterker dan jij en je kunt immers beter mét het paard werken dan ertegen. Meteen proberen tegen te houden zal dus niet erg veel zin hebben en maakt het er niet leuker op.
Voordat je overgaat naar de galop, zou ik zeer sloom gaan draven (bijna naar de stap), en dan in de bocht in galop aanspringen, zoals je altijd doet. Gaat ze te snel, dan moet je haar meteen op de volte zetten (met een zo lange teugel mogelijk!) en gewoon doorgalloperen, evt nog wat aandrijven (want je wilt het impuls behouden). Met lange teugel helpt voor de ontpanning - dan kan ze zakken en haar rug ontspannen - en wanneer paarden ontspannen gaan ze vaak ook wat langzamer dan normaal. let wel op dat je zelf ook ontspant! Wanneer ze langzamer gaat en evt wat minder druk kun je oppakken en in een rustiger tempo voortzetten, de impuls behoudend. Veel belonen met je stem tussendoor, om te laten weten dat alles oké is.
Dit gewoon een aantal keer doen, ze merkt vanzelf dat jij ook ontspannen bent en zal dan ook langzamer gaan galloperen. :)

Tiffanys

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 17:00

ontspannen.. en voltes galloperen....
de kans niet geven om op de lange zijde aan te sprinten....