Mijn paard heeft zijn mond veel open tijdens het rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fishstick

Mijn paard heeft zijn mond veel open tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 16:49

Hallo,

ik rijd sinds 3 maanden een tinker/fries ruin van 12 jaar. Hij heeft nog nooit echt veel gedaan (dressuurmatig niks gedaan), zijn vorige baas heeft alleen
een beetje met hem gefrestyled en erop gezeten. Nu is hij dus in het bezit van Ingrid (het baasje van muppet) en die vertelde mij dat ze nogal moeite had
met een goed bit voor hem te vinden.

De eerste maand hield hij het bit super vast, dus ik keek in zijn mond en zag dat hij allemaal haken enz. had. Ik vertelde aan Ingrid dat hij nodig naar
de tandarts moest. (hij was blijkbaar nog nooit naar de tandarts geweest).
De rest van de maanden ging het rijden steeds beter en ik merkte echt verschil! De laatste 2 weken wordt het werk wat moeilijk voor hem (ik heb de eerste paar maanden gewoon heel veel buitenritten met hem gemaakt om zijn conditie op te krikken, heb minimaal 2 maanden alleen maar gestapt en gestapt en 2 a 3 minuten gedraaft per rit, elke buitenrit was zo'n 10 kilometer of meer). Maar deze maand zijn we begonnen met het meer rechtrichten, en soepel worden op beide handen, eerst kon hij nog geen eens op rechts galoperen zo scheef was hij. Nu kan hij dat wel en zelfs ontspannen.

Maar nu het probleem sinds eigenlijk de basis er goed in zit en hij ontspannen loopt, mooi in aanleuning en goed reageert op mijn hulpen (begrijp me goed het is echt geen sloom paard, hij wil juist heel graag hard werken en leert erg snel) heb ik de laatste 2 weken op gemerkt dat hij zijn mond steeds vaker open doet tijdens het rijden... en ik weet gewoon niet wat ik fout doe! Hij loopt ontspannen, ik doe altijd een goeie warming up (15 stappen, daarna draven enz, na afsluiting 20 minuten uitstappen)... en een goede cool down. Als hij in aanleuning loopt heb ik niks in mijn handen, natuurlijk nog wel gewoon contact.. maar toch loopt hij met zijn mond open..

Hij heeft een dubbel gebroken watertrens in zijn mond die gewoon is, niet te dik niet te dun, niet van aurigan of argentaan.. gewoon zilverkleurig.. hij zit ook niet te groot, het hoofdstel staat ook niet zo dat het bid helemaal in zijn mondhoeken trekt.. hij zit gewoon goed. En toch houd hij zijn mond open????!!!!

Weten jullie wat ik er aan kan doen.. ik weet het echt niet, een meisje daar op stel zijn gewoon een sperriem omdoen dan zie je het niet, dit vind ik absoluut niet juist hij doet dat namelijk niet voor niks zijn mond open, er moet iets zijn...

Kunnen jullie mij alsjeblieft helpen, ik zal zelf te denken aan een niet al te dik dubbel gebroken bustrens van aurigan, ik hoor daar veel goeie verhalen over..

Kan iemand me alsjeblieft helpen!!!

groetjes,
stefanie

Smoethie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 19:07

Hoi,

Leuk dat je steeds meer gaat rijden en met hem voruitgang wil boeken!

je kan kijken wanneer hij zijn mond open doet begitn het al als je je teugels op maat neemt
of als je al even aan het rijden bent kijk of dat je aan hem merkt dat die ergens last van heeft
als die zjn mond opendoet
je kan eventueel ook les nemen miss ziet iemand het als die er naast staat, wanneer die zijn
mond open doet
probeer vooral ontspannen te rijden

Bij mij op stal stond ook een tijdje een paard dat ook bij het rijden met zijn mond open liep
alleen zei de dierenarts dat dat bij veel paarden ook een vorm van ontspanning is!

je moet maar kijken ik hoop dat ik je een beetje geholpen heb!

Xx E

aeolusnr1

Re: Mijn paard heeft zijn mond veel open tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 20:01

normaal is het een teken van verzet, maar tis natuurlijk aan de ruiter uit te vissen tegen wat hij in verzet gaat.
Ook zeker werk maken van een goede nageeflijkheid

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 12:26

Ondanks dat het een dubbelgebroken bit is (en dus 'zacht' behoort te zijn), kan het goed zijn dat het bij dit paard niet lekker in zijn mond ligt.
Ik denk in eerste instantie niet dat het aan jou ligt, maar puur dat je paard er niet comfortabel mee is.
Sommige paarden lopen lekkerder met een enkelgebroken bitje of zelfs met een stang. Enkel en dubbelgebroken bitjes werken veel meer in op de lagen omdat heen gebroken bit om de tong 'heen vouwt'. Door de druk op de lagen kan het weer zijn dat het paard zijn mond opent.
Het is hoe dan ook een teken van verzet, hij geeft duidelijk aan dat dit bit hem niet lekker ligt.
Mijn advies: probeer zoveel mogelijk verschillende bitten van anderen uit, dunner, dikker, enkel- of ongebroken voor zover dat in de mogelijkheden ligt, als je inderdaad denkt dat het probleem bij het bit ligt.

fishstick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-09 15:24

ik denk inderdaad dat het probleem bij het bit ligt en niet bij mij.
Ik heb al wat mensen gemaild die bitten verkopen en vragen naar hun ervaringen, ik heb nu ook iemand gebeld die
Sprenger en Myler bitten ter proberen beschikbaar stelt, dus dat ga ik zeker doen en dan maar hopen dat het over
gaat...

Ik wil namelijk wedstrijden gaan rijden, maar dat ga ik niet doen als hij last van het bit heeft!!!!!

Super bedankt voor jullie hulp!

groetjes,
stefanie

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 15:29

Ik ben het wel met Nickas eens maar ook met de zin van 'ontspanning' van niene06.

Als het uitgesloten is dat het probleem bij het bit is
zou het ook goed de ontspanning zijn. Heeft hij alleen zijn mond open?
of speelt hij ondertussen ook veel met zijn tong?

als hij veel tongbeweging heeft is een bit waar hij me kan spelen
misschien een oplossing.

verder zou ik niet precies durven zeggen wat het is
maar vind het een goeie zaak dat je er werk van maakt en niet een sperriem
erom gooit, succes nog :D

fishstick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-09 15:50

Shanedow schreef:
Ik ben het wel met Nickas eens maar ook met de zin van 'ontspanning' van niene06.

misschien een oplossing.

Je hoort hem soms een keertje knabbel aan het bit, niet kauwen ofzo maar gewoon dat hij met zijn tongetje ermee aan het spelen is (dat geluidje). Maar ik denk zelf toch echt dat er iets mis is met dat bit... ik heb nu net een paardentandarts gemaild wat hij denkt en misschien anders maar eens een second opinion bij een andere tandarts aanvragen! Ik wil namelijk echt niet met een paard de ring in gaan als die pijn heeft aan zijn mond!!!!

Vio

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 10:42

fishstick schreef:
Shanedow schreef:

misschien een oplossing.

Je hoort hem soms een keertje knabbel aan het bit, niet kauwen ofzo maar gewoon dat hij met zijn tongetje ermee aan het spelen is (dat geluidje). Maar ik denk zelf toch echt dat er iets mis is met dat bit... ik heb nu net een paardentandarts gemaild wat hij denkt en misschien anders maar eens een second opinion bij een andere tandarts aanvragen! Ik wil namelijk echt niet met een paard de ring in gaan als die pijn heeft aan zijn mond!!!!

Goed plan! Je denkt er zo te lezen goed overna. Je zou het eventueel ook een smet een mexicaanse neusriem kunnen proberen.

SjakieXX

Re: Mijn paard heeft zijn mond veel open tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 18:32

Misschien is bitloos rijden een optie?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 18:36

Dat denk ik niet Romario, zie eerst nog maar eens of de wedstrijden bitloos behoorlijk van de grond komen.