Alleen onregelmatig in de draf bij het rijden/longeren.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Soraya85

Alleen onregelmatig in de draf bij het rijden/longeren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 11:20

Hallo,

Mijn haflinger is in draf onregelmatig als ik haar rij of longeer. Omdat ik eerst wilde achterhalen waar dit vandaan kwam, heb ik niet niet te veel van haar gevraagd. Er komt een osteopaat.

Gisteren was ik een spelletje met haar aan het spelen. Ik rende langs de afrastering van de wei, met een beetje hooi. Aan het einde kreeg ze steeds een pluk, en dan renden we weer naar de andere kant. Ze vond dit een enorm leuk spelletje.
Je raadt het vast al, hier was niks van onregelmatigheid in te zien.

Nu weet ik niet of ze mij voor de gek houdt en helemaal niet onregelmatig is. Het is nogal een dominate dame, die telkens iets anders uitprobeert.
Of kan het zo zijn, dat ze als ze vrij draaft, niks vertoont, maar weldegelijk onregelmatig is.
Ik longeer overingens zonder zadel, dus hier kan haar onregelmatigheid niet aan liggen.

Natuurlijk komt de osteopaat en dierenarts om toch het een en ander uit te sluiten, maar ben toch benieuwd wat jullie hier van vinden.

Zafinne

Re: Alleen onregelmatig in de draf bij het rijden/longeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 11:29

Inderdaad ostheopaat erbij halen. Het kan zijn dat je paardje wat vast heeft zitten, maar waaar ze alleen last van heeft als je haar rijdt. Alleen vind ik het gek dat ze dan wel onregelmatig loopt bij longeren maar niet bij de wei. Het kan natuurlijk ook zijn dat je een zware bak hebt? Succes ermee iig! :)

Nikitah86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 11:32

ik ben echt een leek in dit soort dingen duss ga ook geen advies geven ofzo (behalve osteo erbij halen, en dan een goede)..

Maar kan het niet zo zijn dat ze op de wei rechtuit liep en bij longeren op een volte? En dat je haar bij het longeren aan het werk zet en ze op de wei vrij loopt en dus minder houding verwacht wordt??

In ieder geval succes met het achterhalen waar dit aan ligt!

chantal1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 11:35

Aan welk been loopt ze kreupel? Scheelt het of ze links of rechtsom of rechtuit loopt. Is er iets warm of dik? bv hoef

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 11:43

Bedankt voor de snelle reacties!
even antwoorden...

Zafinne: de ondergrond is inderdaad vrij zwaar. (vooral na de regen). Maar ik heb haar op het zelfde stuk gereden/gelongeerd/vrij gelopen. Dus ik zou dan eigenlijk geen verschil moeten zien.
Nilitah86: de wei is inderdaad een recht stuk. maar als ik met haar rij, rij ik het zelfde lange stuk. Van haar houding verwacht ik nog niet veel, juist omdat ik niet weet of er iets met haar is.
Ik heb haar nu pas 4 keer bereden sids ik haar heb gekocht, en is eigenlijk altijd lekker met de neus naar de grond. En heb nu een paar keer een rustig drafje geprobeerd, om te kijken of ze nog onregelmatig liep. Daarna stap ik weer rustig.
chantal1982: haar onregelmatigheid wisselt, meestal heeft ze meer moeite met rechtsom, en dan haar voorbenen. Maar het wisselt met de dag. Daarom vraag ik mij af of het wel echt onregelmatigheid is. Of dat deze dame het een leuk spel vindt. Ik heb nog niks kunnen ontdekken van warm/dik. Maar zal als ik met haar bezig ben geweest er even extra op letten.

bedankt voor het meedenken! :)

poekpoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 12:07

Heb je je paardje laten keuren bij aankoop?
Het kan best zijn dat ze wat vast zit. Als ze dan 'vrij' lopen, doen ze dat op een manier wat ze gemakkelijk vinden. Je ziet er dan ook vaak niet wat aan. Maar op het moment dat je ze aan het werk zet dwing je haar in een andere houding te lopen, waardoor je wel kunt zien dat ze onregelmatig is.
Hoe loopt ze op een harde ondergrond??
Ik ben benieuwd wat de dierenarts/ osteopaat zegt.

Joyro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 12:39

Maar zou het misschien ook te maken kunnen hebben met dat je wat druk op je teugel zet om haar nageeflijk te krijgen? Het kan zijn dat ze daardoor mogelijk wat onregelmatig gaat lopen. Als ze zonder ruiter en harnachement wél goed loopt dan zou je ook eens kunnen kijken naar wanneer de kreupelheid zich nu met name manifesteert, wat doe je dan / wat vraag je op dat moment.
En is er verschil bij een harde en zachte ondergrond?

Verder denk ik dat je er een osteopaat een goede keuze van je is. Succes ermee!

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 13:05

Poekpoek: ik heb het paardje niet laten keuren bij aankoop. Wel is nog 2 jaar geleden gekeurd door vorige eigennaar. toen ze volledig goedgekeurd. Doordat ze zo onwijs dominant is, en we elkaar nog nog niet zo lang hebben, ben ik nog niet met haar naar buiten gegaan. Ik heb haar dus nog niet op een harde (steen/asfalt) ondergrond gezien.
Joyro: Ik zet nog helemaal geen druk op de teugel, daar ben ik nog helemaal niet mee bezig. Ik ben puur bezig met opzadelen, rondje rijden, kort draven, wat simpele figuren rijden, en weer afzadelen. Dit is voor nu training genoeg voor haar. Ik ben vooral bezig met de omgang met elkaar, omdat ze zo onwijs dominant is. Ze is onregelmatig zodra ze aandraaft. Aan de longeerlijn (zonder zadel) en als ik haar rijd (met zadel). Alleen als ze vrijdraaft, zie je niks.
Ik heb alleen nog met haar gereden/gelongeerd in de wei, zelfde stuk als waar ze vrij draaft.

Toch bedankt voor het meedenken haha, maar het is mij ook een beetje mystery vandaar dat ik jullie 'hulp' vraag.

chantal1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 13:14

dan is het inderdaad vreemd, ook ik denk dat een osteopaat of da dan een goede oplossing is

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 13:21

Zoals al iemand voor mij heeft gezegd, weet niet meer wie :o
Denk ik dat ze het los niet doet omdat ze dan in een houding kan lopen die ze zelf fijn vindt en haar balans ook zo heeft.
Je zegt dat je haar rijdt met haar neus naar de grond. Dan vraag je wel degelijk wat werk van de spieren. Het kan zijn dat je pony niet goed rechtgericht is.
Mijn advies, laat haar controleren door een DA en/of osteopaat. Maar neem daarna ook goed les! Probeer haar ook rijtechtnisch (en jezelf) goed te verbeteren zodat dergelijke klachten niet meer voorkomen. Het kan namelijk zijn dat ze op een volte op de binnenschouder valt en daardoor wat gaat hinken/onregelmatigen.

Beau_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 10:50

Zonder het gezien te hebben zou je ook eens kunnen kijken of het niet zogenaamde "teugel kreupelheid" is?
Die van mij heeft dit ook namelijk wel eens (ook alleen in de draf), wat dan het geval is dat ze teveel op haar voorhand loopt en
te weinig activiteit toont van achter uit. Zodra ik in het juiste tempo en met voldoende activiteit draaf is het onregelmatig lopen verdwenen. Is iets simpels om te controleren ;)
Uiteraard is het verder na laten kijken altijd verstandig

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 11:24

Neem haar eens mee de straat op aan de hand en als je haar wat langer aan het werk zet neemt de kreupelheid dan ook af?
Jammer dat je haar niet hebt laten keuren, een keuring kost 80 tot 100 euro en kan je veel ellende besparen, als je nog een keer iets anders koopt laat het paard dan i.i.g. op een volte op het harde draven als je ook dan niet keurt.
En een paard kan nog zo'n goede keuringspapieren hebben als je er zelf niet bij bent op het moment van keuren dan hebben deze papieren geen enkele waarde, vooral niet als het al twee jaar geleden is.