uittesten of iets anders?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kelly007

uittesten of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 08:23

Ik heb een vraag, ik weet niet of het hier goed staat indien niet mag het verplaatst worden.

Ik heb een 3,5 jarige merrie die ik momenteel 2 x in de week een halfuur les mee krijg. (geen commentaar op de leeftijd aub is met de lesgever grondig besproken en hij vind het kunnen).

Ze gaat goed vooruit stelling begint ze beter te begrijpen de tact begint ook te beteren soms is ze nog wat heftig, maar dit is normaal voor haar leeftijd.
Nu gisteren stoote ik tegen een probleem.
Het is een pony dat normaal niet snel schrikt, maar nu gisteren was er steeds op een bepaalde plijts in de piste waar ze met een grote boog omheen liep en het op een lopen zette.
Op het einde ging dit al wat beter ik heb haar wat kunnen overtuigen dat dit hoopje zand toch niet zo eng was.
Nu vraag ik mij af of ze dit nu elke keer gaat vertonen of niet en of dit gewoon uitproberen is of echte angst.

tips enz zijn zeer welkom.

Anoniem

Re: uittesten of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 08:42

Niets van te zeggen zonder een kristallen bol te hebben ;)
Kwestie van even afwachten wat er volgende keer gebeurt. Paard is jong, moet nog leren dat als jij zegt "toe maar, daar kun je veilig langs", dat dat dan ook zo is. Je weet soms niet wat ze (denken te) zien op zo'n plaats... Mijn pony heeft bv wel eens ineens vreselijk de pest aan een plek gehad met buitenrijden, was er niet langs te krijgen. Kwam er later achter dat dat de plek was waar de dode biggen/varkens klaargelegd werden voor de Rendac. Ik rook er niets, maar mijn pony vertikte het om er langs te gaan.

biancaatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 09:05

Hoi,
Mijn paard heeft precies hetzelfde, hij is dan al wel 11 jaar, maar op bepaalde plekken in de bak, krijg ik hem soms met geen mogelijkheid langs.
Kan idd zijn dat een je pony daar iets raars heeft geroken, of in zijn wereld iets heeft gezien wat eng is.
Is mijn tip, rustig weer proberen, en geruststellen, en vooral niet onzeker worden of aan je pony laten voelen dat je het zelf ook spannend vind, of hij of zij er nu wel langs wil gaan.
Doe net of het er niet is, mocht ie toch op de loop gaan of opzij springen, zet hem op de volte en doe of er niks aan de hand is.
Dat werkt ook voor mij het allerbeste, succes

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 13:27

Probeer het gedrag te negeren en gewoon door te rijden. Doordat jij gaat reageren gaat je pony het (vaak) nog enger vinden en er meer op reageren.
Zelf vermijd ik eerst de spanningsplaats wat en rijd er daarna geleidelijk weer meer naartoe zodat ze op den duur niet door hebben dat je er langs gaat. Goed je been erbij houden zodat je tempo goed blijft en gewoon doorrijden. Verder moet je proberen de gedachten van je pony bij jou zien te krijgen. Rijd lekker overgangen en wendingen om haar op jou te laten letten, vaak hebben ze dan geen tijd om enge dingen te zien.

Joyro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 13:37

Lastig te voorspellen of ze dit nu vaker gaat doen. Het kan gewoon dat ze 'iets' gezien heeft, ik negeer het zelf altijd en rijd er juist meteen weer langs.
Meestal ga ik er dan ook iets vragen, overgang, afwenden of andere oefening. net zoals chrisje_83 om er idd de aandacht bij te krijgen.
Niet boos worden, lekker relaxed blijven zitten en gewoon herhalen van het passeren van de 'beruchte' plek.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 15:52

niet forseren. Gewoon er langs rijden met bv de binnenstelling zodat ie t niet gelijk "ziet" duw hem er met je binnenbeen dan heen. als je de gewenste reactie hebt, even belonen en verder rijden en zo een beetje op die plek blijven reageren tot hij er zelf geen aandacht meer aan schenkt.