Já, ik heb les. Maar ik heb 2 maanden nauwelijks gereden dus ook geen les gehad, en de komende week kan ik nog geen afspraak plannen.
Grondwerk doen we al.
Dus die adviezen hoeven jullie ook niet te geven
Ik heb dus twee maanden bijna niet gereden omdat mijn paard op alles ging protesteren. De time-out heeft geholpen, ik ben nu ook op een andere manier gaan rijden, en het gaat nu véél beter. Natuurlijk zijn er genoeg probleempjes en lastigheden maar niets waar ik zelf totaal niet mee om kan gaan. Er is echter één ding wat ik wel heel lastig vind. Als ik mijn paard eventjes rustig laat stappen dan gaat ze heel snel op de automatische piloot. Ze sjokt maar wat voort en is nog nauwelijks gevoelig voor mijn hulpen. Normaal is ze licht voor het been en reageert ze al als ik de teugel tegen haar nek leg; op zo'n moment dus echt niet meer. Regelmatig als ik dan 'doorvraag' valt ze stil, en is er helemaal niets meer te beginnen. Ze staat heel ontspannen maar ik krijg niets aan reactie. Niet op been of zweep of teugels. Niet als ik rustig afwacht. Niet als ik boos word. Niet als ik haar geruststel. Niet als er een ander paard voor haar langs loopt. Gewoon niets.
Dit gebeurt soms ook uit bijvoorbeeld de galop - ik vraag haar terug naar draf, en vier stappen later gaat ze stilstaan.
Op het moment dat ik afstap is dat vaak (maar niet altijd) meteen doorbroken en loopt ze weer heel gemakkelijk mee. Als ik er daarna weer opstap loopt ze ook gewoon verder.
Dit gebeurt zéker niet altijd, en ik kan ook niet een specifieke oorzaak ontdekken. In de stap zou het verveling kunnen zijn, dus dat probeer ik te voorkomen, al vind ik dat nogal lastig bij met name het in- en uitstappen. Omdat bij haar zó snel de energie eruit is bij de stap is verruimen en verzamelen heel erg lastig, want alle impuls ontbreekt al gauw, hoewel ze wel een hele ruime stap heeft. Figuren rijden werkt ook niet, ook dan valt ze heel snel stil.
Zonder zadel/met zadel maakt weinig uit, ik rijd/reed weinig zonder zadel maar het is ook dan wel voorgekomen.
Locatie heeft ook weinig invloed, dit is ook wel gebeurd op een buitenrit.
Ze kán wel energiek stappen; als ik korte stukjes stap-draf-stap-halt-stap-draf etc doe, is de stap heel netjes en blijft zij ook alert.
Ik weet dus niet goed wat de oorzaak is en daardoor ook niet hoe ik het kan voorkomen. Daarom wil ik het hier voorleggen, misschien herkent iemand het, en kan iemand tips geven. Zowel voor hoe ik de stap interessant kan houden, als waar het stilstaan mee te maken kan hebben.