Training en een bijrijdster. Probleempje...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pink_Horizon

Training en een bijrijdster. Probleempje...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 15:07

Ppf dubio hoor, jullie moeten even helpen :(:)
Ik hoop overigens dat ik het hier goed heb geplaatst!

Pride is een (net) 5 jarige Welsh Cob merrie. Ze is ingereden op haar 3e maar tot vorig jaar winter hebben we weinig serieus gedressuurd (vooral buiten gereden ed).

Sinds een maandje of 1,5/2 lijken Pride en ik nagenoeg op 1 lijn te liggen :+ Uiteraard zijn er altijd ups en downs maar nu was er voor het eerst écht het gevoel dat ik precies kon bepalen wat Pride deed. Voorheen reden we samen, nu kon ik háár rijden, zegmaar :+

Al enkele keren eerder heb ik gemerkt dat als er geregeld of een poosje andere mensen op reden dat Pride voor mij veel moeilijker te rijden was. Dit waren apsolute geen slechte ruiters maar Pride heeft nogal een ''eigen'' manier van gereden moeten worden (ze loopt heel erg op de voorhand, graag lang en laag en kan vreselijk protesteren op je hand als je wil terugnemen), die voor de andere mensen niet 1-2-3 op te pakken is. Enige die haar meteen heeft lopen zoals het moet is mijn instructrice (pony kan het apsolute wel, maar meer dan manege lessen heb ik ook niet gehad voor ik Pride kocht..).

Nu heb ik er voor Pride voor gekozen om toch weer een bijrijdster te nemen. Ik heb zelf een fulltime baan en helemaal nu we in huis alles aan het verbouwen zijn zit meer dan 3 soms 4 keer in de week rijden er niet in. Zomers gaat het nog wel, dan staan ze ook lekker veel buiten en is het wel te doen imo, maar swinters staan ze soms maar een uur of 3 op het padock.. Ik vond dit voor Pride niet eerlijk en besloot het toch nog eens te proberen.
Meisje (21) is nu een keer of 6 geweest en super enthousiast, ik kreeg ook al enkele keren te horen dat Pride het netjes doet samen met haar (bij Pride is er een flink verschil tussen goed voelen en ''er leuk uitzien'').
Ze heeft om de week les van mijn instructrice (dit was mijn eis en vind ze zelf alleen maar fijn). Ze komt 2 keer in de week en het is de bedoeling dat ze zeker 1 keer daarvan lekker buitenuit gaat en zo nu en dan een sprongetje, dus laat zeggen nog 1 keer per week dressuurt (ik wilde juist meer ontspanning voor Pride).
Nu hebben we afgelopen week weinig gedressuurd zelf en heeft de bijrijdster deze week 3 keer gereden. En waar ik al bang voor was gebeurde, Pride was weer even tegendraads als enkele maanden terug.
Instructrice er even op en die had haar na enkele minuter weer lekker lopen (klinkt zo heel simpeltjes maar dat gaat dan best even rouw, want dat kan Pride zelf ook...) en daarna bij mij ook weer fijn gelukkig.
Maar ik ben dat eeuwige gevecht eigenlijk beu... Het ging zo fijn, we waren het zo eens en ik kon zo trots op haar zijn na het rijden. Ik wil niet moeten vechten om fijn te kunnen rijden, niet iedere keer weer...

Ik vind het egoistisch tegenover Pride en de bijrijdster om te zeggen dat ik er toch weer mee stop, maar ook oneerlijk tegen Pride en mezelf om te weten dat we elkaar enkel frusteren tijdens het rijden want dan is mijn lol er zo vanaf.
Ik zit er nu aan te denken om eerst een middenweg te proberen, bijrijdster enkel lekker boshobbelen en lessen en zodra de instructrice denkt dat we nagenoeg gelijk liggen kwa training dat ze dan zelf mag dressuren. Of ben ik nu echt een giga zeik-muts :\
Heb het er overigens met mijn instructrice ook overgehad en die lijkt mijn middenweg het beste, al vind die 3 a 4 keer rijden ook geen probleem voor Pride. Ze is overigens wel te spreken over haar, dat vooropgesteld.

Ik zou hier graag jullie mening over hebben :)

Wachtff

Re: Training en een bijrijdster. Probleempje...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 15:09

ummm 3 a 4x per week is toch prima? Alleen staat ie de dagen dat je niet rijdt wel buiten? Heeft ie wat te doen bedoel ik ;)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 15:12

Je moet doen wat het beste is voor het paard en voor jou! Je hebt een paard voor jezelf gekocht, niet voor een bijrijdster ;)
Ik ben destijds zelf een half jaar lang meegegaan met de bijrijdster om ervoor te zorgen dat wij op 1 lijn zaten omdat het nog een jonge pony was. Nu heb ik een andere bijrijdster erbij en daar hoefde ik maar 1 keer mee: basis van mijn pony was wel goed, dus ik merkte er niets van of ik nou voor of na de bijrijdster erop stapte :)

Zo erg is het toch niet voor de bijrijdster om gezellig bos te hobbelen voorlopig? :) Want zo te horen ben je an sich best tevreden over haar en kun je de bijrijdster ook niet missen ivm je werk. Werk eerst zelf lekker aan Pride totdat zij stabiel is. Dan kun je altijd nog kijken of zij kan dressuren met haar :)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 01-09-09 15:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 15:14

Ik heb precies hetzelfde, alleen is het niet zomaar een bijrijdster, maar mijn beste vriendin.
Je ziet (of merkt dan) je paard onder je vandaan gereden worden. En je durft er weinig aan te doen..

Ik weet niet wat je ertegen kan doen. Hoe rijdt dat meisje erop? Heb jij er veel opmerkingen over? Of loopt het paard goed en heb je geen opmerkingen? Wat zegt je instructrice? Misschien meer naar buiten sturen en niet dressuren?

Ik kijk wel uit met bijrijders. Mijn paard was M2, maar ik kan er nu geen L proef meer mee rijden :n

Romyjuh_Xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 15:16

Ik ben het eens met de bovenstaande reactie.
... u schrijft aPsolute maar het is aBsolute

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 15:17

Ik zou het even de tijd geven. 6x rijden is vrij kort, helemaal als de helft uit buitenritten bestaat.
Misschien kan je haar buiten de lessen om zelf ook helpen in het begin. Geef haar wat tips, kijk mee en als je ziet dat 't niet lekker gaat, stuur dan even bij.

Als het meisje netjes rijdt, dan denk ik niet dat ze met 1x dressuurmatig rijden per week iets kan verpesten. Dat het voor zowel jou, bijrijdster en de pony allemaal even wennen is kan ik me wel goed voorstellen.

Normaal moet je met 3 tot 4x per week je pony wel in conditie kunnen houden, maar aangezien je pony in de winter maar 3 uur buitenkomt, zou ik het met de bijrijdster toch echt verder proberen.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 15:19

Kan jouw instructrice aangeven waar het verschil tussen jou en je bijrijdster zit. Heeft jouw bijrijdster gewoonten die niet in de lijn van jouw instructrice liggen? Is het een idee om je bijrijdster voorlopig alleen in bijzijn van je instructrice dressuur te laten rijden.

Ik rijd het paard van een vriendin bij en heb expliciet zelf gevraagd of ik een keer bij haar instructrice mocht lessen, puur om te kijken of zij dingen anders doet dan ik zou doen. Bovendien probeer ik haar regelmatig te vragen of ze verschil merkt als ik gereden heb en of dat verschil positief of negatief is.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 15:24

Kan je met je bijrijder niet afspreken dat zij andere dingen met je paard doet dan dressuren, bijvoorbeeld een buitenrit (of 2...), longeren, vrijheidsdressuur of grondwerk of zo of komt ze echt voor het rijden?

Verder gewoon zeggen wat je hier zegt: dat je merkt dat je paard anders reageert als zij ermee heeft gedressuurd en dat het best lang duurt voordat je je paard dan weer naar jouw zin hebt en dat je daar moeite mee hebt. Ik weet niet hoe je bijrijder verder is, hoe volwassen bijvoorbeeld, maar als ze een redelijk ervaren ruiter is dan zal ze dat snappen. Zeker als je verder duidelijk maakt dat het niet aan haar ligt maar aan jou en je paard.

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 15:30

Ik zou haar de eerste weken zelf begeleiden. Als je op je paard zit en merkt hoe 'ie afwijkt in het rijden nadat de bijrijdster erop heeft gezeten, kun je dat misschien herkennen als je haar ziet rijden. Je zou haar als het ware op jouw rijstijl kunnen afstellen. Die voorwaarde mag je best stellen, het is jouw paard. ;)
Longeren is ook erg goed voor een paard, dressuurmatig, dus dat zou ze ook kunnen doen, maar ik kan me voorstellen dat een bijrijdster graag ook echt wilt rijden in plaats van alleen grondwerk.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 15:31

Idd, praat met je bijrijdster. Het is niet leuk als je er achter komt dat de eigenaar van het paardje waar jij naar eer en geweten tijd in stopt, niet tevreden is. Misschien is het kwestie van wennen. Als jij idd volgens een ander systeem dan gebruikelijk rijdt, heeft je bijrijdster wel tijd nodig zich dat eigen te maken.

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 15:32

Als een bijrijdster (of in ieder geval het effect daarvan) jou en je paard in de weg staat wat rijden betreft zou ik voorlopig maar even stoppen met de bijrijdster zodat je haar zelf wat meer kan gaan rijden en naar je hand kan krijgen. Of je moet je eigen eisen bijstellen.. Is dressuurrijden wat je wilt? Je kunt ook recreatief gaan rijden en de bijrijdster ook. tja, ingewikkelde situatie... succes!

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 18:18

Bedankt allemaal voor jullie meedenkendheid :)

Royen:
Opzich is 3 a 4 dagen inderdaad wel voldoende. Alleen gaan we het winterseizoen weer tegemoed en dat betekend dat ze hier op stal maar enkele uurtjes per dag buiten komen en dat vind ik sneu.
Ze is jong, dus hoeft absolute geen 6 dagen per week hard aan het werk te zijn maar 5 of 6 dagen aandacht en wat beweging vind ik wel zo eerlijk, als ze niet lekker de hele dag de weide in kan.

Welshcobfan:
Ik ben de eerste paar keer ook meegegaan en heb wat aanwijzingen gegeven. Misschien is het verstandig om inderdaad nog wat vaker mee te gaan de komende tijd, al ben ik natuurlijk ook geen instructrice en ziet het er bij Pride altijd best leuk uit, zolang je de moeilijkere dingen niet opzoekt ;)

Inderdaad, ze wilde al heel graag met Pride naar buiten (ik wilde eerst dat ze even een aantal keer gereden had en haar en beetje kende ;) ) dus zondag gaan we een keer samen (ik op de fiets mee) en dan vertrouw ik dat wel toe.

Roxxiejj:
Oei dat maakt het helemaal moeilijk...
Ze heeft Pride pas een keer of 6 gereden waarvan ik er 3 of 4 keer bij was. Ik vond het er helemaal niet slecht uit zien en ben dan ook absolute niet ontevreden maar Pride is geen makkelijke dus dat kost gewoon even wat meer kruim voordat ze Pride kan rijden op de manier die ze nodig heeft.
Opzich dus een kwestie van gedult en training, evenals het bij mij geweest is, alleen dan het liefste zonder dat ik mijn gevecht weer opnieuw aan moet gaan...

Boemel:
Klopt, ik kan en mag nog niet verwachten dat ze Pride rijdt zoals ik of mijn instructrice haar rijden. Voordat ik op dit punt was hebben we ook heel wat afgereden. Echter wordt het voor haar gelukkig iets makkelijker omdat ze 'soepel' begint, dat was bij mij niet het geval...

Kaka:
Dat is nog een beetje moeilijk te zeggen omdat ze Pride pas enkele keren gereden heeft en mijn instructrice haar pas 1 keer lesgegeven heeft (toen viel er een vakantie tussen). Zaterdag heeft ze weer les en mijn instructrice kent mijn probleem heel goed en gaat natuurlijk ook als eerste hier tijd aan besteden,zodat we zo snel mogenlijk op 1 lijn liggen.

Maflinger:
Zoiezo is het de bedoeling dat ze van de 2 keer per week 1 keer iets anders gaat doen dan dressuur (dus of springen of buitenuit enz). Maar ik kan natuurlijk niet verwachten dat ze dat enkel en alleen doet,ik snap dat zij ook een keer simpel in de bak wil rijden en oefenen.

Sander_:
Inderdaad, misschien moet ik dat nog maar iets meer gaan doen de eerste tijd.
Eerst zelf stukje (los)rijden, dan zij een stuk rijden, zelf nog even overnemen om te voelen enz.
Kinkt theoretisch prima, echter ben ik ook niet zo'n sterruiter hoor, alles behalve, dus of ik zoiets zo snel kan inzien als mijn instructrice weet ik niet..

Montignac:
Ik heb niet echt een bepaald doel voor ogen met Pride. Ik wil gewoon op alle vlakken lekker kunnen hobbelen. Het dressuur is wat serieuzer geworden dan ik zelf verwacht had, maar we hebben er beide lol in dus hoewel het niet wedstrijdgericht is vind ik het toch heel leuk om te trainen :).

Nog even algemeen updateje:
Ik heb haar net gesproken en mijn probleem gewoon voorgelegd. Ze snapte het en we hebben afgesproken dat ze waar lukt nog wat vaker gaat lessen (1 keer per week iig voorlopig) en de rest buitenuit. Zondag gaan we eerst samen (Pride is wel braaf maar dat vind ik toch fijner) en dan kan ze daarna mooi de keren dat ze komt opvullen als ze geen les heeft.
Misschien dat ik inderdaad zoals Sander_ en Welshcobfan zeiden nog wat vaker zelf mee gaan en proberen te voelen hoe en wat en daarin te begeleiden.
Ik hoop dat het dan goed komt, want een bijrijdster vind ik voor Pride toch wel fijn, maar dat moet het voor mij ook zijn....

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 08:22

mijn bijrijdster mag ook alleen nog maar rijden als ik sta te kijken/haar les geef omdat ik dus hetzelfde probleem als jou kreeg.

ik heb haar gewoon eerlijk verteld waarom en ze voelde zich erg schuldig dat ik steeds na haar x rijden een vast en stug paard had en was dolblij met de oplossing dat ik haar les gaf zodat ze toch nog mocht rijden. ik heb haar tevens ook gezegd dat als er geen verbetering in zou komen dat ze dan waarschijnlijk wel zou moeten stoppen met rijden maar wel mag longeren, wandelen,poetsen ed

het is jouw paard, jouw kosten dus je mag eisen wat je wil, je bijrijdster mag in principe blij zijn dat ze een paardje heeft waarop ze mag rondrijden.

upperlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 08:30

risky schreef:
mijn bijrijdster mag ook alleen nog maar rijden als ik sta te kijken/haar les geef omdat ik dus hetzelfde probleem als jou kreeg.

ik heb haar gewoon eerlijk verteld waarom en ze voelde zich erg schuldig dat ik steeds na haar x rijden een vast en stug paard had en was dolblij met de oplossing dat ik haar les gaf zodat ze toch nog mocht rijden. ik heb haar tevens ook gezegd dat als er geen verbetering in zou komen dat ze dan waarschijnlijk wel zou moeten stoppen met rijden maar wel mag longeren, wandelen,poetsen ed

het is jouw paard, jouw kosten dus je mag eisen wat je wil, je bijrijdster mag in principe blij zijn dat ze een paardje heeft waarop ze mag rondrijden.

Maar het lijkt mij dat als je tijd heb om elke keer weer toe te kijken dat je ook wel tijd heb om je paardje zelf te rijden!

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 08:41

ja zou het nog wat meer tijd gunnen, evt meegaan idd.
En is het anders geen optie om op de dagen dat jij niet kunt je instructrice te laten bijrijden?

cube

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 08:56

Ik wil hier wel even op reageren als bijrijder zijnde.. Wat denk ik belangrijk is(en wat je zou te lezen ook doet)is de communicatie open houden. Ik heb voor mijn huidige bijrijdpaard ook een paard gereden wat niet de makkelijkste was. Wij hebben toen afgesroken dat ik niet reed als de eigenaar wedstrijd had. Zij kon ook merken dat hij stugger was als ik had gereden. Maar dat komt ook omdat zij hem al heel lang reed en ik nog niet. Ik ging elke week naar les en het verbeterde wel, maar het heeft ook tijd nodig om als paard en ruiter o elkaar ingespeeld te raken. Dat je bijv. de hulpen op tijd geeft en niet net te laat. Uiteindelijk ben ik ook wedstrijden gaan rijden en ging het allemaal veel beter. Maar hier is wel een dik anderhalf jaar over heen gegaan. Wat ik heel fijn vond is dat we altijd goed overlegden wat we gedaan hadden en hoe dat ging. Dan wist de eigenaar waar bepaalde dingen vandaan kwamen en hielp zij mij met oplossen van de dingen waar ik tegen aan liep. Ik kan ook goed tegen kritiek, zolang het maar opbouwend is en ik er wat mee kan. Dus vergeet ook niet om af en toe te zeggen, dat heb je goed gedaan..Hopelijk komen jullie er samen goed uit!

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 11:19

upperlady schreef:
risky schreef:

Maar het lijkt mij dat als je tijd heb om elke keer weer toe te kijken dat je ook wel tijd heb om je paardje zelf te rijden!

heb ik ook maar ik heb ze thuis staan en ben altijd maar alleen dus voor mij is een bijrijdster voor de gezelligheid

TRUEamazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 13:52

ik denk dat je je bijrijder moet leren hoe je hem moet rijden
en als het niet gaat dan gaat dat niet en dan is een andere oplossing
misschien beter