Bokken uit protest

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_aussi

Bokken uit protest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 14:12

Ik rijd sinds 2 maandjes een hele leuke Tinker. Helaas is hij nooit echt voorwaarts gereden en is hij liever lui als moe. Ik moet hem constant vooruit drijven en dan nog valt hij bijna in slaap. Als ik hem een tikje geef om hem even wakker te maken dan gaat zijn tempo wel omhoog maar valt hij na 2 rondjes weer terug. Hier werk ik hard aan en dat gaat steeds beter. Helaas is het andere probleem de galop. Meneertje wilt echt niet galop. Op het moment dat hij niet naar mijn been hulpen luistert geef ik hem een tik op zn kont waarna hij gelijk begint te bokken en bij nog een tik er vandoor schiet. In de galop heeft hij me er ook al een keer afgebokt terwijl dat wel een rustige galop was. Hij is niet van mij, en eigenlijk gewoon heel erg verwend omdat hij nooit iets hoeft. Na de bok heb ik ongeveer 10 voltes gereden met de hulp dat hij aan moest springen, na die 10 voltes ging hij uiteindelijk in galop. Wie o wie kan mij helpen met dit probleem?

stella92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 14:18

Misschien kun je aan de longe hem eerst wat vooruit leren lopen, en de galop oefenen :) Verder als hij niet luistert naar je been, een tik geven... En wel op zijn kont, een tik op zijn kont betekend dat hij naar voren moet. Dat gewoon doorzetten, ik heb er ook problemen mee, maar hij loopt steeds meer door :) En als dat echt niet lukt, kun je iemand vragen of hij in het midden van de bak wil staan met een longeerzweep, en dat hij er af en toe mee knalt als hij echt niet naar voren wil...
Veel succes!

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 14:22

stella92 schreef:
Misschien kun je aan de longe hem eerst wat vooruit leren lopen, en de galop oefenen :) Verder als hij niet luistert naar je been, een tik geven... En wel op zijn kont, een tik op zijn kont betekend dat hij naar voren moet. Dat gewoon doorzetten, ik heb er ook problemen mee, maar hij loopt steeds meer door :) En als dat echt niet lukt, kun je iemand vragen of hij in het midden van de bak wil staan met een longeerzweep, en dat hij er af en toe mee knalt als hij echt niet naar voren wil...
Veel succes!

Aan de longe is hij helaas niet te houden, hij sleurt iedereen door de hele bak mee. Ook volwassen mannen helaas. Ik denk als er iemand met een longeerzweep in de bak gaat staan dat hij er dan bokkend vandoor gaat. Dan kan hij ineens wel rennen.

eekhoornerik

Re: Bokken uit protest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 14:26

Mijn bijrijdarabje bokt ook als hij in de rechtergallop wordt gevraagd. Zowel aan de longe als ohz.

Dit doet hij omdat hij het verdomde moeilijk vindt! Hij probeert het maar het lukt niet en dan raakt hij gefrustreerd.
Ik negeer zijn bokken dan ook en probeer rustig te blijven en hem voldoende zelfvertrouwen te geven om hem te laten merken dat hij het goed doe.

Op buitenrit bokt hij als hij wilt galloperen maar niet mag...
Dan is het wel echt een protestbok, en die negeer ik ook gewoon.

Maar je moet er niet meteen van uitgaan dat het onwil is en pesten is, het kan zijn dat hij het gewoon heel erg moeilijk vindt en zijn balans nog moet vinden in de gallop.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 14:28

Om fatsoenlijk te kunnen longeren zonder wegrennen en moet je ook een 'longeerbakje' afzetten met bijv prikpaaltjes zodat hij niet weg kan. En dan maar consequent zijn en hem het commando galop luid en duidelijk aanleren. En 'galop' is galop! Geen gemier! Springt ie niet aan: tik! En laat hem dan maar bokken aan de longe, daar ben jij dan natuurlijk helemaal niet van onder de indruk, want je zit er toch niet op.

Ik zou pas weer galopperen als je het aan de longe geoefend (en min of meer bevestigd) hebt.

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 14:37

laetitia schreef:
Mijn bijrijdarabje bokt ook als hij in de rechtergallop wordt gevraagd. Zowel aan de longe als ohz.

Dit doet hij omdat hij het verdomde moeilijk vindt! Hij probeert het maar het lukt niet en dan raakt hij gefrustreerd.
Ik negeer zijn bokken dan ook en probeer rustig te blijven en hem voldoende zelfvertrouwen te geven om hem te laten merken dat hij het goed doe.

Op buitenrit bokt hij als hij wilt galloperen maar niet mag...
Dan is het wel echt een protestbok, en die negeer ik ook gewoon.

Maar je moet er niet meteen van uitgaan dat het onwil is en pesten is, het kan zijn dat hij het gewoon heel erg moeilijk vindt en zijn balans nog moet vinden in de gallop.

Hij kan prima galloperen, want dat heeft hij eerder ook altijd gedaan. En na heel lang de commando's geven springt hij ook aan, maar in een wedstrijd wachten ze daar ook niet op natuurlijk. En als hij gallopeert doet hij dit prima. Hij is gewoon echt te lui. :+

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 22:11

Tja dan moet er iets aan die luiheid gedaan worden...

Hoe is hij op buitenrit? Wel actief? Misschien kan je het galloperen tijdens het buitenrijden wat meer erbij pakken, zodat hij het echt leuk gaat vinden.
Dan krijgt hij ook wat meer spieren om goed te galloperen en gaat het in de bak ook makkelijker op den duur.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 22:16

Paarden die moeilijk (aan) galoperen en zelfs bokken hebben meestal problemen in de Rug en/of Bil en Achterhand spieren
Wel zo eerlijk om dat eerst uit te laten sluiten voordat je hem "aan gaat pakken"

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 22:40

Dit klinkt mij heel bekent in de oren, een van mijn tinkers was ook zo.
Heel veel bijrijders hebben zand gehapt en ze ging dwars door de draad , bokte en ja was ook heel erg traag, liever lui dan moe zoals wij dat bestempelen. maar ze kon niet anders.
Ik ben zelf met haar aan de slag gegaan en heb een band weten op te bouwen, door middel van freestyle en heel veel grondwerk ,
Ik kreeg haar daardoor steeds meer uit haar eigen nukkige bestaantje, doordat ze altijd met teveel was gereden en sommige mensen echt angst voor haar hadden en haar daardoor te grof gingen rijden, ze werd als K*t tinker bestempeld,
Het is van een in zichzelf gekeerd traag paard , naar een trotse merrie om getoverd, wat super graag voor je werkt, met blijen open ogen kijkt als je met haar bezig ben en niet meer met luikjes op.
Dus ja wat ik eigenlijk wil zeggen, is heb respect voor hem behandel hem zoals je zelf graag behandelt wil worden, aanpakken is niet de juiste manier, maar maatjes worden en zorgen dat dit paard voor je door het vuur gaat, helaas worden tinkers vaak fout begrepen, worden als nukkig en lui gezien, maar het zijn echt een van de de gevoeligste onder de paarden.
Ga lekker grondwerken loswerken en aan de hand trainen en zorg dat je er plezier in hebt en heb geduld, heel veel geduld,maar aan het eind heb je wat waar je trots op kan zijn.
Als je hier geen geduld voor hebt dan is dit paard te hoog gegrepen voor jou.

MidnightStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 10:58

Bij ons op de manege staat een haflinger,
in het begin als je zachtjes tikt dan doet die niks
Maar dan luistert die niet goed krijgt die een hardere tik
maar dan draait die om en bokt tegelijk en er zijn er darom al veel afgevallen .. ;)
Wel funny iedereen die er op heeft gezeten is eraf gevallen..

Hmm...
Ik denk ook gewoon aan de longe
Ik weet niet echt een oplossing voor dit probleem

MidnightStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 11:00

midgie schreef:
Dit klinkt mij heel bekent in de oren, een van mijn tinkers was ook zo.
Heel veel bijrijders hebben zand gehapt en ze ging dwars door de draad , bokte en ja was ook heel erg traag, liever lui dan moe zoals wij dat bestempelen. maar ze kon niet anders.
Ik ben zelf met haar aan de slag gegaan en heb een band weten op te bouwen, door middel van freestyle en heel veel grondwerk ,
Ik kreeg haar daardoor steeds meer uit haar eigen nukkige bestaantje, doordat ze altijd met teveel was gereden en sommige mensen echt angst voor haar hadden en haar daardoor te grof gingen rijden, ze werd als K*t tinker bestempeld,
Het is van een in zichzelf gekeerd traag paard , naar een trotse merrie om getoverd, wat super graag voor je werkt, met blijen open ogen kijkt als je met haar bezig ben en niet meer met luikjes op.
Dus ja wat ik eigenlijk wil zeggen, is heb respect voor hem behandel hem zoals je zelf graag behandelt wil worden, aanpakken is niet de juiste manier, maar maatjes worden en zorgen dat dit paard voor je door het vuur gaat, helaas worden tinkers vaak fout begrepen, worden als nukkig en lui gezien, maar het zijn echt een van de de gevoeligste onder de paarden.
Ga lekker grondwerken loswerken en aan de hand trainen en zorg dat je er plezier in hebt en heb geduld, heel veel geduld,maar aan het eind heb je wat waar je trots op kan zijn.
Als je hier geen geduld voor hebt dan is dit paard te hoog gegrepen voor jou.

Denk ik ook :P

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 11:01

unamie schreef:
Paarden die moeilijk (aan) galoperen en zelfs bokken hebben meestal problemen in de Rug en/of Bil en Achterhand spieren
Wel zo eerlijk om dat eerst uit te laten sluiten voordat je hem "aan gaat pakken"

Dit is wat ik ook wilde posten, maar je was me al voor geweest.

En als aanvulling: als je paard scheef is kan hij dus ook in protest komen, dus ik zou adviseren
naast de rug na laten kijken, neem goed les en zorg dat je je paard recht richt :)

Zafinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 11:40

Ik zou zowieso eens een ostheopaat laten komen.
Misschien heeft het paard wel degelijk ergens last van, maar denk jij dat hij gewoon bokt omdat ie lui is.
Als er niks mis met hem is, zou je het kunnen aanpakken.
Goed afstraffen werkt wel. Als hij weg schiet, pak je hem terug, draaf je, en galoppeer je weer opnieuw aan. Steeds doorblijven gaan, ook al is het vermoeiend.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 12:14

Zafinne schreef:
Ik zou zowieso eens een ostheopaat laten komen.
Misschien heeft het paard wel degelijk ergens last van, maar denk jij dat hij gewoon bokt omdat ie lui is.
Als er niks mis met hem is, zou je het kunnen aanpakken.
Goed afstraffen werkt wel. Als hij weg schiet, pak je hem terug, draaf je, en galoppeer je weer opnieuw aan. Steeds doorblijven gaan, ook al is het vermoeiend.

En dat is een respectvolle manier, afstraffen en vermoeid maken????

Afstraffen is nooit de manier, waarom bokt of zwiept een paard met zijn staart, dat is omdat de ruiter teveel doet, of het paard snapt er niks van, maar dat is ook een ruiter fout,
Je moet nooit zo ver doorgaan dat het paard vermoeid word, dan slaat het namelijk niks meer op, dat is bij ons ook zo, op een gegeven moment is het kwartje op en voor een paard is dat alleen nog overleven, wat hou je er dan van over, negatief bezig zijn , als je positief afsluit zonder dat je het paard vermoeid hebt of in het zweet gewerkt dan slaat hij wat op en houd hij ook plezier in wat in het werken met mensen , je kan beter 2 x 5 min goed en eerlijk trainen dan een uur te veel en te grof .

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 13:38

Wie zegt dat het komt door die tik van de zweep of doordat hij lui is? Het is heel makkelijk om de schuld bij het paard te leggen, maar ik zou eerst eens bij jezelf gaan kijken. Aangezien je zegt dat hij prima kan galopperen (bedoel je dan aan de longe of als iemand anders hem rijdt?), zou ik eens goed nadenken over wat JIJ doet als je hem vraagt aan te galopperen. Voor hetzelfde geld geef jij gewoon foute hulpen. Dat zie je wel vaker als ruiters overenthousiast hun paard aanmoedigen om aan te galopperen. Blijf mooi rechtop zitten en draai evt. je hoofd naar buiten bij het aangalopperen, daardoor plaats je je binnenheup wat meer naar voren en heb je meer kans dat hij (juist) aanspringt.

Ik zou niet zomaar conclusies trekken dat het zijn fout is. Je zegt dat hij het wel kan, dan lijkt me de kans groter dat het probleem bij jou ligt. Het paard dat ik rij heeft ook een tijdland gebokt uit protest bij het rijden van kleine voltes, maar later bleek het probleem daarvan zowel bij een slecht zadel als mijn foute houding te liggen.

En voor die luiheid en slecht aan het been zijn, raad ik aan om héél veel overgangen te rijden.

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 22:01

Mientjeuh schreef:
Wie zegt dat het komt door die tik van de zweep of doordat hij lui is? Het is heel makkelijk om de schuld bij het paard te leggen, maar ik zou eerst eens bij jezelf gaan kijken. Aangezien je zegt dat hij prima kan galopperen (bedoel je dan aan de longe of als iemand anders hem rijdt?), zou ik eens goed nadenken over wat JIJ doet als je hem vraagt aan te galopperen. Voor hetzelfde geld geef jij gewoon foute hulpen. Dat zie je wel vaker als ruiters overenthousiast hun paard aanmoedigen om aan te galopperen. Blijf mooi rechtop zitten en draai evt. je hoofd naar buiten bij het aangalopperen, daardoor plaats je je binnenheup wat meer naar voren en heb je meer kans dat hij (juist) aanspringt.

Ik zou niet zomaar conclusies trekken dat het zijn fout is. Je zegt dat hij het wel kan, dan lijkt me de kans groter dat het probleem bij jou ligt. Het paard dat ik rij heeft ook een tijdland gebokt uit protest bij het rijden van kleine voltes, maar later bleek het probleem daarvan zowel bij een slecht zadel als mijn foute houding te liggen.

En voor die luiheid en slecht aan het been zijn, raad ik aan om héél veel overgangen te rijden.

Als ik dit zo lees lijkt het wel of je gelijk conclussies trekt dat het ook echt aan mij ligt. Ik zeg niet dat het niet zo is. Ik geef hem juist heel rustig de hulpen omdat hij ontzettend goed weet wat die hulp betekend. De eerste week sprong hij moeiteloos aan en was hij super braaf. Ik heb eerder het idee dat hij me aan het uitproberen is. Aan de hand was hij er ook bokkend vandoor gegaan en over de draad gesprongen.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 22:07

Ik trek geen conclusies over jou. Het is gewoon zo dat het probleem vaker bij de ruiter ligt en dat sommige mensen daar wel eens overheen kijken. Was helemaal niet aanvallend bedoeld. Ik dacht eerst ook dat het bokken bij mij uit koppigheid was, maar ik ben er ook achter gekomen dat 't aan mij lag.
En ik zeg ook niet dat je het bewust doet, veel mensen moedigen ook bv. onbewust hun paard aan om fout aan te galopperen door té veel te gaan meezitten. Dat is uit goede wil, ze weten zelf ook niet dat het net het tegenovergestelde effect heeft.

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 22:12

Mientjeuh schreef:
Ik trek geen conclusies over jou. Het is gewoon zo dat het probleem vaker bij de ruiter ligt en dat sommige mensen daar wel eens overheen kijken. Was helemaal niet aanvallend bedoeld. Ik dacht eerst ook dat het bokken bij mij uit koppigheid was, maar ik ben er ook achter gekomen dat 't aan mij lag.
En ik zeg ook niet dat je het bewust doet, veel mensen moedigen ook bv. onbewust hun paard aan om fout aan te galopperen door té veel te gaan meezitten. Dat is uit goede wil, ze weten zelf ook niet dat het net het tegenovergestelde effect heeft.

Ja daar heb je ook gelijk in. Ik ben in ieder geval niet de enige die er op rijd omdat het paard ook niet van mij is. Bij zijn eigen baasje doet hij het ook. En de ene keer doet hij het wel en de andere keer niet. Goed aanspringen doet hij in ieder geval wel. In ieder geval bedankt voor de tip en ik zal iemand mij eens laten bekritiseren.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 22:20

Ik denk dat je het inderdaad best eens aan een derde persoon vraagt. Heb je een instructrice? Die hebben vaak een nuchtere kijk op de zaak.

Als je jezelf hard op één bepaald ding gaat focussen, ga je na een tijd ook gewoon vergeten wat je allemaal aan het doen bent. Wie weet doe je (onbewust) ook gewoon te veel, waardoor je paard in de war raakt en niet weet wat hij nu concreet moet doen. Dat heb ik ook vaak als ik me te lang op één oefening concentreer.

Alleszins is bij het aangalopperen heel belangrijk dat je paard in draf ontspannen en rustig loopt. Vanuit een mooie arbeidsdraf moet je proberen aangalopperen, normaal gezien hoort je paard niet eerst te versnellen in draf voor hij aangaloppeert. Zodra je paard gaat versnellen en zich opjaagt in draf, moet je gewoon weer even de tijd nemen om te vertragen en zorgen dat jullie beiden ontspannen. Ik rij ook een paard die nog erg veel problemen heeft met de galop en die gaat zich helemaal opjagen van zodra ik hulpen geef voor de galop. Dan duurt het weer 10 minuten voor ik hem kalm en ontspannen krijg, maar so be it. Ik kan hem ook wel even aanpakken en doorrijden tot hij écht aangaloppeert, maar dat zorgt alleen maar voor een hele hoop stress bij ons beiden. Dus probeer je paard echt vanuit een rustig draftempo te laten aangalopperen en "jaag" hem niet in galop (ik zeg niet dat jij dit doet, maar sommige paarden hebben nogal de neiging om eerst te versnellen en dan pas aan te springen).

marjonneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 19:39

Ze klinkt inderdaad wat verwend. Gewoon vol blijven houden! Succes als je wat van de bovenstaande tips gaat uitproberen.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 19:42

Een paard bokt alleen om iets duidelijk te maken, of hij vindt het erg moeilijk wat je vraagt of het doet hem zeer. Hij zal het nooit doen omdat hij eens lekker dwars wil liggen, sluit dus eerst bovenstaande dingen uit en dan kom je wss een hoop verder. :)

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-09 08:15

bromfiets schreef:
Een paard bokt alleen om iets duidelijk te maken, of hij vindt het erg moeilijk wat je vraagt of het doet hem zeer. Hij zal het nooit doen omdat hij eens lekker dwars wil liggen, sluit dus eerst bovenstaande dingen uit en dan kom je wss een hoop verder. :)

Het kan inderdaad goed zijn dat hij moeite heeft met een arbeids galop. Maar dat betekend niet dat hij ook daardoor zijn kont omhoog hoeft te gooien of helemaal niet hoeft te galoperen. Hij moet er toch op gewezen worden dat ik het niet eens ben met zijn bok. En mijn vraag daarbij is, hoe kan ik dat het beste doen.

JeroenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 13:52

Ik zou me eerst richten op het longeren.. gezien je met rijden veel meer ruiterfouten kunt maken. Dus, een stukje afzetten in de bak (!) en dan daarin longeren, zorgen dat hij respect voor jou krijgt, dat hij weet dat hij bij jou wél aan het werk moet. Veel overgangen en veel met je stem doen. Als hij eenmaal de commandos goed begrijpt kun je een snellere reactie gaan eisen. Je zegt galop en binnen 3 passen moet ie in galop anders geef je hem een tik.. pas als dit allemaal goed gaat zou ik onder het zadel verder gaan, ik weet bijna wel zeker dat je hem dan veel makkelijker voorwaarts houd. En nog iets, voorkom dat je zowat iedere pas gaan aandrijven, hier word het niets beter van. Als jij je been dan loslaat valt hij waarschijnlijk direct weer terug, dit is niet de bedoeling. Zorg dat er iemand langs de kant staat die je hierop wijst.

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 17:08

ik rij een paard wat bij bijna iedereen bokt en nukkig is,
daarom vind iedereen hem idd stom en neit leuk om op te rijden..
maar ik ga vaak middagen met hem knuffelen en poetsen e ndaar geniet hij van,
ik kan er nu ook gewoon makkelijk op rijden zonder dat hij bokt en zonder dat ik een zweep nodig heb terwijl hij bij andere heel sloom is.