Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Verder als hij niet luistert naar je been, een tik geven... En wel op zijn kont, een tik op zijn kont betekend dat hij naar voren moet. Dat gewoon doorzetten, ik heb er ook problemen mee, maar hij loopt steeds meer door
En als dat echt niet lukt, kun je iemand vragen of hij in het midden van de bak wil staan met een longeerzweep, en dat hij er af en toe mee knalt als hij echt niet naar voren wil...stella92 schreef:Misschien kun je aan de longe hem eerst wat vooruit leren lopen, en de galop oefenenVerder als hij niet luistert naar je been, een tik geven... En wel op zijn kont, een tik op zijn kont betekend dat hij naar voren moet. Dat gewoon doorzetten, ik heb er ook problemen mee, maar hij loopt steeds meer door
En als dat echt niet lukt, kun je iemand vragen of hij in het midden van de bak wil staan met een longeerzweep, en dat hij er af en toe mee knalt als hij echt niet naar voren wil...
Veel succes!
laetitia schreef:Mijn bijrijdarabje bokt ook als hij in de rechtergallop wordt gevraagd. Zowel aan de longe als ohz.
Dit doet hij omdat hij het verdomde moeilijk vindt! Hij probeert het maar het lukt niet en dan raakt hij gefrustreerd.
Ik negeer zijn bokken dan ook en probeer rustig te blijven en hem voldoende zelfvertrouwen te geven om hem te laten merken dat hij het goed doe.
Op buitenrit bokt hij als hij wilt galloperen maar niet mag...
Dan is het wel echt een protestbok, en die negeer ik ook gewoon.
Maar je moet er niet meteen van uitgaan dat het onwil is en pesten is, het kan zijn dat hij het gewoon heel erg moeilijk vindt en zijn balans nog moet vinden in de gallop.

midgie schreef:Dit klinkt mij heel bekent in de oren, een van mijn tinkers was ook zo.
Heel veel bijrijders hebben zand gehapt en ze ging dwars door de draad , bokte en ja was ook heel erg traag, liever lui dan moe zoals wij dat bestempelen. maar ze kon niet anders.
Ik ben zelf met haar aan de slag gegaan en heb een band weten op te bouwen, door middel van freestyle en heel veel grondwerk ,
Ik kreeg haar daardoor steeds meer uit haar eigen nukkige bestaantje, doordat ze altijd met teveel was gereden en sommige mensen echt angst voor haar hadden en haar daardoor te grof gingen rijden, ze werd als K*t tinker bestempeld,
Het is van een in zichzelf gekeerd traag paard , naar een trotse merrie om getoverd, wat super graag voor je werkt, met blijen open ogen kijkt als je met haar bezig ben en niet meer met luikjes op.
Dus ja wat ik eigenlijk wil zeggen, is heb respect voor hem behandel hem zoals je zelf graag behandelt wil worden, aanpakken is niet de juiste manier, maar maatjes worden en zorgen dat dit paard voor je door het vuur gaat, helaas worden tinkers vaak fout begrepen, worden als nukkig en lui gezien, maar het zijn echt een van de de gevoeligste onder de paarden.
Ga lekker grondwerken loswerken en aan de hand trainen en zorg dat je er plezier in hebt en heb geduld, heel veel geduld,maar aan het eind heb je wat waar je trots op kan zijn.
Als je hier geen geduld voor hebt dan is dit paard te hoog gegrepen voor jou.
unamie schreef:Paarden die moeilijk (aan) galoperen en zelfs bokken hebben meestal problemen in de Rug en/of Bil en Achterhand spieren
Wel zo eerlijk om dat eerst uit te laten sluiten voordat je hem "aan gaat pakken"
Zafinne schreef:Ik zou zowieso eens een ostheopaat laten komen.
Misschien heeft het paard wel degelijk ergens last van, maar denk jij dat hij gewoon bokt omdat ie lui is.
Als er niks mis met hem is, zou je het kunnen aanpakken.
Goed afstraffen werkt wel. Als hij weg schiet, pak je hem terug, draaf je, en galoppeer je weer opnieuw aan. Steeds doorblijven gaan, ook al is het vermoeiend.
Mientjeuh schreef:Wie zegt dat het komt door die tik van de zweep of doordat hij lui is? Het is heel makkelijk om de schuld bij het paard te leggen, maar ik zou eerst eens bij jezelf gaan kijken. Aangezien je zegt dat hij prima kan galopperen (bedoel je dan aan de longe of als iemand anders hem rijdt?), zou ik eens goed nadenken over wat JIJ doet als je hem vraagt aan te galopperen. Voor hetzelfde geld geef jij gewoon foute hulpen. Dat zie je wel vaker als ruiters overenthousiast hun paard aanmoedigen om aan te galopperen. Blijf mooi rechtop zitten en draai evt. je hoofd naar buiten bij het aangalopperen, daardoor plaats je je binnenheup wat meer naar voren en heb je meer kans dat hij (juist) aanspringt.
Ik zou niet zomaar conclusies trekken dat het zijn fout is. Je zegt dat hij het wel kan, dan lijkt me de kans groter dat het probleem bij jou ligt. Het paard dat ik rij heeft ook een tijdland gebokt uit protest bij het rijden van kleine voltes, maar later bleek het probleem daarvan zowel bij een slecht zadel als mijn foute houding te liggen.
En voor die luiheid en slecht aan het been zijn, raad ik aan om héél veel overgangen te rijden.
Mientjeuh schreef:Ik trek geen conclusies over jou. Het is gewoon zo dat het probleem vaker bij de ruiter ligt en dat sommige mensen daar wel eens overheen kijken. Was helemaal niet aanvallend bedoeld. Ik dacht eerst ook dat het bokken bij mij uit koppigheid was, maar ik ben er ook achter gekomen dat 't aan mij lag.
En ik zeg ook niet dat je het bewust doet, veel mensen moedigen ook bv. onbewust hun paard aan om fout aan te galopperen door té veel te gaan meezitten. Dat is uit goede wil, ze weten zelf ook niet dat het net het tegenovergestelde effect heeft.
bromfiets schreef:Een paard bokt alleen om iets duidelijk te maken, of hij vindt het erg moeilijk wat je vraagt of het doet hem zeer. Hij zal het nooit doen omdat hij eens lekker dwars wil liggen, sluit dus eerst bovenstaande dingen uit en dan kom je wss een hoop verder.