Happen naar been bij opstijgen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Amaretto27

Happen naar been bij opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 10:59

Hallo,

Sinds een paar weken ben ik bezig mijn paard te beleren.
Nu ben ik aangekomen bij het hangen, maar zodra ik mijn voet op links in de beugel wil doen, probeert hij mij te happen in mijn been. Als ik rechts wil gaan hangen, doet hij het niet.

Enig idee waar dat aan kan liggen?

Alvast bedankt! :D
Laatst bijgewerkt door Amaretto27 op 01-09-09 11:07, in het totaal 1 keer bewerkt

x_Quinta_x

Re: Happen naar been bij opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 11:02

Stap je met een trapje op? Ik heb eens gelezen dat als je met een trapje opstapt (dat dit beter is voor je zadel), maar ook beter voor de rug van het paard. Als je zonder opstapt, druk je met al je gewicht het zadel naar 1 kan van de rug en misschien vindt je paard dit wat te belastend, pijnlijk en gaat hij daarom bijten?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 11:03

Dat lijkt me een teken van pijn....
Kan je wel goed aansingelen e.d.?

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 11:06

Ja ik kan wel gewoon normaal aansingelen.
Ik zal het wel eens met een trapje proberen, misschien dat dat helpt!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 11:10

Heb je zelf voldoende ervaring met beleren, of is er in ieder geval een ervaren persoon bij?

Als je opstijgt om te hangen, druk je dan wel goed je teen tegen de singel aan?
Een veel gemaakte ruiterfout is bij het opstijgen met de tenen in de oksel/elleboog prikken.

Ook kan het duiden op een slecht passend zadel..

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 11:23

Gebrek aan ervaring heb ik niet, daar ligt het niet aan.
Ik doe ook alles in een zeer rustig tempo, overhaast niks en geef hem ruim de tijd om alles te verwerken.
Ik zal er op letten hoe ik opstijg.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 11:55

Met een krukje of een voetje, dan heb je de druk niet in de beugel welke pijn veroorzaakt waardoor je paard een dergelijke reactie geeft.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 13:04

Is het zadel passend?
Zou ook zeker met een opstapje opstappen, jou gewicht komt 3 keer aan de ruggengraat en spieren te hangen , kan behoorlijk pijnlijk zijn en zeker voor een jong paard is dat teveel.
Je zou het hangen ook zonder zadel kunnen doen, voor het paard ook fijner en voor jezelf ook prettiger.

Ukje112

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 17:17

idd met een krukje opstappen is minder belastend voor de rug.

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 13:02

Is het probleem opgelost als je een krukje gebruikt?

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-09 19:34

ik ben nog niet weer bezig geweest met hangen, zaterdag weer.
dus dan zal ik dat proberen.

Vio

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 10:28

Als je een paard aan het zadel mak maken bent lijkt het me nog niet echt handig om al met een krukje te beginnen. Het is al spannend genoeg en als hij begint te lopen en te draaien is de kans groot dat hij het krukje raakt en zich helemaal wezenloos schrikt. Later als hij wat meer gewend is, is het natuurlijk alleen maar beter voor zijn rug om met een krukje op te stijgen.

Geef je je paard misschien brokjes/snoepjes? Dat hij daar op deze manier om vraagt?

Als het erg vervelend is zou ik hem maar gewoon 1 keer goed afstraffen, dwz een tik op de neus geven. Krij ik natuurlijk ook weer heel bokt over me heen maar je bent nu eenmaal bezig met een paard te beleren en daar hoort ook het corrigeren bij.

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 11:24

Vio ik ben het toch niet geheel met je eens.
Mijn paard zou iig GEEEEEN snoepje krijgen als hij naar mijn been hapt. Dan moet hij het maar op een andere manier duidelijk maken, maar happen is niet de manier.
Een knets op de neus vind ik ook maar niets eigenlijk. Het paard zit nog in de beginfase van het beleren en dat hoort fijn te blijven voor hem. In feite geef je hem dan de boodschap: "laat niet zien dat je pijn hebt" Vind ik toch wel een beetje zielig hoor....
Daarnaast schrijf je dat je nu nog niet met een krukje zou beginnen, want hij moest maar eens verschrikken. Elk paard kan verschrikken of hij nu 3 is of 15. Hij moet dit nu leren, want nu zijn we bezig met zadelmak maken.

Vio

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 21:30

x_Quinta_x schreef:
Vio ik ben het toch niet geheel met je eens.
Mijn paard zou iig GEEEEEN snoepje krijgen als hij naar mijn been hapt. Dan moet hij het maar op een andere manier duidelijk maken, maar happen is niet de manier.
Een knets op de neus vind ik ook maar niets eigenlijk. Het paard zit nog in de beginfase van het beleren en dat hoort fijn te blijven voor hem. In feite geef je hem dan de boodschap: "laat niet zien dat je pijn hebt" Vind ik toch wel een beetje zielig hoor....
Daarnaast schrijf je dat je nu nog niet met een krukje zou beginnen, want hij moest maar eens verschrikken. Elk paard kan verschrikken of hij nu 3 is of 15. Hij moet dit nu leren, want nu zijn we bezig met zadelmak maken.

Ehh tja.... wat zal ik zeggen.
Dat van die snoepjes was een vraag van mij aan TS. Niet een idee van mij ofzo.

Wat die tik op zijn neus betreft: imo is dat niet zielig of traumatisch als hij TS aan het aan het happen is. Ik vind het trouwens heel knap dat jij aanvoelt dat dit paard pijn heeft. Dit zou kunnen, maar het zou net zo goed kunnen dat er niets aan de hand is. Ik spreek uit ervaring.

Het kan wel eens zijn dat een groen paard met het opstijgen het evenwicht een beetje verliest en een stap opzij zet. Ik vind het dan niet fair als hij zich door de groenigheid en het nog niet hebben van genoeg balans zich rot schrikt door het krukje te raken. Hier kan je imo beter later mee beginnen. Ik stijg bij de groene paarden altijd op door een voetje van iemand te krijgen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 07:57

Vio schreef:
Als je een paard aan het zadel mak maken bent lijkt het me nog niet echt handig om al met een krukje te beginnen. Het is al spannend genoeg en als hij begint te lopen en te draaien is de kans groot dat hij het krukje raakt en zich helemaal wezenloos schrikt. Later als hij wat meer gewend is, is het natuurlijk alleen maar beter voor zijn rug om met een krukje op te stijgen.

Geef je je paard misschien brokjes/snoepjes? Dat hij daar op deze manier om vraagt?

Als het erg vervelend is zou ik hem maar gewoon 1 keer goed afstraffen, dwz een tik op de neus geven. Krij ik natuurlijk ook weer heel bokt over me heen maar je bent nu eenmaal bezig met een paard te beleren en daar hoort ook het corrigeren bij.

Juist wel met een krukje beginnen en als de voor opleiding goed is is het juist heelmaal niet spannend, het meeste heeft denk ik met vertrouwen te maken.
Afstraffen is denk ik niet de juiste oplossing, het paard geeft iets aan waarom wil je hem daar voor afstraffen, als jij iets niet snapt , of er zit iets erg ongemakkelijke en je zegt er wat van dan krijg je toch ook geen tikt??
ER is iets waardoor het paard dit doet en ik zou de oorzaak opzoeken, al duurt dat een week,

Misschien is aan de andere kant opstappen een optie, is so ie so erg handig om je paard aan beide kanten te beleren.

Tiffanys

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 16:57

aan ene krukje leren wennen id alleen maar goed.
voor rug van t paard en je zadel etc.
ik zou de eerste tyd rechts opstappen....