(Heel) veel knabbelen op het bit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Andante

(Heel) veel knabbelen op het bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-09 19:32

Hallo Bokkers :) .
Een tijdje terug heb ik een dergerlijk bericht ook al in het 'problemen met aan de teugel' topic gezet. Ik citeer:

Andante schreef:
Hallo iedereen :) .

Ik heb al een jaar een bijzonder lieve New Forest merrie van inmiddels zeven jaar oud, en we zijn hard aan het trainen.
Op zich geeft ze netjes na, ze doet haar oefeningen goed, maar ik loop tegen een ding aan: ze knabbelt en kauwt werkelijk waar gigantisch veel, haar mond is continu open. Het is zo dat ze ook pas echt nageeft en los gaat lopen áls ze zo knabbelt, maar ik loop er dan tegenaan dat ze niet genoeg teugelcontact heeft. Af en toe wil het wel, als ik haar goed op rijd, maar ze is dan ook zo beweeglijk met haar hoofd, dat het niet bijzonder goed wil. Ze kauwt en knabbelt dus met haar mond open. Trainster zegt dat dit vanzelf over gaat, maar pony in kwestie heb ik al een jaar, en ik weet dat ze dit bij de vorige eigenaresse ook al deed. Ik ben heel blij dat ze fijn los wil laten, maar het wordt wel lastig als ze zo knabbelt: echt meer opsluiten voor een moeilijkere oefeningen wil niet bijzonder goed.

Ik rij haar voornamelijk nageeflijk op de buitenteugel, goed aan het been en handen sluiten. Dan zakt ze er netjes in, natuurlijk heeft ze wel eens protest als een oefening haar niet makkelijk af gaat, maar ook dan rij ik haar met been naar voren en sluit ik mijn handen, ik zet niet vast. Trainster bevestigt dit, zij rijdt mijn merrie af en toe ook, en rijdt ook bijzonder vriendelijk. Pony knabbelt ook dan hetzelfde. Wel moet ik erbij vermelden dat de merrie altijd de nageeflijkheid lastig heeft gevonden. Ze loopt graag wél rond, maar niet nageeflijk, ze blijft vasthouden in haar hals. Met veel buigen en tempowisselingen is ze nu verder helemaal los, ze buigt nu heel makkelijk en ze zakt dus makkelijk in.

Haar gebit is nagekeken, van bit veranderen (dubbel, enkel, geen verschil, ik ga geen scherpere bitten proberen), zadel ligt ook goed. Pony lijkt ook nergens last te hebben, want ze doet netjes haar best. Wel vind ze dingen lastig, dat merk ik, ze heeft veel tijd nodig. Ook bij anderen doet ze dit, en ze doet het ook als ze zich wél netjes laat opsluiten. Ik moet er vaak als het ware 'doorheen' rijden, daarna is ze constanter, maar knabbelt ze wel nog veel meer. Het kan ook eigenlijk niet aan mijn handen/rijden liggen, want ze doet het aan de (dubbele) longe ook, en dus ook bij anderen.

Mijn vraag is dus: doe ik hier iets fout, moet ik meer oefenen of slechts een kwestie van tijd? Hoofdstellen strakker doen heeft weinig zin, maar is er iets anders wat ik over het hoofd zie, niet moet doen of júíst wel? Heel erg bedankt alvast! :)

Edit: Ik heb ook nog wel foto's, mocht dat nodig zijn.

Wie herkent dit, en nog belangrijker: wat hebben jullie er toen aan gedaan?
Ik heb nu verschillende keren gehoord dat het een kwestie van tijd is, maar ik ben nog steeds bang dat ik iets totaal over het hoofd zie of iets vergeet qua rijden. Of zie ik nog meer over het hoofd, behalve dat ik nóg stiller zal moeten zijn in mijn handen, doodstil. Wie weet hier meer over?
Alvast bedankt! :)

tamary

Re: (Heel) veel knabbelen op het bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 08:07

stiller bit?

_Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 16:29

Hallo,
Ik heb een klein beetje hetzelfde met mijn paard..
Maar ik zie het niet als probleem.
Mijn paard doet dit omdat hij lekker los is en dan gaat hij schuimen en word hij los, dan gaat hij daarbij soms met zijn tanden over het bit heen maar niet dusdanig dat hij vastpakt.
Ik heb wel gewoon constante verbinding. Hij kruipt niet achter de teugel oid.
Ik zou je er maar niet te druk om maken, ik heb er nog nooit commentaar op gehad bij mn wedstrijden oid.

Andante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 16:40

Tamary, wat bedoel je met een stiller bit?

Kikkygirl13, punt is dat mijn merrie het zoveel doet, dat af en toe de verbinding wel eens wordt verbroken. Als ik er zelf héél goed aan rijd (richting verzamelen, als ik haar op het achterbeen heb) niet, maar anders wel. Ik merk dus dat ze dat moeilijk vind. Jij doet er dus niets aan, gewoon rijden?
Wel bedankt voor je berichtje, stelt wel gerust dat de jury dat niet af straft :) .

Viola kauwt bijna op het bit, de mond is wel duidelijk open als ze knabbelt, een soort van kauw/knabbel beweging.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 16:51

Minder bewegende delen, dus bv ongebroken en/of bustrens.

_Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 16:56

Oke, en wat doet je merrie dan als jij contact maakt zegmaar met je hand tijdens dat zij los komt van het bit. Dus dat jij het contact opzoekt ipv andersom? Komt ze dan tegen de hand, of gaat het dan beter?
Graag gedaan hoor ;)

Andante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 19:18

kikkygirl13 schreef:
Oke, en wat doet je merrie dan als jij contact maakt zegmaar met je hand tijdens dat zij los komt van het bit. Dus dat jij het contact opzoekt ipv andersom? Komt ze dan tegen de hand, of gaat het dan beter?
Graag gedaan hoor ;)

Verschilt. Als ik zelf er genoeg voor zorg dat ze op het achterbeen komt (handen bijelkaar, licht drijven en opvangen met zit), dan is er wel gewoon contact. Dat kan ik dan opzoeken zonder dat zij het verbreekt, alleen knabbelt ze dan nog veel meer. Daardoor kan ik haar maar tot een bepaalde manier sluiten, want daarvoor is ze nog wat te beweeglijk := .

Tamary, ik denk dat ik dan eens moet gaan kijken naar een ongebroken trens. Ik heb hier een bustrens liggen, daar is het knabbelen net iets minder op, maar niet heel veel verschil. Is een rubberen aan te raden?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 20:09

Rubber is stroef en dan blijft het makkelijk "plakken" aan de lippen, wat pijnlijk kan zijn en dus verzet kan geven. Daarnaast is een rubber of ander kuststof bit meestal vrij dik en zoveel ruimte is er eigenlijk niet in een paardemond (18mm is ong. het maximum wat past).

Andante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 20:24

Nu ja, dat klopt inderdaad. Daar komt bij dat ze een behoorlijk kleine mond heeft. Niet qua bitmaat, maar qua dikte. Zit me eigenlijk af te vragen of mijn normale dubbelgebroken watertrens niet te dik is. Ik ga in ieder geval kijken of er op stal een stang is, even kijken of er werkelijk verschil is. Anders maar weer de enkel gebroken bustrens erin. Dankjewel! :)

pipo123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 20:32

Ik ken het probleem mijn paardje heeft het ook. Helaas wordt ik er wel soms door afgestraft bij de jury. Ik blijf maar oefenen om de aanleuning wat zwaarder te maken succes. P.S. Lees effe mee voor de tips

Franciska15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 20:35

Ik heb precies hetzelfde. Iedereen vraagt altijd of ik haar kauwgom heb gevoerd. Het lijkt of het een teken is van lekker los, maar het is té los. Je hebt totaal geen aanleuning(bij mij het geval).

Wat ik er aan doe is het volgende: Lekker rijden en zodra ze begint te klapperen/knabbelen voorwaarts rijden zodat je weer even die aanleuning krijgt. Dan weer lekker tempo aanhouden en zorgen dat het paard goed bezig blijft. Veel oefeningen doen en vooral tempowisselingen om de aanleuning te behouden :)

Heb je hier wat aan?

Franciska15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 20:36

Andante schreef:
Nu ja, dat klopt inderdaad. Daar komt bij dat ze een behoorlijk kleine mond heeft. Niet qua bitmaat, maar qua dikte. Zit me eigenlijk af te vragen of mijn normale dubbelgebroken watertrens niet te dik is. Ik ga in ieder geval kijken of er op stal een stang is, even kijken of er werkelijk verschil is. Anders maar weer de enkel gebroken bustrens erin. Dankjewel! :)

Ik weet niet of ik een stang zou gebruiken overigens, dat ligt toch wat zwaarder in de mond. Ik zou het probleem niet zoeken in het bit, maar gewoon in de aanleuning.

haffiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 05:58

Ik had ook een soort dergelijk probleem, mijn paardje was ook altijd druk met zijn mond. Ook verschillende bitten geprobeerd. Ik rij nu op een stangetje, hier werd het al veel beter van. Nu bleek dat mijn bitje (en de anderen die ik heb gebruikt) te groot was, dus een maat kleiner gekocht en het hele probleem was opgelost. Nu heb ik geen last meer van overmatig kauwen op het bit.

Andante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 08:22

Franciska15 schreef:
Ik heb precies hetzelfde. Iedereen vraagt altijd of ik haar kauwgom heb gevoerd. Het lijkt of het een teken is van lekker los, maar het is té los. Je hebt totaal geen aanleuning(bij mij het geval).

Wat ik er aan doe is het volgende: Lekker rijden en zodra ze begint te klapperen/knabbelen voorwaarts rijden zodat je weer even die aanleuning krijgt. Dan weer lekker tempo aanhouden en zorgen dat het paard goed bezig blijft. Veel oefeningen doen en vooral tempowisselingen om de aanleuning te behouden :)

Heb je hier wat aan?

Ik heb wel weer aanleuning. Als ze iets moeilijk vindt, dan minder doordat het contact dus door het kauwen af en toe verbreekt.
Punt is ook, zodra als dat ze rond komt, dat is tijdens het halthouden al, dan knabbelt ze al. Ik wil wel lekker gaan rijden en dan flink voorwaarts, maar in wat voor tempo ik ook rijd, ze blijft gewoon knabbelen. Feitelijk is dat haar reactie op de aanleuning. Ze loopt liever lang dan als een bolletje, en dat is juist waar ik haar naartoe probeer te rijden. Eruit, bij elkaar, gewoon arbeidstempo en weer weg. Daar heel veel buigingsoefeningen en andere dingen bij meepakken, haar bezig houden. Dan kan ik haar daarna met zit en benen zoveel doorsluiten dat ze als het ware een bolletje wordt.
Dan pas wordt het minder eigenlijk. Niet dat ze dan stopt met knabbelen, maar ze is constanter in mijn hand.
Het lukt me dus wel om met een beetje moeite (inmiddels niet meer dan een gewoonte) in een geweldige houding rond te sturen (volgens instructie kan ze in die houding de M door), maar ik zou zo graag zien dat ze ook bij wat meer uitschuiven/lager lopen haar mond gewoon dicht houdt. Ik kan haar toch niet altijd vragen om gelijk zo zwaar aan het werk te zijn, en bovendien wordt dat lastig als ze zo knabbelt...

Andante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 18:35

Ik heb zojuist de enkelgebroken bustrens geprobeerd, dat ging stukken beter! :) Ik merk dat ze dan nog steeds wel knabbelt, maar ook hele stukken stil is met haar mond. Bedankt, tamary!

Wel merk ik dat ze het heel moeilijk vind. Ze geeft wel na volgens het 'plaatje' (hals rond), maar in mijn hand nog niet. Het is het nét niet, ik heb een blok beton in handen. Daar gaan we aan werken, we zitten een beetje in een dip. Maargoed, zoals het er nu uit ziet helpt het andere bit een stuk beter, bedankt! :D