Serieus springprobleem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

__Rianne

Serieus springprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-09 18:41

Zoals de titel al zegt : Ik heb een springprobleem. Laat ik er gelijk bijzeggen dat ik echt vanalles al heb geprobeerd en echt niet zomaar mijn verhaal op bokt zet.
Het probleem is dat mijn pony altijd wel springt(lessen, oefenspringen etc.) maar het op concour gewoonweg vertikt om te springen. Nu zullen jullie vast wel denken van Ja moet je meer rijden, keer met de zweep tikken maar dit heeft geen nut. Het is zo dat hij met inspringen op concour wel gewoon springt en verder niet echt weigerd( ja misschien wel 1 keertje ofzo). Maar zodra ik het parcour in kom, gegroet heb en op de eerste hindernis aanrijdt begint het gezeur al. Hij gaat ongeveer een paar meter van te voren in eens staan en dan is het gewoon onmogelijk hem er nog over heen te krijgen. Je kunt dan tikken wat je wilt het werkt gewoon niet. Ik heb dus ook al eens gedacht : Laat ik hem eens goed aanpakken en een paar flinke tikken geven maar helaas, dit hielp niet en op een gegeven moment ging die gewoon naar de zweep slaan. Dan rij je opnieuw aan en doet hij gewoon hetzelfde, als je een tikje met de zweep geeft voor de hindernis(wat bij sommige paarden wel eens helpt) gaat die soms gewoon naar de zweep slaan dus dit heeft ook geen nut. Ik ben echt wel wat gewend en zou ook nooit als ik het niet echt zeker weet mijn pony de schuld geven als die weigerd maar ik weet gewoon zeker dat dit niet helemaal mijn schuld is. Soms kom ik dan over 1 heen maar dan begint bij 2 hetzelfde weer. Ik heb dus al met mijn instructrice overlegd dat ik hem gewoon voor de hindernis zet en 1 tik geef want hem maar blijven tikken heeft geen nut. Dit heeft dus als gevolg dat ik vrijwel nooit rondkom.
Ik heb met mijn instructrice hier over gehad en omdat ik misschien toch wel iets anders rij dan thuis(logisch wat onbewuste spaninng maar dat heeft iedereen!) en hadden we bedacht misschien iemand anders erop laten springen. Zo gezegd zo gedaan we hebben voor een jongen van onze ponyclub (18 jaar, erg lange benen en springt met zijn eigen pony M) een startkaart aangevraagd, in de hoop dat hij hem hierdoor zou kunnen drukken want dit moet je gewoon echt met je benen oplossen en daar heb ik de kracht niet voor. En omdat hij ook wat meer ervaring heeft, toch wat minder gespannen etc. is leek ons dit wel een goed plan. Nou is hij al een paar keer gestart en is het hem helaas ook niet gelukt. Hij rijdt hem verder wel goed maar de pony doet gewoon precies hetzelfde als bij mij.
Nu weet ik dus echt niet meer wat ik moet doen. Want het probleem is dat hij verder overal springt behalve op concour. (oefenparcoursen enzo heb ik al geprobeerd maar daar springt hij dus ook wel gewoon)
Ik ben nu even met een springflap aan het springen, want het zou evt. kunnen dat hij zichzelf met de punten pijn doet en daardoor niet springt maar ik ben bang dat dit niet echt het probleem is en dat het dus echt tussen z'n oren zit. Ook de hoogte maakt niet uit want het springparcour met de cross staat 70 cm ofzo en ook dit weigerde die precies op dezelfde manier. (Het is een E-pony)
Ik wil er wel bij vermeldden dat hij echt helemaal gezond is(Hij is in totaal een half jaar onder behandeling geweest bij de osteopaat en dit is nu weer helemaal oke, en binnenkort gaat hij ook weer een keertje voor controle) dit is dus ook niet het probleem. Ook zijn gebit is prima en zijn zadel heb ik pas geleden nog na laten kijken en die lag ook helemaal goed. Dit heb ik dus allemaal al uit kunnen sluiten en ben er dus van overtuigd dat dit niet het probleem is.

Ik wil ontzettend graag crossen en daar springt die ook alles wat je er maar neerzet maar omdat ik niet door het springen kom gaat de lol er helaas snel van af en kan ik dit najaar ook niet starten.
Mijn instructrice weet nu ook even niet wat we er aan kunnen doen dus vandaar dat ik toch maar heb besloten om mijn verhaal op bokt te zetten dat er iemand misschien hetzelfde heeft meegemaakt of handige tips heeft.

Oja tips als: Je moet hem aanpakken etc. heeft dus geen zin want dat heb ik allemaal al geprobeerd. Ik heb een goeie instructrice dus ben ervan overtuigd dat het dit keer écht niet aan mij ligt aangezien hij het bij die jongen die op mijn pony springt ook hetzelfde doet.

Sorry voor het lange verhaal en ik hoop dat iemand de gouden tip heeft.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 18:46

Ik heb er ook zo 1 gehad, die je er met geen mogelijkheid over kon krijgen.
Heeft je pony vroeger al wel gesprongen met iemand?
Hoeveel voer geef je hem? Is er ooit iets gebeurd in het parcours?

Misschien is het een mogelijkheid om eerst een keer BB te springen (50 cm oid) Dan mag je altijd het parcours afmaken (bij ons teminste)

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 18:52

oehh wat is dit moeilijk ! :+
en het hoofdstel dan ?
alleens met sporen gereden ?
al wat dressuur wedstrijden gereden ?
en hoe ging het toen goed ?
misschien kun je wat bij zijn vorige eigenaar uithoren ?
of is die ergens bang voor bij concour ? ( wat me niet lijkt . )
misschien had ie toen ook wel wat problemen, naja ik weet niet of je hem zelf hebt ingereden , maar het kan.
maar probeer iets wat bij zijn vorige eigenaar (A)

__Rianne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-09 18:57

Henkjan schreef:
Ik heb er ook zo 1 gehad, die je er met geen mogelijkheid over kon krijgen.
Heeft je pony vroeger al wel gesprongen met iemand?
Hoeveel voer geef je hem? Is er ooit iets gebeurd in het parcours?

Misschien is het een mogelijkheid om eerst een keer BB te springen (50 cm oid) Dan mag je altijd het parcours afmaken (bij ons teminste)

Bedankt voor je reactie. Mijn pony is net 6 en heb hem zelf ingereden. Ik ben dus degene die met hem gesprongen heeft. In het begin was ik zelf nog een beetje bang, omdat de overstap van een B naar een E pony toen best groot was, en doordat ik zelf wat terughoudend was en niet echt reed ging het dus niet zo goed. Binnen ging het aan het eind van het seizoen wel goed maar zodra outdoor weer was begon het weer heel erg. Ik geef hem ong 3/4 brok en meer moet die ook niet hebben, ook krijgt hij natuurlijk lekker veel hooi. Er is verder nooit iets gebeurd in het parcour dus dat zou het denk ik niet zijn.
Ja heb al gezocht inderdaad om BB te springen maar dat is er echt weinig (heb iig nog niets gevonden). Heb ook al geprobeerd bij een concour waarvan ik iemand in de organisatie ken gevraagd of ik dan C/B HC mocht springen (officieel mag dit niet) en dat ze de coupon niet zouden opsturen maar die persoon was op de dag van het concour ziek en dus wisten de rest van de organisatie er niet zoveel van af en kon het dus niet meer. Mijn instructrice en ik vonden het trouwens wel raar, iemand in het L springen bv. mag nu ook B springen en voor prijzen etc. maar als je een keer echt een probleem hebt met springen mag je niet in een lagere categorie HC starten.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 19:01

mischien wil je pony wel terug naar het inspring terrein,omdat je zegt dat ie op les en zo alles braaf springt en ook in de cross springt ie braaf,sommige paarden vinden het moeilijk als ze de hele tijd tussen de andere paarden springen,en dan in de ring opeens alleen zijn(terwijl ze de andere pony's wel kunnen zien),waardoor ze hun gedachten niet meer bij het springen hebben,heb je al eens geprobeert tegelijk met een andere pony de ring in te gaan?
bij de paarden mogen er 2 tegelijk de ring in,dus jij bent aan het springen en de gene die na jou is stapt ook in de ring.
en anders zou ik het ook niet weten,wij hebben hier ook een paard gehad,die thuis en op oefenparcours alles sprong,maar in de ring wou die niks.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 19:01

Ik neem aan dat het het paard uit je profiel is... Hoe kan je 8 winstpunten hebben als hij op wedstrijd niet springt? En je instructrice er een oefenparcours mee laten springen?

__Rianne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-09 19:03

ismy schreef:
oehh wat is dit moeilijk ! :+
en het hoofdstel dan ?
alleens met sporen gereden ?
al wat dressuur wedstrijden gereden ?
en hoe ging het toen goed ?
misschien kun je wat bij zijn vorige eigenaar uithoren ?
of is die ergens bang voor bij concour ? ( wat me niet lijkt . )
misschien had ie toen ook wel wat problemen, naja ik weet niet of je hem zelf hebt ingereden , maar het kan.
maar probeer iets wat bij zijn vorige eigenaar (A)

Hoofdstel zit gewoon goed, rij gewoon met een trensje. Heb ook al (een hele tijd geleden) met een pessoa bit geprobeerd maar hielp niet en waarschijnlijk was dit te scherp dus die hebben we er gauw weer uitgehaald. (ben absoluut geen voorstander van andere bitten etc. omdat ik vind dat gewoon bijna alles rijtechnisch op te lossen moet zijn). Rij wel met spoortjes maar deze zijn echt heel erg klein. (Grotere helpt trouwens niet , want die jongen die er ook op springt heeft grotere). Ja dressuur ben ik altijd heel druk mee bezig en dit gaat erg goed. We dachten ook dat als die dressuurmatig beter voor elkaar zou zijn het makkelijker zou gaan maar helaas. Hij is bij mijn instructrice geboren dus die kent hem door en door.
Hij is trouwens absoluut niet bang (al doet hij soms wel alsof)
In ieder geval bedankt voor je reactie!

__Rianne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-09 19:08

knooopje@ Hij heeft geen verlatingsangst want met buitenrit etc. gaat die prima alleen. En hij trekt wel heel erg naar het paard op stal dat deed die ook met de oefencross in Lunteren met opzadelen enzo maar zodra ik weg ben is er totaal geen probleem meer . Misschien is het wel een goed idee om eens met 2 paarden de ring in te gaan, proberen kan altijd!

mo_van_dijk@ Het is inderdaad de pony uit mijn profiel. Hij springt binnen wel beter en heb dus ook wel eens goeie rondjes gereden. Maar de laatste tijd is het wel erger geworden.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 19:11

rianceles14 schreef:
knooopje@ Hij heeft geen verlatingsangst want met buitenrit etc. gaat die prima alleen. En hij trekt wel heel erg naar het paard op stal dat deed die ook met de oefencross in Lunteren met opzadelen enzo maar zodra ik weg ben is er totaal geen probleem meer . Misschien is het wel een goed idee om eens met 2 paarden de ring in te gaan, proberen kan altijd!

mo_van_dijk@ Het is inderdaad de pony uit mijn profiel. Hij springt binnen wel beter en heb dus ook wel eens goeie rondjes gereden. Maar de laatste tijd is het wel erger geworden.

tja vervelend!
binnen is hij natuurlijk meer opgesloten buiten kan ie lekker doen wat ie wil,geen bakrand of hindernissen die ingebouwd staan door andere sprongen,als hij zoals je zegt geen verlatingsangst heeft,zal hij ook wel niet anders doen als je met nog 1 de ring in gaat,maar wie weet.......succes!

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 19:15

Misschien een paar keer BB starten? Tegenwoordig kun je bij heel veel wedstrijden eerst BB starten om daarna alsnog B te starten, dan heeft je paard het parcours al een keertje gezien en is het een stuk minder eng. Voor de rest zelf proberen rustig te blijven en niet te veel in de stress te raken, zie het parcours als een oefenparcours. Vaak heeft het namelijk met je eigen stress te maken wat het paard aanvoelt.

__Rianne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-09 19:22

joopie7 schreef:
Misschien een paar keer BB starten? Tegenwoordig kun je bij heel veel wedstrijden eerst BB starten om daarna alsnog B te starten, dan heeft je paard het parcours al een keertje gezien en is het een stuk minder eng. Voor de rest zelf proberen rustig te blijven en niet te veel in de stress te raken, zie het parcours als een oefenparcours. Vaak heeft het namelijk met je eigen stress te maken wat het paard aanvoelt.

BB is hier bijna niet in de buurt daar heb ik al naar gekeken want dat leek mij ook handig maar helaas niets gevonden. Ja klopt dat het ook evt. met mijn zenuwen te maken zou kunnen hebben daarom hadden we ook die jongen erop gezet omdat hij meer ervaring enzo heeft maar ik denk dat het in dit geval niet helemaal aan stress ligt. Ga toch nog proberen te zoeken of er ergens een BB wedstrijdje is. ;)

diddletje

Re: Serieus springprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 20:43

ik heb een tijd geleden precies hetzelfde probleem gehad met een pony.
Deze deed het omdat hij wist dat ik er in de ring niet echt veel aan kon doen en dat hij na 3 stops weer naar huis mocht.
wij zijn een keer met een paar andere paarden naar vreemd terrein geweest compleet met vlechtjes en ergens anders in gesprongen binnen gereden en gegroet alsof het echt wedstrijd was. toen hij op de eerst wou stoppen stond mijn instructeur daar en die heeft hem een tik gegeven. dit heeft hij misschien 2 of 3 keer gedaan en daarna heeft die pony nooit meer gestopt en springt nu in itaslie. ik kan aan je verhaaltje niet afleiden of het dezelfde oorzaak heeft als bij mij maar misschien een idee?

__Rianne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-09 20:47

diddletje schreef:
Deze deed het omdat hij wist dat ik er in de ring niet echt veel aan kon doen en dat hij na 3 stops weer naar huis mocht.
wij zijn een keer met een paar andere paarden naar vreemd terrein geweest compleet met vlechtjes en ergens anders in gesprongen binnen gereden en gegroet alsof het echt wedstrijd was. toen hij op de eerst wou stoppen stond mijn instructeur daar en die heeft hem een tik gegeven. dit heeft hij misschien 2 of 3 keer gedaan en daarna heeft die pony nooit meer gestopt en springt nu in itaslie. ik kan aan je verhaaltje niet afleiden of het dezelfde oorzaak heeft als bij mij maar misschien een idee?

Bedankt voor je reactie. Zal misschien best dom staan maar misschien is het wel een idee. Want hij weet donders goed dat het op wedstrijd moet gebeuren en daar gaat het dus ook altijd mis en verder springt die dus overal. Ik ga met les wel eens naar een ander terrein waar dan een parcour staat en daar gaat het ook goed, maar zal het eens proberen. Had ik al eens vaker bedacht: gewoon in je wedstrijdoutfit met knotjes en alles en een bel meenemen! haha

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 16:17

blijkbaar hebben sommige gewoon door dat ze in parcours de kans krijgen.
waarschijnlijk ben je al zenuwachtig, pony voelt dat.
daarbij bij 3x weigeren moet je t parcours uit, dus pony wint.
beste wat je kunt doen is je pony een keer parcour in laten rijden door een sterkere en meer ervaren ruiter die je pony er doorheen rijdt.

diddletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 18:37

nou succes ben benieuwd of het werkt;)

__Rianne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 19:33

previr schreef:
blijkbaar hebben sommige gewoon door dat ze in parcours de kans krijgen.
waarschijnlijk ben je al zenuwachtig, pony voelt dat.
daarbij bij 3x weigeren moet je t parcours uit, dus pony wint.
beste wat je kunt doen is je pony een keer parcour in laten rijden door een sterkere en meer ervaren ruiter die je pony er doorheen rijdt.

Als je goed had gelezen had je gelezen dat ik dit al heb geprobeerd. Er is een andere jongen met flink lange benen en meer ervaring die echt goed veel kracht in de benen heeft maar dit hielp ook niet want de pony deed hetzelfde als bij mij. Hij probeerd het binnenkort nog wel weer een keer. Toch bedankt voor je reactie

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 14:18

Probeer zelf eerst eens je eigen zenuwen onder controle te krijgen. Buiten dat als je iemand anders op je pony zet en die weet dat hij weigerd houd deze daar zelf ook rekening mee. Let er op wedstrijd veel meer op hoe je lijnen liggen, kom goed recht bij de hindernis.
Voordat je start met je wedstrijd, als je hebt gegroet eerst een grote volte rijden zodat je paard op tempo is, en binnen 2 handen en 2 benen houden.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 14:32

rianceles14 schreef:
diddletje schreef:

Bedankt voor je reactie. Zal misschien best dom staan maar misschien is het wel een idee. Want hij weet donders goed dat het op wedstrijd moet gebeuren en daar gaat het dus ook altijd mis en verder springt die dus overal. Ik ga met les wel eens naar een ander terrein waar dan een parcour staat en daar gaat het ook goed, maar zal het eens proberen. Had ik al eens vaker bedacht: gewoon in je wedstrijdoutfit met knotjes en alles en een bel meenemen! haha

Ik vind dit een goede oplossing :j, denk dat je een hele slimme pony hebt die te goed weet hoe die onder het werk uit kan komen. Ik zou dit zeker eens proberen!

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 15:33

denk niet dat het daar aan ligt of werkt wat hier boven staat een pony denkt echt niet, eej ik heb vlechtjes, nu is t voor t echie.
het zit denk ik meer in je eigen zenuwen die je pony aan voelt. en t oliebol op een officeel concours is dat je er na 3 weigeringen uit moet.
Mss moet je eens als laatste starten, de jury vragen dat wanneer je bij de 3e stop bent je met hulp door mag rijden. je pony moet leren dat hij na 3x te weigeren absoluut niet het parcours mag verlaten! doorgaan tot de laatste hindernis daar gaat t om.
En ik denk best dat er jury's zijn die dat voor je toelaten en je doorzetting waarderen.
wat ook kan, je moet eruit na 3x weigeren, even naar de jury en nog een keer starten (HC)
maar het beste werkt denk ik toch dat ie gewoon moet weten dat ie moet luisteren en dat het parcours afgemaakt moet worden.

diddletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 17:38

hey TS ben je al opgeschoten?

__Rianne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-09 20:36

diddletje schreef:
hey TS ben je al opgeschoten?

Nee helaas. Vandaag heeft die jongen weer gereden en was uitgebeld. Ben vorige week bij mijn instructrice thuis geweest en toen heb ik een parcoursje gesprongen. Hij deed voor de verandering eens hetzelfde als op concour dus daar was ik wel blij mee. Kon hem er nu teminste doorheen rijden, het duurde wel een tijd maar uiteindelijk ging het wel redelijk.
Ga er morgen weer heen en dan maar weer zien hoe het gaat!

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 19:04

Veel succes, ik houd dit in de gaten! :)

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 19:05

Maar trouwens, hoe is het gegaan?

Jade15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 19:32

Hoi, misschien dom idee maar probeer eens een onderlinge wedstrijd of een proefwedstrijd achter iemand aan te gaan.

Ik denk dat het paard gewoon door heeft gekregen zo onder zijn werk uit te komen en dat jullie samen een soort wisselwerking op elkaar hebben. Het paard weet dattie er onderuit kan en jouw zelfvertrouwen is al dusdanig verdwenen dat je hem er niet doorheen krijg.

Ik denk inderdaad net zo vaak oefenparcoursen op andere plekken (maneges in de buurt) oefenen tot je zeker bent dat het je lukt en dan pas weer starten. Doorzetten dus. Als jij de overtuiging mist kan je het nooit overbrengen op je paard, daar helpt geen lieve zweep aan namelijk. Begin met weinig sprongen.

Ow en nog iets, als die braaf springt, gelijk belonen. HOe beloon je een paard? Door hem onmiddellijk met rust te laten. Zodra die het parcoursje klaar heeft gelijk eraf en niets meer vragen maar uitvoerig belonen. Dat zou ik doen. Net zolang totdat het paard snapt dat hij het ergens voor doet. Succes

__Rianne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 19:48

De man van mijn instructrice is erop geweest gisteren. Dit ging opzich best goed. Maar hij zij wel(wat ik zelf en de jongen die erop springt ook merkt) hij trekt gewoon zelf niet aan op de sprong, en je kunt hem dus ook gewoon niet echt bij rijden zeg maar. Dit in tegenstelling tot het crossen daar trekt die super aan en springt die zonder moeite over de picknicktafel heen.
Ik ben nu wel heel erg op aan het letten dat ik hand voor hou en niet terug werk met mijn hand en hem zelf zeg maar een beetje uit laten zoeken vooral als die zelf wél naar de sprong toetrekt.
Binnenkort is er weer indoor en dan gaat( ging het vorig jaar) wel beter dus ga maar weer eens proberen. En als het goed is beginnen de oefenparcoursen bij onze verening over een maandje ongeveer weer dus kan ik mooi veel oefenen!

Bedankt voor jullie reacties en het meedenken! :)