race paard en dressuur proef?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FlynnlOver

race paard en dressuur proef?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-09 17:27

Hallo,

Ik ben lang niet meer op bokt online geweest maar zit nu toch wel met een probleem wat ik zelf niet echt kan oplossen.
Ik heb mijn paard zelf met hulp van professionele instructrices ingereden toen ze 4 jaar was.
Nu is ze 5 jaar en ze heeft echt heel veel geleerd. Ze is een Welsh Arabier en die staan er al wel om bekend dat ze pittig zijn en mijn paard is altijd al wel een snelle pony geweest, maar het gaat steeds verder.
Als ik begin met stappen, is er niets aan de hand en stapt ze een redelijk tempo. Als ik eenmaal aangedraafd ben en na 1 rondje weer in stap overga, word ze heel drammerig. Ze kan gewoon bijna niet normaal rustig stappen en ik probeer echt consequent te zijn met elke keer dat ze het tempo zelf verhoogt, haar weer terug te nemen naar een normale stap. Dit word een kracht strijd wat helemaal niet mijn bedoeling is. Ik heb van alles geprobeerd, mijn zit vertragen etc. en ik ontspan ook gelijk als ze ook maar iets terug komt. Het lijkt allemaal niet te werken, soms stap ik wel 10 minuten lang maar ze blijft drammen en drammen.

Het zelfde verhaal als ik in de draf zit en eenmaal heb gegaloppeerd, is ze in de draf niet te houden. Ze gaat zo hard.
als ik mijn been heel zacht aanleg, gaat ze al gelijk in galop (en hard!) over terwijl ik haar alleen recht wil richten.
Normaal als ik begin met rijden en nog niet heb gedraafd of heb gegaloppeerd, doet ze dit echter niet. het lijkt of ze in de war raakt met de bedoeling van mijn been.

Over 2 weken wil ik een dressuur proefje gaan rijden voor het eerst en daar verwacht ik ook echt niet te veel van, het gaat maar om de ervaring die we opdoen samen. Maar ik wil wel dat het allemaal ontspannen gaat, dat is het minste wat ik allemaal verwacht.

Het zou fijn zijn als iemand tips heeft!

:D

aeolusnr1

Re: race paard en dressuur proef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 23:46

Het aanleren zou moeten lukken binnen deze toch wel korte tijd , maar dan is het natuurlijk nog niet bevestigd.
Dus of je het dan tijdens het proefje zelf ook klaar krijgt is natuurlijk maar de vraag.
Meestal is de ruiter ook een beetje gespannen, en tis toch ook een heel andere omgeving voor het paardje.
Maar nu naar het aanleren, om niet steeds weg te schieten: ik zou niet zoals jij nu doet, jij zet je paard steeds terug naar een tragere gang, oeffff ik heb hem weer een beetje onder controle, neee als je paard weg wil , moet je zeggen ok dan gaan we eens echt lopen, dan zet je hem echt nog wat meer aan en ga je door , snijdt hij ergens een bocht af niks van aantrekken maar blijven doorgaan, en tegelijkertijd proberen er iets meer controle over te krijgen, probeer hem een beetje schuin te zetten en zo op die manier al wijkend te galoperen, als hij dan een beetje rustiger aan doet , zet je hem op de volte dan zal hij nog wel een beetje meer vertragen, maar hou hem aan de gang, tot je zelf echt vind , wel nu loopt hij echt een beetje meer ontspannen, dan vraag je rustig met je zit te vertragen en je gebruikt daarbij ook je stem, vertraagt hij onmiddelijk dan gewoon los teugeltje in stap , braaf paardje, maar indien hij niet vanzelf op die kleine vraag met je zit reageerd, niks van aantrekken dan zeg je gewoon ok, ik heb het je lief gevraagt, je wil niet dan lopen we gelijk een beetje harder, en je begint weer te galoperen , weer al wijkend, en weer op de volte, en na een tijdje stel je weer de vraag maar heel licht, nooit beginnen trekken aan die teugels, stel de vraag met de glimlach en heel zacht , en zo kan je desnoods het hele uur doorgaan tot je paardje echt zelf stopt of vertraagt op jouw kleine en fijne vraag.
Dit moet je wel volhouden, je paard zal druipen van het zweet, en jij als ruiter ook maar geef het niet op voor het 2 a 3 maal na elkaar lukt.
Lukt het uiteindelijk , denk dan niet we zullen nog dit of dat gaan oefenen, nee afstijgen afzadelen en rust voor het paard.
succes.

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 08:13

Ik blijf hier meelezen ,zit nl met t zelfde probleem.

Het lijkt me dat je de boel wel forceert met deze methode.-spiertechnisch gezien-
Maar aan de andere kant, niet haar zin geven en iedere keer terugnemen werkt niet heb ik ondervonden en dat zal
bij ts ook zo zijn.
Dat wijkend galopperen ,bedoel je stelling naar binnen of verder Aeolusnr1 ?
Het paard waar ik dit probleem mee heb dramt en dramt en dramt, tot ze eindelijk galoppeert, en dat kan ze heeeel
lang volhouden, die zou zichzelf doodlopen ben ik bang, maar goed terugnemen en haar zin niet geven werkt ook niet.
Deze methode -jij wilt hard en je luistert niet ,nou dan ga je maar hard- zal ik proberen als het minder warm is ;)

Ben benieuwd wat de ervaring van ts hiermee is.

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 08:45

Het punt is dat je nu niet moet gaan focussen op 'remmen', maar zeker voorwaarts moet blijven rijden. Letterlijk! Dus rij vooral veel draf en galop en stap overgangen, en ga nu niet te veel drammen op het rustig stappen. Natuurlijk moet je wel aandacht aan het stappen besteden, maar als je daar de nadruk op legt, bouw je alleen de spanning verder op. Je paardje heeft veel beweging nodig, dus misschien werkt het zelfs wel beter als je eerst héél veek draf werk gaat doen, zonder stress en spanning, maar met rust en kalmte. Veel tempo overgangen, maar niet gehaast. Begrijp je wat ik bedoel?

Regallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 09:02

Ik zou dit hetzelfde aanpakken als aelosnr1.
Zorg dat je altijd controle over je paard hebt. Belangrijk hierbij is dat je altijd zorgt dat het tempo van jou is, dus als hij hard wil lopen doe jij er een schepje boven op. Als hij ook maar iets terug komt in het tempo dat jij aangeeft, rij hem dan nog eens extra naar voren. Zo leer je je paard dat hij toch naar jou moet luisteren.

Kaatje: over de boel forceren. Als je paardje gewoon luisterd heeft hij nergens last van en daarbij een paard kan heel wat hebben.
Maar mocht je toch denken dat je paard spierpijn heeft na het lopen geef je paard dan een biertje door zijn brok. Het bier gist in zijn lichaam waardoor hij erg veel gaat plassen. Door het plassen neemt hij afvalstoffen mee die spierpijn veroorzaken. Zorg wel dat er voldoende te drinken is voor het paard.

Succes er mee.

FlynnlOver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 10:37

Bedankt, ik ga het over haar tempo laten lopen zeker proberen. Wel maak ik me daar zorgen over, want mijn paardje heeft enorm veel energie en vraag me af wanneer het moment is wanneer ze 'rustiger' wordt, net als wat kaatje zegt: volgesmij zou ook mijn pony zich doodlopen. In de galop kan ze behoorlijk schuin door de bochten gaan en ook is ze moeilijk uit te zitten want ze raced echt hard. Maar het is gewoon een kwestie van volhouden van mij. Misschien dat ze dan snapt dat ze maar beter meteen kan doen wat ik vraag, want daar heeft ze alleen zichzelf dan mee.
Ik hoop dat dit de oplossing is, ik ga het zeker proberen!
Meerdere tips zijn welkom!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 10:46

Hoe probeer je overgangen terug te rijden ? wordt ze ook sterk aan je hand? dat begrijp ik met drammen,dan zou het kunnen zijn dat je paard teveel aan je hand hangt en niet in balans en evenwicht is en steeds sterker\harder gaat lopen op de kracht uit jouw hand.
probeer overgangen op gewichtshulpen en zonder druk van de teugel te rijden een goede instrukteur moet je daarbij kunnen helpen.

FlynnlOver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 12:30

Ik begin altijd aardig teugels ligt aan te nemen, ga beetje achterover zitten, maak me zwaarder. als ze helemaal NIETS terug komt, gebruik ik mijn stem en neem de teugels harder aan en ga nog wat meer achterover zitten. als ze dan eenmaal in stap is na een halve bakronde, zit ze te drammen en te dribbelen. ze zoekt mijn hand niet rustig op, terwijl ze dat als ik net begin wel doet. Dat is myn probleem dus.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 13:09

ga heel veel overgangen maken laat haar leren wachten,ga niet teveel achterover zitten maar maak je lang in een overgang terug ;rek je lijf en duw je voeten naar de grond en ,heel , belangrijk,ontspan,adem uit. met je teugel ondersteun je door steeds ophoudingen te maken maar ook ritmisch te ontspannen zodat je geen constante druk houdt waarop zij kan gaan vasthangen.ze moet leren pas naar voor te lopen als jij daar toestemming voor geeft en de hulp.
vergeet niet met je been aan je paard te blijven rijden,op deze rennerige paarden zie je vaak dat ruiters totaal geen been meer aanleggen waardoor het paard nog feller op been wegrent.
Dus kleine stukjes rijden en steeds terug naar de controle,blijven ademen en ontspannen! succes

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 13:32

Citaat:
Ik hoop dat dit de oplossing is, ik ga het zeker proberen!

Succes ; ik ben benieuwd naar je verslag.

Ukje112

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 17:19

Amadeo schreef:
Het punt is dat je nu niet moet gaan focussen op 'remmen', maar zeker voorwaarts moet blijven rijden. Letterlijk! Dus rij vooral veel draf en galop en stap overgangen, en ga nu niet te veel drammen op het rustig stappen. Natuurlijk moet je wel aandacht aan het stappen besteden, maar als je daar de nadruk op legt, bouw je alleen de spanning verder op. Je paardje heeft veel beweging nodig, dus misschien werkt het zelfs wel beter als je eerst héél veek draf werk gaat doen, zonder stress en spanning, maar met rust en kalmte. Veel tempo overgangen, maar niet gehaast. Begrijp je wat ik bedoel?

Hier ben ik het mee eens.

FlynnlOver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 15:30

gister vond ben ik naar haar toe geweest, heb haar rustig beetje gelongeerd en vrijheids dressuur gedaan en echt heel veel beloond. Ik wil ophouden met alles afkeuren, ik denk dat het beter werkt als ik me focus op de goede dingen en die beloon. Ze leek er goed op te reageren. nou, vandaag heb ik weer gereden. In het begin beetje wat langere teugel, eerst echt een kwartier gestapt en veel figuren gereden. Dit ging heel goed. daarna ging ik draven, ook dat ging goed! Ik prees haar de hemel in.
daarna ging ik weer stappen, ze was redelijk rustig.
Toen ging ik naar de galop. ze sprong heel hard aan maar ik nam de teugel licht aan en zei Hooo maar, en toen galoppeerde ze eindelijk eens rustig! ook daarna beloonde ik haar goed.
en toen kwam het weer: in draf wilde ze weer de hele tijd gaan galopperen en dat deed ze daarna ook, terwijl ik de slangevolte wilde maken.
Ik heb haar op een kleine volte gezet en haar daarop laten door galopperen, wat ze natuurlijk niet zo leuk vond.
Ik heb dit zo'n 4 á 5 keer moeten herhalen. Daarna was ze zo moe dat ze wel bleef draven en kon ik eindelijk rustig die slangevolte rijden die ik al de hele tijd wilde rijden.

Toen heb ik haar eerst 5 minuten aan de lange teugel uit laten draven en daarna aan de lange teugel uitgestapt. Na 10 minuten toen we stil stonden, wilde ik haar nog een paar pasjes achterwaarts laten lopen. Maar dat deed ze niet. ik gaf alle goede hulpen maar ze ging gewoon niet achterwaarts. Na boos worden en wreeder worden in de hand ging ze eindelijk achterwaarts. Toen had ik haar weer goed beloond. Maar toch vond ik dat einde niet leuk, nu denk ik dat ik dat beter achterwege had kunnen laten. Maar toch; ieder paard moet toch achterwaarts gaan als jij het zegt? (ook al is ze klaar met rijden)?
Ik voel me er ook rot over dat ik dit weer zo heb moeten afsluiten.

FlynnlOver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-09 12:52

niemand meer een tip?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 13:52

Tja da's idd een spijtig einde en had echt niet mogen gebeuren, het is dus jouw fout als trainer op dat moment.
Ik heb hier al een heel tekstje geschreven, en velen waren het met me eens, ook zeiden er een paar van dat ga ik zeker uitproberen, tis net daarvoor dat ik wou waarschuwen, doe dat niet zomaar op eigen houtje.
Ik bedoel doe dat steeds samen met een goeie instructeur of paardentrainer, het verschil is soms echt minimaal maar een fout is echt heel vlug gemaakt, iets goed aanleren is niet makkelijk maar een fout herstellen is echt veel moeilijker.
Ook is het van heel groot belang dat je steeds naar het kunnen van je paard blijft kijken, wat en hoe hij reageert, hoe hij de dingen opneemt , en geef hem dan ook de rust wanneer het even lukt, overvraag je paard niet , een paard heeft soms echt die verwerkingstijd nodig om tot een bevestiging te kunnen komen.

Wat jij hier na die training , die eigenlijk heel goed bleek te lukken , dus je paard deed het goed, je werd een beetj euforisch en je wou dus nog dit en dat erbij nemen ( het achterwaarts ) en dat is dus een tipisch voorbeeld van je paard overvragen, en daar doe je dus eigenlijk heel je training die tot dan toe lukte weer voor de helft mee te niet, dus das echt spijtig, das niet eerlijk naar je paard toe.

Dus nogmaals doe zo'n specifieke training samen met een trainer en begin er niet zomaar aan, je doet zo eigenlijk meer stuk dan je erbij wint.

Je mag me steeds via privéberichtje verder contacteren.

FlynnlOver schreef:
gister vond ben ik naar haar toe geweest, heb haar rustig beetje gelongeerd en vrijheids dressuur gedaan en echt heel veel beloond. Ik wil ophouden met alles afkeuren, ik denk dat het beter werkt als ik me focus op de goede dingen en die beloon. Ze leek er goed op te reageren. nou, vandaag heb ik weer gereden. In het begin beetje wat langere teugel, eerst echt een kwartier gestapt en veel figuren gereden. Dit ging heel goed. daarna ging ik draven, ook dat ging goed! Ik prees haar de hemel in.
daarna ging ik weer stappen, ze was redelijk rustig.
Toen ging ik naar de galop. ze sprong heel hard aan maar ik nam de teugel licht aan en zei Hooo maar, en toen galoppeerde ze eindelijk eens rustig! ook daarna beloonde ik haar goed.
en toen kwam het weer: in draf wilde ze weer de hele tijd gaan galopperen en dat deed ze daarna ook, terwijl ik de slangevolte wilde maken.
Ik heb haar op een kleine volte gezet en haar daarop laten door galopperen, wat ze natuurlijk niet zo leuk vond.
Ik heb dit zo'n 4 á 5 keer moeten herhalen. Daarna was ze zo moe dat ze wel bleef draven en kon ik eindelijk rustig die slangevolte rijden die ik al de hele tijd wilde rijden.

Toen heb ik haar eerst 5 minuten aan de lange teugel uit laten draven en daarna aan de lange teugel uitgestapt. Na 10 minuten toen we stil stonden, wilde ik haar nog een paar pasjes achterwaarts laten lopen. Maar dat deed ze niet. ik gaf alle goede hulpen maar ze ging gewoon niet achterwaarts. Na boos worden en wreeder worden in de hand ging ze eindelijk achterwaarts. Toen had ik haar weer goed beloond. Maar toch vond ik dat einde niet leuk, nu denk ik dat ik dat beter achterwege had kunnen laten. Maar toch; ieder paard moet toch achterwaarts gaan als jij het zegt? (ook al is ze klaar met rijden)?
Ik voel me er ook rot over dat ik dit weer zo heb moeten afsluiten.

MirjamN

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 13:58

Ik heb er ook een tijdje zo een gereden. Als hij hard wil, laat maar gaan. Uiteindelijk owrden ze moe en willen ze terug naar draf of stap. Dan moet je dus nog even langer doorgaan! Wat mij betreft hoogstens een grote volte tussen door, maar geen wijken of andere dingen, die lijke mij te belastend in zo'n moordend tempo. Ik heb soms wel driekwartier alleen maar daarmee bezig geweest en dan ging het laatste kwartier van de les pas fijn! Het duurde wel een tijdje, maar heeft wel zijn vruchten afgeworpen. heb het met mijn eigen paard ook zo op het strand gedaan en kan nu met een los teugeltje in alle gangen op het strand en stoppen waar en wanneer ik wil! Succes!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 19:02

Wat betreft het doordrammen geen tips. Wat betreft het achteruit lopen: Weet wanneer de training genoeg is. Ze is toch pas 5 jaar en je had al een flinke training achter de rug. Ben het met je eens dat achteruit vragen ook achteruit doen is, maar je had haar al uitgestapt en dat is denk ik voor haar toch ook een teken van: we zijn klaar. Even rust. Evt had je als je het toch wilde oefenen dit beter voor het uitstappen kunnen doen of vanuit een grondwerk idee. Dus eerst zadel af, rollen ofzo en dan nog even in de vernieuwde situatie achteruit vragen. Maar ik denk dus dat je met je eigen opmerking dat je het beter achterwege had kunnen laten op een goed spoor zit. Ik probeer met mijn paard er ook aan te denken dat de training altijd leuk moet eindigen. Dus vraag zeker als ie al wat moe is (veel gewerkt heeft) op het eind liever een makkelijk iets dan een moeilijk iets. Of iets dat moeilijk kan worden. Of ik vraag niets meer. Moeilijke zaken probeer ik te doen als het paard nog fris is.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 20:36

Uuhm, als hij te hard gaat kleine volte maken totdat hij zachter gaat?
anders verkleinen?
Bij mijn fjordje helpt dat wel :D

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 20:55

Juist naar voren rijden idd, paard geen kans geven om te drammen. Heel veel spelen, je hebt nog een jonkie. Dus veel overgangen, heel veel verschillende figuren en lekker spelen.

FlynnlOver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-09 10:04

erg bedankt voor de tips! :D ik ga ermee aan de slag. Ik ga ook meer afwisselingen, zoals balkjes leggen etc!
Ik heb laatst proefgereden bij de paarden voor het eerst en dat leek ze ook echt leuk te vinden! ze begon ook best netjes te lopen etc. Normaal thuis hebben we de bak voor ons alleen.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 12:54

Stapt ze wel rustig aan de lange teugel na het draven/galopperen?
Dan zou ik proberen met minder druk op de teugels te rijden, een paard is een vluchtdier en als iets onaangenaam is dan gaan ze dus rennen = vluchten.
Probeer met zo min mogelijk teugeldruk te rijden, gaat ze harder dan jij wil, stuur op een volte en vraag stelling en buiging, laat ze daar de energie maar voor gebruiken. Daarmee wordt het paard ook losser en ontspannener waardoor het harder willen lopen ook weer over gaat.
Veel voltewerk dus, gaat dat goed, stukje rechtuit, gaat paard weer rennen, weer een volte en dan ook een volte rijden, niet omtrekken.
En korte sessies, gaat iets goed, stappen en lange teugel, één rondje en dan weer oppakken, volgende oefening, gaat dat goed, weer gelijk lange teugel. Je beloont het paard dan voor iets wat hij goed doet en je paard krijgt niet de kans om stress op te bouwen en blijft dan ook rustiger in zijn hoofd.

FlynnlOver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-09 15:37

esther: als ik heb gegaloppeerd en ik ga weer draven, zoekt ze mijn hand niet echt op maar blijft een beetje met haar neus in de lucht. hierdoor heeft lange teugel niet echt zin.
Dat op de volte lijkt me wel een goed idee. Maar van de lange teugel nadat ze iets goeds heeft gedaan, weer niet. Mijn pony heeft al snel de neiging om de teugels uit mijn handen te rukken als zij het gevoel heeft dat ze klaar is.
Ik ben dit net een beetje aan het afleren. Als ze eigelijk al klaar is doe ik eerst nog een paar rondjes stappen gewoon aan de korte teugel. Daarna laat ik ze pas lang, want anders rukt ze in het proefje ook zo de teugels uit mijn handen en dat is niet de bedoeling.

Muizenissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 11:34

Ik heb nog wel een tip voor het 'teveel in 1 keer willen'. Jij schrijft dat toch ieder paard achteruit moet gaan als je het vraagt, dus ook 'na' de training.... Daar ben ik het helemaal mee eens (ook ná het uitstappen moet ie reageren op je hulpen). MAAR, hier heb ik wel 1 kanttekening bij (en dit heb ik zelf ook moeten leren :D): vergeet niet dat 'altijd reageren op je hulpen' een DOEL is waar je naar streeft. Jij en je paard zijn hier nog niet, jullie zijn dit nog aan het trainen. Dus, kies een (sub)doel uit (op het moment is dat 'het tempo bepalen') en pas als je dat bereikt heb pak je er een ander (sub)doel bij. Verlies je dan weer het tempo, dan doe je weer een stapje terug en concentreer je je weer even helemaal op het tempo.
Veel succes en ik ben benieuwd hoe het verloopt!

samsa0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 12:07

Amadeo schreef:

Hoi!
ik heb het zelfde probleem als jij met mijn pony! en heb het aangepakt zo als hier bovenstaat. tegenwoordig heeft ze het alleen zo nu en dan dit probleem tussen draf en galop. een hele verbetering dus! voor mijn pony heeft het gewerkt maar verwacht niet dat je paardje na 1x trainen een geweldige proef loopt. het kost tijd, en vergeet niet te ontspannen :o

veel succes *D

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 12:07

FlynnlOver schreef:
esther: als ik heb gegaloppeerd en ik ga weer draven, zoekt ze mijn hand niet echt op maar blijft een beetje met haar neus in de lucht. hierdoor heeft lange teugel niet echt zin.
Dat op de volte lijkt me wel een goed idee. Maar van de lange teugel nadat ze iets goeds heeft gedaan, weer niet. Mijn pony heeft al snel de neiging om de teugels uit mijn handen te rukken als zij het gevoel heeft dat ze klaar is.
Ik ben dit net een beetje aan het afleren. Als ze eigelijk al klaar is doe ik eerst nog een paar rondjes stappen gewoon aan de korte teugel. Daarna laat ik ze pas lang, want anders rukt ze in het proefje ook zo de teugels uit mijn handen en dat is niet de bedoeling.

Waar ik op doel is extra ontspanning als het paard wat goeds heeft gedaan, heb verschillende paarden zo gereden en ze leren er snel van.
Als ze teugels uit de handen wil trekken is dat dus gewoon een kwestie van teugels vasthouden, been erbij en aan het werk zetten, jij bepaalt, niet het paard.
Sowieso moet ontspannenheid de basis zijn van waar uit je gaat rijden, dus steeds weer de ontspanning erin brengen en dan verder werken, spant het paard zich weer, toch proberen tijdens die oefening weer ontspanning te krijgen.

paardebloemp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 18:40

Je zegt dat ze veel energie heeft. Geef je haar wel de kans het (zo goed als) er uit te lopen? Vaak genoeg rijden, vaak genoeg los in de bak laten racen en gek doen? Ik ken het probleem heel goed, rij zelf al bijna 10 jaar frisse pony`s (driekwart arabier, half arabier en nu een volbloed arabier..). Waar je ze heel blij mee maakt, zijn buitenritten. Elke week 1 a 2 keer een goede buitenrit, met lekker veel lange stukken (hard) draven doet ze goed. Vaak merk je dan de volgende keer in de bak dat ze er weer plezier in hebben. Want het is vooral voor snelle beesten erg saai om altijd in de bak te rijden, en als het dan ook nog niet plezierig is, wordt dat alleen maar erger.
En probeer je hand altijd zacht te houden. Het wordt geen krachtstrijd als jij de kans er niet voor geeft.