'Verkeersregels' in de bak

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Muppett

'Verkeersregels' in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-09 21:44

Hoi mensen,

Als ik aan het rijden ben op mijn verzorgpaard, ben ik nooit de enige in de bak. Ik probeer zoveel mogelijk om mensen heen te rijden, maar helaas ontkom ik soms niet aan een grauw en een snauw als ik - schijnbaar - in de weg rijd.
Ik snap dat het super irritant is voor de mederuiters! Maar ik heb op les nooit geleerd wat de voorrangsregels precies zijn.

Wie weet ze voor mij?

Er is ook een mederuiter die haar jonge paard al op een heel hoog niveau rijdt. Zij denkt dat ze ten allen tijden mag rijden waar ze wil, en heeft al aardig wat mensen afgekat. Zijn wij minder waard omdat wij gewoon recreatief rijden...?

Groetjes

Elpharo

Re: 'Verkeersregels' in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 21:49

Ehhh...volgens mij zijn er niet zo heel veel regels tijdens het rijden zelf. Als je op de linkerhand rijdt heb je voorrang op de hoefslag (dus rechtsom let op) en als je stapt moet je uit de hoefslag blijven....tenzij iemand juist aangeeft in de binnenhoefslag te willen rijden, maar dat gaat dan in overleg.
Enne, wedstrijdruiter gaat NIET boven recreatieruiter hoor! Soms valt het niet mee om met een hogere klasse-ruiter in een bak te rijden, die rjden vaak van die "rare" figuren :) Maar in principe kijkt niemand naar beneden en iedereen dus goed vooruit en zouden botsingen niet nodig moeten zijn...

Hoop dat dit je een beetje helpt. misschien zijn er nog meer regels, die hoor ik dan ook graag ;)

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 21:51

Linksom heeft voorrang (maar bij sommige stallen doet men het net andersom en heeft rechtsom voorrang. Wat dat betreft zou ik gewoon even vragen wat de regels bij jullie op stal zijn). Als jij stapt heeft de ander voorrang, ongeacht of die persoon linksom of rechtsom rijdt. Zijgangen, (SB, travers, renvers, wijken etc) hebben ten alle tijden voorrang ongeacht of die persoon linksom of rechtsom rijdt.

Wat betreft je mederuiter, lekker in haar sop gaar laten koken. Jullie zijn niet minder en hebben evenveel recht om in de bak te rijden.

charlotte1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 21:52

Over het algemeen zijn de regels:

* diegene die op de linkerhand rijdt heeft voorrang
* diegene die les heeft, heeft meestal voorrang
* diegene die in de snellere gang zit heeft ook meestal voorrang, dus als jij stapt en iemand anders zit in draf heeft diegene in draf voorrang, etc, ongeacht welke hand je ook rij
* Over het algemeen is de regel diegene die aan het stappen is wordt meestal verzocht om dit niet op de hoefslag te doen maar in de binnenring.

Ik weet niet waar je verzorgpaard heb staan, manege/pensionstal ofzo? Vaak hebben zij eigen regels en worden ze vaak kenbaar gemaakt door een papiertje op te hangen met rijbaanregels.

kissielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 21:52

De gene die een gang harder rijd heeft voorrang. Dus stel jij zit linkerhand in draf en degene op de rechterhand in galop dan heeft diegene in galop voorrang. En degene die zijgangen rijd heeft ook voorrang.

Maar een botsing kan altijd een x gebeuren, je moet allemaal gewoon opletten en een beetje sociaal zijn onderling kan geen kwaad.

En dat een wdstr voorrang heeft op een recreatie ruiter is helemaal onzin natuurlijk ;)

winnietje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 21:53

Ik heb geleerd dat je bij het passeren van tegengestelde richting bij figuren oid dit op zo'n manier te doen dat je elkaar de linkerhand kunt geven..

Stel 2 mensen gaan van hand veranderen, annie bij H en toosje bij F dan moeten ze elkaar zo passeren dat ze elkaar de linkerhand zouden kunnen geven.

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 21:55

Dit hing bij ons op de manege in de bak.

Al wie zich in de baan wil wagen,
dient dit vooraf beleefd te vragen.

Wie zijgang rijdt heeft vrije baan,
wie stapt moet van de hoefslag gaan

Wie links rijdt heeft de meeste praats,
wie rechts rijdt maakt voor de ander plaats.

Rijdt veel, praat weinig tot besluit,
komt tijdig, ga op tijd eruit.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-09 22:11

Onwijs bedankt voor jullie snelle reacties! Heel logisch inderdaad, al die regels.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 22:14

En vergeet niet bak vrij te roepen als je erin of eruit wil

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 07:45

Bij ons op stal:

* linksom heeft voorrang
* Niet stappen op de hoefslag (tenzij iedereen stapt)
* Snellere gang heeft voorrang
* Zijgangen hebben voorrang vóór de snellere gangen.

horseees

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 14:43

heb hetzelfde probleem. ik lees de antwoorden dus ook even door ;)

Dewii

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 14:45

Je bent niets minder waard zonder eigen paard! (cool het rijmt :P ). En natuurlijk ook niet als je qua niveau lager bent dan iemand anders. Bij ons is het:
-Linksom voorrang
-Stappen op binnenhoefslag (behalve als iedereen stapt)
-Als een groepje gaat galopperen als de instructrice het zegt, moet de rest in het midden stappen.
-Zijgangen gaan voor.
-Sprong vrijhouden als iemand wil gaan springen.

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 14:46

Bij ons is het:
Als je met zn bijv. draaft, heeft de linkerhand voorrang.
Als er verschillende tempo's zijn, heeft de snelste voorrang, ook al rijd hij op de rechterhand.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 16:16

Simmie schreef:
Linksom heeft voorrang (maar bij sommige stallen doet men het net andersom en heeft rechtsom voorrang. Wat dat betreft zou ik gewoon even vragen wat de regels bij jullie op stal zijn). Als jij stapt heeft de ander voorrang, ongeacht of die persoon linksom of rechtsom rijdt. Zijgangen, (SB, travers, renvers, wijken etc) hebben ten alle tijden voorrang ongeacht of die persoon linksom of rechtsom rijdt.

Wat betreft je mederuiter, lekker in haar sop gaar laten koken. Jullie zijn niet minder en hebben evenveel recht om in de bak te rijden.

juist , deze regels hebben zij ook op de pensionstalling met a. 40 paarden/stallers
wij hebben idd ook linksom heeft voorang en als men van rechtsom een hogere gang heeft dan jij op links,
mag men ook voorang. Hetzelfde als zijgangen.
ook als je een volte uitrijd moet je diegene die op de hoefslag rijd voor laten gaan :)

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 20:43

Je moet elkaar de linker hand kunnen geven en de gene met de snelste gang heeft de hoefslag :D.
Zij gangen hebben inderdaad ook voorrang (wijken,traver,appayement ect.)

Helaas kom je er niet als jij alleen de regels kent want vaak rijden mede bak gebruikers niet volgens
deze regels wat bij mij soms behoorlijke irritatie kan opleveren omdat ik altijd aan de kant zal gaan voor
een ander die voorang heeft :Y) !
(zelfs al hebben ze geen voorrang ga ik meestal opzij want dan weet ik en mijn pony waar we aan toe zijn :+
want van hun kant komt het vaak niet. Maar gelukkig rij ik meestal alleen of met een leuke bakgenoot )

Assiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 22:54

geloof dat de regels nu wel duidelijk zijn, na 10x hetzelfde gelezen te hebben....

Aurelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 23:03

Freya schreef:
Dit hing bij ons op de manege in de bak.

Al wie zich in de baan wil wagen,
dient dit vooraf beleefd te vragen.

Wie zijgang rijdt heeft vrije baan,
wie stapt moet van de hoefslag gaan

Wie links rijdt heeft de meeste praats,
wie rechts rijdt maakt voor de ander plaats.

Rijdt veel, praat weinig tot besluit,
komt tijdig, ga op tijd eruit.

Wat een leuk en duidelijk gedicht! Daardoor worden de regels in een wat vriendelijkere vorm verpakt, heel origineel.

Wendy1708

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 15:42

Ondanks de rijregels ontkom je er in een bak nou eenmaal niet aan dat je elkaar wel eens `in de weg rijdt`. Soms valt een figuur onbedoeld wel eens wat groter uit dan je van plan was. Ook bij ons rijden er verschillende niveaus door elkaar en ook jonge kinderen willen met hun pony plezier hebben in de bak. Als je in een pensionstal staat betaalt nu eenmaal iedereen voor het gebruik van de faciliteiten en het lijkt mij complete kolder dat een ruiter op een `hoger niveau` meer rechten zou hebben dan een ander. Ik vindt zelfs dat al die zelfbenoemde `Anky´s` wat meer rekening zouden moeten en kunnen houden met de minder geschoolden. Zij zijn immers in staat sneller andere figuren te rijden als het even niet uitkomt of om te schakelen in tempo. Gewoon tolerant zijn zijn lijkt mij, als je in een pensionstal staat, de enige optie!

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 21:21

Assiej schreef:
geloof dat de regels nu wel duidelijk zijn, na 10x hetzelfde gelezen te hebben....

Grinnik...joh :P

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 21:29

Overigens zou ik voor de zekerheid even navragen hoe het zit tussen draf/galop. Bij sommige stallen staan die gelijk (hebben voorrang boven stap), bij sommige stallen staat galop weer boven draf.

Als er mensen in de bak rijden die moeite hebben met sturen (of rijden en opletten tegelijk), leg ik ze de voorrangsregels uit, maar vertel er vaak bij dat ik wel om ze heen rij, anders moet ik steeds kijken of ze me wel gezien hebben, dan ga ik liever ieder rondje uit mezelf eromheen. Scheelt je paard steeds moeten omtrekken/stilzetten ;) Als ik dan even rustig een bepaalde oefening wil doen, vraag ik dan of ze even een circel voor me willen vrijhouden, bijv ik bij C op de volte en zij zich vermaken rondom de volte bij A.

Dat mensen die beter rijden vinden dat ze voorrang hebben vind ik vreselijk onbeschoft, iedereen heeft evenveel recht op de bak en juist mensen die beter rijden, hebben meer mogelijkheden om iemand heen te sturen. En wil je echt een oefening ongestoord kunnen doen, vraag dan de rest in de bak eventjes een stuk bak vrij te houden, kleine moeite :)