Teveel op de voorhand?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

charlotte1

Teveel op de voorhand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-09 14:06

Hallo,

Ik zou graag jullie mening willen horen over het volgende:

Ik heb een fjord van 20 jaar. 2 jaar geleden stond ze ineens wankelend in de stal, zodra je het halster om deed zakte ze door haar achterbeen, soort verlamd dus. Heb gelijk de da gebeld en die is toen gekomen en die dacht dat ze een hersenbloeding wat gelukkig toen niet het geval was. Omdat ze veel vocht in haar hoofd had zitten heeft ie haar een spuit gegeven die ervoor zorgt dat er een eventuele zwelling verminderd. De da dacht dat ze heel hard haar hoofd had gestoten, waardoor ze een hersenschudding had. 2 uur later ging het alweer een stuk beter en tilde ze zelf ook weer haar hoofd op. Een dag later heeft ze nog zo'n spuit gehad en daarna was ze weer na enkele dagen rust opgeknapt.

Wat me daarna opviel was tijdens het longeren of rijden dat haar hoofd schudde/knikte en dat ze niet helemaal lekker liep op haar linkervoorbeen, niet echt kreupel maar meer een soort van hinken. Omdat ik dit niet vertrouwde heb ik toen weer de da laten komen en die vertelde dat ze gewoon veel tijd nodig had om weer helemaal op krachten te komen. Hij zei dat ik gewoon rustig verder kon rijden/longeren en voorzichtig kon gaan opbouwen en dat het dan vanzelf over zou gaan. Omdat ik het zekere voor het onzekere wilde nemen heb ik een andere dierenarts laten komen en een osteopaat erbij gehad. De diagnose was bij alle 2 hetzelfde als bij mijn eigen dierenarts en het advies was ook rustig gaan rijden en langzaam opbouwen, dit ben ik dus ook gaan doen.

Nu 2 jaar later dus is ze weer helemaal hersteld maar in zoverre dat je in de draf toch wel ziet dat ze nog steeds een beetje knikt met haar hoofd en dat ze nog een beetje soort van hinkt met haar linkervoorbeen. Ik heb toch maar foto's, en een scan laten maken van haar benen en de hoeven(ivm hoefkatrolontsteking) maar ze hebben niks kunnen vinden. Ook de osteopaat erbij gehaald weer maar ook die heeft niks kunnen vinden. Nu vraag ik me af ofdat zij niet te veel op de voorhand loopt: ze struikelt nog weleens tijdens het rijden in de bak, ze hangt ontzettend in je handen vooral als je wat langer gereden heb en op de rechtkant houd ze erg vast. Ik probeer zelf dan juist los te laten, maar dat valt niet altijd mee want dan gaat ze juist nog meer naar beneden toe met haar hoofd. Ook ben ik meer overgangen aan het rijden. Nu is ze gisteren weer gestruikeld en is nu dus kreupel, gelukkig niet zo heel erg maar toch.

Sorry voor het lange verhaal maar ik ben wel nieuwsgierig naar jullie mening.
Alvast bedankt.

Nell_

Re: Teveel op de voorhand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 14:25

Als paarden hangen in je handen zijn ze niet actief van achteren. Wat dus idd kan betekenen dat ze op de voorhand loopt!
Belangrijk is dat je haar actief maakt van achteren door bijv veel overgangen en scijnovergangen te maken. Veel schakelen etc.
Dat knikken houd ze misschien altijd wel. Succes!

charlotte1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-09 16:16

Nell_ schreef:
Als paarden hangen in je handen zijn ze niet actief van achteren. Wat dus idd kan betekenen dat ze op de voorhand loopt!
Belangrijk is dat je haar actief maakt van achteren door bijv veel overgangen en scijnovergangen te maken. Veel schakelen etc.
Dat knikken houd ze misschien altijd wel. Succes!

Hangen in de handen wil niet altijd zeggen dat ze niet actief zijn van achteren. Het probleem kan ook in het gebit zitten, maar dit is bij die van mij niet, ze is nog niet zo lang geleden nagekeken door een paardentandarts. Omdat ze in het begin toen ik haar net had ook zo kon hangen in mijn handen heb ik toen een tandarts laten komen en toen bleek het probleem in de mond te zitten. Was daarna weer opgelost.

RobinM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 06:48

dat hoeft helemaal niks met te veel op de voorhand te maken te hebben hoor,
mijn ruintje struikelde ook veel en daar was wat heel anders mee aan de hand.
het kan inderdaad gewoon aan der mond liggen
misschien is ze teugelkreupel?

jullie komen er samen uit!:D
hoe is het met der been?
loopt ze al wat beter?
zie je misschien vanavond wel weer op stal!

charlotte1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-09 10:27

Ja ze loopt gelukkig weer beter, hou d'r voor de zekerheid nog een paar daagjes rustig, alleen stappen nog. Van de week is me nog iets opgevallen: ik zag dat het bit best wel tegen de mondhoeken aandrukt, misschien dat ze daarom ook zo hangt in m'n hand en daarom struikeld. Maar goed, er zijn tal van oorzaken wat het kan zijn. In ieder geval ga ik wel ff een groter bitje kopen.

charlotte1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-09 21:23

neelke123 schreef:
moet je wat grooter bit koopen

Ben je nu echt zo dom om te lezen wat er staat of doe je net alsof? Het valt mij wel erg op dat je vaker zo reageert bij andere topics.

Joyro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 22:41

charlotte1 schreef:
neelke123 schreef:
moet je wat grooter bit koopen

Ben je nu echt zo dom om te lezen wat er staat of doe je net alsof? Het valt mij wel erg op dat je vaker zo reageert bij andere topics.

:= dit is wel erg ja.

Misschien kun je om haar wat meer van achteren te laten werken wat meer overgangen en tempowisselingen doen. daarbij zorg je dat ze ook echt van achteren moet aanzetten. Ik las dat ze wel voorwaarts is (mijn interpretatie), maar dan kan ze nog heel erg op de voorhand lopen en achter weinig doen. Alle wisselingen wil je van achter de kracht voelen, ook bij het halthouden wil je dat ze actief vierkant staat, klaar om weer voorwaarts weg te gaan. Zo merk je dat ze van achter meer aan het werk gaat.
Ik zou voor het naar beneden gaan wat meer ophoudingen proberen te maken. Misschien je handen ook even wat overdreven omhoog houden zodat ze voelt dat jij haar hoger wil hebben, je 'tilt' haar hoofd dan een beetje mee op (waarbij ik niet bedoel dat jij haar hele hoofd de rest van de tijd moet dragen ;) )
Succes in ieder geval, ook sterkte / beterschap voor de kreupelheid

RvdBogaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 23:13

Het lijkt er op dat je fjord opnieuw haar (en jouw!) balans moet zien te vinden.
Google eens op "Recht richten" en er gaat een wereld open t.a.v. hoe je paard te ondersteunen in zijn lichamelijke ontwikkeling (ongeacht de leeftijd!).
Als startplaats kan ik de site "Paardenbegrijpen.nl" van Marijke de Jong aanbevelen. Laat je niet meteen intimideren door de "klassieke hogeschool" aanpak. Het gaat om de basis, het recht-richten, om het paard zo natuurlijk mogelijk te laten bewegen en toch de mens mee te kunnen "torsen". O.a. gaat het er om om de draagkracht van het paard naar de achterhand te verplaatsen en de rug te ontspannen.
Veel Succes!

Lusitana

Re: Teveel op de voorhand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 23:41

Kan het niet gewoon zijn dat het hele probleem helemaal niet in haar benen zit, maar neurologisch is, oftewel te maken heeft met de hersenen of zenuwstelsel?
Dat ze gewoon ergens een storing heeft opgelopen als gevolg van die ernstige aanval (of misschien was dat juist een gevolg van een storing...)
Want daar doet het mij sterk aan denken. Dat er minder coördinatie is in 1 been en dat ze dat probeert te helpen met haar hoofd.
Dan zou ik haar toch laten lopen zoals zij het prettigst loopt, en niet gaat forceren in een ander frame omdat men vindt dat zoiets nu eenmaal hoort.
Ik denk dat je het beste advies kunt krijgen van een dierenarts.