Stress bij paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Stress bij paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-09 11:19

Hallo bokkers!

Ik ben opzoek naar ervaringen met een paard dat veel last van stress heeft.
Ik rij nu 5 maanden op een 8 jarige merrie (Krack C x Ferro), geweldig paard op stal, aan de hand.
Maar onder het zadel ongelooflijk gestresst. Paard is jaren geleden ook onder het zadel geweest, heeft wedstrijden gelopen etc.
Wil het zijn dat ik niet zo ervaren ben als die ruiter, sta wel onder goede begeleiding en wil echt mijn best doen voor dit paard.
In het begin longeerde ik eerst, maar na een poosje ben ik daarmee gestopt omdat ik merkte dat het paard daar gestresst van raakte.
Het werd na een poosje steeds beter, maar het paard wil ontzettend slecht been en hand accepteren. Ik ben lang niet consequent genoeg, heb ik het idee.
Daarnaast krijg ik gedribbel in de stap, ook stress en wordt het paard ongelooflijk heet als ik iets vraag waar ze van in de war raakt, of iets dat ze weigert te doen.
Het is nogal een humeurig en eigenzinnig dier.

Ik ben benieuwd hoe het bij jullie is verlopen, hoeveel tijd hier overheen is gegaan? Etc etc.

Arros

Re: Stress bij paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 21:43

Probeer eens easy going.Kan je bij de paardendrogist bestellen.
Moet volgens een stalgenoot erg helpen.Dit is ook merrie gedrag.is ze erg dominant?gewoon in alle rust haar vertrouwen en respect winnen.En consequent blijven.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-09 15:16

Dominant niet, ze lacht me als het ware gewoon uit.
Een klein voorbeeldje als ik er op zit...
Ik vraag na te geven en geef enkel druk, omdat ze de druk niet wil accepteren in het rijden oefen ik hier veel op. Afgelopen zaterdag nog met les, ik geef druk, merrie gaat er tegenin uiteraard (halthoudend) en houdt stug vol. Ik hou ook stug vol, maar ik ben natuurlijk niet half zo sterk als dat paard.
Ineens een diepe zucht van die merrie. Ze lacht me gewoon uit.
Dus dominant kan ik het niet noemen, respect moet ik wel winnen.

Consequent blijven heb ik het wel heel moeilijk mee, maar dat moet ook wel lukken. :P

Ik wil liever geen stuff voeren aan het paard, het moet ook zonder kunnen geloof ik. Stukje bij beetje gaat het beter en soms doen we een stapje terug. Maar ik kan prima op vreemd terrein rijden. Voetballende kinderen en lawaai, nee, niet schrikkerig. Dus wat dat betreft is er geen kind aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 16:57

lang laag gaan rijden en niet draven op galopperen, alle oefeningen doen in stap net zolang tot dat ze die in zeer goede ontspanning beheerst dan doe je 1 oefening in draf en dan alleen weer stappen. !! dit kan het paard niet in 1 uur/dag/week of maand, maar wees geduldig en lief. ga zelf niet lopebn stressen of denk he! het gaat niet snel genoeg geef het paardje tijd.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-09 17:47

Ik rij er inmiddels bijna een half jaar op. Vooruitgang is er wel, maar het is zo'n stressbom.
Als ik alleen ga stappen, wordt ze chagarijnig en ontploft ze hoe dan ook wel op een andere manier.
Lang en laag is zeker waar ik me veel mee bezig houdt. Een stukje op druk rijden om vervolgens weer lang en laag te rijden, op eigen benen, hand volgen. Vind ik erg belangrijk.
Het oefeningen rijden is er weinig bij, het is voornamelijk een van alles wat, stappen, draven, galopperen. Veel overgangen, de rust er in rijden. Om los te werken veel stelling en schouderbuiten aan beide kanten.
Het probleem is duidelijk het niet willen accepteren van been en hand, en dat is stress die het paard opbouwt uit koppigheid, niet uit angst.
Wel zit er af en toe stress bij van een miscommunicatie. Maar het is geen angst, absoluut niet.

skins

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 19:07

Met de ponyclub hebben we ook een workshop gedaan over massage bij paarden. Zo werd ons de Chinese massage bij paarden aangeleerd en het heeft een rustgevend effect bij gestresste paarden. Misschien kun je een masseuse laten komen?
Waarschijnlijk zal dit niet het problemen langdurig oplossen. Misschien moet je toch wat meer vertrouwd raken met je paard.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 20:02

Dat is wel interessant Katia, als er eens iets in de omgeving is, kan ik er zeker over nadenken.

Ukje112

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 15:22

idd, vertrouwen, maar ik zou ook niet weten hoe dit op te lossen is, dus lees even mee.