Gras eten tijden het rijden/wandelen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mintgroen

Gras eten tijden het rijden/wandelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 22:04

Hallo iedereen!

Sinds ongeveer een maand heb ik een verzorgpony waar ik 2 keer per week naar toe ga. Hij is echt super lief (het is trouwens een Haflinger), maar ik heb tijdens het rijden wel een probleem. Omdat er geen bak is, rij ik buiten of op een weiland in de buurt. Maar onderweg, of dus op dat weiland, duikt hij meteen naar beneden om gras te gaan eten. De eigenaresse gaf me de tip om één teugel losser te doen en gewoon flink te schoppen. Maar als ik zijn hoofd dan omhoog heb, duikt hij meteen weer naar beneden! En dan is er nog het probleem dat als ik dus schop, dat hij naar achteren loopt. Ik heb al een keer bijna in een kas gezeten en ook een keer bijna in de sloot, dus ik vind het een beetje eng :o
Het is zelfs zo erg dat hij onder het draven/galloperen ineens stopt en wegduikt!

Heeft iemand tips hiervoor hoe ik hem aan kan leren dat hij niet naar het gras duikt?
Ik rij met handschoenen aan omdat ik dan meer grip heb, maar die zijn al helemaal kapot van het trekken!
Eventjes laten grazen (hij staat wel op een wei, maar daar is bijna geen gras meer) voordat ik ga poetsen en opzadelen werkt juist tegen, dan gaat hij juist nog meer naar het gras duiken!

Alvast bedankt!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 22:08

dat deed mijn pony ook toen ik hem net had.
lekker galopje door de berm en meneer stond ineens zo stil en nam een hap gras :+
ik viel er zowat voorover af en werd zo kwaad dat ik hem een gigantische stomp op zijn hals heb gegeven.

en dat werkte 8-)

geef hem maar flink op zijn kop als ie gaat eten want het mag niet!!
zelf goed opletten ook,merk je ook maar even dat hij naar beneden wil met zijn hals dan roep je eehhh nee!! en geef je been waardoor hij voorwaarts moet.

consequent zijn, nee is nee. gras eten onder het rijden is gevaarlijk en mag niet.
eigenaresse mag hem dan dan ook wel aanpakken he.

rijd je ook met een zweepje?
op het moment dat hij naar beneden duikt om een hap te nemen, je stem verheffen, been geven en een tik.
misschien niet lief om te doen,maar als jij er een keer vanaf dondert is dat van hem ook niet lief.

dus gewoon hup aanpakken :D
Laatst bijgewerkt door ellepel op 28-08-09 22:36, in het totaal 2 keer bewerkt

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 22:12

uhmm>..waar blijven je handen en je benen?
als hij wil eten hoef je dat heus onder t rijden niet toe te
laten hoor, sterker nog, hij kan er met een bit in in stikken..
(ook al is die kans heel klein)

ik zou dit paardje even duidelijk maken dat hij niet mag eten
onder t rijden. Terug trekken maakt vaak weinig verschil maar
geef anders een dikke beenhulp en een tikje? hij leert t vast
snel genoeg af!

succes!

Mintgroen

Re: Gras eten tijden het rijden/wandelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 22:43

Met m'n benen doe ik zóveel dat ik zelf al snel vermoeid raak! Na 20 minuutjes rijden op het weiland was ik zelf al kápot (heb niet een super conditie moet ik toegeven).
Een zweepje gebruik ik niet. Ik heb er al aan gedacht die mee te nemen de volgende keer. Dus dat zal ik nu zeker ook gaan doen.

@ _Bitje_: Waar mijn handen en benen blijven.. Ik probeer zelf wel goed diep te zitten en mijn hakken goed uit te drukken. En mijn handen gaan dus wel omhoog/naar achteren door het harde trekken, maar het is niet zo dat mijn handen boven m'n borsten uit komen zegmaar ;)

Ik hoop maar dat hij het afleert. In het begin was het gras eten trouwens ook veel minder, maar dat was denk ik ook uitproberen, kijken of het bij mij wel kan?

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 23:59

_Bitje_ schreef:
uhmm>..waar blijven je handen en je benen?
als hij wil eten hoef je dat heus onder t rijden niet toe te
laten hoor, sterker nog, hij kan er met een bit in in stikken..
(ook al is die kans heel klein)

ik zou dit paardje even duidelijk maken dat hij niet mag eten
onder t rijden. Terug trekken maakt vaak weinig verschil maar
geef anders een dikke beenhulp en een tikje? hij leert t vast
snel genoeg af!

succes!

Een paard kan niet stikken, hij haalt geen adem door zijn mond.

Duimen op je teugels houden zodat ze niet uit je handen getrokken worden. Bij de eerste duikbeweging naar voren skuppen, ophouding omhoog en been er aan houden.

Als je niet sterk genoeg bent anders losse bijzetteugels er aan zetten? Die alleen werken op het moment dat het paard zijn neus zó laag heeft dat hij gras kan eten. :) ?

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 00:04

Hoi, normaliter roep ik ook altijd tips om hier vanaf te komen. Maar ik las even de kleine letter 'hij staat wel op een wei maar hier is bijna geen gras meer'. Niet om z'n gedrag goed te praten, maar ik snap wel dat hij trek heeft in dat gras!

Zo te horen is het in ieder geval een wedstrijdje tussen jullie aan het worden. Heb je mensen om je heen die je hier ook advies over kunnen geven?

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 08:41

Mijn paard heeft dat in het verleden ook geprobeert. Meteen "afgestraft" ( beenhulpen , of tik met zweep ) Gelukkig kan ik nu rustig voorbij het riet rijden zonder dat meneer er in duikt :)

Mintgroen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-09 09:22

@ Zidore: Nee, eigenlijk niet echt. Wel mensen die verstand van paarden hebben, maar niet met advies over dit probleem.

Maar uit jullie reacties begrijp ik dat ik gewoon verder moet gaan met het direct aanpakken en straffen. Ook zal ik voortaan dan met zweep gaan rijden. Bedankt voor de tips allemaal!

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 09:42

Mirjamsel schreef:
Eventjes laten grazen (hij staat wel op een wei, maar daar is bijna geen gras meer) voordat ik ga poetsen en opzadelen werkt juist tegen, dan gaat hij juist nog meer naar het gras duiken!
Alvast bedankt!

Uiteraard werkt dat tegen, want je leert hem alleen maar, dat hij mag eten als jij met 'm bezig bent. terwijl hij juist moet leren, dat als jij met hem werkt (of dit nu rijden, longeren, wandelen of wat dan ook is) hij niet mag doen waar hij zin in heeft. Hier begint je consequent handelen dus al. Zodra je ook maar denkt/voelt dat hij wil gaan duiken om een hap te nemen, meteen zweep erbij en naar voren toe. Je moet het eigenlijk al afkappen voordat hij denkt aan een hap gras nemen, zeg maar. Houdt hem bezig met het rijden, veel afwisselen, overgangen, voltes etc etc.

Rixtie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 12:15

Ik heb ook een haffie en die deed dat ook altijd :P En toen heb ik een touw aan het halster vastgedaan (ik rijd met een dually halster) en aan de knop van het zadel :P en nou heb ik het zo had ze haar hals wel naar beneden kan doen maar net niet bij het gras komt :D

samsa0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 13:08

het belangrijkste is dat je consequent(schrijf je dat zo?) moet zijn!
werken is werken en niet eten. dus ook niet als je even een kortepauze neemt tussendoor of wat dan ook!
ook is het belangrijk om je pony niet een seconde voor te zijn!

Mintgroen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-09 18:00

Soms ben ik hem gelukkig al voor, maar hij is meestal dan toch sterker dan ik..

@ Aslo: Ik zal ook gaan denken aan de afwisseling. Ik dacht eerst: als ik ga draven of galloperen, zal hij wel niet naar beneden duiken, maar dat is dus niet zo.

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 23:03

Al vele reactie's en ook reacties waar ik het mee eens ben :D ..

Hij heeft nu inderdaad door gekregen dat hij dat bij jou kan doen
en dat moet je er weer uit krijgen :+ .

en dat kan zo lekker moeilijk zijn want die liefe haffie's kunnen zo lekker
sterk en eigenwijs zijn. Helemaal als het om eten gaat :Y) .

Maar inderdaad goed je been en zweep erbij. Misschien werkt het
ook om hem/haar lekker voorwaarts en inderdaad bezig te houden ;)
wens je nog veel succes en misschien is het niet leuk dat je nu zo
streng moet zijn maar als hij eenmaal zijn plaats kent kunnen jullie
weer vollop genieten :D

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 07:42

Mirjamsel schreef:

@ Aslo: Ik zal ook gaan denken aan de afwisseling. Ik dacht eerst: als ik ga draven of galloperen, zal hij wel niet naar beneden duiken, maar dat is dus niet zo.

Hhhm, met afwisselen bedoel ik niet zo zeer dat je gaat draven of galopperen, maar dat je 'm continu bezig houdt. Veel tempowisselingen, schijnovergangen, volte's, wat linker stelling, wat rechtstelling etc etc. Hij moet zodanig de aandacht bij jou houden wegens steeds nieuwe opdrachten, dat ie helemaal geen tijd krijgt om een gras eten te denken. Het initiatief moet steeds bij jou liggen, bij elke pas zeg maar.

Mintgroen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-09 08:17

aslo schreef:
Mirjamsel schreef:

Hhhm, met afwisselen bedoel ik niet zo zeer dat je gaat draven of galopperen, maar dat je 'm continu bezig houdt. Veel tempowisselingen, schijnovergangen, volte's, wat linker stelling, wat rechtstelling etc etc. Hij moet zodanig de aandacht bij jou houden wegens steeds nieuwe opdrachten, dat ie helemaal geen tijd krijgt om een gras eten te denken. Het initiatief moet steeds bij jou liggen, bij elke pas zeg maar.

Oh, wat ik zei kwam er anders uit dan ik bedoelde, haha. Ik bedoelde dat ik je tip begreep en gaf zelf al aan dat ik het fout deed, haha.. Want een stukje draven of galloperen tussendoor is natuurlijk geen afwisseling ;)

Ingerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 11:18

ik weet niet als jij de enigste bent die op hem rijdt,
maar als je wat doet doe om dat gras eten tegen te gaan,
blijf dat ook steeds op de zelfde manier doen.

je moet echt consequent blijven, want het paard is nu de
baas en jij niet.

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 15:52

mijn paardjes proberen het ook wel eens. op het moment dat ze naar beneden duiken sluit ik mn handen, dan komen ze meestal een beetje terug omhoog met hun hoofd en dan drijf ik aan.

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 16:01

Hier zo af en toe hetzelfde probleem met mijn Tinker. Die is echt alleen maar gericht op eten eten en nog eens eten.

Tijdens een buitenrit alleen let hij wel goed op mij, met meerdere paarden heeft hij vaak de neiging om naar beneden te duiken en een hap gras te nemen of opzij voor een hap riet.

Ik rijd zonder zweep, vind dat gewoon niet lekker. Zodra ik voel dat hij een duik naar beneden neemt, krijgt hij een flinke schop en als dat niet helpt een tik met de teugels. Idd consequent zijn.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 16:07

Mijn Haflinger doet dit ook wel eens, maar een schup en een tikkie doen wonderen :j Je hoeft je paard
geen bloedensharde zwieper te geven, duidelijk zijn en op 't juiste moment, dus wanneer 'ie naar beneden
wil duiken, aanpakken. Heb wel eens gelezen dat men een tik op 't hoofd geeft, maar dit vind ik toch niet
zo lekker :\ Kan aan mijn liggen hoor, maar om nu mijn paard met een zweep een piets over 't hoofd te geven,
nee, dan doe mij maar een schupje en een tik, werkt prima :)