Niet schuimen op bit, wel ontspannen....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Juangi

Niet schuimen op bit, wel ontspannen....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 15:55

Mij is altijd geleerd dat als een paard ontspannen is dat hij dan gaat schuimen op het bit. Nu is mij opgevallen dat op de merrie die ik rijd, dit niet doet. Ik doe dan niets met mn teugels, heb er wel lichte druk op, maar geen getrek of knijnpjes geven.

Ze is wel ontspannen, laat los en laat haar hoofd zakken maar schuimen doet ze niet. Ze heeft een enkelgebroken trensje erin liggen, volgens mij. Maar als ik ga spelen met mn handen komt ze eerst in verzet, gaat schuimen en (ontspant dan?.

Ik snap het niet meer. Iemand meer van dit soort dingen?
En is het waar?

margreet4

Re: Niet schuimen op bit, wel ontspannen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 15:56

Ik weet het niet, mijn pony ontspant onder het rijden ook wel loopt netjes voorwaarts en aan de teugel maar schuimt ook niet dus ben benieuwd naar andere meningen :)

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 15:58

Zij is ook gewoon voorwaarts, achterhand eronder maar schuimen nee.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 15:59

Waarschijnlijk maakt ze niet zo veel speeksel aan en of kan ze het gemakkelijk doorslikken terwijl ze nageeflijk loopt. Sommige paarden schuimen veel andere niet..

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 15:59

Maar op wedstrijden verwachten ze juist wel dat ze schuimen, toch?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 16:00

Overigens schuimen paarden niet omdat ze ontspannen zijn maar omdat er iets in hun mond ligt en dan geven de hersenen een seintje door aan de speekselklieren.. hé opletten er ligt iets in je mond je moet speeksel aan gaan maken.

Wedstrijden schuimen? Daar heb ik nog nooit van gehoord! ;)

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 16:01

neehoor. Dat zou wat zijn dat ze daar op wedstrijden op zouden letten. :D

Ik heb juist geleerd dat het schuimen erg achterhaald is om als iets positiefs te zien. Paarden kunnen prima ontspannen zonder te schuimen. Dan kunnen ze gewoon hun spuug goed doorslikken, prima toch?

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 16:02

Oke, gelukkig!

Bedankt voor de snelle reacties :)

_Marianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 16:03

Als je echt graag wilt dat ze schuimt, kun je haar een suikerklontje geven voor het rijden.

Maar het lijkt me geen must, moeten schuimen zeg maar :)

Een ander bitje kan misschien ook wel helpen, maar ik weet niet of de eigenaar dat goed vindt?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 16:06

Waarom zou je er een ander bit in hangen als het dier goed loopt? Beetje onzinnig, imo.

Dat schuimen bij het rijden is zo overrated. Het is ook helemaal niet goed dat paarden van die witte schuimmonden hebben. Witte lipjes is niet zo erg, maar die schuimmonden, slehecht.

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 16:07

schuimen hoeft helemaal niet.
mijn paard wisselt zelfs, de ene keer schuimt hij enorm,
de andere keer heeft hij alleen witte lipjes.

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 16:08

Mij is dit ook geleerd, en ik twijfelde zelf ook al. Als ik 1 van m'n paarden rijd, die schuimt altijd, en de andere haast nooit.
En ik snap niet waarom als paarden schuimen nu weer slecht is?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 16:12

Hoe meer ze schuimen hoe slechter ze kunnen slikken. Blijkbaar blokkeert het bit dan het slikreflex en kwijlt het paard alles naar buiten.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 16:12

Citaat:
En ik snap niet waarom als paarden schuimen nu weer slecht is?

Een paard gaat niet dood aan schuimen maar schuimen word wel veroorzaakt door ongemak.
Een paard heeft nooit iets in zijn mond als hij rent, zijn vertering en ademhalingswegen werken afzonderlijk, als hij slikt kan hij geen ademhalen (net als wij) en als hij ademhaalt kan hij niet slikken.
Als wij er een bit in hangen zeggen zijn hersenen dus dat hij speeksel aan moet gaan maken.. (terwijl hij ondertussen óók loopt)
Maar omdat ze vaak nageeflijk lopen word het slikken bemoeilijkt door de hoek waarin een paard zijn hoofd kantelt, er komt minder ruimte voor de slokdarm en zo kan hij moeilijker slikken. Probeer zelf maar eens een potlood in je mond te doen, kin op de borst en dan slikken.. Dat gaat niet zo gemakkelijk meer! ;)

twinkelchw

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 16:19

ze zeggen dat schuimen helemaal geen teken van ontspanning is. Een paard schuimt omdat er iets in zijn mond zit (ongeveer het zelde als je ooit een beugel in je mond hebt gehad) . Omdat zijn mond vastgebonden zit met een neusriem en een sperriem kan hij niet slikken waardoor het schuim zijn mond uit loopt.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 16:25

ik zie ook liever een paard dat niet schuimt dan wel hoor...

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 16:28

het enige wat met schuimen voordeel heeft,
is als je een rubber bitje hebt.
dat gaat branden als het over de droge monhoeken schuurt,
maar als die vochtig zijn door schuim en speeksel, is het wel
redelijk zacht.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 17:04

Hmmm, onderzoek (Michigan State University) heeft aangetoond dat paarden zowel met bit als zonder bit (allen getest onder dezelfde omstandigheden) even vaak slikken. Muv een getest Mylerbit, op dit bit slikten de paarden het minst vaak. Dan is het dus niet zo dat paarden vanwege een bit gaan schuimen omdat ze niet (kunnen) slikken.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 17:06

Een paard hoeft niet perse te schuimen om ontspannen te zijn en persoonlijk kan ik me niet voorstellen dat al dat schuim prettig is, ik zie het dus ook liever zonder.

Als je paard ontspannen is en een nette stille aanleuning heeft is er niets om je druk om te maken.

Wat zowieso niet goed is zijn slierten speeksel, dat duid altijd op spanning en stress. Dus óf je paard heeft een droge mond, óf stevige klodders wit schuim, dan is het goed ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 17:10

twinkelchw schreef:
ze zeggen dat schuimen helemaal geen teken van ontspanning is. Een paard schuimt omdat er iets in zijn mond zit (ongeveer het zelde als je ooit een beugel in je mond hebt gehad) . Omdat zijn mond vastgebonden zit met een neusriem en een sperriem kan hij niet slikken waardoor het schuim zijn mond uit loopt.

Nee dat is ook niet waar, als dat zo zou zijn zou het speeksel er in slierten uit lopen en is er geen reden waarom het klodders schuim worden.

Een paard wat dikke klodders stevig schuim produceert is heel actief met zijn mond, kauwt, smakt enz en zodoende vormt zich schuim rond de mond.
Ik heb zelf wel het vermoeden dat paarden die heel heftig schuimen moeilijker kunnen slikken omdat de natuurlijke reactie van speeksel en schuim in de mond zou zijn om dat door te slikken, tegelijk is het ook zo dat al dat gekauw en gesmak de speekselproductie stimuleert waardoor een paard dus heel veel moet slikken om alles weer kwijt te raken.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 20:48

Bedankt voor de uitleg, allemaal@

Er komt zeker geen ander bit in, vind ik onzin. Ze loopt hier goed op, schuimen of niet... geen ander.

Ze heeft eigenlijk altijd een droog mondje, dus het is goed!

Pieder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 21:56

Het paard van een vriend van mij dat bitloos wordt gereden schuimt ook behoorlijk tijdens het rijden, hoe zouden jullie dat verklaren? Ben wel benieuwd, dacht altijd dat het een reactie van ontspanning was....

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 21:58

Wanneer de paarden rustig kauwen op het bit, is er een beetje beweging tussen de boven- en onderkiezen, maar zonder dat de lippen van elkaar komen. De tong beweegt, maar blijft
onder het bit met de tongpunt in het voorste gedeelte van de mondholte in de buurt van de
snijtanden. Deze manier van kauwen vindt plaats als het paard ontspannen is en het
bit accepteert. Bij deze actie ontstaan kleine luchtbelletjes in het speeksel, waardoor het gaat schuimen.

twinkelchw

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 22:41

maar een paard in het wild dat ontspannen is schuimt toch ook niet toch?

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 22:44

aslo schreef:
Bij deze actie ontstaan kleine luchtbelletjes in het speeksel, waardoor het gaat schuimen.

Je slaat de spijker op z'n kop!!

Hij hoort geen speeksel aan te maken als hij in beweging is, door het bit doet hij dit wel en door de kauw bewegingen gaat het speeksel schuimen. Als hij niks in z'n mond zou hebben bij het rijden zou hij niet (of in veel mindere mate) schuimen, omdat er geen speeksel aangemaakt wordt.