Paard wil alleen achterwaarts

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

leeneliefje

Paard wil alleen achterwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 11:23

Hallo allemaal! :)
Ik heb een beetje een probleempje met yesta.
Het gaat verder allemaal harstikke goed alleen wil yesta nu steeds achterwaarts bij het halthouden.
Dit komt denk ik doordat ik op de ponyclub heb geleerd om achterwaarts te gaan en nu heeft ze de smaak te pakken :')
Ik pak het als volgt aan;
Gewoon halt houden met been eraan.
Nagefelijk vragen.
(dan gaat ze dus achteruit lopen)
Handen naar voren en dan been geven.
(dan loopt ze dus te ver naar voren)
Ophouding, weer halt dus.
Weer ietsje nagevelijk vragen met been erbij
gaat ze dus weer achterwaarts :')

ik denk niet dat het de goede manier is hoe ik het nu heb aangepakt.
heeft iemand misschien tips?

groetjes!

e_horse

Re: Paard wil alleen achterwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 11:28

Waarschijnlijk heeft ze geleerd om op deze manier druk op het bit te ontlopen. Dus zal ze het herhalen. Oplossen zou kunnen door haar als ze niet stopt met achterwaards lopen, haar nog verder naar achter te laten lopen tot ze het niet meer leuk vindt en naar voren wil.
Ook bit en mond controleren is iets wat ik zou doen. Gezien het ontwijken van de druk op de mond zou ik het ook in die richting zoeken.
Succes!

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 11:33

oke dankjewel!
Binnenkort komt de tandarts ook weer.
maar ik denk eigenlijk dat het is omdat ze nu denk bij halthouden en dan been en druk op de teugels achterwaards
omdat ik dat haar geleerd had :?

of is dat niet zo?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 11:40

tja misschien is het verschil tussen jouw hulpen voor het nageefelijk stilstaan en achterwaarts gaan niet duidelijk genoeg of begrijpt het niet goed waardoor ze denkt dat je steeds achterwaarts vraagt

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 12:01

Het kan zijn dat ze de nageeflijkheid wil ontlopen en dan achterwaarts gaat omdat je dat pas geleerd hebt.
Probeer haar op minder handdruk nageeflijk te maken, tijdens de overgang al voldoende been bijgeven en misschien vlak voor je overgang wat dieper instellen wil ook weleens helpen.
Wanneer ze achterwaarts gaat als jij het niet vraagt moet je duidelijk haar naar voren zetten en direct weer opnieuw halthouden, dit herhaal je heel consequent. Als ze daarna een paar keer goed halthoud kan je altijd weer een keer een pasje achterwaarts doen, let wel op dat je het achterwaarts alleen op JOUW hulpen laat doen.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 14:20

Wat zijn jouw hulpen voor achterwaarts gaan?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 14:23

Hoe vraag je het nageeflijk, met beide teugels?
Je zou het op een teugel kunen vragen en dan heb ik het ook echt over ragen en niet afdwingen of eisen of hard in de mond trekken, je kan b.v door zacht de mondhoek te masseren met je bit het paard vragen de kaak te ontspannen en bij het minste teken van smakken los laten, zet niet te veel druk met je been , want dat is vaak het teken van vooruit bij de meeste ruiters, dus dan loopt hij tegen jou hand aan en dat kan voor sommige al genoeg zijn om achterwaarts te gaan, als je paard achterwaarts gaat kun je daar in mee gaan en een voorwaartse hulp blijven geven tot dat er een moment komt dat hij wel een stapje naar voren doet en dan gelijk belonen door de hulp te stoppen. ook kun je je paard proberen uit balans te zetten dus b.v een volte in te zetten met een voorwaartse beweging, doe het met rust en geduld en ga niet zitten knijpen met je benen maar hou een lichte voorwaartse hulp en geef ook in je eigen lichaam een voorwaartse hulp. dus naar voren zitten en hand toe staan.
Je zou eventueel grondwerk kunnen gaan doen en dan op de cirkel het halthouden en daar een duidelijk stem commando bij kunnen geven.
Ook kun je werken aan de hand en je paard leren nageeflijk te worden op een teugel en niet links en recht vragen , wat je heel ziet links recht ophouding valt onder de noemer zagen, vraag je paard in stelling en buiging en als jou zit dan ontsapnt en je geeft het paard de ruimte onder jou om te ontspannen zal hij ook niet weg lopen voor de hulp/druk.

Neem ook les van iemand die jou hier in kan begeleiden op een goeie manier .

Ingerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 14:25

ik had ook een tijdje dit probleem.
maar ik heb haar nu juist aangeleerd als ik mijn been verder naar achteren leg dat ze dan achterwaarts gaat. en dan met het halt houden kan ik haar nu netjes nagevelijk maken zonder dat ze achterwaarts gaat.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 14:56

mijn hulpen voor achterwaards gaan zijn;
ietsje holle rug maken, druk op de teugels en benen ietsje naar achter en dan drijven. Dat gaat ze achteruit.
Ik had al geprobeerd heel zwaar in het zadel te gaan zitten enzo. maar maakt allemaal niet uit.
Anders moet ik heel overdrevene hulpen voor achterwaarts en nagefelijkheid geven.
achterwaarts benen heeeel ver naar achter.
en bij nagefelijk gewooon op de plek ofzo?

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 14:58

midgie schreef:
Hoe vraag je het nageeflijk, met beide teugels?
Je zou het op een teugel kunen vragen en dan heb ik het ook echt over ragen en niet afdwingen of eisen of hard in de mond trekken, je kan b.v door zacht de mondhoek te masseren met je bit het paard vragen de kaak te ontspannen en bij het minste teken van smakken los laten, zet niet te veel druk met je been , want dat is vaak het teken van vooruit bij de meeste ruiters, dus dan loopt hij tegen jou hand aan en dat kan voor sommige al genoeg zijn om achterwaarts te gaan, als je paard achterwaarts gaat kun je daar in mee gaan en een voorwaartse hulp blijven geven tot dat er een moment komt dat hij wel een stapje naar voren doet en dan gelijk belonen door de hulp te stoppen. ook kun je je paard proberen uit balans te zetten dus b.v een volte in te zetten met een voorwaartse beweging, doe het met rust en geduld en ga niet zitten knijpen met je benen maar hou een lichte voorwaartse hulp en geef ook in je eigen lichaam een voorwaartse hulp. dus naar voren zitten en hand toe staan.
Je zou eventueel grondwerk kunnen gaan doen en dan op de cirkel het halthouden en daar een duidelijk stem commando bij kunnen geven.
Ook kun je werken aan de hand en je paard leren nageeflijk te worden op een teugel en niet links en recht vragen , wat je heel ziet links recht ophouding valt onder de noemer zagen, vraag je paard in stelling en buiging en als jou zit dan ontsapnt en je geeft het paard de ruimte onder jou om te ontspannen zal hij ook niet weg lopen voor de hulp/druk.

Neem ook les van iemand die jou hier in kan begeleiden op een goeie manier .

ik heb ook elke week les en af en toe privéles. dus opzich heb ik wel gewoon goed les.
bedankt voor je goede uitleg! :)

wendyloepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 23:11

Wat je doet is niet verkeerd, ik zou zorgen dat ze nageeft voordat je halt houdt. Niet als je stil staat dit is de rede dat ze achteruit weg loopt.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 23:17

Als jij een holle rug maakt dan kantel je dus je bekken naar voren; hierbij verplaats je je zwaartepunt niet naar voren zoals het hoort maar naar achteren.
Het blijven vragen achterwaarts gaan zou ik niet doen; er bestaat dan de kans dat ze behoorlijk in paniek raakt aangezien ze voor haar gevoel dubbele hulpen krijgt.
Wat je wel kunt doen is veel schijnovergangen rijden; te beginnen in stap; je gaat niet écht stilstaan, vlak voordat ze stilstaat geef je weer been erbij zodat ze weer vooruit stapt.
Dit ga je uitbreiden zodat ze steeds langer stil staat.
Ook kun je proberen het halthouden minder op je teugels te doen maar meer met je zit en je stem; ik leer mijn paarden een appart commando voor het achterwaarts gaan en ze weten dat ze niet achterwaarts mogen vóórdat ik dat zeg.
Zodra ze stilstaat belonen en niet té veel vragen voordat je weg rijdt; zowiezo is het nagefelijk vragen met je hand voordat je wegrijdt de verkeerde volgorde.
Nagefelijkheid dient van achteren te komen!

veel succes, hoop dat je hier wat mee kunt!

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 23:21

Geduld geduld geduld...

Mijn paard kon toen ik hem kocht ook niet fatsoenlijk halthouden, elk keer kop omhoog en in de achteruit.
Hij heeft van alles geprobeerd, van bokken als een hobbelpaard op de plek, tot slaan/stampen met voorbeen etc etc.
Maargoed de aanhouder wint en hij kan nu fatsoenlijk stilstaan zolang ik wil, is nagevelijk en ontspannen.
maar ook het achterwaarts knopje zit er nogsteeds op hoor. :D

Dus gewoon stug volhouden, en belonen bij elke seconde dat hij stilstaat, zo bouw je het steeds verder en langer uit :)

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-09 14:25

Oke dankjullie wel met de goede uitleg! :)
heb ik zéker wat aan !
Ik ga mijn best doen

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 23:04

Dat monster van mij kan er ook wat van
Wat ik nu doe, is halthouden, 1 sec en aandraven..

Hij moet naar voren blijven denken. En dit dan uitbouwen naar langer.
Gaat ie achterwaarts, meteen naar voor..
Bij het halthouden, als je al voelt dat ie achterwaarts wil, mee naar voren..
Althans, bij mij is t probleem zo opgelost :)