midgie schreef:Hoe vraag je het nageeflijk, met beide teugels?
Je zou het op een teugel kunen vragen en dan heb ik het ook echt over ragen en niet afdwingen of eisen of hard in de mond trekken, je kan b.v door zacht de mondhoek te masseren met je bit het paard vragen de kaak te ontspannen en bij het minste teken van smakken los laten, zet niet te veel druk met je been , want dat is vaak het teken van vooruit bij de meeste ruiters, dus dan loopt hij tegen jou hand aan en dat kan voor sommige al genoeg zijn om achterwaarts te gaan, als je paard achterwaarts gaat kun je daar in mee gaan en een voorwaartse hulp blijven geven tot dat er een moment komt dat hij wel een stapje naar voren doet en dan gelijk belonen door de hulp te stoppen. ook kun je je paard proberen uit balans te zetten dus b.v een volte in te zetten met een voorwaartse beweging, doe het met rust en geduld en ga niet zitten knijpen met je benen maar hou een lichte voorwaartse hulp en geef ook in je eigen lichaam een voorwaartse hulp. dus naar voren zitten en hand toe staan.
Je zou eventueel grondwerk kunnen gaan doen en dan op de cirkel het halthouden en daar een duidelijk stem commando bij kunnen geven.
Ook kun je werken aan de hand en je paard leren nageeflijk te worden op een teugel en niet links en recht vragen , wat je heel ziet links recht ophouding valt onder de noemer zagen, vraag je paard in stelling en buiging en als jou zit dan ontsapnt en je geeft het paard de ruimte onder jou om te ontspannen zal hij ook niet weg lopen voor de hulp/druk.
Neem ook les van iemand die jou hier in kan begeleiden op een goeie manier .
ik heb ook elke week les en af en toe privéles. dus opzich heb ik wel gewoon goed les.
bedankt voor je goede uitleg!