Doorrijden van mijn Arabier.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AmberHeijman

Doorrijden van mijn Arabier.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-09 16:50

Nou, tot nu toe ging het allemaal super. Maar sinds enkele dagen is ze nogal opstandig. Alles is al nagekeken door deskundigen, dus het is echt pubergedrag. Het nare is, is dat ze nogal veel steigert. Ik heb les en begeleiding, maar niet elke dag. Dus, hebben jullie tips om haar hier doorheen te rijden? Instructrice zegt dat ik haar er doorheen moet rijden, en dit gaat ook wel als ze erbij is, maar niet als ik alleen ben. En ik kan niet meer les betalen.

Trouwens, ze is goed ingereden. Dus ik heb haar niet helemaal groen gekocht. Ze moet alleen nog een hoop leren. Dus dat jullie niet meteen denken dat ik er geen ervaring mee heb enzo, want dat heb ik wel, en ik heb ook niet een totaal groen paard gekocht. ;)

Alvast bedankt!

Edit; Toevoeging.

KiWiKo

Re: Doorrijden van mijn Arabier.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 16:55

draai om dr oren geven........ is het zo klaar........... onbehouwen gedrag, doet ze maar tegen haar vriendjes!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 16:55

Probeer samen met je lesgeefmens op een rijtje te zetten wat je moet doen als je alleen rijd en ze gaat zo doen. Zorg dat dit automatisme word, en dat je er niet bij na hoeft te denken. Of geef jezelf les, ik probeer heel duidelijk te denken O, hij doet dit, daar moet ik zus en zo op reageren.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 16:56

Niet gaan lopen klooien, maar onder begeleiding van je instructrice hiermee aan de slag. Heb je een keer in de week les? Dan rijd je haar daar onder het zadel. De rest van de dagen kun je gaan grondwerken, longeren/NH-en, wandelen etc. Het is heel belangrijk dit gedrag juist en consequent aan te pakken, op een duidelijke manier (die van je instructrice). Dit doe je totdat het zelfstandig beter gaat, of totdat je deze fase is afgelopen.

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-09 16:58

Oke dankjullie wel. :) Ik rijd haar nu ongeveer 3x in de week denk ik. 1x actief met instructrice, andere 2x de basis goed dooroefenen en veel stapwerk. Morgen heeft ze een rustdag en zaterdag ga ik dus weer even rijden. Nogmaals bedankt. Ze is harstikke braaf verder, niet super druk of zenuwachtig. Ook niet als er andere mensen bij zijn. Maar wel als ze alleen is. Ik wil haar graag daardoor begeleiden maar soms wordt ik van haar 'toevallen' wel een beetje misselijk. Vandaag ben ik dan ook maar afgestapt want ik wist me geen raad en er was niemand op stal. Ik weet dat het fout is, maar ik vind dat mijn veiligheid voorop gaat. Nog bedankt hea. :)
Laatst bijgewerkt door AmberHeijman op 27-08-09 16:59, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 16:58

precies :) niet gaan lopen trutten zelf............

steigeren is een lastig probleem............ en of je helpt het in een keer de wereld uit, of je doet dit onder leiding van je instructeur........ en dat betekend dat je er niet op gaat zitten zonder begeleiding :)

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 17:00

negeren die hap
en vooral niet bang worden.
gaat ze een keer omhoog dan even wat omtrekken zodat ze uit balans komt dan komt ze weer omlaag en ferm doorrijden

schijnbaar heeft ze te veel tijd om te kijken en om onzin uit halen dus daar moet jij even fell in zijn gelijk ef aan het werk zetten

ow ja en niet afstappen zo vererger je het probleem

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-09 17:00

Oke, zou ik aan denken. :)

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-09 17:01

De volgende x (zaterdag) is mijn vader erbij, dus kijken of het dan wel goed gaat. Dan is het trouwens ook drukker op stal, dus heeft ze wat meer te kijken.

Trouwens, ik ben ook niet bang. Maar ze steigert haast elke x als ik aandrijf weer. Ik heb dit vaak genoeg met paarden meegmaakt, maar niet zo erg. Daarom weet ik me op zo'n moment geen raad. Mn vader kan me trouwens wel helpen, want die heeft veel verstand van paarden dus. :)
Laatst bijgewerkt door AmberHeijman op 27-08-09 17:03, in het totaal 1 keer bewerkt

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 17:02

Je hebt haar nog niet eens twee weken toch? Hoezo ging het dan tot nu toe allemaal super, je hebt er nog maar een paar keer op gezeten waarschijnlijk? :? Ik ga met MLoeser en KiWiKo mee, niet gaan rijden zonder begeleiding. Zorg dat je vertrouwen opbouwt en geef je paardje ook wat tijd, zo'n verhuizing is niet niks! Daarmee bedoel ik natuurlijk niet dat je vervelend gedrag moet accepteren, maar wel dat je een beetje rustig aan kunt doen. Succes!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 17:03

onley schreef:
negeren die hap
gaat ze een keer omhoog dan even wat omtrekken zodat ze uit balans komt dan komt ze weer omlaag en ferm doorrijden

schijnbaar heeft ze te veel tijd om te kijken en om onzin uit halen dus daar moet jij even fell in zijn gelijk ef aan het werk zetten

FOUT............ tijdens het steigeren NOOIT omtrekken......... vallen is namelijk dan een gevolg........

VOOR het steigeren kan je de neus naar je schoen krijgen........ dan kan ze niet de lucht in, maar daar moet je gruwelijk snel en handig voor zijn.

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-09 17:04

goeroe schreef:
Je hebt haar nog niet eens twee weken toch? Hoezo ging het dan tot nu toe allemaal super, je hebt er nog maar een paar keer op gezeten waarschijnlijk? :? Ik ga met MLoeser en KiWiKo mee, niet gaan rijden zonder begeleiding. Zorg dat je vertrouwen opbouwt en geef je paardje ook wat tijd, zo'n verhuizing is niet niks! Daarmee bedoel ik natuurlijk niet dat je vervelend gedrag moet accepteren, maar wel dat je een beetje rustig aan kunt doen. Succes!

Nee, ik doe ook rustig aan. Ik doe veel grondwerk enzo. Ik vertrouw haar verder helemaal. Ze heeft nog geen stap verkeerd neergzet. Daarom vind ik dit ook zo raar. Maar, ik zal haar meer tijd geven en ook alleen onder begeleiding rijden. :)

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 19:22

KiWiKo schreef:
onley schreef:
negeren die hap

FOUT............ tijdens het steigeren NOOIT omtrekken......... vallen is namelijk dan een gevolg........

VOOR het steigeren kan je de neus naar je schoen krijgen........ dan kan ze niet de lucht in, maar daar moet je gruwelijk snel en handig voor zijn.

tijdens het steigeren kun je gerust je knol omtrekken (natuurlijk niet ferm maar wel zo dat je profeit hebt) om hem uit zijn balans te halen heb het vaak genoeg meegemaakt
met de mijne als je tijdens het steigeren je balans verliest naar achteren dan ben je zuur.

ik ben nog nooit gevallen.

maar in dit geval moet je je merrie voor zijn voordat ze gaat steigeren dus lekker aan het werk met die hap.

doe geen gekke dingen zonder begleiding of laat eens een meer ervaren persoon rijden
(heeft bij mij toen ook geholpen)
anders weer even aan de longeerlijn onder het zadel en een longeerzweepje erbij als voorwaartse drijfveer.
(niet omn der tot moes te slaan uiteraard)

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-09 15:09

Oke, nou, hij mag gesloten worden, het topic. :)

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 15:55

Ik denk dat niemand het erg zou vinden om te horen hoe het nu gaat hoor. :Y)

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 15:56

Oh probleem al opgelost dan ?
Een topic kun je trouwens niet sluiten, als niemand meer reageert, zakt deze vanzelf naar verwegistan.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 16:14

aslo schreef:
Oh probleem al opgelost dan ?

Dat kan ik me niet voorstellen. :o Ik ken de vader van dat paardje als een eerlijk maar erg intelligent dier dat zelf wel iets verzint als je hem niet aan het werk zet. Als het paardje van TS daar op lijkt krijgt ze er de handen nog vol aan. Ik twijfel niet aan het karakter maar vrees dat TS bepaald geen prototype kinderpony heeft gekocht.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 16:41

Jas ken dat type, de eerste pony van mijn dochter was er ook zo1 ;)

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 17:19

Als ze er in slaagt om deze fase door te komen en een vertrouwensband op te bouwen krijgt ze er wel een fantastisch dier aan! ;)

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 23:08

Het blijkt te helpen om tijdens het stijgeren met je hand o.i.d een stomp op het hoofd te geven.
Heb gelezen dat het dan denkt dat het zijn hoofd stoot en het niet snel nog eens zal doen.
Nou beloof ik niet dat het bij jou werk omdat het vooral lekker pubberen is maar 'you can try' :Y)

Nou had ik het probleem ook en dat dus ook eens geprobeert maar het werkte inderdaad want heb er daarna geen last van gehad.
Ze heeft het nog wel een enkele keer op vreemd terrein gedaan maar zodra ik de kans kreeg die techniek weer gedaan en het was klaar. 8-)

moet wel zeggen dat ik moest lachen toen ik het voor het eerst hoorde :+

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 00:49

'Techniek' noem je dat? := Ik vind het vooral erg lomp om een paard op zijn hoofd te stompen en al helemaal als je niet weet waarom hij steigert. Als je pech hebt tref je een verkeerde en vertel je het niet meer na. Ik weet in elk geval zeker dat het paard van TS niet zo stom zal zijn om te denken dat ze haar hoofd stoot als ze een stomp krijgt.

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 01:19

ik heb vroeger bij mjn pony een keer een ei op dr hoofd geslaan haha moest toen van me instructrise haha het werkte wel!!...

xJitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 13:30

Je zegt dat het elke keer gebeurt als je aandrijft ..
Misschien is er iets aan je schoen/laars/chaps of aan de beugel dat haar pijn doet als je aandrijft? Of heb je daar al naar gekeken?
Of rijd je met sporen en is ze daar misschien niet aan gewend?
Hoe ging het rijden gisteren? :D

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-09 16:55

Oke dames en heren. :D
Gisteren gereden: Ging super! In het begin was haar koppie er niet helemaal bij, maar ik heb d'r gewoon aangepakt, en toen was het goed. Ze liep daarna heerlijk ontspannen en netjes aan het been. Nog wel een tikkeltje sloom, maar het was best warm, dus. ;)

Vandaag los gegooid en balkjes laten draven, dat vind ze extreem leuk! (Ze had nog nooit een balk van dichtbij gezien!) De hele tijd gaat ze eroverheen, haha! Ik heb steeds de afstanden aangepast tussen de balken, zodat ze zich aan moest passen, en ook dat ging goed. :) Ik heb een echte springpony. :D

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-09 16:58

Trouwens, allemaal bedankt voor de reacties. :) Ik houd jullie wel op de hoogte, is ook wel leuk. :D