Aan de teugel!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anouk1605

Aan de teugel!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-09 19:36

Hallo!

Kan iemand mij uitleggen hoe je, je paard aan de teugel krijgt? Ik heb wel eens gezien dat een vrouw bepaalde bewegingen maakte met haar hand. En toen werd me verteld dat ik dat absoluut nooit moest doen, dat 'zagen'. Maar wat zijn dan wel de goede hulpen?
Ik ben nog lang niet zo ver denk ik (rij 4,5 maand paard), maar ben wel verschrikkelijk nieuwsgierig naar wat je moet doen? Bepaalde houding met je handen? Bepaalde manier van been geven?
Kan iemand mij dat uitleggen? :)

Dankjewel!

Anouk1605

Re: Aan de teugel!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-09 19:37

Oei ^^ Ik zag net een ander topic. Dat over het zelfde gaat! Nouja diegene die wil reageren mij best vind het altijd leuk. Zolang het geen opmerkingen zijn zoals : ga priveles nemen (want dat heb ik). Zoals in het topic dat ik net las.

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 19:41

Het aan de teugel rijden is niet een hulp zoals het aandraven. Het komt uit ontspanning en een goede manier van rijden. Ik zou het aan je instructeur vragen, die weten of jij&je paard er aan toe zijn enz. Het is zo lastig uit te leggen, en sowieso 'gevaarlijk'.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 19:43

Lessen nemen.
Paard van achter naar voor rijden, dus dat betekent, veel, maar dan ook echt heel veel overgangen rijden.

Wikiboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 19:45

Hallo,

Nou ja er is niet echt iets van doe dit en je pony loopt aan de teugel, maar als je je pony goed voorwaarts rijdt & dan iets been opvangt met je handen, goed contact hebben. En veel overgangen en figuren rijden, dan krijg je de achterhand erbij en bij veel oefenen zal je pony als die zich op zijn gemak voelt aan de teugels gaan lopen, maar ik vind dat je hem niet moet dwingen maar gewoon zijn gang moet laten gaan dan komt het vanzelf ;) En zagen zal ik ook niet doen, een kneepje met de teugels oke maar zagen :Y)

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-09 20:32

Ess_Ramona, ik les 2 x per week. Die tip van overgangenrijden vindik dan wel weer heel erg waardevol.

Ook de andere tips! Dank jullie wel.
Ik ga natuurlijk niet zomaar wat 'klungelen'. Ik ga het er eerst met mijn instructrice over hebben. Het is gewoon vreselijke nieuwsgierigheid van mij. :+

Corally_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 21:25

Aan de teugel is zo'n begrip wat bijna altijd verkeerd word geinterpeteerd. Bovenstaande is idd nuttig, maar aan de teugel komt ook voort uit "ruitergevoel" !! Dat krijg je niet zomaar, als je het al kan krijgen. Het begrip aan de teugel zou eigenlijk niet moeten kunnen worden uitgelegd in alleen woorden. Overleg eerst met je instructeur, het komt als je er aan toe bent.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 21:27

Wat je voorlopig moet weten, en meer absoluut niet:

Nagevelijkheid, want zo heet het echt, is een cadeautje van je paard. Je krijgt dit wanneer:

-Je zelf zo netjes zit dat je het paard niet hindert.
-Je je paard zo goed rijd, dat hij zijn lichaam op de (voor dressuur) best mogelijke manier gaat gebruiken.

Voorlopig zul je dus eerst moeten leren om netjes te zitten, niet te bonken, en een stille, vriendelijke hand te hebben. Al dat andere zal je instructrice je met de tijd uit leggen. Heb geduld, dat kan nog jaren duren! ;)

Corally_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 21:30

Miss_Malfoy schreef:
Wat je voorlopig moet weten, en meer absoluut niet:

Nagevelijkheid, want zo heet het echt, is een cadeautje van je paard. Je krijgt dit wanneer:

-Je zelf zo netjes zit dat je het paard niet hindert.
-Je je paard zo goed rijd, dat hij zijn lichaam op de (voor dressuur) best mogelijke manier gaat gebruiken.

Voorlopig zul je dus eerst moeten leren om netjes te zitten, niet te bonken, en een stille, vriendelijke hand te hebben. Al dat andere zal je instructrice je met de tijd uit leggen. Heb geduld, dat kan nog jaren duren! ;)

Amen...

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 21:32