Paard niet voorwaarts

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dlover

Paard niet voorwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-09 15:36

Hi,,

Ik hoop dat het hier goed staat !
Ik heb een probleempje met mijn paard die ik nu 4 maand heb en 4 jaar oud is. Hij is echt NIET voorwaarts! Hij is bij de vorige eigenaar ingereden met sporen en reageert bij mij niet op mijn been druk. Het is een tijdje beter gegaan. Ook is hij heel erg teruggereden van voor .. Als hij niet op het been reageert geef ik hem wel een tik, maar daar reageert hij ook niet heel erg op. Heeft iemand tips voor mij? Ik ben het ook nog niet goed gewend om met mijn benen te rijden want mijn vorige pony hoefde ik nauwelijks been te geven. Zou een spoortje handig zijn, en zo ja, wat voor spoor?
Ik hoor het graag !

Gr

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 16:32

Ik zou eerder proberen om je paard met lichtere hulpen aan te pakken. Nu wordt hij telkens gedesensibiliseerd op zwaardere middelen. Je ziet heel vaak paarden waarbij mensen elke pas moeten drijven anders gaan ze stappen. Maar die paarden doen dat omdat ze niet beter weten, ze denken werkelijk dat als het drijven stopt dat ze mogen stappen, want dat doet baasje altijd zo. Je kunt ze met hetzelfde gemak leren dat je slechts 1x aanspoort en dat ze moeten blijven draven tot je een ander commando geeft.

Geef hem de kans om te reageren op het lichtste signaal dat je kunt geven, en bouw het dan pas langzaam op naar zwaardere maatregelen. Zo krijgt hij de keuze én de kans om op het lichtste signaal te reageren en is het dus zijn eigen beslissing als ie het laat aankomen op een pets op z'n kont bijv. }>

ilh_

Re: Paard niet voorwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 09:46

rijdt je al met sporen, of niet?
zou je kunnen proberen, als je het niet doet,
en zoals arabesk zegt,
geef lichte signalen en als hij daar niet naar luistert, geef dan een pets op zijn kont. zo kan hij zelf kiezen of hij wil luisteren naar het lichte signaal of naar het zware signaal...

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 09:50

Arabesk schreef:
Ik zou eerder proberen om je paard met lichtere hulpen aan te pakken. Nu wordt hij telkens gedesensibiliseerd op zwaardere middelen. Je ziet heel vaak paarden waarbij mensen elke pas moeten drijven anders gaan ze stappen. Maar die paarden doen dat omdat ze niet beter weten, ze denken werkelijk dat als het drijven stopt dat ze mogen stappen, want dat doet baasje altijd zo. Je kunt ze met hetzelfde gemak leren dat je slechts 1x aanspoort en dat ze moeten blijven draven tot je een ander commando geeft.

Geef hem de kans om te reageren op het lichtste signaal dat je kunt geven, en bouw het dan pas langzaam op naar zwaardere maatregelen. Zo krijgt hij de keuze én de kans om op het lichtste signaal te reageren en is het dus zijn eigen beslissing als ie het laat aankomen op een pets op z'n kont bijv. }>

En dat is de enige goede manier.

romy_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 11:21

ik zou zelf niet met sporen gaan rijden, zo vergroot je het probleem alleen maar denk ik.
Heeft het paard wel genoeg energie? (uit eigen ervaring,)

petradek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 11:24

Ligt zn zadel wel goed? Hebben veel paarden last van: een knellend zadel. En Arabesk geeft een goede (en enige) oplossing.

Dlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-09 12:53

Hij heeft wel genoeg energie. hij blijft eigenlijk altijd wel in draf maar nooit goed op tempo en een heel langzaam tempo. Het zadel licht wel goed. Ik rij niet met sporen trouwens. Ik zou meer proberen te rijden met de manier van Arabesk. Meer tips zijn altijd welkom ;) !

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 12:57

Veel longeren en dan gebruik maken van stemhulpen.

Arros

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 21:54

veel overgangen rijden.