Ik zit met een probleem. Mijn vorige 'wedstrijdpaard' is 1,5 maand geleden verkocht. Nu kan ik voor iemand anders een zeer leuk paard rijden, alleen heeft dit paard een verleden, en loopt het nog niet helemaal zoals ik wil. Ze is eerst altijd gereden door een meisje dat nog niet zoveel ervaring had en altijd een beetje bang was. Meisje is erg vaak gevallen en omdat ze zelf altijd bang was, heeft ze dit ook een beetje over gebracht op het paard. Het paard is dus enorm 'rillerig', bang en ook nog aan de brutale kant. Nu heb ik er 4 keer opgezeten en ben ik 4 keer als een gek door de bak gegaan, ben steeds wel blijven zitten, maar erg bij word ik er niet van. Nu hebben we een ander meisje erop geprobeert, een lichtgewichtje van 55 kg, en er is niets aan de hand meer. Eerst was bij haar het opstappen een probleem, maar dat is nu al klaar. Ik heb dus echt geen idee, waar het door komt. Ben welliswaar stevig 75kg, maar daar mag ze niet zo heftig op reageren. Ik heb veel ervaring met jonge, 'hete' paarden, en ben niet echt bang aangelegd, maar de paniek die je van het paard onder je voelt, geeft me geen veilig gevoel.
Wat zouden jullie in dit geval doen? Het gaat trouwens om een inmiddels al 6-jarig paard..
marleen_usar
Geplaatst: 25-08-09 14:57
Misschien eerst grondwerk doen om het vertrouwen te winnen?
Miranda_V
Geplaatst: 25-08-09 14:59
misschien kan je na gaan of het paard pijn heeft van het zadel omdat ze anders reageerd op een lichter persoon?
Ik zat ook te denken aan grondwerk. Het paard is blijkbaar het vertrouwen in de mens verloren. Probeer eerst op de grond een band op te bouwen. Geef haar vertrouwen en laat haar zien dat ze ook jouw kan vertrouwen. Daarna kan je stukje bij beetje het werk onder de man opbouwen.
Bang en brutaal gaan vaak niet samen bij paarden, het is echt of of. Heb je al het zadel gecontroleerd? Meschien last van zijn rug. Probeer eerst de praktische dingen uit te sluiten zoals bv goed passend zadel. Als dat niet helpt is het toch denk ik uitproberen. Grote kans dat hij denkt dat hij de baas is en je uitprobeert.
erg lastig. eerst kijken inderdaad of het iets lichamelijks is of dat het aan het harnachement ligt.
verder kijken na het verschil tussen jou en die ander. ben je veel strenger dan de ander. wil je veel sneller, of juist verzamelen.
het is voor zo´n paard een hele omschakeling. of ze is bang dat ze de leiding kwijt raakt en door haar brutaliteit wild gaat doen. of ze is echt bang omdat je haar bijvoorbeeld meer aanpakt.
sommige paarden moet je in hun waarde laten en sommige moet je een hele dikke schop onder de kont geven. welke het is, dat is vanaf bokt niet te beoordelen (en soms bij het paard nog niet eens)
Als een lichter persoon minder problemen geeft dan een iets zwaarder persoon, dan zou ik toch in de richting van het zadel / de rug / combi daarvan gaan zoeken. Of vraagt dat meisje wellicht minder van het paard dan jij, zijn haar hulpen bijvoorbeeld wat minder 'dwingend'? En dat bedoel ik overigens totaal niet negatief.
Natuurlijk geldt altijd eerst het advies zoals andere boven ook gegeven hebben om het paard lichamelijk na te laten kijken. Als hier niets uit komt, dan is grondwerk, longeerwerk en omgang naast je paard het beste wat je kunt gaan doen. Jij leert het paard beter begrijpen en je paard krijgt vertrouwen in jou.
Zo zul je het stapje voor stapje weer op moeten bouwen.
Inderdaad, je zou bijna denken dat ze ergens pijn had omdat het met een lichtere ruiter wel lukt. Heb je het zadel al goed gecontroleerd? Wie weet ligt dat niet helemaal lekker. Toevallig lag het zadel van mijn paardje prima als ik er niet op zat, je kon prima met je arm in de kamer. Toen ik erop zat met mijn 60 kilo, raakte het toch haar ruggegraad. Dat is natuurlijk zeer onprettig. Met een hele lichte ruiter had ze er ook geen last van.
Maar ja, het kan zoveel zijn! Nagaan of ze ergens pijn heeft, lijkt me dus een hele goede optie. Houd je ons op de hoogte?