Tja, het klinkt raar, maar de échte Haflinger waar ik op rijd doet het
Ze is een 9 jarige merrie en we rijden sinds een jaartje fanatiek dressuur en zijn het springen aan het oppakken.
Laatst viel het me op dat ik weinig met beloning rij. Ik strafte vooral de foute dingen af en vergat regelmatig te belonen
Natuurlijk werd er wel geklopt, geaaid en tussendoor gestapt, maar weinig beloning bij een correcte/snelle reactie etc.Slecht, en ik ben er ook meteen wat aan gaan doen...
Nu hebben we alleen het probleem dat zodra ik even beloon mevrouw meteen er tussenuit piept
Voorbeelden:
- We hebben net een mooi stukje galop gehad (beheerst en actief, ontspannen en licht in de hand) en ik zeg even "braaf"..op dát moment valt ze meteen in draf
- We zijn enorm bezig met de reactie voor m'n been...als ze dan lekker vlot reageert op mijn beenhulp beloon ik meteen, maar op dat moment val ze meteen stil, Bam! Weg impuls...
- Na een paar keer oefenen met halthouden staat ze mooi vierkant en nagefelijk stil, maar zodra ik even over haar hals aai stapt ze meteen naar voren of opzij (met de oren naar voren, kop erop etc)
Op die momenten moet ik dus weer direct corrigeren wat voor mij heel frustrerend rijden wordt en ik nauwelijks meer beloon omdat ik daarna toch 'boos' moet worden.
Nou vroeg ik me af of jullie tips hebben?
Alleen na de hele oefeningen belonen, belonen met wakende hand/been/zit, anders belonen...
Ik gebruik niet veel m'n stem (met de dressuurring in het achterhoofd) maar merk met longeren dat ze erg fijn reageert op een braafje of een goed zo tussendoor...alleen onder het zadel weet ze op dat moment dat ik iets minder 'waaks' ben
Sowieso altijd met je stem belonen. Bij het uitstappen hoeft dat natuurlijk niet, maar tijdens een oefening je teugels losgooien om je paard te aaien heeft nooit echt het goede effect