Klieren tijdens belonen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MariekeS_

Klieren tijdens belonen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 14:11

Hey

Tja, het klinkt raar, maar de échte Haflinger waar ik op rijd doet het :+
Ze is een 9 jarige merrie en we rijden sinds een jaartje fanatiek dressuur en zijn het springen aan het oppakken.

Laatst viel het me op dat ik weinig met beloning rij. Ik strafte vooral de foute dingen af en vergat regelmatig te belonen :o Natuurlijk werd er wel geklopt, geaaid en tussendoor gestapt, maar weinig beloning bij een correcte/snelle reactie etc.
Slecht, en ik ben er ook meteen wat aan gaan doen...

Nu hebben we alleen het probleem dat zodra ik even beloon mevrouw meteen er tussenuit piept }>
Voorbeelden:
- We hebben net een mooi stukje galop gehad (beheerst en actief, ontspannen en licht in de hand) en ik zeg even "braaf"..op dát moment valt ze meteen in draf 8)7
- We zijn enorm bezig met de reactie voor m'n been...als ze dan lekker vlot reageert op mijn beenhulp beloon ik meteen, maar op dat moment val ze meteen stil, Bam! Weg impuls...
- Na een paar keer oefenen met halthouden staat ze mooi vierkant en nagefelijk stil, maar zodra ik even over haar hals aai stapt ze meteen naar voren of opzij (met de oren naar voren, kop erop etc)

Op die momenten moet ik dus weer direct corrigeren wat voor mij heel frustrerend rijden wordt en ik nauwelijks meer beloon omdat ik daarna toch 'boos' moet worden.

Nou vroeg ik me af of jullie tips hebben?

Alleen na de hele oefeningen belonen, belonen met wakende hand/been/zit, anders belonen...
Ik gebruik niet veel m'n stem (met de dressuurring in het achterhoofd) maar merk met longeren dat ze erg fijn reageert op een braafje of een goed zo tussendoor...alleen onder het zadel weet ze op dat moment dat ik iets minder 'waaks' ben :=

Captain

Re: Klieren tijdens belonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 14:12

Tijdens 't braaf zeggen bij bijv. de galop je benen er goed aanhouden! ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 14:14

MariekeS_ schreef:
alleen onder het zadel weet ze op dat moment dat ik iets minder 'waaks' ben :=

Daar heb je je antwoord al.
Je bent je er al van bewust, da's stap 1. Nu alleen stap 2 nog even zetten; consequent ingrijpen als 'ie terugvalt als jij beloont.
Weet je overigens zeker dat je niet voorover zakt bv als je over de hals strijkt, en zo je paard uit evenwicht brengt en DUS zelf een aanleiding geeft tot ongewenst gedrag?

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 14:18

en daarbij komt dat je prima kunt belonen door zachtjes iets te mompelen en zelf te ontspannen. Dat is ook belonen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 18:31

Braaf.... dat zeg je waarschijnlijk niet goed dan :D
Ik zeg altijd 'goedzo!', zo hoog mogelijk. Want als je haar met een lagere stem beloont denkt ze misschien dat ze ook terug moet naar draf :) Sowieso altijd met je stem belonen. Bij het uitstappen hoeft dat natuurlijk niet, maar tijdens een oefening je teugels losgooien om je paard te aaien heeft nooit echt het goede effect :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 18:34

Knaaaaaaaap doet 't hier ook goed. Van Goedzo horen ze bij mij vooral de o en da's HO dus vier poten de grond in... :=

MelissaLOVES

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 18:54

- We hebben net een mooi stukje galop gehad (beheerst en actief, ontspannen en licht in de hand) en ik zeg even "braaf"..op dát moment valt ze meteen in draf 8)7
    Als je ''braaf'' zegt goed je hulpen blijven geven.

- We zijn enorm bezig met de reactie voor m'n been...als ze dan lekker vlot reageert op mijn beenhulp beloon ik meteen, maar op dat moment val ze meteen stil, Bam! Weg impuls...
    Op zo'n moment zou je best een tikje kunnen geven. Niet hard slaan, maar gewoon dat ze gecorrigeerd wordt.

- Na een paar keer oefenen met halthouden staat ze mooi vierkant en nagefelijk stil, maar zodra ik even over haar hals aai stapt ze meteen naar voren of opzij (met de oren naar voren, kop erop etc)
    Mijn vzpaard doet dit ook. Zelf heb ik dus besloten om pas te belonen bij het wegstappen. :)

MissBurberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 20:29

denk ook dat je paard het belonen tijdens het rijden niet gewent is.....

als jij meer strafte dan ziet ze de lol er niet van in, nu dat je opeens beloont is ze het niet gewent en is het van doe ik het goed, krijg ik evengoed nog straf....

naar mijn mening hebben paarden daar ook erg in... ander zullen misschien wel anders denken

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-09 13:33

bedankt voor de reacties.
Ik ga maar eens goed m'n been erbij houden en beter opletten wanneer ik beloon. Ik denk dat we er zo wel uit komen :)

@ MissBurberry: nee, daar ben ik het niet mee eens ;) Ik gebruik m'n stem (braaf, goed zo etc) altijd al in het bos of met longeren en daar reageert ze gewoon erg goed op ;) Dat ze nu ineens zou denken dat ik haar op die momenten straf is bij ons dus niet van toepassing...

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 23:41

tjaaaa idd ik denk ook da je dus zelf de oorzaak bent van het ongewenst gedrag, ofwel een even iets andere houding of ......
En mssn idd ook iets subtieler belonen, als je de druk op je paardje gewoon iets verminderd , das ook belonen he, gaan ze weer in de fout dan zet je ze gewoon extra aan't werk.
Blijf zelf altijd rustig, met de glimlach, nooit boos worden.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 05:27

Ja denk ook dat jezelf even net iets anders doet , zwaarder zitten , meer ontspannen waardoor je paardje denkt terug te moeten,
Opzich is ontspanning al de beloning, dus stoppen met de hulpen, als je paard goed loopt wat moet je nog meet voor aanwijzingen geven?
Je bent altijd misschien meer bezig geweest met de fouten dingen, is voor beide even een omschakeling, maar al heel fijn dat je zelf je eigen fout inziet, probeer eens het fouten te negeren en het goeie te belonen. word niet boos , maar weer duidelijk, misschien liggen die 2 emoties bij jou erg ver uit mekaar en snapt je paardje nu even niet hoe het zit, dus leg dat vriendelijk uit, op jou ontspannenheid zal ze ook reageren en dat is voor haar toch een beloning.