Buitenritjes

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FroukeW

Buitenritjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 06:52

Hallo,
Ik wil binnenkort buiten ritjes maken met me paardje maar ik vraag me af hoe ik dat het beste aan kan pakken
want hij is nog nooit van het erf af geweest dus hij moet het gewoon leren, en straks als ik wedstrijden ga doen
moet hij het ook leren. Leuke tips??

Alvast bedankt !

arno_en_kim

Re: Buitenritjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 07:40

ik denk best om voor de eerste keren met iemand mee gaan op buitenrit, vooral een paardje dat heel rustig is op buitenrit en niet vlug schrikt.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 07:43

Is je paardje verkeersmak enzo? Eerst gaan wandelen met hem (en het liefst ook met een ervaren paard erbij) zou mijn voorkeur hebben.

Limerick

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 07:46

Mijn paard heb ik zelf makkelijker in de hand als ik erop zit ipv ernaast.
Dat verschilt misschien per paard maar ik zit er toch echt liever op

Maar zou zeker een ervaren paard meenemen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 07:48

Ja zou ook zeggen , eerst gaan wandelen aan de hand de komende tijd, dan eens erop proberen.
Bouw het op, ga eerst eens van het erf af en dan de volgende keer een stukje de straat uit en dan steeds een stukje verder, zorg dat het goed gaat , dan zal het steeds beter gaan,
Als je naar buiten gaat wandelen doe dat dan b.v met een trainings halstertje en niet met bit, want als er wat gebeurd dan blijf je tenminste uit de mond.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 08:40

Eerst het erf af als jij er naast loopt, zo laat je hem rustig aan het verkeer wennen. Als dit goed gaat, meestal hebben ze het zo door, dan kan je er eens opgaan en een ervaren en braaf paard meenemen.
Voor op wedstrijd is het soms handig en verstandig om al eens op vreemd terrein te gaan rijden. Ga eens ergens anders lessen in plaats van thuis, is al een hele goede mogelijkheid.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 09:38

Ik vind wandelen een vreemd advies, als hij schrikt heb je niks te vertellen en kan hij zich zo losrukken. Ik zou erop gaan en een ervaren paard meenemen. Daar leren ze het meeste van en zien ze al snel dat het helemaal niet eng maar juist heel leuk is. En zorg dat je eerst een tijdje in de bak hebt losgereden zodat de meeste energie eruit is, ga eerst kleine stukjes uitstappen langs de weg en bouw dit steeds verder uit.

Limerick

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 09:44

Dat bedoelde ik inderdaad ook.. ik heb liever dat mijn paard aan de haal gaat als ik erop zit.. heb ik toch wat meer te vertellen

Wat mij niet helemaal duidelijk is.. is het paard eerder wel buiten geweest (bij een evt. vorige eigenaar) of is het echt helemaal nieuw voor hem

FroukeW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 10:48

Het is helemaal nieuw voor hem
nog nooit van het erf geweest !! Gr.

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 10:50

Idd met een paard gaan dat het gewend is.
als dit paard bij alles rustig blijft zal jou paard ook wel snel door hebben dat het niet eng is
Het beste rustig beginnen en niet gelijk naar hele drukke plaatsen rijden :)

Simone1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 11:05

Ik zou in dit geval ook met een paard mee rijden die nergens van schrikt. het geeft misschien bij jezelf al spanning om met je paard voor het eerst naar buiten te gaan, en een braaf paard bij je in de buurt geeft dan veel vertrouwen.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 11:58

Amber, mijn jonge paard heb ik als 2 jarige regelmatig aan de hand meegenomen langs de weg. Ook bij Donna heb ik het eerst aan de hand gedaan toendertijd. Scheelt misschien dat ze langs een vrij drukke weg staan en ze verkeer dan al redelijk normaal vinden.

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 12:01

Wat je ook kunt doen is je paard als hand paard meenemen. Dat betekend dat er niemand op zit en hij aan het halster met 1 of liever meerdere zeer ervaren paardan die bereden worden meegaat aan de hand. Gewoon met een goed passend halster. Zo heb je grote kans dat je paard, door het kudde idee, rustig blijft en gewend kan raken aan zaken buiten het erf.

lana_te

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 11:14

Als er bij ons een paard voor de eerste keer buiten de manege gaat doet die dat meestal met andere paarden samen. Het zijn groepsdieren dus dat scheeld. Voor de rest gewoon laten verkennen, als die moeilijk doet om ergens voorbij te gaan. Laat je niet kennen en drijf hem/haar vooruit. Je paard moet alles gewoon leren kennen. Ik zeg nu niet dat als je paard schrik heeft van auto's je er direckt op moet kruipen :7 (ietsiepietsie gevaarlijk). Maar inderdaad eens aan de hand proberen met een lang touw. Als die begint te trekken heb je tenminste controle. succes!

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 11:20

Beginnen met buiten uitstappen met een ander paard erbij. Gewoon een klein rondje. En dat dan steeds verder opbouwen. Het is ook een beetje afhankelijk van hoe je paard reageert. Verder kan je in de bak een obstakeltraining doen. Zet gewoon wat "enge" dingen neer in de bak (bijvoorbeeld een zeil op de grond, een stapel vuilniszakken etc.). Dan kan je in de bak alvast oefenen hoe je jouw paard langs / over iets heenkrijgt dat 'ie eng vindt. Is ook een leuke activiteit om een keer met een groepje stalgenoten te doen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 11:21

Hoe oud is je paard? Ik zou met een jong ding wat net onder het zadel is niet direct naar buiten gaan als je er op zit.
Ook niet met een ander paard er bij.

Mijn inmiddels 3 jarige merrie is door te wandelen aan de hand mooi verkeersmak geworden. Alleen koeien zijn nog eng.
Totdat ze daar overheen is zal ik er niet op gaan en dan naar buiten. Je breekt dan meer af dan dat je opbouwt lijkt mij.

Als je paard in de bak al fijn aan de hulpen is ed dan zou ik er wel voor kiezen om er op te gaan. Gewoon steeds een stukje verder. Het liefst met een ervaren paard er bij.

FroukeW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-09 11:23

Nee hij is al 14 maar hijs gewoon nog nooit van het erf af geweest !
dus het is geen jonkie maar denk dat ik inderdaad gewoon ga uitstappen buiten en ik zit er dan op en dan is die al lekker moe dus kan die niet zo fel reageren..
dank jullie alvast voor jullie leuke tips..
ik ga straks er weer heen dus ben benieuwd ;) !!

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 11:32

Veel succes straks.
Al hij al 14 is dan zou ik ook proberen wat je net beschrijft.

Laat je weten hoe het ging?

FroukeW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-09 11:35

Jaa ik ga het vandaag nog niet proberen hoor,
pas als die van mij is ga ik experimenteren hahahaha
ik weet zeker dat die het gewoon kan !
ik laat je zowiezo wel even weten hoe het gaat,
vriendin gaat ook proberen foto's te maken:)
groetjes

Fiett

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 12:07

Ga met een instructeur eventjes gaan wandelen , of gewoon met iemand die ervaring heeft een toertje doen , begin met blokje rond en doe zo altijd grotere ritjes.
als hy schrik heeft van iets moet je hem niet opjagen, laat hem kyken en doe alles op je gemak,
als hy echt niet verder durft -over de spoorweg byvoorbeeld, veel paarden hebben daar schrik van-, stap je gewoon af en loop je aan de hand met hem.
Veel plezier :p