angst met rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

idylle

angst met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-09 21:11

Hoi allemaal.
Wie kan me tips geven, word er radeloos van...
Zoals in de titel al staat heb ik soms, niet altijd angst met rijden.
Gisteren ging het rijden hartstikke goed (terwijl ze net 5 dgn rust had gehad) en vandaag was het weer helemaal mis :(
We reden voor het eerst in het schemer / donker en met opstappen voelde ik al dat het weer mis zou gaan.
En ja hoor ik werd bang en durfde gewoon weg niet meer te rijden.
Aangezien ze nog maar 2 mnd onder het zadel is heefy een syalgenootje verder gereden voor me, wil namelijk niet dat de pony door mijn angst verpest word.
De pony is 4 jaar en echt super braaf!! Ze schrikt van de 'normale' dingen zoals een voorbij vliegend konijn of haar eigen schaduw of van een onverwachts geluid waarvan ze niet ziet waar het vandaan komt.
Verder zet ze echt geen stap verkeerd en zit ze heel erg stevig.
Ze heeft bij mij in het begin 1x gebokt en dat was super makkelijk uit te zitten en 1 x vloog ze als een gek weg ook dit was makkelijk uit te zitten, daarbij is ze een c pony dus als ik val val ik niet hoog.
Weet dus ook niet waar mn angst vandaan komt, vroeger deed ik alles en heb ik op hele pittige pony's en paarden gereden.
Ik wete dus echt niet waar mn angst vandaan komt , maar wil er graag vanaf, want heb mn pony niet om door iemand anders te laten rijden :(
Wie heeft er tips voor me.
(pony is dus absoluut niet gemeen of wat dan ook dus aan de pony ligt het niet maar echt aan mezelf)

gohya

Re: angst met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 21:13

Ik denk niet dat er echt tips voor zijn,dit zal je toch helemaal zelf moeten overwinnen.Ben je alleen bang om te vallen of dat je pony er vandoor gaat?

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 21:23

weet je als je ouder word en kinderen hebt ben je gewoon voorzichtiger, je hebt namelijk een hele verantwoording thuis.
als kind zie je geen gevaar.
probeer eerst met iemand samen te gaan met een rustig paardje, en ach ja je moet helaas jezelf er proberen overheen te zetten .
Maar makkelijk is het zeker niet!
heel veel succes meid!
groetjes van bren

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-09 21:24

Dat is het dus, dat ben ik niet, omdat ik weet hoe ze dan aanvoelt met bokken o.i.d. dus bang om te vallen nee...
Tis meer dat ik bang word als ik naar mijn idee geen controle over haar heb.
Ze schud (zoals vanavond) heel erg met haar hoofd en op die manier kun je geen kontakt met de mond houden. Dat is het gene wat ik eng vind.
Want als ik een pony onder controle heb, kunne ze bokken wat ze willen of wegrennen wat ze willen, maar dan val ik toch niet.
Wat ik al zei ik heb op 3 paarden/pony's gereden vroeger waar niemand meer op durfde en dat ging niet van een lijen dakje maar er af vallen deed ik niet.
Het gaat echt om de cotrole die ik bij haar nog niet heb (2 mnd ohz)
@ Bren tis idd gekomen na dat ik bevallen ben :S
Dank je wel!

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 21:35

Ik ben normaal gezien ook niet bang aangelegt. in tegendeel. maar soms heb ik ook van die momenten dat ik het rijden opeens doodeng vind. Meestal zet ik mn tanden op elkaar en rijd ik door en dan ben ik zo weer over die angst heen maar als ik het echt even niet zie zitten laat ik altijd eerst even iemand anders en ga ik daarna zelf pas..

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-09 21:59

@tessa-brain: Dat doe ik dus ook, ik kan mezelf er niet doorheen rijden of ik moet net les hebben dan gaat het nog wel, maar eigenlijk altijd zorg ik al dat er iemand op stal aanwezig is als ik ga rijden. is er niemand ga ik ook niet rijden.
Als ik merk dat ik bang word ga ik er ook eigenlijk vrijwel gelijk af omdat mn pony nog maar net onder het zadel is en dus ook nog onzeker en dan laat ik er iemand anders op die niet bang is.
Nader hand ga ik er wel altijd zelf weer op..Maar wil gewoon zelf kunen rijden. als we gaan rijden is het nog maar 20 min. omdat ze nog niet zo lang ohz is maar op de dgn dat ik bang ben zit ik er dus 5 min. op. 2 min voor iemand anders erop gaat en dan het afstappen weer. verder niet. en daar heb ik haar niet voor.

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 10:31

begrijp je probleem, best lastig..
weet eigenlijk niet zo 1 2 3 wat je eraan kan doen. ik denk heel veel oefenen maar ik begrijp dat het heel vervelend is

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 12:04

onder begeleiding rijden de komende weken of maanden. Dan heb je iemand die kan coachen. En misschien ook maar een tijdje de pony aan de longe zetten, dan kun jij er op oefenen aan gehoorzaamheid, terwijl iemand anders de lijn vast houdt en jij dus het gevoel hebt dat er altijd iemand controle heeft!

maresie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 12:09

wat bij mij altijd helpt is muziek :D ,dus doe ik altijd mijn MP3 speler aan +:)+

ikduss

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 12:50

Ik weet hoe je je voelt. Maar is het niet een idee om je pony 2 weekjes door een ander te laten rijden en zelf op een braaf paardje gaan rijden om meer vertrouwen te krijgen en daarna nog eens proberen om op je eigen pony te gaan. Gewoon op gaan bouwen, als je merkt dat je het eng vind gewoon gaan stappen, als je er maar even op zit en zo kun je een band en vertrouwen met je paardje opbouwen en kun je iedere keer iets meer proberen.
Lekker rustig aan doen dus!

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 12:58

Begrijp je helemaal. Ik ben ook helemaal geen held. Het duurt ook echt een tijd voordat je je paard/pony kent. Zijn gewoontes en fratsen. Vraag een vriendin om de eerste tijd je te begeleiden en idd lekker wat zingen of neurien wil ook wel helpen of tegen hem praten. Wat kan jou t schelen :D Als jij je maar zeker voelt.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 15:56

Ha Idylle,

Ik ben na 20 jaar weer sinds een maand aan het rijden, en het voelt heel verwarrend. Ik ben ook moeder van 2 meiden van 5,5 en 7. Voordat ik opstap denk ik echt 'waar ben ik nu weer aan begonnen' en als ik opstap voel ik mijn zelfvertrouwen weer terug komen en ga ik aan het werk en doe ik alles. Als ik afstap voel ik me goed. Ga dus idd alleen op superbrafies zitten, zowel vanwege t feit dat ik het weer aan het oppakken ben als het feit dat ik zo min mogelijk risico wil nemen. Wat ik wel weet, is dat ik toen mijn kindjes net geboren waren en kleiner waren dan nu, er geen haar op mijn hoofd eraan dacht op een paard te gaan zitten, omdat ik weet hoe ontzettend afhankelijk mijn kindertjes van me zijn. Komt echt doordat je ouder bent en weet dat er niets met je moet gebeuren omdat je kindjes afhankelijk van je zijn, en je weet dat er wel gevaren in paardrijden schuilen. (Ik ben wel veel minder ervaren dan jij en lang gestopt geweest).
Ik weet niet of het goed is jezelf hier doorheen te drukken. Lijkt mij een duidelijk signaal van je (moeder)instinct: belang van je kind komt voor het rijden van je pony. Luister naar jezelf zou ik in deze zeggen, niet omdat je bang bent als ruiter, maar als moeder en omdat je verantwoordelijk bent. Als je kind weer groter is, of op den duur vanzelf (maar denkt dat het ook wel samengaat) dan zal je angst wrsch weer afnemen. Nu goed inschatten en het rijden zo veilig maken en rijden zolang je je prettig voelt, dat zou ik doen. Iemand anders laten rijden als je het zelf niet vertrouwt. Als je moeder wordt moet je gewoon met bep. dingen stapje terug doen. Mag ik vragen hoe oud je kindje is?

Sterkte ermee!

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 16:47

mijn zoontje is vorige mnd 7 jaar geworden.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 16:53

ok. is het dan iets van de laatste tijd pas, dan ligt het dan toch misschien aan iets anders? Of reed je voor deze pony een andere die je meer vertrouwde en die langer onder het zadel was? Dat je dan helemaal under control was en nooit aan gevaar hebt gedacht?

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 18:39

ik zat toch nog even te denken, weet je wat ook helpt echt misschien ga je lachen hoor! _O-
Maar als ik met een paard loop die jong of schikachtig kan zijn , ga ik zingen, teneerste leid je he daarmee af, en stel je hem op zijn gemak, en zelf is je ademhaling ook rustiger en straal je rust over jezelf af en over je paardje, bij mij werkt dat perfect!
Ik zing de raarste liedjes hahahh hoi pippilangkous, bijv _O- _O- _O-
groetjes van bren!

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 21:24

heb ook jonge paarden gereden en ook niet al te makkelijke paarden, dus dat is het niet.
Het probleem zit hem er meer in dat ze op het moment heel erg met haar hoofd schud en daarmee dr rug wegdrukt. Op dat moment heb ik het idee dat ik de controle kwijt ben en dat vind ik eng, want op het moment dat ze dr rug wegdrukt 'voel' ik niet meer aan wat ze gaat doen.
Ze heeft trouwens geen last van dr rug daar heb ik helemaal op gedrukt (hard) en gaf ze nergens pijn aan terwijl ze heel snel laat merken dat ze iets niet fijn vind.

ilh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 09:04

jou pony is ook pas 2 maanden, en moet nog veel leren,
maar jij moet ook zijn vertrouwen winnen en jij het zijne/haare.
maar dat vertrouwen in jou pony heb je dus nog niet, (snap ik wel), maar dat moet je langzaam opbouwen, je moet eerst je zelfvertrouwen weer terugkrijgen door een tijdje op een makkelijke pony te rijden, dan ga je weer naar je eigen pony, maar jou pony zal vast minder schrikken als JIJ hem vertrouwen geeft dat er niets gebeurt,
dat is moeilijk om te doen, maar ik rijdt paard op de manege, en moet vaak jaarlingen rijden, of pony's inrijden.
die moeten nog heel veeel leren, en die pony's waar ik op rijdt, gooien ook vaak hun hoofd omhoog. maar als je dan je teugels gewoon op maat houd, en ze doen hun hoofd weer omlaag, heb je meteen weer contact (dat is bij mij teminste!) probeer het vertrouwens aan jezelf te geven, dat je het kan, en dat je contact houd. ookal gooit je pony zijn hoofd omhoog. misschien moeilijk, maar probeer helemaal mee te zitten in je pony, als je pony z'n hoofd omhoog gooit, voel mee, met de bewegingen die hij maakt, niet dat jij zelf ook je hoofd naar boven moet gooien, maar ga een beetje met de bewegingen mee, dat doe ik ook altijd op de jaarlingen die ik rijdt. en dat gaat natuurlijk ook niet altijd goed, maar ik val er in ieder geval nooit af ;)

ik hoop dat het werkt..

Cleo12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 09:12

Heb je nog les? Anders is het misschien handig om een paar privelessen te nemen en met de instructeur te kijken hoe je dit kan aanpakken.

Ik ken het wel hoor, reed vroeger gewoon zonder zadel met een vriendinnetje mee op een van haar paarden terwijl ik nog nooit een paardrijles had gehad. Heb nu sinds een poos les en ben gisteren van mijn paard afgestapt omdat het gewoon niet ging. Ik kan niet ontspannen en goed zitten, je hele gevoelsleven veranderd als je kinderen hebt (ik heb er 2).

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 09:16

Hoi,

Misschien klein steuntje in de rug :P

Heb vorig jaar mn fjord gekocht en na een aantal keer rijden vond ik het ook doodeng, zo maar in ene er was eigenlijk niets gebeurd.
(ben 24 en heb geen kids btw :P )
Ze moest ook nog ingereden worden er had 2x iemand opgezeten.
Heb toen eerst van pensioneigenaar een schop onder mn hol gehad, dat ik verdorrie op mn paard moest gaan zitten anders kon ik wel een speelgoed paard kopen, daar kan je ook naar kijken, vervolgens met tranen in mn ogen eorp geklommen waarna pensioneigenaar er naast liep en dr vast hield, en ik vond mezelf zo een gigantisch mietje!!!

Daarna was de angst voor in de bakrijden over..
Toen verhuisde ik met paard naar een weiland ( ze is een boxloper, of in elk geval was, dus ene hoop onnodige stress) en kon ik alleen maar buiten rijden..
Dood eng, durfde ook niet uiteindelijk met een vriendin afgesproken dat zij dr de eerste keer zou rijden buiten, dan zou ik vanaf de fiets kunnen zien hoe ze zich zou gedragen.
Uiteindelijk in de week daaraan vooraf, s'avond via n hekje zonder zadel op mn fjord geklommen en stapritje gemaakt.
Vriendin heeft haar uiteindelijk nog buitengereden,

En nu heb ik haar een jaar en ben niet bang meer.
Dus ik hoop dat er bij jou iemand in de buurt is die je binnenkort een schop onder je kont geeft ;)
soms heb je zoiets gewoon even nodig.

suc6

Joy2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 09:25

Ook ik herken het wel. Ik was vroeger ook nooit bang.
Ik ben er 10 jaar tussenuit geweest en heb inmiddels 2 kinderen. Sinds een jaar heb ik een nu 4-jarige pony... En dat gaat ook zeker niet van zelf. Bij mij is het ook het controleverlies dat me bang kan maken.
In de zomer gaat het best goed, maar de winter... Ze kan uit het niets aan de kletter gaan, zelfs nog tijdens het uitstappen... Longeren is geen optie, daar wordt ze eigenlijk alleen maar speelser van... Ik heb erg veel aan begeleiding van stalgenoten en instructrice.
Ik stap er zelf niet te snel af en probeer toch wel door te gaan zodat ik door ervaring minder bang zal worden. Dan roep ik er liever iemand bij om me vanaf de grond te begeleiden. Overigens rijd ik ook niet als er niemand op stal is (in de winter).

lOvepaardenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 09:29

misschien moet je er mee lessen, helpt (bijna) altijd ;)

Joy2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 09:32

Helaas is elke dag lessen voor de meesten niet haalbaar. En de mijne is met lessen meestal veel braver, ook omdat ik dan meer ontspannen ben denk ik...

marjonneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 11:23

Wat balen dat je soms zo'n angst hebt! natuurlijk heb je je pony niet gekocht om haar door een ander te laten rijden. Ik heb er echt bewondering voor dat je zo ruiterlijk toegeeft dat het probleem niet aan je pony ligt, maar aan jou.

Misschien werkt het volgende om je probleem aan te pakken:
Vraag iemand die bij je op stal staat om lekker mee de bak in te gaan. Je kunt dan lekker kletsen met haar. Zo zit je waarschijnlijk minder op te letten op alle dingen in de omgeving waar het paardje misschien wel van kan schrikken. Zo blijf je zelf waarschijnlijk wat meer ontspannen, wat er voor zorgt dat je hopelijk minder angst krijgt. Succes!

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-09 15:55

Gelukkig sta ik echt op een TOP stal, waar iedereen me helpt waar ze kunnen.
Vraag altijd aan 1 van de mensen (die ook op haar kunnen rijden als ik het niet meer red) om erbij te zijn als ik ga rijden, gaat het niet nemen hun het rijden over en ga ikzelf aan het eind weer uitstappen.
Ook heb ik elke week priveles aan huis dus dat is het ook niet.
Gisteren ging het trouwens aanzienlijk beter! Ze schudde bijna niet met haar hoofd en begon soms lekker rond te lopen zonder dat ik erom vroeg, dus heb eigenlijk best ontspannen gereden en eindelijk weer eens de 20 min. rijden ZELF uitgezeten!
Op stal weet trouwens ook iedereen dat ik niet zon held ben en vandaar dat ze me willen helpen.
En ja je kunt het wel niet zeggen dat je bang bent, maar daar help je je zelf maar je je pony al helemaal niet mee, word het alleen maar erger en aangezien ze nog niet zo lang onder het zadel is, wil ik wel dat ze het goed geleerd krijgt.
Bedankt voor alle reactie's!!

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 11:01

Ts, het is vervelend als je niet weet waar je angst vandaan komt.
Zelf heb ik ook nog wat angst met rijden, in eerste instantie begon het vanwege mijn aandoening. Vorig jaar reed ik nog gewoon vrolijk lessen wat hartstikke goed ging. In december ben ik gestopt en kort geleden ben ik weer rustig aan begonnen.
Het paard wat ik rijd is zo koel, vorig jaar toen ik over de weg reed kwam er een auto langs die naast mij vol gas gaf en begon te toeteren.. Ik sprong 10 meter de lucht in, maar Jikke bleef rustig doorlopen alsof er niets aan de hand was.
Onlangs dacht ik lekker te gaan borstelen, helaas ging het niet helemaal goed want Jikke was over me heen gaan lopen en is op mijn beide benen gaan staan. Gelukkig heb ik maar een week op krukken hoeven lopen en was er verder niets aan de hand. Hierdoor heb ik eigenlijk nog meer angst gekregen, want een ongeluk zit in een klein hoekje.
Ik baalde enorm dat ik er toch weer een keer op moest en de eerste keer was dan ook eng. Ik heb alleen maar gestapt. De keren daarop was Jikke wat melig en maakte kleine bokkesprongen. Ze zijn goed uit te zitten, maar toch is de angst er en heb ik in mijn achterhoofd dat een ongeluk in een klein hoekje zit.
Ik stond stijf van spanning en ben afgestapt om even te longeren en vervolgens er weer op te klimmen.
Gisteren had ik mijn eerste les en hoe eng ik het ook vond, ik heb mijn schouders eronder gezet en ben over de weg naar de manege gegaan. De les ging super hoewel ik toch nog spanning had. De hulp tijdens de les was ecth voor mij iets wat ik nodig had. Ik voelde me na afloop een stuk zekerder, dat wil niet zeggen dat ik al mijn angst nu kwijt ben, dat lukt niet na één keer.

Hoe ik het zie, of hoe het bij mij gaat is dat het echt moet slijten en daar gaat een tijdje overheen.
Wat ik je kan aanraden is om voor dat je er op stapt eerst wat te longeren, ga dan bijvoorbeeld gewoon eens een paar rondjes stappen, maar zorg ervoor dat je niet alleen bent.
Ik merk aan mijzelf dat wanneer ik alleen ben, de spanning in mijn lichaam groter is dan wanneer er iemand bij is.
Hoe langer ik zelf eigenlijk wacht om er op te stappen, des te groter de drempel voor mij wordt.
Ik zit er nu op met spanning en angst, maar beetje bij beetje verdwijnt dat ook als ik aan het rijden ben.

Succes ermee in ieder geval!