Pony zonder rem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

M_erell

Pony zonder rem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-09 19:57

Ik heb een klein probleempje.
Mijn verzorgpony is nogal sterk en voorwaarts.
De ene dag gaat het hartstikke goed en kan ik haar makkelijk naar beneden rijden en is ze niet zo sterk.
Maar de andere dag gaat ze het liefst draven en loopt ze gewoon onder mij weg.
Ik rijd veel figuren en probeer ook met mijn zit haar rustiger te laten lopen.
Haar mond is ook niet gevoelig, je moet veel kracht zetten om haar weer te laten stappen of draven maar dat hoort natuurlijk niet.
Ik rijd haar nu al 3 jaar en heb verschillende methodes geprobeerd en ik heb ook les, maar dan is ze bij de les natuurlijk altijd weer rustig zodat de instructrice niet uitgebreid ons probleem kan zien en aanpakken.
Mijn vraag is of iemand hier ook ervaring mee heeft of tips heeft.
Sterker bit ga ik zeker niet doen en last van haar rug of mond heeft ze ook niet.

Reneee_

Re: Pony zonder rem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 20:04

MIjn opties:
Op de volte en die klein beginnen langzaam groter maken als ze rustiger gaat
Je stem gebruiken, hoooo pony hoooo pas belonen als ze stapt
Zwaar gaan zitten, en dan heel vaak, blijven zwaar zitten al loopt ze een rondje door blijven zitten.

Bij mij werkt optie 1 het beste, maar dat ligt bij ieder paard anders natuurlijk

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 22:31

Toch zou ik zeggen neem privéles, een groepslesje in de manège is daar echt geen oplossing voor, en goede tips geven zo van achter de pc , is echt onbegonnen werk, want het is niet wat je doet maar hoe je het doet dat bepalend is voor een goed succes, en dat moet je dus echt wel kunnen zien.

M_erell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-09 08:10

aeolusnr1 schreef:
Toch zou ik zeggen neem privéles, een groepslesje in de manège is daar echt geen oplossing voor, en goede tips geven zo van achter de pc , is echt onbegonnen werk, want het is niet wat je doet maar hoe je het doet dat bepalend is voor een goed succes, en dat moet je dus echt wel kunnen zien.

ik heb privéles

sunshine244

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 08:23

Zo deed mijn pony (welsh-arabier) eerder ook.Ik had ook privéles en daar moest ik hem veel op de volte rijden.Ook proberen om veel overgangen te rijden.Als hij echt graag wilde draven of galopperen dan moest ik hem iets harder laten gaan dan hij wou en pas ophouden wanneer ik dat wilde(dus als de pony zelf weer ging draven dan nog even wat extra been geven).Op den duur worden ze wel rustiger.

BlackDancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 08:54

Idd veel overgangen rijden
als hij weer hard gaat op de volte zetten en die weer sluiten en openen. hielp bij mij ook

M_erell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-09 09:31

maar het probleem is dus ook overgangen rijden, ik krijg haar niet zo 1,2,3 terug naar draf of stap daar moet je echt kracht voor zetten en dat is niet de bedoeling.

sunshine244

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 10:42

dan moet je haar heel erg voorwaarts rijden,nog harder dan zij wil.Net zolang totdat ze moe word en zelf in draf of stap gaat.Op het punt dat zij dat doet ga jij weer iets harder aansporen,zodat jij en niet zij bepaalt wanneer je harder of zachter gaat.
Tis wel een beetje moeilijk uitleggen,dus weet niet of het echt duidelijk is.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 10:51

mijn instructrice zegt wanneer ik uit reflex bijna aan mijn teugels hang om haar terug in draf- of stap te krijgen "niet hangen, alles eerst los en dan alles dichttrekken".
Dus steek ik mijn armen eerst vooruit en trek "bruusk" terug, dit vindt mijn paard echt niet leuk en komt daarna mooi terug op enkele kneepjes in m'n buitenteugel

J_Nagoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 10:59

mischien kan je eens een roller bit gebruiken dat is een bit met koperen rollen, enkel gebroken.
het is niet scherper als een normale trens
maar ze gaan hun mond n beetje ontspanne(of wat dan ook) door de koperen smaak
en dus word ze wat makkelijker in de mond

ook wat petitparis zegt kan je proberen

rosannenever

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 12:12

je kan het best een volte in zetten. en als ze rustiger gaat lopen de volte groter en groter maken en dan gewoon hoefslag volgen

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 12:17

Ik krijg uit jouw verhaal meer het idee dat jouw paard geen flauw idee heeft wat je bedoelt als je haar op je zit terugvraagt. Dan heeft het ook geen nut om tientallen voltes te draaien. Met een beetje pech creeer je alleen maar spierpijn. Hoe reageert ze op je stem? Komt ze aan de longeerlijn wel terug? Zo ja, dan zou ik 10 stappen terug doen en die stemhulp opnieuw koppelen aan de juiste hulp onder het zadel. Zorg voor goede begeleiding op de grond, die je kan vertellen wanneer je teveel doet en heb geduld, heel veel geduld.

Sanny_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 12:20

Ha ha, gewoon op de muur zetten!

Nee hoor geintje. Ik begin ook altijd met de kleine voltes als ik op zo'n paardje zit. Naar mij werd altijd geroepen: (als mijn pony sterk werd) 'niet sterk worden maar snel.' Eigenlijk dezelfde korte ophoudingen als Petitparis bedoelt!

Wat Kaka zegt zit ook wel wat in. Ik ben begonnen om bij iedere overgang mijn stem te gebruiken. Dit deed ik omdat hij buiten nog wel eens zijn eigen plan trok. Nu hoef ik alleen maar de beenhulp met de juiste stemhulp te geven. Je moet er even aan wennen!

Op een rustiger tempo gaan lichtrijden wil ook wel eens helpen. Sommige paarden gaan dan naar jou ritme lopen. Lukt niet bij alle paarden hoor, maar ik heb wel eens meegemaakt dat het werkte!

Succes

M_erell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-09 12:28

Kaka schreef:
Ik krijg uit jouw verhaal meer het idee dat jouw paard geen flauw idee heeft wat je bedoelt als je haar op je zit terugvraagt. Dan heeft het ook geen nut om tientallen voltes te draaien. Met een beetje pech creeer je alleen maar spierpijn. Hoe reageert ze op je stem? Komt ze aan de longeerlijn wel terug? Zo ja, dan zou ik 10 stappen terug doen en die stemhulp opnieuw koppelen aan de juiste hulp onder het zadel. Zorg voor goede begeleiding op de grond, die je kan vertellen wanneer je teveel doet en heb geduld, heel veel geduld.

ja klopt ze heeft geen flauw idee wat het betekend, ze is al 10 dus het is best lastig.
tijdens het longeren loopt ze ook rustiger en komt ze terug als ik hoo zeg.
misschien is dat wel goed om inderdaad het haar zo te leren.

pip_nijn6

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 12:30

Mijn pony had (en heeft soms nog steeds niet) ook geen rem.
We hebben veel geduld gehad en maar blijven oefenen met overgangen en heel veel halthouden, dat het nu steeds beter gaat! Je geduld zal zeker beloond worden!

Kosta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 12:34

Ik snap je probleem helemaal, mijn dochter heeft sinds kort een jonge pony die ook overijverig is en soms super loopt, maar ook soms onder haar vandaan loopt en gaat rennen. Hij komt dan ook niet terug, maar door zelf te ontspannen ontspant hij ook. Ik probeer momenteel ook de methode om juist extra te vragen dus als hij in galop gaat net zolang te laten galopperen tot hij terug wilt, maar dan juist door gaan en middengalop enz. te vragen. Ik hoop dat hij dan leert te begrijpen dat we uiteindelijk toch de controle overnemen en het weglopen dus niet meer leuk is. Maar ja het is wel moelijk om de juiste methode te vinden. Succes !!!

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 12:42

M_erell schreef:
Kaka schreef:

ja klopt ze heeft geen flauw idee wat het betekend, ze is al 10 dus het is best lastig.
tijdens het longeren loopt ze ook rustiger en komt ze terug als ik hoo zeg.
misschien is dat wel goed om inderdaad het haar zo te leren.

Kijk, dan heb je iets om aan te werken. Zorg voor een goede ervaren longeur, laat die persoon het paard eerst een paar keer zonder jou erop longeren zodat beide weten wat er van elkaar verwacht wordt en leg daarbij wat meer nadruk op de betekenis van ho. Ga er dan opzitten en doe eerst eens helemaal niets tijdens de overgangen terug. Doe daarna eens mee: bereid de overgang voor door een halve ophouding te maken, maak je lang, trek je kruis aan en als laatste leg je je knieen steviger aan het zadel. Probeer van je teugels af te blijven. Onderwijl geeft je longeur de stemhulp. En dan maar eens kijken hoe snel jouw pony het oppikt. Misschien lukt het al na twee of drie keer, misschien heb je een paar sessies nodig.

BTW: leeftijd heeft er niets mee te maken, consequent zijn wel.

ilh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 09:38

voor jou gevoel OVERDREVEN ver achterover te gaan zitten!
dan word je vanzelf zwaarder en reageert jou pony erop,
altijd met 2 teugels werken, en kleine voltes rijden als ie onder je uit loopt, ik rijdt zelf wel eens op een shetlander. en als je daar 1 seconde op zit, gaat ie al meteen in galop. hij weet echt niet wat überhaupt de stap is! maar ik ga altijd meteen op de kleine volte (volte halve baan) en houd hem ondertussen met 2 teugels tegen, en ga ver achterover zitten.. hij luistert vanzelf wel. en weet dat ie gewoon rustigaan moet doen, nu rijdt ik er vaker op omdat ik de enige ben die hem aan kan, en ik weet pricies hoe die werkt, er is maar 1 ander meisje dat wel eens op hem rijdt. bij mij is ie ook altijd gewoon rustig nu, omdat hij weet dat ik hem toch wel stil krijg, maar die shetlander (of net een hele kleine pony) kan in galop én draf én stap, harder dan een groot paard.

marjonneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 11:18

Wat ook nog wel eens wil helpen, is je knieën heel hard naar elkaar toe knijpen en weer los. Dat een aantal keer achter elkaar kan er soms voor zorgen dat je paard rustiger gaat lopen. Natuurlijk wel alleen je knieën! Anders gaat ze alleen maar harder.

M_erell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-09 09:52

bedankt allemaal voor jullie tips!
ik zal jullie op de hoogte houden als jullie dat tenminste willen.
gister had ik les op de manege en daar hing een advertentie van een student die de studie volgt over het gedrag van paarden en voor haar afronding mensen zoekt die praktijkproblemen met paarden hebben. het is gratis en zij gaat me waarschijnlijk helpen.
dat gaat toch iets makkelijker denk ik dan via de computer.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 11:37

Super dat je real life hulp gevonden hebt en succes!

M_erell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-09 11:49

Kaka schreef:
Super dat je real life hulp gevonden hebt en succes!

dankje :D

samsa0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 13:12

dit is een probleem waar je heel lang last van kunt hebben.
het enige wat je kunt doen is een methode vinden die een beetje werkt een deze concequent vol houden.

wendyloepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 22:37

Ik zou haar op de volte zetten en deze verkleinen tot ze terug komt. Je been niet afstekken maar blijven begeleiden tot ze weer van jou is. Blijven herhalen als ze gaat rennen en zorgen dat jij haar steeds sneller op de kleine volte krijgt. Zo wordt het saai voor haar en krijg je respect.