Op springwedstrijden totaal ander paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

notalways

Op springwedstrijden totaal ander paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-09 13:41

Hee Bokkers.
Ik rijd al 1,5 jaar wedstrijden in dressuur. Sinds een tijdje gaat het daar ook erg goed mee.
Alleen nu sinds de zomer rijd ik ook springwedstrijden. Dat is een ramp.
De eerste wedstrijd was gelijk een groot concours en hij flipte hem helemaal. Lees: opstappen was steigeren, en toen ik erop zat heb ik met inrijden 90% van de tijd rodeo gereden.
Dat ik daar mijn 1e wedstrijd had was niet mijn eigen keuze, en nee, het was misschien niet slim om te doen. -> verder geen commentaar erover.
Natuurlijk ben ik daar ook uitgebeld.

De volgende wedstrijden was hij met inrijden nog steeds een rodeopaard, maar het werd steeds iets minder. Maar zodra ik in de ring zat verdween die, en sprong hij steeds beter. Zo heb ik ook een prijs binnen kunnen slepen. Alleen sinds de kampioenschappen is het mis. Hij weigerde daar nogal gemeen, 3x op dezelfde hindernis. Ik dacht dat het kwam omdat hij teveel wedstrijden te snel achter elkaar aan had gelopen. Vandaar dat ik 6 weken geen wedstrijden meer heb gereden, en weinig gesprongen.

Tot nu dus. Het inrijden ging weer gepaard met bokken en steigeren, alleen het viel wel mee. Wel was hij heel druk. Inspringen ging super. Tot ik dus weer in de ring kwam. Ik mooi even rond rijden, de 'enge' hindernissen laten zien. En hopla ik was aan de beurt. Netjes halthouden (ging netjes) en mooi weg kunnen galloperen. Ik kom op hindernis 1 aan, hij was sterk dus ging met goede vaart eropaf. Weigering. Schuin langs de hindernis. Ik volte draaien en er weer op aan, en hij springt er overdreven overheen. Na die indernis kop tussen de benen en onbestuurbaar, wat weigering hindernis 2 opleverd. Weer volte, maar tevergeefs weer weigering.
2e parours: rondgekomen. Vraag niet hoe. Het ging echt slecht. 1 weigering en ik weet niet hoeveel balken.

Ik vind het erg jammer hoe het nu gaat. Hij zet steeds zijn kop tussen zn benen en daar gaat die. Hij deed dit dus eerst niet.
Thuis doet hij dat ook niet. Ik weet niet zo goed hoe ik dit moet aanpakken want hij reageerd gewoon niet meer op wedstrijd.
Met dressuurwedstrijden doet hij alles wel normaal.

Iemand tips?
Want zo is het voor mij en hem niet leuk meer.

M.v.g Notalways

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 13:47

Ga oefenparcoursen rijden met je instructeur erbij, dan hoef je ook niet op de hoogte te springen die je op een gewone wedstrijd doet en je kunt ook altijd alle hindernissen springen, ook nadat je uitgebeld bent.

Impilixus__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 13:49

heb je al gedacht aan eventuele problemen in zijn rug? of een ander bit?

of dit paad heeft een serieus lichamelijk probleem, of heeft een heleboel straf verdient. dit gedrag kun je je natuurlijk niet permiteren tussen tallose andere paarden. misschien eens thuis een paar parcoursen bv eens 6 weken elke weeg thuis parcours? als hij weigert, opnieuw aanrijden keer op keer tot hij springt. heeft bij die van mij goed gewerkt, want weigeren.. wordt niet getollereerd en dat is nodig bij de mijne weigeren is straf. tenzij het geheelmijn eigen fout mocht zijn. als je dat er eenmaal in hebt, vlieg je door de klasse's heen.

vergeef me als er spelfouten in zitten.
p.s misschien kun je les nemen als je dit nog niet hebt een neem je je instructeur mee naar de wetstrijden op dat moment.

xx

notalways

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-09 13:50

Hee.
Bedankt voor je reactie.
Goede tip.
Binnen reed ik altijd oefenparcours. Misschien slim om het nu weer te gaan doen.

Hebben jullie ook nog tips, dat hij zn kop niet steeds naar beneden doet? Lees: zichzelf opkrullen. Want daardoor ziet hij en de hindernis niet goed, en weigerd hij sneller.

notalways

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-09 13:53

Imposant_14 schreef:
heb je al gedacht aan eventuele problemen in zijn rug? of een ander bit?

of dit paad heeft een serieus lichamelijk probleem, of heeft een heleboel straf verdient. dit gedrag kun je je natuurlijk niet permiteren tussen tallose andere paarden. misschien eens thuis een paar parcoursen bv eens 6 weken elke weeg thuis parcours? als hij weigert, opnieuw aanrijden keer op keer tot hij springt. heeft bij die van mij goed gewerkt, want weigeren.. wordt niet getollereerd en dat is nodig bij de mijne weigeren is straf. tenzij het geheelmijn eigen fout mocht zijn. als je dat er eenmaal in hebt, vlieg je door de klasse's heen.

vergeef me als er spelfouten in zitten.
p.s misschien kun je les nemen als je dit nog niet hebt een neem je je instructeur mee naar de wetstrijden op dat moment.

xx

Hee.
Lichamelijke problemen heeft hij niet. omdat hij thuis wel springt en dressur doet hij ook goed. Je hebt gelijk dat dit gedrag van hem niet door de beugel kan.
Thuis heb ik op het land ook parcours staan, daar spring hij alles. Ook als iets niet uitkomt of moeilijke bocht, maakt niet uit. In die 6 weken, heb ik daar ook een paar keer gesprongen, en deed hij dus alles voor me.
Dankje voor je reactie.

notalways

Re: Op springwedstrijden totaal ander paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-09 18:30

Niemand kan mij verder helpen?
Of heeft zelf het ook meegemaakt of ervaring mee?

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 18:32

Gewoon op oefenparcour's gaan en veel trainen daar, dat hij luistert!

Je kan niet van een paard verwachten dat hij dat op wedstrijd gelijk doet, komt ook omdat je zelf spaningen hebt, je paard op ander terrein is, en tis best een hoogte die B, Dus ik zou gewoon eerst gaan oefenspringen zorgen dat hij daar braaf in word, en dan pas officeel weer gaan.

BlackDancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 19:28

idd veel oefenparcoursen rijden en niet opgeven!

notalways

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-09 09:04

Hee.
Bedankt voor de reacties.
CoriienRN: de hoogte is echt geen probleem, hij kan super springen, en springt er op wedstrijd altijd zo'n 10 a 20 cm eroverheen.

Ja, idd. Oefenspringen ga ik ook weer meer doen. Goede tip.

@BlackDancer: haha, nee ik zal niet opgeven. Maar leuk is anders.