jong paard (4jr) springt verkeerd aan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kev

jong paard (4jr) springt verkeerd aan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-09 14:37

Hoi,

Mijn jonge paard springt steevast in de rechtergalop aan als we linksom rijden. Rechtsom springt hij wel goed aan. Ik krijg hem echt niet in de linkergalop....
Wie heeft er een manier dat dit wel zou kunnen lukken? Ik kan nu de linkergalop helemaal niet oefenen en dat is niet echt handig...

We hebben 2 x per week les, maar alle manieren die zij en ik konden bedenken hebben geen resultaat helaas.

Alvast bedankt!

midgie

Re: jong paard (4jr) springt verkeerd aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 14:48

Misschien eerst zorgen dat hij goed loopt in stap en draf , in de juiste balans enz, jou instructrice zou je daar zeker bij moeten kunne helpen om daar huiswerk voor mee te geven b.v , je zou aan zijgangen schouder binnen en traver kunnen werken en als die goed gaan weer eens aan de galop gaan werken, b,v in traver draven en dan vanuit traver aan springen , maar wat ik al zei je lesgever zou daar mee moeten kunne helpen en anders iemand anders zoeken die jou wel de juist begeleiding kan geven, maar neem de tijd 4 jaar is erg jong ,werk eerst aan de basis , zodat je altijd een stap terug kan doen naar iets wat wel goed gaat, ik ben met een 5 jarige bezig en de galop komt nog niet eens in mijn trainingen voor,

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 14:52

Helpt door een S van handveranderen en dan bij de 2de bocht gelijk in galop aan springen ook niet?

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 14:52

Ik vind 4 jaar nog wel erg jong om aan de zijgangen te werken waar je over praat midgie, vooral als de galop nog helemaal niet goed is..
Hoe doet je paard het als je hem longeerd?? doet hij het dan wel goed of ook verkeerd??
Hoe heb je het allemaal geprobeerd??
Want kan je wel wat tips proberen te geven maar wie weet heb je die al achter de rug..
Longeer je ook met Pessoa?? Vind dat zelf een erg fijne manier, om ze te versterken en handiger te maken..Je zou bijvoorbeeld op de cirkel je volte wat kunnen sluiten, en bij het openen aan laten springen..

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-09 14:54

midgie schreef:
Misschien eerst zorgen dat hij goed loopt in stap en draf , in de juiste balans enz, jou instructrice zou je daar zeker bij moeten kunne helpen om daar huiswerk voor mee te geven b.v , je zou aan zijgangen schouder binnen en traver kunnen werken en als die goed gaan weer eens aan de galop gaan werken, b,v in traver draven en dan vanuit traver aan springen , maar wat ik al zei je lesgever zou daar mee moeten kunne helpen en anders iemand anders zoeken die jou wel de juist begeleiding kan geven, maar neem de tijd 4 jaar is erg jong ,werk eerst aan de basis , zodat je altijd een stap terug kan doen naar iets wat wel goed gaat, ik ben met een 5 jarige bezig en de galop komt nog niet eens in mijn trainingen voor,

In stap en draf loopt hij goed (zoals een 4 jarige hoort te lopen) schouderbinnenwaarts en travers structureel in mijn trainingen opnemen vind ik nog veel te vroeg, maar misschien is vanuit een lichte travers aanspringen wel een optie, die hebben we nog niet geprobeerd... :)
Ik werk juist aan de basis, overgangen, recht richten, pasje wijken en ik de galop hoort daar m.i. ook bij.

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-09 14:58

ESSIE70 schreef:
Helpt door een S van handveranderen en dan bij de 2de bocht gelijk in galop aan springen ook niet?

nope, helaas...

viv77 schreef:
Ik vind 4 jaar nog wel erg jong om aan de zijgangen te werken waar je over praat midgie, vooral als de galop nog helemaal niet goed is..
Hoe doet je paard het als je hem longeerd?? doet hij het dan wel goed of ook verkeerd??
Want kan je wel wat tips proberen te geven maar wie weet heb je die al achter de rug..
Longeer je ook met Pessoa?? Vind dat zelf een erg fijne manier, om ze te versterken en handiger te maken..Je zou bijvoorbeeld op de cirkel je volte wat kunnen sluiten, en bij het openen aan laten springen..

Als ik hem longeer springt hij ook nog heel vaak verkeerd aan, en soms goed. Ik longeer hem met dubbele lijnen. Pessoa heb ik ook wel gedaan, maar nog niet in combinatie met dubbele lijnen, dan wordt het zo'n warboel en hij moet nog goed aan de pessoa wennen.

Ik heb geprobeerd: rechterstelling, linkerstelling, uit voltes (linksom en rechtsom) vanuit wijken (li en re), gebroken lijn. Vanuit rustig tempo, vanuit hoog tempo (dan springt hij voorwaartser aan)

Vanuit volte openen is misschien ook wel een idee, ik geloof dat ik dat al wel gedaan heb, maar nogmaals kan geen kwaad. Dat is zijn gewicht wat meer op rechts en heeft hij zijn linkervoorbeen vrij lijkt mij.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 15:00

viv77 schreef:

De zijgangen zijn de basis, om het achterbeen sterk soepel en buigzaam te maken, je wilt tenslotte dat het paard jou goed draagt met zijn achterhand,
je kan deze zijgangen heel goed aan de hand leren, mijn 5 jarige is daar heel erg van verbeterd, zij sleepte met haar achterhand en tilt nu haar beentjes heel mooi op en word steeds sterker van achter.
Het gaat om balans met de ruiter erop en een jong paard heeft die balans gewoon niet en dat uit zich vaak door in een verkeerde galop aan te springen of een hupje te maken, dus dan gewoon nog niet galopperen en eerst aan de basis werken.

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 15:02

Zal hij niet ergens een blokkade hebben als hij zo moeilijk in in de linker galop wil aan springen?
Ik heb het idee dat iets hem belemmerd. :?

Liesjuhh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 15:02

Mijn vorige paard sprong ook telkens verkeerd aan, toen hij 4 was.
Heb toe ook écht van alles geprobeerd. maar niks werkte.
Toen kreeg ik een keer de tip om het te proberen met een balkje.
het balkje in de hoek van de bak leggen, en dan proberen boven het balkje proberen aan te springen. Het is een beetje uitproberen, maar bij mijn paard werkte het. Weet niet of je dit al geprobeerd heb?!
Heb daarna nog een paar keer gebruik gemaakt van het balkje en daarna ging het goed.

Succes met het vinden van een oplossing!

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-09 15:04

midgie schreef:
viv77 schreef:

De zijgangen zijn de basis, om het achterbeen sterk soepel en buigzaam te maken, je wilt tenslotte dat het paard jou goed draagt met zijn achterhand,
je kan deze zijgangen heel goed aan de hand leren, mijn 5 jarige is daar heel erg van verbeterd, zij sleepte met haar achterhand en tilt nu haar beentjes heel mooi op en word steeds sterker van achter.
Het gaat om balans met de ruiter erop en een jong paard heeft die balans gewoon niet en dat uit zich vaak door in een verkeerde galop aan te springen of een hupje te maken, dus dan gewoon nog niet galopperen en eerst aan de basis werken.

Het zijn wel oefeningen om het achterbeen sterker te maken, maar niet voor 4-jarige. Hij is ook nog aardig groot. In theorie kan je die zijgangen aan de hand aanleren, maar dan moet je dat wel kunnen en zover ben ik nog niet.
Wat vreemd is, is dat hij een paar maanden geleden veel minder in balans was en meer zwabberde, en toen wel gewoon goed aansprong. Vind het ook weer ver gaan om in contra door te rijden en hem een wissel te laten springen :P

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-09 15:07

ESSIE70 schreef:
Zal hij niet ergens een blokkade hebben als hij zo moeilijk in in de linker galop wil aan springen?
Ik heb het idee dat iets hem belemmerd. :?

Hij heeft iets achter zijn zadel een lichte 'blokkade' (zit iets vast) maar dit zou niet zodanig zijn dat hij daar met rijden last van heeft.

Liesjuhh_ schreef:
het balkje in de hoek van de bak leggen, en dan proberen boven het balkje proberen aan te springen. Het is een beetje uitproberen, maar bij mijn paard werkte het. Weet niet of je dit al geprobeerd heb?!
Heb daarna nog een paar keer gebruik gemaakt van het balkje en daarna ging het goed.

Kan je dat met het balkje nog iets duidelijker uitleggen? Hoe ligt het balkje ten opzichte van de hoek en hoe rij je er overheen?
Ik heb inmiddels wel balkjes dus die wil ik binnenkort gaan gebruiken voor de afwisseling en coördinatie.

Liesjuhh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 15:47

Kev schreef:
Liesjuhh_ schreef:

Kan je dat met het balkje nog iets duidelijker uitleggen? Hoe ligt het balkje ten opzichte van de hoek en hoe rij je er overheen?
Ik heb inmiddels wel balkjes dus die wil ik binnenkort gaan gebruiken voor de afwisseling en coördinatie.

Das opzicht niet zo moeilijk :Y) Hoop alleen dat ik het een beetje begrijpbaar kan uitleggen.
Je legt een deel van je balkje over de hoefslag heen. Dus als je gewoon over de hoefslag rijdt, rijdt je over het balkje heen. Zorg wel dat je balk in het midden van je hoek ligt zeg maar. Dan probeer je boven het balkje aan te springen.

Hoop dat je het zo een beetje begrijpt?! Heb er nogal een handje van om makkelijke dingen moeilijk uit te leggen :Y)

En anders kun je dit misschien ook nog proberen?

Ga aanspringen met het hoofd in contrastelling (dus naar buiten) om de binnenschouder vrij te maken zodat hij die meer naar voren kan zetten om zo goed aan te springen. Als je de galophulp geeft, doe dan ook je binnenhand een beetje meer naar voren om dat deurtje rechts open te zetten zodat ook die binnenschouder naar voren kan. Blijf daarbij op de volte, of spring in een hoek aan.

Succes!

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 15:50

Op het verkeerde been gaan lichtrijden, en lichtrijdend aanspringen, werkt 9 v/d 10 keer!

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-09 15:50

Op die laatste manier (contrastelling) ben ik al ontelbare keren aangesprongen... helaas in de verkeerde galop

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 16:20

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 16:26

Kev schreef:
Het zijn wel oefeningen om het achterbeen sterker te maken, maar niet voor 4-jarige. Hij is ook nog aardig groot. In theorie kan je die zijgangen aan de hand aanleren, maar dan moet je dat wel kunnen en zover ben ik nog niet.
Wat vreemd is, is dat hij een paar maanden geleden veel minder in balans was en meer zwabberde, en toen wel gewoon goed aansprong. Vind het ook weer ver gaan om in contra door te rijden en hem een wissel te laten springen :P

dat deed mijn 3jarige automatisch als hij verkeerd aansprong en ik reed de bocht door, geen oplossing om het aanspringen te oefenen, maar voor het galopperen misschien een tijdelijke oplossing?

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 16:27

Sjoos schreef:
Op het verkeerde been gaan lichtrijden, en lichtrijdend aanspringen, werkt 9 v/d 10 keer!

:j , heeft bij het paard van me zus ook geholpen!

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-09 16:29

Jade schreef:
Kev schreef:

dat deed mijn 3jarige automatisch als hij verkeerd aansprong en ik reed de bocht door, geen oplossing om het aanspringen te oefenen, maar voor het galopperen misschien een tijdelijke oplossing?

Ik heb zo het idee dat hij dan vrolijk doorgaloppeert in de verkeerde galop, maar kan het wel proberen. Je zou toch denken dat als hij een paar keer weer links heeft gegaloppeert, hij merkt dat dat makkelijker is?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 16:33

Juist voor een 4 jarige zijn het mooie oefeningen, ik ben mijn 3 jarige zo aan het trainen aan de hand , om hem sterk en goed in balans te hebben zodat hij mij over een jaar of anderhalf juist kan dragen, juist de zijgangen horen bij een basis training om je paard in balans te leren lopen, zijn natuurlijke balans om te zetten in een balans om goed met een ruiter overweg te kunnen op zijn rug,
Kijk eens op http://www.paardenbegrijpen.nl , misschien staat er wat tussen waar je wat aan hebt,

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 16:35

Kev schreef:

Je "laatste" zin is wel een beetje zorgwekkend. (zwabberen en wel goed aanspringen) Ben bang dat je meer met rechtrichten moet gaan werken
Regelmatig een stapje zijgang (geen hele zijdes) is echt geen grote belasting hoor. Als je er zelf moeite mee heb - dan snap ik waarom je het nog niet wil doen.
Een osteopaat zou ook misschien kunnen helpen.
Contra aanspringen op de makkelijke hand en dan van hand veranderen is misschien nog en optie?

Dat aan de hand vind ik dan weer niks. In de meeste gevallen zie je de dieren over de buitenschouder weglopen en is er dus geen buiging :=

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-09 16:39

superwoman schreef:
Kev schreef:

Je "laatste" zin is wel een beetje zorgwekkend. (zwabberen en wel goed aanspringen) Ben bang dat je meer met rechtrichten moet gaan werken
Regelmatig een stapje zijgang (geen hele zijdes) is echt geen grote belasting hoor. Als je er zelf moeite mee heb - dan snap ik waarom je het nog niet wil doen.
Een osteopaat zou ook misschien kunnen helpen.
Contra aanspringen op de makkelijke hand en dan van hand veranderen is misschien nog en optie?

Dat aan de hand vind ik dan weer niks. In de meeste gevallen zie je de dieren over de buitenschouder weglopen en is er dus geen buiging :=

Waarom vind je dat zorgwekkend als een jong paard zwabberig (wat slingerend) loopt en wel goed aanspringt?
Ik heb zelf geen moeite met zijgangen hoor (zie onderschrift) maar ik kan ze nog niet aan de lange lijnen, daar ging het over.
Rechtrichten werken we constant aan.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 17:29

oh ja, hihi :=
zorgwekkend dat hij het eerst wél goed deed en daarna niet meer ;)

osteopaat zou dan nog misschien kunnen helpen

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 17:34

Door licht wat travers te vragen kan hij haast niet meer verkeerd aanspringen lijkt me.Je bent zelf handig zat denk ik dus misschien toch nog een keer een osteopaat er bij.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 18:45

Hier staan ook goede tips, maar toch zet ik een slotje. Over verkeerd aanspringen in galop lopen op dit moment nog een aantal heel recente topics.