nieuw paard heeft verlatingsangst

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

maggie

nieuw paard heeft verlatingsangst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-09 11:00

Hallo,

Ik heb vorige week een leuk 15 jarige draver gekocht.
Bij de vorige eigenaar liep hij samen met een ander paard en ik denk ook dat er buiten met zijn twee werd gereden.
Ik sta nu op een boerderij waar meerdere paarden staan.

Gisteren ben ik met hem gaan rijden buiten, alleen.
Dit vond hij niet zo'n goed plan, hij heeft wel gelopen niet omgedraaid of echt gek.
Zolang we in beweging waren ging het goed maar ik moest hem niet vragen stil te staan dan ging het dus niet goed dribbelen, achteruit en poging tot steigeren.
Eerlijk gezegt was ik weer blij heelhuids op stal te zijn, maar jammer van mijn gehoopte ontspannen ritje.

Ik heb wel hoop dat het goed gaat komen.
Ikzelf denk niet dat het goed is om nu met andere paarden te gaan rijden omdat dat het probleem juist is ik wil ook alleen.
Hij is totaal niet bekend met grondwerk maar daar wil ik mee beginnen, een band opbouwen, hij moet mij ook leren kennen.
Ik heb geen bak maar wel een klein stukje afgesloten zand om te oefenen met grondwerk.

Heeft iemand nog tips?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 11:04

Dravers hebben meer tijd nodig om jou als baas te zien en te accepteren, het zijn paarden met karakter, en juist daarom echt leuke paarden, als je ze eenmaal voor je hebt gewonnen gaat ie voor je door vuur en niet voor anderen, geef het meer tijd, om aan je te wennen en de nieuwe situatie.

En dat kan gerust maaaanden duren of een jaar, maar het zijn erg lieve dieren, die niet bijten en die niet bokken en steigeren, maar dat is mijn persoonlijke ervaring.

Je kan toch om mee te beginnen met hem aan de hand te wandelen, wel met een bit erin voor de zekerheid, had ik in het begin ook zo gedaan en daarna rustig aan stukje buiten rijden, en je hebt er zo een superbuitenrij paard aan.

Als het lopen aan de hand probleemloos gaat, dan heeft het toch te maken met dat ie nog aan je moet wennen als baas, want ernaast is hij niet zo alleen en als je erop zit is het toch beetje alleen lopen.

maggie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-09 11:21

Klopt aan de hand gaat het wel op de terugweg wel wat harder.
Hij is ook heel lief hoor ben heel blij met hem.
Mijn gevoel zegt ook dat we moeten wennen, maar het is goed om te horen van mensen die ervaring ermee hebben.
Bedankt.

Ragdollcat schreef:
Dravers hebben meer tijd nodig om jou als baas te zien en te accepteren, het zijn paarden met karakter, en juist daarom echt leuke paarden, als je ze eenmaal voor je hebt gewonnen gaat ie voor je door vuur en niet voor anderen, geef het meer tijd, om aan je te wennen en de nieuwe situatie.

En dat kan gerust maaaanden duren of een jaar, maar het zijn erg lieve dieren, die niet bijten en die niet bokken en steigeren, maar dat is mijn persoonlijke ervaring.

Je kan toch om mee te beginnen met hem aan de hand te wandelen, wel met een bit erin voor de zekerheid, had ik in het begin ook zo gedaan en daarna rustig aan stukje buiten rijden, en je hebt er zo een superbuitenrij paard aan.

Als het lopen aan de hand probleemloos gaat, dan heeft het toch te maken met dat ie nog aan je moet wennen als baas, want ernaast is hij niet zo alleen en als je erop zit is het toch beetje alleen lopen.

Ragdollcat

Re: nieuw paard heeft verlatingsangst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 19:43

Ja je hoeft je er geen zorgen over te maken, het zijn hele leuke dieren en erg eerlijk ook, volgens mij is het gewoon een kwestie van wennen.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 19:46

Kan ook zijn dat hij gewoon nooit echt goed geleert heeft stil te staan, dan willen ze dit gedrag ook wel vertonen, het zijn nou eenmaal paarden die erg graag lopen, is een kwestie van gedult en concequent zijn.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 20:59

Mijn vorige paard was een draver, super paardje, maar wat al is geschreven het duurt wel even voordat je een band hebt opgebouwd. Geldt trouwens voor niet alleen dravers ;)
Ik ga zelf altijd eerst wandelen en als dat lekker gaat er pas op. Ushi, mijn dravertje, liep overigens zo snel dat ik haar aan de fiets nam 8-) Een draver werkt graag voor je dus ze houden je heus niet zo maar voor de gek. En ze zijn slim, razend slim. Als je zelf wat gespannen was, het was toch de 1e keer, zijn zij dat ook. Jij was blij dat je heelhuids thuis was, je paardje misschien ook :+
Ga maar na: jij gaat ook niet zomaar met een wildvreemde mee toch?
Rustig opbouwen, neem de tijd om elkaar te leren kennen en probeer ze te vertrouwen.

BlackDancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 19:31

Je moet idd eerst het vertrouwen van je paard zien te winnen want dan zal je paard het niet meer zien als 'alleen' naar buiten gaan maar met jou naar buiten gaan
Als ik paard was zou ik ook niet gelijk helemaal ontspannen zijn met nieuwe ruiter :P

donsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 22:23

hallo? je hebt je paard nog maar een week en dan ga je al alleen met hem naar buiten?!! vind et niet gek dat ie dribbelt en btje fel is.. bouw eerst een band op met dat beesje en leer hem vertrouwen en hij jou.. my god.. verlatingsangst.. sorry hoor..

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 08:23

ah kom op zeg, er zijn zoveel mensen die dat doen :) tis gewoon zo dat een dravertje wat dat betreft net even wat lastiger kan zijn.

Paard2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 21:55

Nou ik kan me helemaal voorstellen dat dit best eng kan zijn,ik had ook een pony voor mijn dochter heb weken lang met de pony in het bos gelopen,lekker grazen alleen en ook met anderen,ging helmaal prima.
Totdat we erop gingen en naar het bos drama,als ik met mn vriendin ging was t super maar wanneer ik alleen ging alleen maar staken en steigeren,zo erg dat mijn dochter achterover klapte met het paard bovenop haar.
Heb ook eerst hem met rust gelaten en lekker laten wennen aan zn nieuwe vriendjes,stallen en aan de omgeving en daarna lekker t bos in ,voordat we er op gingen.
Mensen verklaarden mij voor gek want waarom ging ik nou niet meteen met hem naar t bos
Ik zei ook meteen dat t beesje moet wennen aan alles.Heb ook erg veel geduld gehad maar na al die ongelukjes heb ik er iemand bijgehaalt die paarden in rijd en met heel veel ervaring,zelfs zij zegt meid die kan niet,we hadden geen bak en ik wilde niet afhankelijk zijn van anderen om het bos in te kunnen gaan.
Heb ons paard gekocht bij iemand die zei dat t een super kinderpony was maar goed we waren er na maanden achter dat dit niet het geval was.
Heb na veel tranen ons paardje verkocht en ben eerlijk geweest naar de nieuwe eigenaar wat hij in het bos deed,ze zijn mee het bos in gegaan en ook weer deed hij dat extreme steigeren bij die meid,zij vond t gelukkig geen probleem gezien zij enkel in de bak rijd en nooit in t bos.
Ik zal nooit weten gezien hij ook 10 jr oud was waar het aan gelegen heeft maar ik wilde gewoon niet dat er ergere ongelukken zouden gebeuren en al helemaal niet met mijn kind erop,heb later via een vriendin van de verkoper vernomen dat hij dat altijd deed in het bos,jammer dat mensen niet eerlijk kunnen zijn.
Hoop dat jij er uitkomt met je draver ,gr ret

Symphonic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 12:45

Paarden blijven kuddedieren. Sommige paarden willen nu eenmaal niet alleen naar buiten, of voorop lopen in de groep. Ik maak regelmatig een buitenrit en mijn paard doet niets liever dan voorop lopen, maar een van de paarden die meegaat gaat helemaal door het lint zodra hij voorop komt.

En uiteraard moet je nog een band met je paard op bouwen en elkaars vertrouwen zien te winnen. Geef het de tijd.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 21:19

Ik ga mee met de voorgaande posten en wil er nog aan toevoegen, homeopatische druppels, Star of Betlehem en Walnut zullen goede druppels zijn..is voor wennen in nieuwe situaties en verlatingsangst, geestelijk alles wat meer op een rijtje krijgen.
Mijn merrie heeft dit laatst 3 weken gekregen en is zo goed opgeknapt!

Veel succes, dravers zijn leuk en vrienden voor t leven :)

Kel_pisces

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 10:19

ik zou het ook wat meer tijd geven en gewoon regelmatig ermee op stap gaan

Paard2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 12:42

Hoe gaat het met ts en haar dravertje?

maggie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 14:27

Hoi,

Het gaat erg goed, ik ben nog niet alleen naar buiten gegaan, wel met iemand samen en dat ging erg goed.
Ik doe veel grondwerk, waar hij niet bekend mee is en dat pakt hij heel goed op, daarna gaan we even wandelen en zodra hij toch wat in paniek raakt stoppen we en doe ik weer wat grondwerk en dan ontspant hij.
Ik heb vertrouwen dat het goed gaat komen, en dat het even tijd neemt, maar ik merk nu al dat we een band opbouwen, hij is echt super lief en er zit geen kwaad in.
Lekker knuffelen vind hij ook leuk en zo samen bezig zijn vind ik heerlijk.