Bakrand probleem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kladruber

Bakrand probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-09 05:47

Me paard heeft iets nieuws bedacht om niet te hoeven draven! Hij duikt onze schuine bakrand in, gevolg hij gaat net niet op ze giegel en ik heb er nu voor het eerst in 2 jaar al 2 keer in een week naast de bak gelegen. De onderste rand loopt extra schuin en ik vind het te link worden ook voor zijn benen. Ga nu niet meer de bak in tot ik Verhuisd ben. Ik ga gelukkig zelf een bak aanleggen! Ook met een tik of schop doet hij het, denk dat ik er maar stroom op zet! ;) inmiddels al 2 uur wakker door me geboken knokkel :s

Meggggyyy

Re: Bakrand probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 06:14

Wat een ongelooflijk onduidelijk, vaag verhaal.

nataly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 06:52

Ik snap er jammer genoeg ook niet echt heel veel van ..

belluh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 07:20

wat valt er niet aan te snappen...

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 07:33

Geloof niet dat je paard dit zelf heeft bedacht, paarden zijn slim maar niet dat ze even bedenken de bakrand in duiken,tenzij jij echt iets niet helemaal goed doet , niet eerlijk vraagt enz
Je zou b.v wat meer van de rand af kunnen gaan rijden, stroom lijkt me niet echt een goed idee, want dan maak je hem bang van de rand en dan moet je straks hier weer vragen hoe krijg in mijn paard op de hoefslag.

Dus ja waarom en waardoor duikt hij in de rand, wat doe jij op dat moment??

kladruber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-09 11:18

Me instructrice zegt aanpakken, gewoon een flinke lel geven als hij naar de bakrand wil, maar hij loopt dwars door me aanwijzing heen, gaat op de schuine rand staan en daar liggen we dan (bijna). Bij haar doet hij het niet (maar hij heeft dat ook veel meer respect voor haar dan voor mij)
Mijn paard is niet makkelijk en als je hem niet hard aanpakt dan neemt tie je in de maling en doet hij lekker zijn eigen zin. Hij word overgens verder wel met een hele zachte hand gereden, maar hij is van nature gewoon niet voorwaards. Bij mijn bijrijdster doet hij het soms wel en soms niet. Bij mij vaak op de rechter hand, maar nu toevallig een keer op links. Met stappen is hij superbraaf en dan draaf ik aan en gaat tie plakken. hij doet het sinds 3 weken en 2 jaar geleden heeft hij het ook gedaan maar als ik dat wat harder ging stopt hij ermee. Die bak had gelukkig geen schuine rand, maar deze wel.
Dat van dat stroom was een grapje }:0
Laatst bijgewerkt door kladruber op 23-08-09 11:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Reneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 11:21

Zoals net gezegd is, kan je niet wat van de bakrand afrijden, 2e hoefslag of zoiets?

Het is trouwens raar dat je paard meer respect heeft voor zijn bijrijder en instructrice dan voor jou?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 11:22

Een paard maakt slechts gelegenheid van de mogelijkheden die de mens hem biedt.
Met andere woorden: beter/preciezer/slimmer rijden dus...

kladruber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-09 11:30

Reneee_ schreef:
Zoals net gezegd is, kan je niet wat van de bakrand afrijden, 2e hoefslag of zoiets?

Het is trouwens raar dat je paard meer respect heeft voor zijn bijrijder en instructrice dan voor jou?

Zoals ik vertelde, van de bakrand afsturen is moeilijk want hij loopt er zijwaards op af en dan is het al snel een botsing.

Over het deel gehoorzaamheid kan ik een heel verhaal plaatsen, in het heel kort: Ik was zwanger, paard kreeg in de winter de kolder is zijn kop, was al niet de makkelijkste, maar is toen 3 maanden geheropvoed door mijn instructrice en na de bevalling ben ik met hem aan de slag gegaan samen met haar. Zij heeft er 2 jaar een studie voor gedaan en ik ben maar een recreatie rijder dat verlieft werd op een moeilijk paard. Aan de hand heeft mijn paard inmiddels wel respect voor me, alleen onder het zadel nog niet altijd.

kladruber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-09 11:33

Sonja schreef:
Een paard maakt slechts gelegenheid van de mogelijkheden die de mens hem biedt.
Met andere woorden: beter/preciezer/slimmer rijden dus...

Mee eens, maar dat is niet altijd even makkelijk bij een jong en eigenwijs paard.

Een jaar geleden dacht hij dat hij de kracht had van een olifant en inmiddels is hij een brave pitbull, dus hij gaat de goede weg op, maar verzint graag nieuwe uitdagingen voor het baasje...
Hoop dat als hij uit zijn pubertijd is hij meer op een tekkel gaat lijken :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 11:38

Is ook niet makkelijk, maar geeft een onvermogen bij de RUITER aan, ik lees uit je berichten vooral verwijten richting paard. Maar blijkbaar ben je zelf niet bij machte om 'm bv aan de buitenkant te begrenzen.
Werk je 'm wel eens aan bv de dubbele lijnen? Want ik geloof niet dat een paard dit uit eigenwijzigheid doet. Ik denk eerder dat het onbalans is. Misschien zelfs wel een wat verergerde natuurlijke scheefheid.
Daar kun je aan de lijnen heel fijn aan werken.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 11:45

Nou een instructrice die zegt dat je hem een flinke lel moet verkopen, zou ik gelijk dumpe, dat is geen respect naar het paard toe hebben, een goeie instructrice kan jou hier mee helpen, met rust en geduld los je meer op dan met een lel.

Leer zelf je paard tarinen en b.v vanaf de grong het wijken voor druk, je kan zijn schouders besturen met je teugel en zo zorgen dat hij niet over de schouder wegloopt, maar dat zijn echt oefeningen die je zelf ook moet snappen, een goeie instructrice kan jou uitleggen hoe je dat kan leren en ook aan je paard kan over brengen

Astrid_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 12:27

Probeer anders eens te draven op de binnenhoefslag en wees echt consequent.

kladruber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-09 17:03

midgie schreef:
Nou een instructrice die zegt dat je hem een flinke lel moet verkopen, zou ik gelijk dumpe, dat is geen respect naar het paard toe hebben, een goeie instructrice kan jou hier mee helpen, met rust en geduld los je meer op dan met een lel.

Leer zelf je paard tarinen en b.v vanaf de grong het wijken voor druk, je kan zijn schouders besturen met je teugel en zo zorgen dat hij niet over de schouder wegloopt, maar dat zijn echt oefeningen die je zelf ook moet snappen, een goeie instructrice kan jou uitleggen hoe je dat kan leren en ook aan je paard kan over brengen

Ben het niet met je eens, mijn paard ging van de winter stijgerend, bokkend, racend, gericht schoppend aan de leadrope door de rijbak heen en nu loopt hij braaf aan de hand mee, netjes op een meter afstand enz enz. hij is niet uit balans, hij wil gewoon onder het werken uitkomen. En als me instructrice hem even aanpakt is het over, maar ik vind dat soms moeilijk en dat weet hij.
Ik werk juist veel met mijn paard aan de leadrope, maar niet in draf.
Mijn tuiger is mega eigenwijs, er zit een kop op en ook al zou je vuurwerk voor zijn neus gooien, boeit hem niet. Het is dus niet opgelost met wat druk. Maar met heel goed opletten en ingrijpen voor hij tegen de rijbak aan zit. Wat ik een btje eng vind want heb er nu dus 2 keer tussen gelegen.
Tuurlijk ben ik rijtechnich te verbeteren (anders zou ik geen les meer volgen) Als ik me instructrice niet had gehad, had ik het paard niet meer gehad.
Het is pas sinds 3 weken, dus hij weet het allemaal heel goed, maar heeft gewoon uitgevonden dat als ik klem zit, ik niet meer goed kan reageren en daar maakt hij misbruik van. Met een andere rijbak, zonder gevaarlijke schuine kant, ben ik waarschijnlijk (weet ik wel zeker) wat stoerder en kan ik beter ingrijpen zonder blauwe plekken en gebroken vingers...

en hij doet het dus niet altijd....

kladruber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-09 17:06

Astrid_93 schreef:
Probeer anders eens te draven op de binnenhoefslag en wees echt consequent.

Dat probeer ik inderdaad, maar hij loopt somsdoor me been en hand heen en gaat hup richting de bakrand en dan is het stilstaan (klemzitten), of vallen en dat heeft tie door...

@ sonja
Hij is recht en ook soepel.