Verkeerde galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

N0a

Verkeerde galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-09 22:13

Hallo!

Ik heb een probleem en weet eigenlijk niet goed hoe ik hem op moet lossen. Mijn bijrijdpaard verzint elke keer weer nieuwe trucjes, zo heeft ze sinds een paar weken uitgevonden dat aanspringen in de verkeerde galop heel leuk is. Ze doet dit alleen maar op de linkerhand en zet je haar op een volte dan gallopeert ze gewoon linkergalop, maar zodra je de lange zijde op gaat springt ze gelijk weer over. Meer op links leunen dan op rechts helpt niet, buitenbeen overdreven naar achter houden helpt niet. Ik kan wel continu op de volte blijven galloperen maar daar leert ze het ook niet van. We hebben les, dus krijgen veel tips maar wou ook wel eens van jullie weten. Heb ook gehoord van iemand dat je als je er geen aandacht aan besteed, dus niet continu terug nemen en opnieuw aanspringen, dat ze er dan vanzelf mee ophoudt. Overdreven linkerstelling helpt ook niet. Ik zit dus met mn handen in mn haren op dit moment, want het is erg vervelend!

Ze is trouwens vorige week nog helemaal onderzocht of ze nergens last van had, maar ze hebben niks kunnen vinden.
Ik hoop dat iemand de gouden tip heeft!!

Alicia2u

Re: Verkeerde galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 05:42

De kans is groot dat je op een dusdanige manier op je paard zit dat het logisch is om om te springen. Doet ze dit op beide handen, of maar op één. Gewichtsverdeling is één ding, de positie van je bekken een tweede en daar hangt vaak heel veel vanaf.
Je zit, samen met de scheefheid van je paard heeft waarschijnlijk oorzaak aan dit probleem. Met goede instructie kun je heel veel. In de praktijk heb ik het meegemaakt dat een paard wat niet kon galoperen in de bak (alleen telgangen), na 8 weken zitles van de ruiter, linksom en rechtsom kon galoperen in de goede galop. Dat is wat zit met je paard doet, zeker als je paard onstabiel is in bepaalde gangen heeft je zit een vergroot effect daarop.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 05:55

Wss heb je dit knoopje er zelf ingelegd met rijden.

Ik zou overwegen om 2 keer p week les te nemen.
Vind het wel vreemd dat je hier om advies moet vragen, als je twijfeld over de kundigheid van je instructie zou ik eens een ander overwegen.
Er zijn veel instructies die wellicht hartstikke lief en aardig zijn, maar geen kaas hebben gegeten van lesgeven helaas..

Er is een heel simpel trucje om paarden die verkeerd aanspringen, goed te laten aanspringen.

Dit doe je door op het verkeerde been te gaan lichtrijden en dan stelling naar buiten te vragen voor je aanspringt.
Zo verplaats je het evenwicht naar het lvb en word het voor paard een stuk moeilijker om verkeerd aan te springen ;)
Zodra paard aanspringt wat lucht in de hand geven en belonen met stem, wel door galoperen en niet telkens opnieuw aanspringen !!
Per keer hooguit een paar keer oefenen, tot in den treure oefenen werkt alleen maar averechts.

Maar neem dus goed les, en tijdelijk evt 2 keer per week, want dergelijke knopen kunnen tot grote problemen leiden, een paard heb je zo in de prak gereden, maar eruit rijden kost veel tijd en energie.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 06:22

Denk ook dat het een balans probleem is, ga iets doen aan het rechtrichten in stap en draf dan zal de galop echt wel beter worden, misschien even niet met de galop bezig zijn.
Je paard verzint dit echt niet zelf om jou te pesten, sterker nog je paard doet wat jij vraagt en jij ben niet bij machten om je paard goed aan te leren springen, dus de fout zul je bij jezelf moeten zoeken, neem les van iemand die jou helpt met de basis om straks beter in galop te kunnen aanspringen,

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 06:27

En bij mij hielp het ook goed om mijn binnenschouder overdreven naar voren te steken, ik zat ook nogal scheef (bleek achteraf...)!

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-09 07:02

Dat het aan mij ligt wist ik al, zoals ik al zei. Ik houdt meer druk op mijn rechterbeugel dan op mijn linkerbeugel. Met mijn instructie heb ik geoefend met bijv alleen mn rechter beugel uit zodat ik leer om op links meer druk te houden. Met het aanspringen net doen alsof ik een volte op ga etc. Toch blijf ik het raar vinden, ik rijd dit paard nnu een jaar en dan zou in 1x mijn zit anders zijn dan voorheen?

Ik heb hele goede instructie hoor, heb 3 keer per week les. Waaronder 1 privéles en 2 groepslessen. Ik weet zeker dat mijn instructie kundig genoeg is om mij te helpen, maar ik wil zelf ook met suggesties komen om het te verbeteren. Vandaar dat ik hier om tips vraag.

charmedwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 07:10

bij jongere paarden gebruiken wij vaak een balkje om ze goed aan te laten springen.....deze iets wat schuin leggen in een hoe zodat het binnenbeen het eerste aan moet springen.......natuurlijk is het altijd het beste omles te nemen........aangezien je je eigen "fouten" vaak niet ziet

succes

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 07:13

Je houding (en dus ook je zit) is sterk afhankelijk van je omgeving: wat je de hele dag doet, hoe je je voelt etc. Kleine blessures of pijn kan al een heel groot effect op je houding hebben. Houding kan heel snel veranderen.

Met één beugel rijden lijkt me niet de goede oplossing. Hierdoor is de kans op overcorrigeren erg groot, maar ook dat je jezelf andere verkeerde gewoontes aanleert, zoals klemmen etc. Bovendien vergroot je de kans op blessures omdat je je lijf eenzijdig belast.

Als je moeite hebt om gelijke druk te houden, kun je thuis oefenen met opstaan van een stoel om echt met gelijke druk op twee benen en twee billen te zitten en vervolgens op te staan.
Vaak zie je ongelijke belastig als gevolg van links- of rechtshandigheid bij mensen: ze belasten de voorkeurskant meer. Dit leidt op het paard vaak tot opgelijke druk op de zitbeenknobbels en/of beugels, scheefzitten, lichtrijden over één been, verliezen van één van de beugels en rotaties in het bekken en bovenlijf. Veel instructeurs zien de problemen niet, of weten anders niet goed hoe ze opgelost moeten worden. Houding en zit is voor veel mensen erg moeilijk en iemand helpen bij z'n houding te paard vergt erg specifieke kennis van het menselijk lichaam, leerstijlen en biomechanica en dan hebben we het er nog niet eens over wanneer er pijnklachten van de ruiter bij komen kijken.
Het fis goed dat je je instructrie vertrouwd, maar hou in je achterhoofd dat hij/zij misschien ook niet alles weet en soms dingen over het hoofd ziet of gewoon niet de juiste manier van behandelen weet in dit geval. Soms is het dan beter om er nog iemand bij te halen, al is het maar voor tijdelijk. Welicht kan je instructeur daar ook wat van leren, om zo in het vervolg beter met dit soort problemen om te gaan.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 07:15

Vraag je instructrice eens wat meer aandacht aan het rechtrichten te schenken, wat meer zijgangen zoals schouder binnen en traver,
3 x in de week les krijgen is best veel vind ik en dan moet je hier nog vragen hoe het moet, kun je beter aan haar vragen hoe je een paard traint om het in balans te krijgen zodat hij goed kan aanspringen. Zeker ook jou zit zal er mee te maken hebben, maar dan zul je die eerst in stap en draf moeten verbeteren en dan pas galopperen, veel zonder zadel rijden om je eigen balans leren aannemen en dan ook gelijk je paard in de juiste stelling en buiging laten lopen.
Vraag je in instructrice ook eens je uit te leggen over de balans van het paard en waarom het rechtrichten, als je dat al snapt dan zal je het beter aan het paard uit kunnen leggen en hem leren goed aan te springen, als je de theorie beter snapt zal je ook beter op je paard zitten en het paard dingen aan kunnen leren op de juiste manier.

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 07:50

Contrastelling aannemen en dan aangaloperen, omdat paard naar buiten kijkt, zal hij wel zijn binnenbeen eerst moeten verplaatsen.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-09 11:16

Bedankt voor de tips allemaal! Vanmorgen met rijden ging het erg goed, ik ben begonnen op een volte en vervolgens de volte steeds iets groter maken tot ik ongeveer de hele bak door heb gegalloppeerd. Toen terug genomen en beloont en niet meer geprobeerd aan te springen.
Ik heb trouwens les van 2 verschillende instructrices.

Iedereen bedankt, ik hou de tips in mijn achterhoofd. Mochten er nog andere tips komen dan hoor ik dit graag.

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 15:18

Mijn paard heeft moeite om in de rechter galop goed aan te springen.(jong paard).

ik laat haar naar buiten kijken, laat haar dan aan galoperen,
eventueel een tikje op de kont aan de buitenkant (dus in het geval van rechts aan galoperen, een tikje op de linker bil).

Vond ze in het begin erg moeilijk, nu doet ze het meestal goed.

Wat mij ook helpt:

Eerst in de linker galop (op de linkerhand), dan vanhand veranderen (in galop), vlak voordat je op de andere hand gata weer draven,
en de volgende hoek naar buiten laten kijken en gelijk weer aangaloperen.