scheef paard in de galop?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

love_u

scheef paard in de galop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-09 16:28

hoi,
ik heb een eigen paard nu 3,5 maandjes daarvoor heb ik er wel al 3 jaar gereden ( paard is ondertussen 18) maar in de galop is ze erg scheef ze gooit der kont naar binnen, nou heb ik wel elke week les en mijn instructrice zegt dat ik kleine stukjes schoudervoor moet rijden, en dan weer rechtstellen maar ze blijft het doen. voor de rest heb ik er geen last van maar ik kan natuurlijk niet in de onderlinge proefjes die ik rijd (L2) telkens schoudervoor rijden,
als er iemand tips heeft graag?
alvast bedankt :o

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 16:57

Rijdt in galop richting schoudervoor totdat het gecorrigeerd is. Door de beenzetting hebben paarden in galop vaak de neiging om één been naast de massa te zetten. Dit is vaak een probleem dat de oorzaak vindt in ongelijke bespieren. Deze oorzaak kun je wegnemen door de zwakke spieren sterker te maken en de korte spieren langer te maken. Dit moet je in alle gangen doen (niet alleen in de gang waar het probleem zich het duidelijkste voordoet).
Oefeningen waarmee je spierdisbalans corrigeert:
In voorwaarts-neerwaartse positie: overgangen en tempowisselingen, voltes, schoudervoor/binnen, travers en de oefeningen die daaruit volgen. Hierbij is het belangrijk dat je goede begeleiding krijgt.

Kijk voor de lol eens goed naar je paard en z'n bespiering. Veel paarden hebben overontwikkeling van bepaalde spiergroepen en onderontwikkeling van andere. Ook tussen de bespiering links en recht zit vaak verschil. Dit valt het meeste op als je recht achter je paard staat, in de spieren van de achterhand en op de schouders (maak een foto van bovenaf).

aeolusnr1

Re: scheef paard in de galop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 17:04

wat "alicia" hier al zei is volledig correct.
Bekijk zeker ook je eigen houding heel kritisch want vaak is daar de oorsprong van heel het probleem.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 17:05

aeolusnr1 schreef:
wat "alicia" hier al zei is volledig correct.
Bekijk zeker ook je eigen houding heel kritisch want vaak is daar de oorsprong van heel het probleem.

Niet altijd de oorzaak, maar speelt zeker mee. Zonder je te hebben zien rijden kan ik daar echter geen uitspraak over doen en je dus ook geen tips geven.

love_u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-09 21:10

oke bedankt,
ik zal morgen eens een foto van achter maken, en een filmpje van het rijden,

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 10:36

Een balansprobleem.
Simpelweg een kwestie van oefenen, oefenen, oefenen. Waarbij je zelf inderdaad correct moet zitten en je je paard kan helpen door hem wat schoudervoor te rijden.

Echter onthoud; Een balans probleem is niet in 2 weken opgelost.

donsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 13:04

jou instructeur heeft gelijk.. steeds stukjes schoudervoor doen als hij zn kont naar binnen gooit, het duurt miss even maar uiteindelijk zal hij snappen dat hij recht moet lopen. Gewoon gelduld hebben en oefenen!!

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 13:06

Die van mij doet het ook 1 kant op (4 jaar en een paar maanden aan het inrijden), balanskwestie en sluit me aan bij Alicia en Sjonniej :)

mariellerio

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 20:30

rechtrichten ????
tip !

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 00:01

Schoudervoor, jaaaaah, makkelijk gezegd, maar dit lijkt me geen basisoefening meer. Paard dat ik ken galoppeert gewoon met de achterhand naar binnen, op de ene kant meer dan de andere. De vraag is, hoe richten we die recht. Op volte buigt ze goed mee, maar lange zijdes zijn blijkbaar toch wel niet al te simpel... graag nog enkele tips gevraagd!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 08:40

Waarom is schoudervoor geen basisoefening?

Maar je kunt het paard ook helpen door contrastelling te vragen, stukjes te wijken in galop zodat je zijn achterhand leert 'besturen', en dat alles is dan alsnog een kwestie van tijd en een kwestie van sterker worden.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 09:56

Omdat het qua moeilijkheidsgraad bij ons niet meegerekend wordt als basisoefening. Schoudervoor, contrastelling, travers enz, wordt bij ons bij dressuurpaarden gerekend. Aangezien 't bij ons om een springpaard gaat, beheerst die deze gangen niet..

Lexion

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 10:28

Kan er niets anders aan toevoegen dan het berichtje van Alicia. Ze heeft het begrepen! Succes hoor en je paard wordt vanzelf sterker!

marjonneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 11:09

Ja lastig he? Mijn merrie loopt ook niet helemaal recht. Volgens mijn instructrice is dat inderdaad een verschil in de bespiering. Voordat je daar doorheen bent, duurt het nog wel even. Veel succes en houd vol!

mamabird

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 11:17

Ter aanvulling: op de binnenhoefslag blijven rijden en veel op buitenritten lange stukken rechtuit met schoudervoor oefeningen rijden, dat scheelt enorm en kun je zelf ook goed voelen hoe het gaat.

Ook spingpaarden kunnen schoudervoor, daar hoef je geen dressuurtalent voor te zijn (sterker nog ik ben een springpaard aan het 'omscholen' naar dressuurpaard en de eerste oef waar we mee begonnen zijn was schoudervoor)

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 12:11

Celia schreef:
Omdat het qua moeilijkheidsgraad bij ons niet meegerekend wordt als basisoefening. Schoudervoor, contrastelling, travers enz, wordt bij ons bij dressuurpaarden gerekend. Aangezien 't bij ons om een springpaard gaat, beheerst die deze gangen niet..

Schoudervoor en contrastelling zijn simpelweg gehoorzaamheidsoefeningen en heeft weinig met echte dressuur te maken. Zelfs mijn menpaard kan deze oefeningen, met enige moeite doet hij ze zelfs voor de wagen op alleen teugelhulpen.
Wanneer je deze oefeningen niet tot je basisoefeningen rekent, schiet je denk ik tekort in je dressuurmatige training.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 22:33

Bij ons worden er gewone lessen gegeven bij gevorderden, en daar rekenen wij geen schoudervoor bij. Dit zal dan namelijk een tekort zijn van onze dressuurmatige training. Dit neem ik er dan maar bij...

Beauty96

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 23:31

Ik kan me niet voorstellen dat een springpaard, ongeacht welk paard dan ook, geen schouder of contrastelling zou kunnen. Het zou wel zo kunnen zijn dat de ruiter niet weet hoe je zo'n oefening uitvoert. Schoudervoor en contrastelling gebruik ik zelf meestal om het paard los te werken, dus zijn geen echte dressuuroefeningen. Kwestie van oefenen ;).
Succes ermee !!

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 09:39

Celia schreef:
Bij ons worden er gewone lessen gegeven bij gevorderden, en daar rekenen wij geen schoudervoor bij. Dit zal dan namelijk een tekort zijn van onze dressuurmatige training. Dit neem ik er dan maar bij...

Scheef in de galop (lees: achterhand naar binnen) moet rechtgericht worden door schoudervoor te gaan. Maar daarvoor moet je ook al goed bekijken of het paard niet ook in stap en of draf scheef is. Rechtrichten doe je met tal van oefenigen, die ongeacht de discipline die je rijdt, aan bod zouden moeten komen!

Succes!

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 09:49

Laat het paard kracht vanuit de achterhand zien? Zo nee dan zou je ook kunnen denken aan een lichamelijk probleem in de vorm van een verschuiving van het bekken. Dit kan optreden door uitglijden, de geboorte van een veulen en bij het opstaan op de staart blijven staan. Niet te voorkomen dus, maar het geeft wel scheefheid doordat het paard niet meer bij zijn motor kan.

Ik zou eerst met de bovenstaande tips aan de gang gaan en kijken of er wat vooruitgang in zit. Zo niet dan zou ik even een bezoekje aan de fysio brengen.

Om het paard sterker te maken in zijn achterhand is het werken aan de pessoa ook een heel goede manier.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 11:23

Amadeo schreef:
Celia schreef:

Scheef in de galop (lees: achterhand naar binnen) moet rechtgericht worden door schoudervoor te gaan. Maar daarvoor moet je ook al goed bekijken of het paard niet ook in stap en of draf scheef is. Rechtrichten doe je met tal van oefenigen, die ongeacht de discipline die je rijdt, aan bod zouden moeten komen!

Succes!

Ik heb al vanalles zitten lezen dat het inderdaad door schoudervoor moet. Maar het feit is dat ze het niet in de andere gangen doet, dus is het volgens mij niet gelegen aan het feit dat ze niet rechtgereden is. En ja paard kan het waarschijnlijk inderdaad wel, maar ruiter niet. Weet ik, en dan zou je moeten zeggen, neem dan les. Maar bij ons wordt meestal enkel lesgegeven door springruiters. Al blijf ik me wel proberen te verdiepen in het complete dressuurpakket!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 12:29

Vraag dan eens aan die springruiters hoe zij het probleem op zouden lossen. Want een paard wat niet recht is in de galop kan volgens mij ook nooit prettig in het parcours zijn.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 15:45

Sjonniej schreef:
Vraag dan eens aan die springruiters hoe zij het probleem op zouden lossen. Want een paard wat niet recht is in de galop kan volgens mij ook nooit prettig in het parcours zijn.

Daar hebben we geen last van, ze haalt zelf zonder moeite de 1.15m parcours, en staat meestal wel bij de winnaars.