wel rijden leuk vinden maar niet het poetsen.. doorgaan??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lianda

wel rijden leuk vinden maar niet het poetsen.. doorgaan??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-09 16:02

Hallo ik ben nieuw hier en had een vraagje voor de ouders die hier misschien ook lezen en schrijven...Ik heb een zoontje die sinds een half jaar op ponyrijden zit. in het begin vond hij veel eng en wat dat betreft heeft hij al het een en ander overwonnen. Het rijden zelf vind hij erg leuk maar het poetsen en op en afzadelen vind hij dus geen klap aan. Ik heb al meerdere keren met hem hierover gesproken en hij geeft toe dat hij dat niet leuk vind. Het liefste komt hij aan op de manege rijd een half uurtje en gaat weer weg maar ik heb hem al meerdere keren duidelijk gemaakt dat dat niet onder paardrijden valt.. dat dan ook het stalgebeuren eromheen bij hoort.
Nu moet ik in oktober zijn abbonnement verlengen en vraag me dus af of ik hiermee wel door moet gaan. Is het normaal dat een kind van bijna 8 nog desinteresse heeft in het poetsen ed???

gr lianda

Chrissy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 16:05

Ik denk dat er wel meer kinderen zijn die dit hebben. Ik zelf vond poetsen vroeger altijd erg leuk, als ik maar met paarden bezig was! Maar dat kan per kind verschillen natuurlijk. Ik zou het nog even aankijken allemaal. Hij rijdt pas een half jaartje, en wat niet is kan nog komen :)

cocolate

ik had dat vroeger ook.
maar ik ben gewoon door gegaan gelukkig heeft me paps verstand van paarden dus die hielp me of deed het voor me.
nu vind ik poetsen wel gewoon leuk , en begrijp ik dat het er bij hoort.
als hij het paardrijden wel leuk vind zou ik het wel verlengen

suc-6

gr :D

corientjuhh

Ik kan het begrijpen dat een jochie van 8 dat geen klap aan vindt
Ga eens een gesprek met hem aan of hij het helemaal nog wel leuk vind (dus ook het rijden) en anders ff te stoppen

Tuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 16:06

Ik denk niet dat dat heel normaal is, dat verschilt per kind natuurlijk! Juist de jongere kinderen houden van poetsen, knuffelen etc. Ik zou hem nog even de tijd geven, misschien dat hij het later nog leuk gaat vinden.
Laatst bijgewerkt door Tuc op 20-08-09 16:07, in het totaal 1 keer bewerkt

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 16:07

dan zouden alle topruiters wel kunnen stoppen met rijden... met hun grooms... ;) 8-)

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 16:10

Ik vind juist dat je je kind dit al vroeg moet leren, paardrijden is niet alleen maar een rondje rijden daar hoort de rest ook bij! Als ik sommige pony ruiters zie waar voor alles gedaan word door paps en mams, verschrikkelijk! Ik ken een meisje van 8 en die heeft een eigen pony en die moet ook poetsen en de pony verzorgen (tot op zekere hoogte natuurlijk) en dan mag ze rijden..niet alleen het leuke..zo werkt het in mijn ogen niet :n

lianda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-09 16:13

zo denk ik er dus ook eigenlijk voer jeanine maar ja je vraagt je af of het normaal is om dat al van een kind van 8 te mogen verlangen snap je me??

lianda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-09 16:14

het rijden zelf vind hij wel leuk en als ik vraag of hij wil stoppen zegt hij nee.. vanmiddag zelfs in dikke tranen omdat ik een beetje boos op hem werd dat hij weer niets deed na het rijden. dus dat is het echt niet.

Joonas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 16:15

Ik geef zelf al jaren les en zie vaker dat jongetjes niet geïnteresseerd zijn in het poetsen. Maar het hoort er nu eenmaal bij. Probeer hem uitleggen dat het fijn voor de pony is als die schoon is voor het zadel erop gaat. Ik zelf maak altijd de vergelijking met zand in je kleren. Dat zit niet lekker, schuurt en kan zelfs wondjes veroorzaken. Dat kan ook gebeuren als een pony niet gepoetst wordt voor het rijden. Het rijden vindt hij leuk. De pony zorgt dat hij kan rijden leer hem dat het zijn verantwoordelijkheid is om te zorgen dat de pony het ook fijn vind om met hem te rijden. Dus poetsen voor het rijden en netjes naverzorgen na het rijden. Het poetsen hoeft niet lang te duren, zorg ervoor dat de zadel en singelplek schoon zijn, de benen ook als het dier beenbescherming heeft en de hoeven zijn uitgekrabd. Doe het eventueel samen zoda het sneller gaat. Uren tutten is echt niet noodzakelijk.

Lynn_Nikita

ik zou een gesprekje met hem houden, OF poetsen en verzorgen en daarna rijden, of stoppen
het hoort er allemaal bij en zo leren ze verantwoordelijk te worden
leg uit waarom die gepoetst moet worden, dat anders pijn gaat doen omdat het gaat schuren, en droogstappen omdat pony anders verkouden word

__Leonie

Jeanine84 schreef:
Als ik sommige pony ruiters zie waar voor alles gedaan word door paps en mams, verschrikkelijk!

Ja idd die ouders dat ze nog gaan meehelpen ook. Mijn ouders waren altijd zo van: jij wil op paardrijden dan moet je het zelf maar doen.

Maar even ontopic: doet hij zelf dan ook echt niets, en moet jij het dan voor hem doen? Want als het zo is zou ik mijn kind niet meer op paaredrijden laten.

Chrissy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 16:16

Het is dus wel duidelijk dat hij niet wil stoppen. Ik zou hem gewoon een keer duidelijk uitleggen hoe het in elkaar zit, en waarom een paard eigenlijk die aandacht en verzorging nodig heeft. En verder zou ik het gewoon nog even aankijken...

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 16:16

Ja dat snap ik..en dat vind ik ook moeilijk..maar aan de andere kant..wat is nou een borsteltje er over heen halen? Als ie paardrijden écht leuk vind zou dat toch niet teveel moeite moeten zijn? Daarom misschien toch maar eens vragen of ie het echt wel leuk genoeg vind..hij is nog maar 8 en even niet meer paardrijden kan ook geen kwaad natuurlijk!

Chrissy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 16:17

Joonas schreef:
Ik geef zelf al jaren les en zie vaker dat jongetjes niet geïnteresseerd zijn in het poetsen. Maar het hoort er nu eenmaal bij. Probeer hem uitleggen dat het fijn voor de pony is als die schoon is voor het zadel erop gaat. Ik zelf maak altijd de vergelijking met zand in je kleren. Dat zit niet lekker, schuurt en kan zelfs wondjes veroorzaken. Dat kan ook gebeuren als een pony niet gepoetst wordt voor het rijden. Het rijden vindt hij leuk. De pony zorgt dat hij kan rijden leer hem dat het zijn verantwoordelijkheid is om te zorgen dat de pony het ook fijn vind om met hem te rijden. Dus poetsen voor het rijden en netjes naverzorgen na het rijden. Het poetsen hoeft niet lang te duren, zorg ervoor dat de zadel en singelplek schoon zijn, de benen ook als het dier beenbescherming heeft en de hoeven zijn uitgekrabd. Doe het eventueel samen zoda het sneller gaat. Uren tutten is echt niet noodzakelijk.

Goede uitleg inderdaad!

Chrissy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 16:19

Jeanine84 schreef:
Ja dat snap ik..en dat vind ik ook moeilijk..maar aan de andere kant..wat is nou een borsteltje er over heen halen? Als ie paardrijden écht leuk vind zou dat toch niet teveel moeite moeten zijn? Daarom misschien toch maar eens vragen of ie het echt wel leuk genoeg vind..hij is nog maar 8 en even niet meer paardrijden kan ook geen kwaad natuurlijk!

Daar denken kinderen van die leeftijd echt nog niet zo over na hoor ;) Die beseffen ook nog helemaal niet dat het rijden pas kan op voorwaarde dat je je paard verzorgt. Dit kan natuurlijk nog komen als hij ouder wordt. Maar een beetje uitleg erover kan wel handig zijn.

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 16:19

:D Akelig herkenbaar.
Ik heb twee zoons inmiddels van 15 en 17. Toen ze begonnen met rijden, 8 en 6 jaar, waren beiden fanatiek, het poetsen was toen al een noodzakelijk kwaad. Gelukkig voor hen reden ze in eerste instantie op manegeponys die meestal al gezadeld waren. Na de komst van een eigen pony werd dit anders.
Beide heren hadden een broertje dood aan poetsen, maar wilden het rijden absoluut niet opgeven. Een wedstrijd was het leukste wat er was.
Al snel hadden ze hun grooms. Meiden genoeg op de manege die het poetsen en tutten wilden overnemen ;) .
Nadat we de paarden aan huis gekregen hadden zijn beide heren gestopt omdat ik geen groom voor hen wilde spelen. }>
Nu na 3 jaar stapt de jongste weer op en poetst, noodgedwongen, zelf zijn paard. :D

Misty2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 16:20

komt het misschien niet door de sfeer of mensen die rond de opzadelplek staan??,
ik reed vroeger met 8 jaar ook op de manege, en ik vond poetsen geweldig lekker knuffelen, maar alleen bij de manege niet, ik had toen een eigen paardje thuis, en daar ging ik uren mee poetsen en 30x keer dezelfde borstel, maar zodra ik weer op de manege was voor les, en ik ging opzadelen was ik vrij snel klaar, vond het nooit leuk en het was altijd een nare sfeer,
en nu ik een verzorg heb, sta ik ook het liefst de hele dag te prutsen en knuffelen en lekker borstelen,, dus ik weet niet of je me begrijpt, en hoe je het een kindje kan vragen of uitleggen, maar ik denk dat het gewoon meer tijd nodig heeft, en vraag eens of hij een dagje extra naar de manege wil om te helpen enz,

succes ;)

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 16:21

Chrissy_ schreef:
Jeanine84 schreef:

Daar denken kinderen van die leeftijd echt nog niet zo over na hoor ;) Die beseffen ook nog helemaal niet dat het rijden pas kan op voorwaarde dat je je paard verzorgt. Dit kan natuurlijk nog komen als hij ouder wordt. Maar een beetje uitleg erover kan wel handig zijn.

Ik was 7 toen ik begon en had er totaal geen moeite mee maar dat kan natuurlijk komen omdat ik een meisje ben! (vanaf mijn 10e reed ik al dagelijks en moest ik ook zelf mesten etc.)

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 16:21

Ik zou gewoon vragen wat hij zelf wil. Als hij het rijden heel leuk vind zegt ie natuurlijk dat ie door wil gaan, nou dan kijk je het nog even aan. Of je stelt de voorwaarde dat ie dan ook het poetsen etc. gewoon moet doen omdat dat er ook bij hoort. Hij moet ook leren dat bij alle leuke dingen ook dingen horen die iets minder leuk zijn.

Edit, ik ben trouwens geen moeder maar heb stiekem wel gereageerd. Haha. :=

lianda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-09 16:28

je ziet aan hem dat hij het rijden helemaal leuk vind.. Hij rijd op een manege en komt om half vier direct uit school aan dus de pony's staan dan al opgezadeld.. hij rent altijd meteen naar de juf en hoort dan op wie hij mag rijden en rent dan naar de stallen en haalt de pony zelf uit de box en loopt naar de bak. Daar helpt de juf met aansingelen ( of de ouders) meer omdat die kinderen nog geen kracht hebben.. Daarna rijden ze een half uur en dat vind hij echt leuk.. dat zegt hij en dat zie je ook aan hem. Na het rijden brengen ze de pony's terug naar de box en help ik met afzadelen.. meer omdat hij vaak op de grootste pony's rijd en er dus niet bij kan, om het zadel er knap af te halen zeg maar, wel helpt hij dan met de riempjes enzo. Het hoofdstel afdoen vind hij eng dus dat doen we dan samen en dat gaat goed. Dan mogen ze dus nog napoetsen maar dat vind hij dus niet leuk... hij doet het wel.. maar je ziet gewoon dat hij het niet leuk vind.. Het hoofdstel schoonmaken en zadel terugbrengen is geen probleem maar bijv een appeltje geven vind hij ook nog eng.. gooit dat dan in de voerbak en dan is het wat hem betreft klaar en tijd om naar huis te gaan.

Rianne_

Re: wel rijden leuk vinden maar niet het poetsen.. doorgaan??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 16:30

Nou ja, als het zo gaat is er toch niks aan de hand? :) Het rijden maakt het dan blijkbaar allemaal wel weer goed, anders vond ie het waarschijnlijk al niet eens leuk meer.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 16:32

ik denk dat het bij hem meer onzekerheid is, dat hij de pony's nog een beetje eng vind.
Ik denk dat het wel gaat komen. Je kan het ook uitleggen dat het voor de pony een soort bedankje is als je hem na het rijden goed verzorgd omdat de pony je op zijn rug heeft laten rijden ;)

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 16:34

Oooooooh! Dat kereltje doet hartstikke zijn best! Dan heeft ie dus al gereden en dat kost natuurlijk best wat energie! Hij doet het tenminste, dat is al heel wat! Lekker laten rijden dus :j

lianda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-09 16:34

Ik kijk het dan nog wel even aan tot oktober.. als ik lees is hij dus niet de enige die het heeft.. misschien dat ik zelf er wel te veel van verwacht. maar ja ik heb ook zo'n instelling van je werkt met dieren. ze werken voor jouw dus hoort je er ook voor te zorgen. maar misschien dat een kind van 8 dat idd nog niet zo ziet.. ik zal het hem nog een keer duidelijk maken en dan zien we wel hoe het loopt. En idd bij de kleinere pony's doet hij wel meer. maar hij vind de grotere pony's wel stoerder om op te rijden *D misschien toch meer angst dan..

bedankt voor de reactie;s

gr lianda