Bij afwenden gaat pony scheef

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elbrich

Bij afwenden gaat pony scheef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-09 12:11

Hallo,

Ik ben benieuwd naar jullie tips. :)

In het B proefje moet ik na de letter A doorzitten.
En dan bij de letter E afwenden en dáárna stappen.
Dan B rechterhand en dan weer draven.
Maar mijn pony gaat telkens als ik bij E afwend gaat ze helemaal
uitzwaaien met haar linkerbil (deze wijkt helemaal naar C)
Ik heb al van alles geprobeerd. Maar ze loopt nog steeds niet vloeiend door de wending.

Graag tips .

Alvast bedankt :)

petitparis

Re: Bij afwenden gaat pony scheef

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 12:18

goed begrenzen met je buitenbeen
hoe loopt je pony voor de rest? is het alleen bij deze oefening of zwaait ze op voltes ook uit of op de middelijn?

Je zou op alle mogelijke plekken in de piste kunnen afwenden en de piste oversteken, heel veel gebroken lijnen, wendingen gevolgd door rechte lijnen bv bij E volte 10m 1.5x rond en bij X rechtdoor naar de A of de C rijden, ipv F-X-H van hand veranderen F-X-C of F-E zodat je steeds andere wendingen en andere rechte stukken hebt en verder oefeningen om recht te richten

succes!

Elbrich

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-09 12:21

petitparis schreef:
hoe loopt je pony voor de rest? is het alleen bij deze oefening of zwaait ze op voltes ook uit of op de middelijn?

Je zou op alle mogelijke plekken in de piste kunnen afwenden en de piste oversteken, heel veel gebroken lijnen, wendingen gevolgd door rechte lijnen bv bij E volte 10m 1.5x rond en bij X rechtdoor naar de A of de C rijden, ipv F-X-H van hand veranderen F-X-C of F-E zodat je steeds andere wendingen en andere rechte stukken hebt en verder oefeningen om recht te richten

succes!

Anders loopt ze nooit scheef :n
alleen als ik door zit gaat ze hélemaal scheef...
Ze zwaait af en toe nog wel eens uit in de volte, ook wel logisch want ze is nog maar een halfjaar onder het zadel..
Niet op de middellijn, dan is ze recht.

Bedankt voor je handige tips! :j

Elbrich

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-09 12:22

Ik begrens haar met mijn buitenteugel èn buitenbeen, maar dan nóg zwaait ze uit..

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 12:24

als je pony nog zo jong en onervarenis, zou ik zowieso veel op het rechtrichten en het gebruik van de bovenruglijn gaan werken en langzaamaan meer en meer stukjes gaan doorzitten, misschien is ze gewoon een beetje in de war als jij gaat doorzitten

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 12:25

dan begrenz je haar niet goed genoeg dus even de puntje op de I zetten en wat vaker dat puntje thuis trainen als je al merkt dat ze uitzwiept ook dat been eraan en even duidelijke kuitdruk geven negeert ze dat eventueel een corigerende tik geven aan die kant

donsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 13:09

alleen als je doorzit? zit je dan zelf wel recht op je pony? als je nl scheef hangt in het doorzitten dan zal je pony ook scheef gaan lopen.. gewicht hangt dan nl op 1 kan.. verder goed begrenzen en oefenen!

UvantesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 15:37

Inderdaad goed begrenzen aan de buitenkant, en gewoon heel vaak oefenen denk ik zo!;)
En misschien een instructeur of instructrice die je daarbij kan helpen? ;)

ilsse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 15:38

les erbij nemen, en goed begrenzen aan de buitenkant. Heel en heel veel oefenen en dan komt het vast wel goed

Wieke123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 21:16

Ik had hier in het begin ook last van, een mooie rechte lijn rijden was toch wel moeilijk.

Maar naar heel veel oefenen en goed begrenzen gaat het toch echt een stuk beter.

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 22:11

binnenbeen op de singel, buitenbeen achter de singel. Minder binnenhand (rechts in dit geval?).

lidewei

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 22:21

hij doet aleen als jij doorzit zeg jij
vindt hij anderen wendingen ook moeilijk en op volte hoe loopt je paard dan. is dan netjes om je been gebogen kan ie dat op alle bij de handen?
is de druk die je in handen voelt gelijk?
voelt op de een hand stijf op de anderen hand niet?

kan zijn dat je bij doorziten niet recht zit zoals hier boven staat of dat hij zijn ruglijn niet genoeg ontspant.

ieder paard heeft een natuurlijke scheef heid die kan goed navoren komen in het afwenden in rechten lijn. ik zou veel voltes rijden die vergroten verkleinen waar je bij goed op let of de achterhand mee naar binnen komt.

BlackDancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 19:34

Heey
Je kan je zweep in je buitenhand nemen en een tik op de schouder geven als die uitzwaait
Succes!

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 19:38

Idd, veel rechtrichten.
Ook kun je een volte proberen te sluiten, weer naar buiten rijden voor je binnenbeen, en verdergaan op de binnenhoefslag. Dan rij je nog een volte die je sluit en weer opent. Zo maak je je pony gevoeliger voor de hulpen.
Een goede instructeur kan je hierbij helpen!