bitje met koperen tussenstukje?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 09:43

EUHM ben ik dan de enige hier die wel eens is gecontroleerd?
Ik had een rolletjes bit in bij mijn merrie, toe ik naar concours ging. Wist ik veel dat dat niet mocht! Turksma ging de losrijbak rond met haar plastic handschoentjes, en ik moest terplekke mijn bit uit doen!!!!! Wonder boven wonder had ik nog een bit in de auto liggen. Echt stom toeval. Daar mocht ik wel mee rijden, was een knevel trens. Dat was ook voor het eerst dat ik van die schokjes hoorde. Toch vind ik 't onzin. Doe dat ding zelf eens in je mond, en probeer maar eens alles, je krijgt geen schokjes!

Fitzroy

Berichten: 25137
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 10:51

Jasmijn schreef:
Maar vreemd dat het er niet meer in staat. Was wel altijd zo.


Jasmijn, in het vorige reglement stond het ook niet. Ik heb me er altijd al over verbaasd dat het hier zo stellig werd geroepen.

Volgens mij was mw. Turksma ook de enige die er echt op controleerde.

Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 11:03

Staat er misschien iets over in de FEI reglementen?

Is het niet zo dat een S&T van hetzelfde soort metaal moet zijn? Dat misschien daar de verwarring door ontstaat?

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 12:05

turksma was in mijn tijd al een heks op dat gebied.......een oplossing daarvoor : DE HOUTSTAPEL!!! gniffel gniffel.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 12:15

Crossmonster, je mening is duidelijk, maar ik vind het niet zo netjes om op die manier over wijlen mevrouw Turksma te spreken. Bovendien gaat dit topic niet over haar, maar over de vraag of een bit met een koperen tussenstukje een goede keuze kan zijn voor een paard dat niet makkelijk ontspant.

Ineke2

Berichten: 33144
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 12:53

crossmonster schreef:
turksma was in mijn tijd al een heks op dat gebied.......een oplossing daarvoor : DE HOUTSTAPEL!!! gniffel gniffel.....


Nee hoor vind ik niet...oplossing daarvoor is je gewoon aan de regels houden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 12:54

idd Ineke
van mij mogen ze veel meer controles doen.
En als je je aan de regels houd heb je niks te vrezen.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 14:29

Zowel mijn zus als ik hebben Mw Turksma gehad en idd werden we flink gecontroleerd. Maar ik kon er niet mee zitten, we houden ons netjes aan de regels Schijnheilig

Met name het correctie/africhtings trensje vond ze interessant Haha!

En om nog een beetje on-topic te blijven:
dat van die schokjes wist ik niet, nooit van gehoord, zo zie je maar. Weer wat geleerd *LOL*

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 18:06

EXCUZE ME, was maar een grapje hoor!!!!!!

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 18:06

en ik heb nog nooit problemen gehad.

Ineke2

Berichten: 33144
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 22:29

crossmonster schreef:
EXCUZE ME, was maar een grapje hoor!!!!!!


Op internet zie je het gezicht + de bijbehorende emoties niet, je kan aan de letters niet zien of iemand het grappig bedoelt of het werkelijk meent. Daarvoor zijn de smilies dus uitgevonden Knipoog

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 10:02

Antoinette schreef:
Zowel mijn zus als ik hebben Mw Turksma gehad en idd werden we flink gecontroleerd. Maar ik kon er niet mee zitten, we houden ons netjes aan de regels Schijnheilig

Met name het correctie/africhtings trensje vond ze interessant Haha!

En om nog een beetje on-topic te blijven:
dat van die schokjes wist ik niet, nooit van gehoord, zo zie je maar. Weer wat geleerd *LOL*

Ik heb haar ook vaak gehad. En omdat ik schijn baar een van de weinige was die zonder mopperen an aarzelen een ander bit pakte, dat eerst liet zien, en toen erin heb gehangen, sprak ze vol lof over me.
Vond ik wel heel handig. Ze heeft toen nog tegen m'n vader gezegd dat ik goed opgevoed was. hahahahaha je zal wel moeten, maar zoals altijd dingen zoals dit moet je verplicht met een lach doen, anders wordt je zelf zuur!
Kreeg altijd hoge punten van haar. hoe kan dat toch..... Haha!

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 12:22

haha jaja zo kan het ook he?ik heb eik nooit problemen gehad over dingen die niet mochten, ja een keer met de moeder van een meidje dat bij mij in de ring reed, en toen ik boven dat meidje eindigde, was ze tegen iedereen aan het mopperen dat ik te lange sporen had :@ en ik wist goed dat een week daarvoor het regelement was aangepast (A) dus ik stond in me recht, en zij maar stennis schoppen en zeiken bij den jury , hihi stond zij uiteindelijk voor paal toen bleek dat ik gelijk had....nog nooit zo'n (innerlijke) LOL gehad wwhaha

jeanneke

Berichten: 596
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Halle (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 17:51

Heeeelllpppp!!!! Frusty Frusty Ik ben een paar onderwerpen hierboven (pelham-bit) tot de conclusie gekomen dat ik maar eens een dubbel gebroken bit ga kopen voor mijn arabische merrie. Welk is nu aan te raden?? Ik wil een zachter, diervriendelijker bit dan zo een 'Notenkrakerbit' waar mijn merrie niet goed op reageerd, maar nu zie ik hier de woorden "schokjes" enzo staan, vind het wel angstaanjagend!

Weet iemand de exacte werkingen van de verschillende dubbel gebroken bitten. Dacht dat ze enkel in één soort metaal bestonden, mis dus.... Bloos

Ik vind er niets van terug op het net Huilen
alvast bedankt!!!!!

Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 17:56

Margreet schreef:
Staat er misschien iets over in de FEI reglementen?

Is het niet zo dat een S&T van hetzelfde soort metaal moet zijn? Dat misschien daar de verwarring door ontstaat?


Ik ben toch wel benieuwd naar het antwoord op bovenstaande vragen eigenlijk (over bit met 2 metalen).
Niemand die het weet?

Fitzroy

Berichten: 25137
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 18:03

Margreet, heb het reglement erbij gepakt, maar er staat echt niets in over 2 metalen. Het enige wat er nog aanvullend voor Z1 en Z2 staat is: .... "waarbij de toegestane stangbitten en toebehoren gelijk zijn aan hetgeen hieromtrent is vermeld in artikel 428 van het dressuurreglement van de FEI"
Dus als iemand het dressuurreglement van de FEI bij de hand heeft, kan die ons misschien verder helpen.
Vooralsnog mag je dus gewoon starten met een trens met 2 soorten metaal.

Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 18:07

Reglementen van de FEI staan op de site van de FEI www.fei.ch dacht ik.
Mogen Stang en Trens ook van 2 soorten metaal zijn dan?
Ga dat FEI reglement wel eens doorspitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 18:13

bij stang en trens weet ik zeker dat ik nog niet lang geleden heb gelezen dat 2 metalen niet mochten
Maar in het nieuwe regelement zie ik dat niet meer staan.

Maar zo meen ik me te herrineren dat er ooit bij het voorbeeld bitten van de B tot M2 ook eens heeft gestaan dat het mondstuk uit hetzelfde materiaal moest zijn.

Maar dat is ook onvindbaar.

Maar een rollerbit staat nog steeds niet op de lijst van toegestaan, dus dat mag iig niet. Lachen

Dus, erg onduidelijk door te verwijzen in een regelement, naar een ander regelement, dat ze het er dan ff gewoon bij zetten Verward

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 18:24

Ik heb ooit eens een artikel in de Paard&Sport gelezen waarin stond dat 2 metalen absoluut niet toegestaan waren. Stang&trens moesten ook van een soort metaal zijn.

Fitzroy

Berichten: 25137
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 20:40

Ik blijf erbij dat als het idd zo geweest zou zijn, dit zeker in het nieuwe reglement had gestaan.
Overigens heb ik het (behalve hier op bokt) ook nooit gehoord en ook tijdens de jurycursus werd volgens mij gezegd dat dit niet meer van toepassing was, maar dat weet ik niet helemaal zeker meer.

Laat een jury maar aanwijzen waar het staat als ze je willen controleren, dat zal nog niet meevallen Schijnheilig
Overigens zijn mijn bitten en mijn S&T allemaal van 1 soort metaal dus het maakt mij persoonlijk niet uit.

Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 22:25

Mij op zich ook niet, rij niet met "twijfelgevallen" maar als ik eenmaal iets vast heb... Frusty Dan wil ik weten hoe het zit ook!

In het FEI reglement, artikel 428 staat er ook niets over:

http://www.fei.ch/fei/pdfs/reference/03 ... 03-ENG.pdf

Article 428 Saddlery
1. The following are compulsory: Dressage saddle, double bridle
with cavesson noseband, i.e. bridoon and curb with curb chain.
A cavesson nose band may never be as tightly fixed so as to
harm the horse. Lipstrap and rubber or leather cover for curb
chain are optional (see plates and captions, pages 46 to 48).
No saddle covers are allowed.

2. Bridoon and curb must be made of metal or rigid plastic and
may be covered
with rubber (flexible rubber bits are not
permitted). The lever arm of the curb bit is limited to 10 cm
(length below the mouth piece). If the curb has a sliding
mouthpiece, the lever arm of the curb bit below the mouth piece
should not measure more than 10cm when the mouth piece is at
the uppermost position. The diameter of the mouthpiece of the
bridoon must be such so as not to hurt the horse.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 23:20

Het schijnt dat er inderdaad niks meer in de reglementen staat over de metalen. Onlangs had ik het er nog over met een jury en kennelijk behoort het nu tot de "ongeschreven wetten".

Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 23:30

"het schijnt" "kennelijk" "ongeschreven"
Daar heb je dus ook niks aan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 23:35

Nee, daar heb je niks aan, het schept alleen maar onduidelijkheid en ik weet niet zeker of de paarden er iets mee opschieten. Van mij had het gewoon verboden mogen blijven, in ieder geval voor metaalcombinaties die echt niet kunnen.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 23:46

Nee het heeft echt in de Paard en Sport gestaan, een paar jaar geleden! Daar was een heel artikel gewijd aan bitten die wel en niet toegestaan zijn. En dat stond toen ook al niet in het reglement.
Maar de publicaties in Paard en Sport gelden als officiele regelgeving, naast het algemene reglement!

Het betekent dat ik morgen de vliering op moet om dat exemplaar van P&S op te zoeken Haha!