Paard inrijden zonder van te voren gelongeerd te hebben.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nononsense

Paard inrijden zonder van te voren gelongeerd te hebben.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 20:20

Mijn kersverse verzorgpaard van 4,5 jr. is 'n maand geleden ingereden, maar is daarvoor nauwelijks gelongeerd. Ik heb gelezen dat het beter is een paard eerst 3 tot 6 maanden te longeren en er dan pas op te stappen. Tijdens het longeren leert het zijn balans te vinden, worden zijn spieren sterker en leert hij wennen aan de mens, aan de commando's halt, stap, draf, galop zonder het ruitergewicht. Zo bereid je hem dus voor op het echte werk en wordt de overgang naar het bereden worden kleiner (= dus makkelijker voor hem). Dit heeft hij allemaal gemist. Ik vraag mij nu dus af : moet ik van voren af aan beginnen : eerst minimaal 3 maanden longeren en er dan pas op stappen ? Of moet ik het rijden en longeren afwisselen ; bijvoorbeeld 3 x per wk. rijden en 4 x per wk. longeren ? Ik wil hem niet overvragen of verpesten. Ik denk zelf dat van voren af aan beginnen beter is, maar ik ben hier niet zeker van omdat ik zelf simpelweg geen ervaring heb met jonge paarden. Overmorgen heeft de eigenaresse les van een gediplomeerde instructeur, die ga ik zeer zeker ook vragen om advies. Maar ik wil graag zoveel mogelijk meningen horen.

Adviezen en tips zijn daarom zeer welkom.

Rhendera

Re: Paard inrijden zonder van te voren gelongeerd te hebben.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 20:23

als hij/zij net ingereden is moet je zowiezo niet 6 a 7keer per week aan het werk gaan, maar hooguit 2 a 3keer per week ;)

ikzelf zou overnieuw beginnen en er niet opstappen tot alle hulpen m.b.t. longeren erop zitten.

succes

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 20:28

Ik heb zelf ook een beetje een onconventionele methode gebruikt.
Ik heb ook nog niet gelongeerd voor hij ingereden werd.
Ik ben samen met een ervaren paard veel naar buiten geweest. lange stukken rechtdoor, afgewisseld met er naast lopen.

Ik heb buiten het gas, rem en stuur er op gezet..
pas een half jaar later, toen ik ook aan wat bakwerk ben begonnen ben ik hem gaan longeren.

Maar ik denk niet dat dit met elk paard kan. de mijne heeft een heel cool karakter, en was al verkeersmak (lekker veel wandelen)

Waar je in ieder geval op moet letten is dat je je paardje niet over vraagt.. dan komt het wel goed.

veel plezier met je nieuwe paardje.

nononsense

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 20:31

Firescorpion, bedoel je 2 a 3 x per week rijden of 2 a 3 per week longeren ?

Rhendera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 20:37

Maakt niet uit, zolang je er maar niet vaker dan 3keer per week iets mee doet. En ik zou beginnen met niet vaker dan 3keer per week longeren voor de eerste twee maanden, daarna 1keer per week (kort!!) rijden (dus zo'n 15 a 20minuten in totaal en daarbij geen zwaar werk) & de andere een á 2keer longeren. en zo steeds iets uitbouwen, geef je paardje de tijd om alles te verwerken en bij te leren, je hebt nog zoveel tijd :)

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 20:45

Persoonlijk zou ik met een 4,5 jarige die nog maar 1 maand onder het zadel is maar 3 a 4 keer per week aan het werk gaan. Of het nou longeren of rijden is maakt niet uit maar echt niet meer dan 4 keer rijden/longeren per week :n

nononsense schreef:
Firescorpion, bedoel je 2 a 3 x per week rijden of 2 a 3 per week longeren ?

FairLady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 20:55

ik doe express niet mijn jonge paarden al maanden ervoor longeren. max 3 weken en dan ook al met zadel gelongeerd. daarna zadelmak maken en zo mijn paarden aan laten sterken. door gewoon lange lijnen te rijden in de bak.

en zeker maar 3-4x per week wat doen en dan meestal 15-20 min. anders overbelast je een jong paard zeer snel.

HT2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 07:52

Een half jaar longeren lijkt mij erg intensief. Een paard groeit veelal nog op jonge leeftijd en bij longeren op de volte belast je intensief zijn pezen, spieren en botten.

Wel ben ik voor longeren als het gaat om gehoorzaamheid en de eerste graad van africhting voor het opstappen. Het tempo ligt bij ons niet vast in een boekje maar ligt geheel aan het paard. De een heeft meer tijd nodig dan de ander. Dat geldt ook voor het rijden, het ene paard rijd je 6 dagen in de week de ander pakt het fijner op met om de dag rijden. Zo ook de tijdsduur van een rit, goed is goed. Dat is de ene keer misschien met 20min de andere keer met 40min.

Ik denk dat je verzorgpaard ter afwisseling wel gelongeerd kan worden. Op jonge leeftijd is dit nooit slecht. Voel goed aan wat zijn grenzen zijn, wissel het bijv. af door een dag te rijden een dag te longeren en een dag rijden en dan rust. Met wat goede ruitergevoel ben je vast in staat dat zelf afte tasten ;)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 07:54

longeren doe je over het algemeen om de commando's te leren....dan word het inrijden wat simpeler en het paard legt misschien sneller de link tussen de hulpen en stem...

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 08:00

Als je paard braaf is met rijden is longeren helemaal niet meer nodig.
Longeren is een erg zwaar belastende bezigheid waar veel mensen zich op verkijken.
En wil je goed longeren houd het ook meer in dan aan een touwtje rond laten lopen.
Dus als jou paard is braaf zonder longeren is het helemaal geen noodzaak.

nononsense

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-09 15:49

Super bedankt voor alle tips / advies !

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 15:59

Citaat:
Longeren is een erg zwaar belastende bezigheid waar veel mensen zich op verkijken

Dat is dus al gezegd ;)

Verder is 'stom rondjes draaien' de beste manier om de natuurlijke nieuwsgierigheid en leergierigheid van je paard aftestompen.Alles met mate :Y)

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 22:11

Ik ben ook niet zo'n longeerder, sommigen hebben ze al een jaar zadelmak en dan wordt er nog ieder keer rondgeslingerd voor ze erop durven. Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen (ik heb ook wel een heel blij springpaard getraind die ik toch ff aan de longe of in de molen deed als ik er de dag ervoor niet op had gezeten, maar dat is dan 2 rondjes (vaak letterlijk 2!) ff kijken of ie ook erg fris is. Die bokte me er, zonder het l*llig te bedoelen, gewoon accuut af als ie goed fris was, ding was zo lenig.

Maargoed, normaal met beleren ben ik een week of 2-3 een beetje aan t klooien met longeren/hangen/rijden aan de longe voor ze los gaan. Ik doe ze dan altijd wel ook met touwtjes zodat ze wat in de mond leren kennen. Wissel t wel af hoor, ene dag longe met touwtjes, andere dag zadeltje erop, en doe er 3 keer per week wat mee. T zijn toch kleuters he. Kan ik er eenmaal gewoon los mee dan probeer ik zo snel mogelijk van t longeren af te komen, én ik wil zonder hulp kunnen opstappen. Das dus bij mij ook al een heel belangrijk punt als ik ga hangen, voor ik erop ga zitten blijven ze staan met hangen zonder vasthoudhulpje.

donsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 13:11

ik zou niet opnieuw beginnen hoor! alst beesje braaf is onder zadel waarom dan eerst weer beginnen met longeren?? je zou rijden kunnen afwisselen met longeren maar dat is jou keus.

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 15:06

Ik heb mijn paard ik geloof 3 keer gelongeerd,

Ik ben er zelf niet zo goed in, wat ook te zien was aan het gedrag van savanna.

Ik ben er gewoon opgegaan, en heb nog geen problemen gehad.