weigeren aan de teugel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Samanthaa_

weigeren aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 10:54

ik heb nu bijna 7 jaar een haflinger.
en heb verschillende lesgevers gehad maar mijn paard wil niet aan de teugel lopen.

bij de gene waar ik nu les heb doet hij het een klein beetje in de les en voor de rest vertikt hij het en gaat net zolang persen tot dat hij moet plassen en of poepen zodat hij stilstaat.

wie heeft er nog een tip?

van mijn paardrijjuf moet ik been geven, flink kuit er aan, kneepjes geven, en teugels goed opmaat maar ik ben kapot en hij doet geen millimeter zijn hoofd omlaag.

groeten hvjluck

p.s. please help me, me wedstrijden komen eraan. :?

Anoniem

Re: weigeren aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 10:56

Misschien is het verstandig om hem een keer door een ervaren amazone te laten rijden. Misschien snapt je pony niet wat er bedoeld wordt. Een andere ruiter kan misschien net het verschil maken.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 10:58

voorwaarts rijden, en niet er aan denken dat ie aan de teugel wil.
waarsch. ben jij te gefocust er op, en daardoor gespannen. hierdoor kan jou pony nooit ontspannen. snapje?

Manon93

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 11:02

mischien kun je het eerst met een slof of touwtjes van zijn singel naar bit proberen..

Mar_Nimbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 11:03

longeer je weleens met bijzet?
zo kan je hem zachtjes trainen en aan die houding laten wennen

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 11:04

voorwaarts rijden wordt vanzelf neerwaarts, goed aan het been, en proberen goed in te buigen

Bonechi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 11:04

Manon93 schreef:
mischien kun je het eerst met een slof of touwtjes van zijn singel naar bit proberen..

Dit is dus geen goed idee..... Zo'n probleem los je niet aan de voorkant op. Vooral veel voorwaarts rijden en veel (schijnovergangen). En als je ene goede instructrice hebt kan die jou precies uitleggen waar het probleem zit. Waarschijnlijk bij de motor...

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 13:22

Hoe past het zadel en hoe is zijn gebit?
Heeft hij geen last van zijn rug duw jij te veel met je zit in zijn rug?
Kunnen zoveel dingen zijn, leer zelf de techniek van het rijden , dan kun je het beter aan je paard uitleggen, als jou Lesgever niet de theorie erbij vertelt weet je niet waar je mee bezig ben.
De oorzaak ligt , als het niet lichamelijk is toch bij de ruiter, misschien hou je hem van voren teveel vast, kan hij ook niet ontspannen, ontwikkel je ruiter gevoel.

Marjan1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 13:27

Als je paard goed voorwaarts is dan gaat hij vanzelf je hand op zoeken en "aan de teugel" lopen.
Gewoon niet mee bezig zijn. Laat hem goed voorwaarts lopen op eigen benen. Veel overgangen, tempowisselingen en schijnovergangen maken. Daar word zijn achterhand sterk van, word hij voorwaarts van.
Wanneer hij goed aan de hulpen is zal hij gaan zaken.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 13:28

Misschien heeft je pony wel last van iets anders, dat hij gewoon pijn heeft/niet nagevelijk kan lopen? Ik zou btw ook nu niet als een gek proberen je paard rond te rijden, alleen maar omdat 'ie klaar moet zijn voor de opkomende wedstrijden ;) Neem er gewoon de tijd voor, probeer erachter te komen wat er aan de hand is (als er al iets is).

Bij een 'manege' hier in de buurt, gebruikten ze Tie-downs voor paarden die lastig deden met het hoofd.
Onder het hoofdstel zit dan een stalhalster met aan de onderste ring een halstertouw. Deze word tussen
de voorbenen gedaan, om de singel heen en terug naar het hoofd. Hierbij moet je niet denken aan een paard
dat compleet op de kop loopt, maar in nagevelijke houding, zodat het paard leert de houding te vinden en
zonder onnodige druk op het bit. In mijn ogen vind ik dit toch wel de fijnste manier voor 't helpen van je knollie :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 14:05

NHevaVD schreef:
Misschien heeft je pony wel last van iets anders, dat hij gewoon pijn heeft/niet nagevelijk kan lopen? Ik zou btw ook nu niet als een gek proberen je paard rond te rijden, alleen maar omdat 'ie klaar moet zijn voor de opkomende wedstrijden ;) Neem er gewoon de tijd voor, probeer erachter te komen wat er aan de hand is (als er al iets is).

Bij een 'manege' hier in de buurt, gebruikten ze Tie-downs voor paarden die lastig deden met het hoofd.
Onder het hoofdstel zit dan een stalhalster met aan de onderste ring een halstertouw. Deze word tussen
de voorbenen gedaan, om de singel heen en terug naar het hoofd. Hierbij moet je niet denken aan een paard
dat compleet op de kop loopt, maar in nagevelijke houding, zodat het paard leert de houding te vinden en
zonder onnodige druk op het bit. In mijn ogen vind ik dit toch wel de fijnste manier voor 't helpen van je knollie :j

Dit is niet de manier waarop het hoort. Zo leert een paard wel de houding, maar niet de ontspanning aan. Het paard zal zo gaan lopen maar zal evengoed zijn rug nog vasthouden...

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 14:15

Joolien schreef:
NHevaVD schreef:

Dit is niet de manier waarop het hoort. Zo leert een paard wel de houding, maar niet de ontspanning aan. Het paard zal zo gaan lopen maar zal evengoed zijn rug nog vasthouden...

Daar heb je gelijk in! Heb persoonlijk niet zoveel verstand van bijzet etc, maar dit leek mij toch wel een fijne manier... :)