Nieuw paardje en paar probleempjes

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AnnD

Nieuw paardje en paar probleempjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 10:45

Hey iedereen,

Sinds een 3-tal weken heb ik een 7-jarige merrie aangekocht. Buiten de typische merrie-gedragingen is het een heel lief en zalig paardje.
De reden dat de vorige eigenaar ze weg deed was omdat ze er geen tijd voor had dus ik wist dat er het laatste jaar niet veel met gereden is. Ik ben nu sinds dat ik ze heb op regelmatige basis aan het rijden. Ze is nogal aan de luie kant en nogal zwaar aan het been maar probeer hierin door te zetten want zie het niet zitten om met sporen en zweep te gaan rijden.
Mijn eerste probleem is dat ze héél stijf is op de rechterzijde. Ik probeer dit los te krijgen door veel overgangen te maken en regelmatig van hand te wisselen zodat ze dan ook rond mijn been komt te staan. Graag had ik van jullie vernomen of ik hier goed aan doe?
Mijn tweede probleem is de galop. Nadat ik haar wat soepel en ontspannen heb gekregen probeer ik haar in galop te zetten maar dit gaat vrij moeilijk. Ofwel pakt ze haar bit vast en trekt ze weg ofwel zet ze zich in de verkeerde of kruisgalop. Als ik haar dan uiteindelijk in de juiste galop krijg valt ze onmiddellijk weer terug in draf.
Mijn derde probleem is een verlengde van mijn tweede. Doordat ze steeds terugvalt probeer ik haar rechtuit in een vrij vlotte galop te houden maar sinds enige dagen begint ze hierop te protesteren door te bokken. Ze trekt gewoon haar handrem op en ik heb er niks meer aan te zeggen. Ik moet dan bijgevolg ze eerst terug in stap ontspannen krijgen, draf en dan uiteindelijk nog is een galopje proberen. Soms wordt ze zelfs zo vervelend dat ze in draf zelfs dit gedrag stelt.
Als 4e en laatste probleem had ik al geprobeerd om haar te longeren om zo mss mijn andere probleme opgelost te krijgen maar wanneer ik dan hetzelfde van haar vraag komt ze pal voor me staan. Als ik haar dan terug rond mij probeer te drijven begint ze te steigeren en trekt ze heel fel weg.

Kan iemand mij een paar tips geven of mij zeggen wat ik fout doe want zit er echt mee en heb bang dat het mss wel aan mij ligt en haar helemaal naar de haaien aant rijden ben |(

Alvast bedankt!!!

Anoniem

Re: Nieuw paardje en paar probleempjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 10:48

Hoi,

Ik denk dat het een lichamelijk probleem is als ik het zo hoor. De merrie probeert het wel maar misschien doet het haar zeer.
Ik zou een dierenarts laten kijken.

Op zich pak je het goed aan met overgangen etc. Misschien veel slangenvoltes rijden?

Maar toch eerst even nakijken door de dierenarts...

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 10:49

Ik heb het idee dat je paard vast zit in zijn rug en dat zij hierdoor deze problemen geeft.laat hem eerst eens na kijken door een osteopaat of iemand van happy-athlete.
Succes.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 10:59

Ik denk ook dat het niet zo zeer aan jou ligt, maar dat het dier een blokkade in zijn lijf heeft, waardoor het moeilijk is voor haar.

Er zijn een aantal dingen die je kan doen.. maar het makkelijkst is om eerst te kijken of het geen spier probleem is.. als dat het niet blijkt te zijn, zou ik verder laten kijken door een chiroprator (of osteopaat). Hoewel ik bij mijn paard véél meer baat heb gehad bij een chiro als bij een osteo..

En wil je het helemaal gelijk goed aan pakken, laat je de één een paar dagen na de ander komen..
Pak je alles gelijk aan, en daarna kan je rustig op gaan bouwen.. maar geef haar lichaam wel even de kans om aan de veranderingen te wennen..

AnnD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-09 15:43

Dag allemaal,
Bedankt voor jullie advies. Ik heb dit dan ook opgevolgd :)
De osteopaat is langsgeweest en hij kon niet dadelijk iets vinden buiten een kleine blokkade in haar rug maar hij dacht niet dat daar het probleem kan zitten.
Zou het dan toch stijfheid en een beetje pijn aan de goesting om te werken liggen?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 15:45

ik denk ook stijfheid en uitproberen, probeer eens beetje gas terug te nemen
en wat dagen vrij te geven
als ze al een jaar heeft stilgestaan en geen werktype is en ineens weel volle bak aan de slag moet, krijgt ze ook spierpijn en kan ook weer zo`n reactie opleveren

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 15:52

Ik denk dat je hulp nodig hebt van iemand die meer ervaring heeft en weet hoe je dit soort verreden paarden weer los in het lijf kan krijgen. Longeren, het paard komt naar je toe en wil zelfs omhoog?? Dat dit paard problemen heeft is wel duidelijk, maar om nu zo even zonder amazone en paard te zien een oplossing te geven wordt denk ik een onbegonnen zaak.
Laatst bijgewerkt door aerdenhout1 op 22-08-09 16:13, in het totaal 1 keer bewerkt

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 15:53

past je tuig wel ?
je zadel en zo ja dan zou ik zeggen
zweepje erbij en mischien even doorpakken

sommige merrie's hebben het even nodig om een por in de goeie richting te krijgen.

en dat aan de longe is puur dominant gedrag dat zou ik er als eerste eens proberen uit te krijgen
als ze naar je toe komt draai jij weg (wel zodat je longeerlijn niet in de knoop kan komen.
negeer haar gedrag maar accepteer het ook niet
als dat is opgelost zal ze denkelijk onder het zadel ook wat meer meewerkend gaan worden

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 15:58

Het paard had een tijd stil gestaan. En nu moet ze sinds drie weken weer aan het werk. Ik denk dat je te snel bent gegaan, dat haar spieren het nog niet aankunnen. Toen ik mijn paard net had ben ik de eerste twee, drie weken bezig geweest met gewoon stappen en draven aan een lange teugel (had nadat hij was ingereden vier jaar lang alleen af en toe door het bos gehobbeld en donderde om wanneer ik wilde rijden, zo erg hing hij. Dus hij moest eerst weer op 4 pootjes leren lopen) De spieren moeten weer ontwikkeld worden en dat kost tijd. Het wenden zal de ene kant op ook moeilijk zijn voor haar als ze zo scheef is, en wanneer je longeert doe je dat op een volte, één en al wending dus. Ga nou eerst eens in stap met haar werken en rijd veel wendingen (waarbij de buiging in het begin heus nog niet perfect hoeft te zijn), overgangen, schijnovergangen en wat zijgangetjes. Daarna ook in draf, met kleine stukjes beginnen en steeds meer uitbouwen. Ga niet te snel, kijk naar wat het paard aangeeft. Je wil niet dat ze fysiek en mentaal verzuurt.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 16:19

Hou er wel rekening mee dat stap een van de moeilijkste gangen is om een paard in los te werken!