Sinds een 3-tal weken heb ik een 7-jarige merrie aangekocht. Buiten de typische merrie-gedragingen is het een heel lief en zalig paardje.
De reden dat de vorige eigenaar ze weg deed was omdat ze er geen tijd voor had dus ik wist dat er het laatste jaar niet veel met gereden is. Ik ben nu sinds dat ik ze heb op regelmatige basis aan het rijden. Ze is nogal aan de luie kant en nogal zwaar aan het been maar probeer hierin door te zetten want zie het niet zitten om met sporen en zweep te gaan rijden.
Mijn eerste probleem is dat ze héél stijf is op de rechterzijde. Ik probeer dit los te krijgen door veel overgangen te maken en regelmatig van hand te wisselen zodat ze dan ook rond mijn been komt te staan. Graag had ik van jullie vernomen of ik hier goed aan doe?
Mijn tweede probleem is de galop. Nadat ik haar wat soepel en ontspannen heb gekregen probeer ik haar in galop te zetten maar dit gaat vrij moeilijk. Ofwel pakt ze haar bit vast en trekt ze weg ofwel zet ze zich in de verkeerde of kruisgalop. Als ik haar dan uiteindelijk in de juiste galop krijg valt ze onmiddellijk weer terug in draf.
Mijn derde probleem is een verlengde van mijn tweede. Doordat ze steeds terugvalt probeer ik haar rechtuit in een vrij vlotte galop te houden maar sinds enige dagen begint ze hierop te protesteren door te bokken. Ze trekt gewoon haar handrem op en ik heb er niks meer aan te zeggen. Ik moet dan bijgevolg ze eerst terug in stap ontspannen krijgen, draf en dan uiteindelijk nog is een galopje proberen. Soms wordt ze zelfs zo vervelend dat ze in draf zelfs dit gedrag stelt.
Als 4e en laatste probleem had ik al geprobeerd om haar te longeren om zo mss mijn andere probleme opgelost te krijgen maar wanneer ik dan hetzelfde van haar vraag komt ze pal voor me staan. Als ik haar dan terug rond mij probeer te drijven begint ze te steigeren en trekt ze heel fel weg.
Kan iemand mij een paar tips geven of mij zeggen wat ik fout doe want zit er echt mee en heb bang dat het mss wel aan mij ligt en haar helemaal naar de haaien aant rijden ben
Alvast bedankt!!!