Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

ZusJacobs schreef:Hoe krijg jij haar nagevelijk in de andere gangen?
Ben daar wel benieuwd naar, want volgens mij gaat dat niet zoals het 'hoort'..
Equidea schreef:Misschien is de galop gewoon nog te zwaar? Heb je les?
Voordat je een fijne galop kunt rijden, moet je leren je paard te laten dragen.
astridelise schreef:Als ze goed loopt in draf rustig aan laten springen, drukt ze zich er dan uit gelijk terugnemen. Blijven draven tot dat ze weer goed loopt en dan weer aanspringen. Iedere keer als ze in de galop zich eruit drukt gelijk terugnemen, zo voorkom je ook dat ze haar rug steeds wegdrukt. Succes.
Dan vraag je zowiezo al wat stelling en dan zal het nageven makkelijker gaan..
als dat zou kunnen zou namelijk geen enkele instructeur nog in een koude natte buitenbak gaan staan lesgeven
Mallodie schreef:VolteDan vraag je zowiezo al wat stelling en dan zal het nageven makkelijker gaan..
Edit; Ik zou je ook aanraden om op die volte te blijven, op rechte stukken gaan sommige paarden wel eens uit elkaar vallen als je niet oplet. En omdat je hier al last mee hebt zou ik dus op die cirkel blijven.
Sannnn schreef:Zodra je voelt dat ze ontspannen loopt in de draf rustig aan laten springen. Kan op de volte, maar kan ook gewoon in de hoek. Net wanneer het goede gevoel er is.
Zodra het fout gaat je paard terug nemen en geduldig blijven. Weer opnieuw proberen.. Vooral geduld heben, zodra jij gaat spannen o.i.d. voelt je paard dit en lukt het denk ik niet meer.
Mocht je overgang goed gaan maar gaat hij daarna weer te hard, dan weer terug nemen en overnieuw.
Of galopeer aan, gaat dit goed doe dan paar pasjes galop en neem haar weer terug. Niet te veel, beter heel klein stukje goed dan te lang doorgaan voordat het weer fout gaat. Dan kan je die kleine stukjes langzaamerhand steeds meer uitbreiden
Anoniem schreef:veel met lange teugel gallopeeren. En je paard op je zit rustig houden. Dan zal hij na een aantal weken goed los zijn gekomen in zijn rug en zal het misschien beter lukken. Verder vind ik dat je dit aan je instructeur moet vragen.
Want je kun geen les geven via boktals dat zou kunnen zou namelijk geen enkele instructeur nog in een koude natte buitenbak gaan staan lesgeven
petitparis schreef:OF je bereikt geen "echte" nageefelijkehid in stap en draf, of op een foute manier
OF ja paard heeft nog niet voldoende kracht en balans om zich in een rustige galop te dragen.
OF er zit ergens iets "geblokkeerd" waardoord galopperen met ruiter "pijnlijk" is en je paar z'n rug gaat wegdrukken. hiervoor contacteer je best een fysio/osteopaat en eventueel les om rjtechnisch op te vangen.
In eerste 2 gevallen kan je best les nemen om hieraan te sleutelen, want wij kunnen vanachter een pc niet zeggen wat jou niveau is en wat er juist "mis" is met je paard. Enkele tips.
Altijd belangrijk: van achter naar voor rijden, alleen een god actieve achterhand die goed onderkomt, heeft draagkracht. Je drijft je paard van je binnenbeen tegen je buitenteugel. Rechtrichten en gymsnastiseren voor meer balans en draagkracht in de achterhand. Dit doe je dmv tempowissels, schijn- en echte overgangen, veel voltes (kleine, grote en spiraalsgewijs verkleinen en vergroten), slangenvoltes, enkele passen binnenstelling afgewisseld met buitenstelling (stelling is niet hetzelfde als buiging) zowel op rechte lijnen (middelijn, diagonaal, 2de of zelfs derde hoefslag) als op grote voltes, wijken en afhankelijk van de africhtingsgraad (paard) en niveau (ruiter) schouderbinnen, achterwaarts gaan, kürzkehrt.
Bijna alle oefeningen zowel in stap, draf en galop oefenen
Steeds ontspanning zoeken en hoe meer draagkracht en balans je paard ontwikkeld hoe minder "gejaagd" de galop gaat worden.
Ook halsstrekken in draf en galop, je paard heeft dan niet langer steun aan je hand, dus moet op eigen benen lopen, het versnellen zal ook hier verbeteren.
bulck schreef:Allereerst laat een paard galopperen. Wat ik vaak zie is dat ruiters toch vaak willen tegenhouden. Een paard dat galoppeerd neemt nu eenmaal ruimte en sprong. dus eerst zorgen dat je dat al verwezenlijkt krijgt. Eens dat erop zit kan je beginnen werken met schakelen, dus een paar passen vooruit en rustig en recht voor je terugnemen op je zit. Door het activeren van de motor, gaat je paard automatisch de hand willen opzoeken, het is echter aan de ruiter om met gevoel daar gebruik van te maken en dan krijg je een correcte aanleuning en komt de nagevelijkheid. Rustig laten galopperen bestaat niet. Je hebt ofwel arbeidsgalop, de verzamelde galop en de verruimde galop. Verzamelde galop is rustig qua opzicht, maar vereist (zoals de benaming doet vermoeden) verzameling en dat vraagt training en geduld en kan je dus niet afdwingen maar is enkel het resultaat van je inzet en werk.
en die wil ik eerst terug zetten naar de arbeids galop verzamelde galop komt later wel vindt momenteel het belangrijkste dat ze in de galop nageeft als ze dit doet komt de rest ook wel.
petitparis schreef:leuk te horen dat je al enig verschil kan merken in de meer bevestigde gangen.
De galop gaat niet op 1-2-3 veranderen, maar langzaamaan gaat die ook steeds rustiger, meer gedragen worden. je paard moet z'n evenwicht zoeken en als jij je teugels losser laat, valt er een steunpunt weg, dus wordt het tempo tijdelijk weer wat opgeschroefd, maar oefening baart kunst