Paard zonder conditie terug aan het werk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zitosh

Paard zonder conditie terug aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-09 20:47

Hallo,

Rakita is erg dik doordat ze dag en nacht in de wei staat en de eigenares maar 1x in de 5 weken komt om te 'rijden'.. Nu werd aan mij gevraagd of ik Rakita regelmatig wou rijden, omdat ze dan terug haver zou krijgen. Natuurlijk heb ik toegestemd maar ik denk dat er best veel werk is aan Rakita. Vandaag weer op haar gereden en werd dit vastgesteld:

- schiet weg uit de hoeken van de buitenbak (de 2 hoeken waar geen poort/uitgang is)
- doet 4 galopsprongen en komt dan weer terug op draf
- gaat terug naar stap bij het doorzitten (dit vermindert met dat ik haar blijf aansporen)

Hoe bouw ik dus het beste haar conditie terug op? Ik dacht eraan om cavaletti te doen maar zou ik dat nu al doen bij Rakita? Heeft iemand a.u.b. enkele tips of opties? Ik wil dat Rakita weer een betere conditie krijgt en bovenstaande opsommingen niet meer doet.

Groetjes!

chitra

Re: Paard zonder conditie terug aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 20:51

hmm.. de 3 punten die je opnoemt hebben helemaal niets mer conditie te maken. Alleen met consequent je hulpen geven en duidelijk zijn dat je niet wil dat het paard wegschiet of terugvalt in een langzamer tempo.

Conditie bouw je op door te gaan rijden/ longeren..

Zitosh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-09 20:55

chitra schreef:
hmm.. de 3 punten die je opnoemt hebben helemaal niets mer conditie te maken. Alleen met consequent je hulpen geven en duidelijk zijn dat je niet wil dat het paard wegschiet of terugvalt in een langzamer tempo.

Ja ik weet dat de 3 punten niets met conditie te maken hebben.. Maar ik krijg niet eens stelling bij haar terwijl ik wél weet hoe het moet.. Ze is niet erg soepel in d'r hals.. Misschien een elastiek of bijzetteugels gebruiken bij het longeren?

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 20:59

Tsja, gewoon opbouwen die conditie..

En ik ga wel mee met chitra

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 21:00

amyve schreef:
chitra schreef:

Ja ik weet dat de 3 punten niets met conditie te maken hebben.. Maar ik krijg niet eens stelling bij haar terwijl ik wél weet hoe het moet.. Ze is niet erg soepel in d'r hals.. Misschien een elastiek of bijzetteugels gebruiken bij het longeren?

Heb je les op haar? Of niet?

Jeska_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 21:03

ìk volg even, pony valt soms ook terug :P

Zitosh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-09 21:05

Sidera schreef:
Heb je les op haar? Of niet?

Neen, ben van plan dit te vragen aan de eigenares van Rakita of ik les ermee mag volgen.. Aangezien zij maar weinig komt terwijl ik er 3min. met de fiets vanaf woon en dus ook elke dag kan komen..

AMarijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 21:12

ik zou eerste even gewoon gaan rijden, mij komt het bekend voor, een jaar geleden deed mijn vzpony dat ook. niet toe staan dat ze weg schiet in de hoeken, en veel over gangen maken, proberen te verzamelen en verruimen in de draf, en de galop even laten voor wat het is. dat komt later wel, ook veel figuren rijden, dan komt de soepel heid vanzelf.

Ik vraag me eigenlijk af waarom ze in stelling moet lopen meteen. of met elastieken beginnen als je het ook gewoon heel anders kan oplossen met veel figuren te rijden enz.

Zitosh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-09 21:17

AMarijn schreef:
ik zou eerste even gewoon gaan rijden, mij komt het bekend voor, een jaar geleden deed mijn vzpony dat ook. niet toe staan dat ze weg schiet in de hoeken, en veel over gangen maken, proberen te verzamelen en verruimen in de draf, en de galop even laten voor wat het is. dat komt later wel, ook veel figuren rijden, dan komt de soepel heid vanzelf.

Ik vraag me eigenlijk af waarom ze in stelling moet lopen meteen. of met elastieken beginnen als je het ook gewoon heel anders kan oplossen met veel figuren te rijden enz.

Ok bedankt :) Ze moet van mij niet per sé in stelling lopen.. Gelukkig weet ik nu dat ik het wel kan oplossen door veel figuren te rijden! Veel mensen in die privé-stal zagen in de mond van hun paard of hangen er een elastiekje bij of bijzetteugels maar ik zocht iets zodat dat allemaal niet nodig is.

AMarijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 21:27

Citaat:
Ok bedankt :) Ze moet van mij niet per sé in stelling lopen.. Gelukkig weet ik nu dat ik het wel kan oplossen door veel figuren te rijden! Veel mensen in die privé-stal zagen in de mond van hun paard of hangen er een elastiekje bij of bijzetteugels maar ik zocht iets zodat dat allemaal niet nodig is.

Graag gedaan. Het kan even duren voor het terug is. Maar je hebt wel iets om aan te werken en dat (vind ik) is leuk. En inderdaad les krijgen is ook erg goed, instructrices/teurs hebben vaak goede tips. Maar ook gun het paardje ook rust tussen de dagen dat je rijd. anders heeft ze niet genoeg om te herstellen. Dus bv rijden (eerste halfuurtje) en dan een dagje alleen poetsen met een stapwandelingetje.

Evelieveling

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 12:03

Paard is dus gewoon niet aan de hulpen. Heeft weinig met conditie te maken. Paard wil niet buigen (dus gewoon stijf in het lichaam), is niet aan de been- en zithulpen.

Dus eerst het paard aan het been zetten, zorgen dat het voorwaarts opgelost kan worden. Goed en veel schakelen en verder lekker laten inbuigen.

Succes

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 12:09

ik denk ook eerst beginnen met conditie opbouwen, goed voorwaarts en alert voor het been maken en langzaamaan meer en meer aan die soepelheid gaan werken dmv figuren, voltes verkleinen en vergroten, meer en meer gaan schakelen, schijnovergangen voor meer draagkracht. Goed je binnenbeen eraan om lengtebuiging te bekomen.

Niet te snel willen gaan, want een paard met spierpijn zal ook niet gewillig doen wat je vraagt.

Succes

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 12:13

conditie krijgt hij vanzelf, gewoon elke dag rijden, steeds iets meer opbouwen.

Ik vind het verder een beetje overkomen alsof de eigenaresse niets doet met het paard in jou ogen en er daarom nog heel veel gesleuteld moet worden. Kan het niet ook aan jou liggen? dat jullie nog een beetje meer op elkaar ingespeeld moeten worden?

Als er nu een vreemde op mijn paard gaat zitten, loopt hij alleen maar met zijn kop omhoog, is niet aan het been etc etc. Terwijl als zijn vaste berijdster hem rijdt (ik rijd nu even een paar maanden niet) er geen enkel probleem is, alle knoppen zitten er dan op en hij loopt de sterren van de hemel.

Kitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 12:22

Evelieveling schreef:
Paard is dus gewoon niet aan de hulpen. Heeft weinig met conditie te maken. Paard wil niet buigen (dus gewoon stijf in het lichaam), is niet aan de been- en zithulpen.

Dus eerst het paard aan het been zetten, zorgen dat het voorwaarts opgelost kan worden. Goed en veel schakelen en verder lekker laten inbuigen.

hier ben ik het mee eens! juist omdat het paard zo weinig gereden is, is hij niet meer aan de hulpen. Door te zorgen dat hij op je beenhulpen en zithulpen reageert, kan je alles voorwaards oplossen. Daarna kan je bijvoorbeeld op de volte zorgen dat hij met steeds een klein beetje stelling naar binnen de volte rondloopt, en dat kan je dan verder uitbouwen.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 13:06

Ik zou hem eerst maar eens even lekker gaan rijden, zodat alle hulpen en knopjes weer bevestigd zijn. En als tie wat soepeler wordt, meer vragen qua stelling.

Zitosh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 19:27

barbara28 schreef:
conditie krijgt hij vanzelf, gewoon elke dag rijden, steeds iets meer opbouwen.

Ik vind het verder een beetje overkomen alsof de eigenaresse niets doet met het paard in jou ogen en er daarom nog heel veel gesleuteld moet worden. Kan het niet ook aan jou liggen? dat jullie nog een beetje meer op elkaar ingespeeld moeten worden?

Als er nu een vreemde op mijn paard gaat zitten, loopt hij alleen maar met zijn kop omhoog, is niet aan het been etc etc. Terwijl als zijn vaste berijdster hem rijdt (ik rijd nu even een paar maanden niet) er geen enkel probleem is, alle knoppen zitten er dan op en hij loopt de sterren van de hemel.

De eigenaresse komt 1 keer in de 5 weken, dus veel doet ze er al niet mee.. Daarbij komt nog eens dat zij waarschijnlijk de moed verliest omdat Rakita haar conditie nu laag staat en ze misschien een fitter paard wenst. Het kan natuurlijk aan mij liggen, maar ik vind dat de eigenares er vrij weinig mee doet.. Misschien is het wennen aan elkaar wel het eerste waar we ons mee moeten bezighouden :)

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 20:20

Daar zou ik me inderdaad lekker mee bezig houden :-) lekker longeren, beetje wandelen, rustig het rijden opbouwen, dan ga jij ook meer de knopjes vinden, leren jullie elkaar lekker kennen en komt de rest allemaal vanzelf goed :-)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 23:45

Heel veel stappen. In stap tempowisselingen en veel wendingen rijden. Kleine stukjes draf, en dat uitbouwen. Ook in draf gaan schakelen en wendingen rijden. Van wendingen, wendingen, wendingen zal het paard soepeler worden. En heel veel overgangen rijden. Rijd deze ook scherp, dus hup draf wanneer je wil draven, niet een paar meter over doen.

Hoe merk je dat ze weinig conditie heeft? Gaat ze hijgen? Gaat ze hangen? Niet te lang rijden in het begin, half uurtje is zat. Je merkt vanzelf wanneer ze meer aan kan. Zorg voor genoeg afwisseling, en bedenk dat het paard met een stiek of andere hulpteugel in een houding wordt gezet die het misschien qua bespiering helemaal niet aankan. Je wil een paard dat zichzelf draagt en voorwaarts is, dat krijg je alleen door de spieren te trainen en haar goed aan de hulpen te stellen. En eerst zorgen dat de achterkant goed is, voorkant komt daarna pas.

Oh ja, wat bij mijn paard (dramatisch conditieloos op moment van aanschaf) goed werkte was draven en galopperen met een lange teugel. Van het draven ging hij weer op zijn eigen pootjes lopen en door in verlichte zit aan een lange teugel korte stukjes actief te galopperen train je de buikspieren, waardoor het paard de achterhand beter zal gebruiken.