Bokken tijdens aandraven en aanspringen, hoe, wat en waarom?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

__Nicky

Bokken tijdens aandraven en aanspringen, hoe, wat en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-09 17:02

De pony die ik momenteel rijd doet ontzettend z'n best tijdens het werk. Af en toe als ik aandrijf om aan te draven of aan te springen in galop doet ie z'n oren in z'n nek en geeft een paar bokken. Ik zou heel graag willen weten waarom die dit zou kunnen doen en wat ik er tegen kan doen. Hij doet het niet altijd, heel vaak draaft of springt ie gelijk aan. Het gaat om een 4 jarig paint hengstje.

Anoniem

Re: Bokken tijdens aandraven en aanspringen, hoe, wat en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 17:04

Het kan eigenwijsheid/onwennigheid zijn van de pony, maar als ik het zo hoor denk ik dat hij last heeft van zijn rug. Als ik jou was zou ik m'n zadel even na laten kijken ;)

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 17:09

vaak gaat het om rug en zadelproblemen. Misschien dat zijn tanden hem dwars zitten. Als dat buiten the picture is, een goede instructrice zoeken. Dit is gedrag dat met de juiste timing en juiste methode moet worden gecorrigeerd, als het niet aan een fysieke reden ligt.

AnnemieH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 17:10

Het zou ook kunnen dat je een te sterke hulp geeft, en dat hij daar dan op reageert. Probeer eens zachter te zijn, eventueel ondersteunen met een stemhulp. Vaak zijn de beenhulpen harder dan nodig en soms reageert het paard daarop met verzet.

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-09 17:12

AnnemieH schreef:
Het zou ook kunnen dat je een te sterke hulp geeft, en dat hij daar dan op reageert. Probeer eens zachter te zijn, eventueel ondersteunen met een stemhulp. Vaak zijn de beenhulpen harder dan nodig en soms reageert het paard daarop met verzet.

Dat zal ik iig proberen. Ik geef m'n hulpen heel duidelijk omdat hij het soms niet snapt.
Instructrice zoeken is onmogelijk in Italie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 17:27

Naast de bovengenoemde dingen die goed mogelijk zijn; snapt hij het concept wel?
Heb je hem zelf ingereden? Hoe lang is hij al onder het zadel?

AnnemieH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 18:06

Je kan beter duidelijk zijn met je hulp door je been goed naar achter te leggen en te letten op je gewichtsverdeling en openingsteugel te gebruiken (bij het aanspringen) en stemhulp, dan door hardere hulpen te gebruiken. Probeer ook aan een ontspannen en rustige overgang te werken. Bij een jong dier zal er zeker wel wat storing id overgang zitten, maar probeer die te minimaliseren. Het is nog niet nodig dat de reactie supersnel is, beter rustig! Ook belonen na iedere overgang om het positief te houden. En vooral veel overgangen maken en zo oefenen :)