[RT-P] Wildfire's Fury wil niet meer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

biesje

[RT-P] Wildfire's Fury wil niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-09 13:01

hallo allemaal,

Ik heb een Manhattan x Jasper van 6 jaar.
Ze is eigenlijk altijd al wel een moeilijke merrie geweest. heel onrustig met haar hoofd al vanaf zadelmak maken.
in de loop der jaren is dan goed minder geworden maar echt het bit aannemen deed ze eigenlijk niet.
Nu zijn er ook wat dingen voor gevallen waardoor ze maanden achter elkaar stil heeft gestaan. (ik heb een blessure gehad en zij heeft een veulen gekregen).
na dat ze 2 maanden was bij getrokken van haar veulen, ben ik het weer op gaan pakken, dit was eind zomer 2008.
Ik krijg 1 keer in de week les. en het ging steeds beter. zelfs startkaart aangevraagd in 2009.
Ik had me 5 mei j.l. ingeschreven voor de wedstrijd zo goed ging het zelfs.
maar toen ging het fout.

haar jaarling hebben we in moeten laten slapen in april en haar moeder beviel op 1 mei van een hengst.
haar moeder staat naast haar.
en eingelijk kan ik wel zeggen dat ik nu een heel ander paard heb. ik weet niet of dat komt door deze gebeurtenissen.
vanaf dat moment is ze heel kroelerig geworden, wat ze anders totaal niet was.
en met rijden is ze weer heel moeilijk geworden. ik moet nu zelfs met slof rijden om haar een beetje nageeflijk te rijden.
de hoefslag volgen is zelf niet van toepassing. als ik links wil gaat ze rechts, als ik een volte wil rent zij recht uit.
aan de longe doet ze het dan wel weer fijn met slof, zoekt ze zelfs het bit op.

ik weet eigenlijk niet meer zo goed wat ik kan doen.
als het goed is komt iemand me helpen met springen want dat vond ze normaal gesproken echt super leuk. alleen ben ik helaas nog niet kundig genoeg om hoger te gaan.

weten jullie misschien iets?
als ik mijn andere paarden ga rijden is ze bijna boos dat ik haar alleen gelongeerd heb.
Laatst bijgewerkt door biesje op 16-08-09 13:10, in het totaal 1 keer bewerkt

EllyC

Re: [RT-P] Wildfire's Fury wil niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 13:05

wat een warrig verhaal met een hoop info waar je niets aan heb.

Kort gezegd, ze is onrustig met het hoofd, niet nageeflijk, wel even geweest maar na rustperiode nu weer niet?

biesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-09 13:12

nee juist niet na een rust periode, na dat haar jaarling is overleden en haar moeder bevallen is.
ik weet alleen niet of dat er iets mee te maken had.
ik was wedstrijd klaar tot dat dit gebeurde. wedstrijd heb ik ook niet kunnen doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 13:52

Ik zou eerst proberen de merrie naast haar weg te halen. Beetje té toevallig dat het geboren worden van een nieuw veulen haar manier van lopen in de weg zit. Mocht het echt daar aan liggen, zou het gedeeltelijk moeten oplossen.

Met slof rijden is in ieder geval niet de oplossing. Wat bereik je ermee? Je trekt aan een touwtje en je paard loopt in een krul, doordat je hem onnatuurlijk in de houding trekt krijgt hij op den duur rugproblemen. Wat ik als ik jou was zou proberen is terug naar de basis. Ga er een tijdje niet op, probeer eerst weer eens longeren op te pakken. Denk bijvoorbeeld aan longeren met touwtjes of passoa. Mocht het een lichamelijk probleem zijn moet het door dat een tijdje vol te houden zichtbaar verbeteren. Daarna kan je een tandarts naar haar laten kijken. Misschien is het iets met haar tanden waardoor ze niet fijn rustig in haar hoofd kan blijven (vooral niet als jij extra druk op haar mond zet door met een slofteugel).

Als het dan echt nog niets is dan kan je verder kijken. Zorg eerst dat je weet of het probleem niet bij haar lichaam ligt voordat je overhaaste conclusies gaat trekken.

Maar stop eerst eens met die slofteugel en probeer haar actief voor je been te rijden en daardoor voorwaarts neerwaarts. Ze hoeft niet tijdens het eerste rondje al met haar hoofd tussen haar knieën te lopen, toch? ;)

Edit: Het komt wel vaker voor dat een moeder na het overlijden van haar veulen, ook al is het een jaarling, van streek is. Maar dat zou je niet moeten merken aan een onrustig hoofd en niet nagefelijk.

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 13:57

Is je merrie niet aan het tanden wisselen en heeft ze daardoor moeite met het bit?

biesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-09 16:24

ik rij heel vriendelijk met de slof ik gebruik het meer als stoot riem als ze in een keer haar hoofd omhoog gooit. verder hangt hij gewoon los.
een maand geleden zijn der kiezen gevijlt en was verder alles goed.

ik heb net weer gereden en nu drukt ze haar rug ook nog een heel erg weg en staat der hals verticaal op der lijf.
heb ook nu besloten maar te stoppen met rijden en haar helemaal te laten onderzoeken.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 16:35

Heel goed om haar te laten onderzoeken.
Wij kunnen wel van alles aandragen, maar iemand die haar in levende lijve onderzoekt zal heel andere dingen tegenkomen als wij opmerken.
Zelf zou ik denken dat het om een rug probleem gaat, maar zoals ik al zei, zonder haar te zien is het moeilijk te oordelen.
Ben benieuwd of er wat uit de onderzoeken komt!
Succes ermee in ieder geval.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 17:10

Goede beslissing :j Ben benieuwd of er wat uit kom ;) Laat je het weten?

biesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-09 17:31

ik heb zelf mijn diploma als dierenartsassistente en heb ook bij vee artsen stage gelopen.
ben zelf ook alles al na gelopen waar van ik dacht dat het aan kan liggen.
ik weet het gewoon niet meer dus dan maar zo.

iig tnx en ik laat het jullie weten.

biesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 22:02

voor mensen de die het willen volgen.

morgen komt de dierenarts langs om het onderzoek te starten.
er wordt bloed afgenomen om een bloed onderzoek te starten en mest onderzoek.

dus ben benieuwd wat er uit komt.
voorlopig is ze heel jaloers als ik de andere ga rijden.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 23:36

Je bent nu toch al gestart met onderzoek, das nooit verkeerd natuurlijk, maar het kost een bom geld.
Heel ander gedrag naar jou toe of tijdens het rijden, het zou me echt verbazen dat die gebeurtenissen daar iets mee te maken hebben, ik zou eerder denken dat jij je paard anders bent gaan benaderen , en dan krijg je idd een andere reaktie terug van je paard.
Paarden zijn geen mensen, ze verzorgen hun veulen maar als dat sterft, tjaaaaa dan is dat gewoon zo, het leven gaat verder, een klein beetje zoekgedrag en wat roepen kan wel een paar dagen duren, maar verder niks denk ik toch.
En zoals anderen hier al aanhaalden, jouw beslissing om een slof te gebruiken vind ik ook verkeerd, steek dat ding ergens diep in een kast en laat het daar, een slof is zeker daar niet voor bedoelt, en dus een verkeerd ding in dit geval.
Ga eerst even terug naar de basis, en bouw zo stelselmatig weer op.
En verder zou ik nu zeker niet gaan springen met haar, los eerst het dressuur gedeelte op en ga dan springen, niet andersom.
succes

biesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-09 19:44

vanmiddag dierenarts geweest.
ze heeft 3 buisjes bloed afgenomen.
zij denk zelf ook dat het in der hoofd zit en niet lichaamlijk is.
maar we zullen het zien als het goed is vrijdag of zaterdag de uitslag

avensis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 21:12

ik denk eerlijk gezegd dat dit gedrag niks met het verliezen van haar veulen oid te maken heeft.
Ik zou eerst eens na laten kijken of haar zadel goed past en eventueel na laten kijken door een kundige chiropractor want het lijkt er sterk op dat ze zich onttrekt aan het werk omdat ze ergens last van heeft (denk aan problemen met haar rug...)

biesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-09 21:43

rug is goed is al helemaal onderzocht.
zadel ligt ook goed.
ik zeg ook niet dat dat het is maar het is wel tipisch

biesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-09 21:26

nou eerste deel van het bloedonderzoek is binnen.
haar leverwaarden zijn te hoog.
als er verder niks uit komt start morgen de antibiotica kuur van 10 dagen.
ik ga alleen maandag op vakantie dus allemaal best vervelend

BlackDancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 09:23

succes ermee!

biesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-09 17:39

hey voor mensen die het interessant vinden.
Fury is weer beter :D
Ze had een leverontstekingen en heeft 14 dagen aan de antibiotica gezeten.
toen weer bloed onderzoek gedaan en haar leverwaarden waren weer binnen de normen.
Ik ben weer begonnen met rijden, maar moest wel van de d'arts vit.E+ bij geven.
Ze wordt nu lekker fris en fruitig.
met rijden ging het niet gelijk lekker (ook wel logisch na anderhalve maand stil staan).
Ik doe nu 2 dagen aan rechtrichten (antoine de Bodt) en ze wordt al lekker los in der lijf.

groetjes

avensis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 17:45

Gelukkig dat ze weer beter is en dat het met rijden ook al beter gaat! Succes nog verder!

girly_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 20:05

Goed nieuws !! harstikke fijn dat het weer beter gaat !
goede beslissing geweest om haar te laten onderzoeken, op deze uitslag was waarschijnlijk niemand gekomen en dit bewijst maar weer een goede DA is onmisbaar !