geen inzicht in springhoogte

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

roos888

geen inzicht in springhoogte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-09 12:04

hallo,
mijn paard is nu 4 jaar en het dressuur rijden gaat prima. ik wil nu ook beginnen met springen maar ze tilt haar voorbenen niet goed op. ik heb de tip gehad van iemand om twee balkjes stevig op elkaar te zetten(zodat ze haar benen hard stoot als ze de balkjes raakt) en daar met een flinke snelheid op af te rijden. dat ging de eerste paar keren goed maar nu blijft ze het bovenste balkje er af schoppen met haar voorbenen. ik heb al verschillende hoogtes geprobeerd maar niks helpt.
heeft iemand misschien tips voor mij?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 13:39

Zodat ze haar benen hard stoot? Wil je je paard leren springen of wil je dat ze bang/onzeker wordt van de sprong? Niet met zo'n middelen beginnen. Het paard is nog jong, geef haar een beetje ademruimte. Tuurlijk gaat ze nog niet meteen de sterren van de hemel springen.
Hoe springt ze in vrijheid? Hoe gaat ze over balkjes? Hoe hoog spring je al met haar? Ik zou met kleine hindernisjes beginnen.
Wat is je eigen ervaring als springruiter? Een jong paard leren springen is echt niet iets wat in een twee drie gaat.

Anoniem

Re: geen inzicht in springhoogte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 13:41

Grondbalk. Als ik zo jou probleem hoor, ligt er geen grondbalk voor de hindernis, die een paard helpt bij het inschatten van de hoogte.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 13:42

Inderdaad, leg eens een goede grondbalk neer vlak voor of net onder de hindernis en zorg voor goed zichtbaar materiaal zodat er niet te veel gat in de sprong zit. Een muurtje is bijvoorbeeld veel makkelijker in te schatten.

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 13:42

Haar benen hard stoten lijkt me nou niet echt bevorderlijk voor het vetrouwen.
Het is nog een jong dier. Draaf je al balkjes met haar. Hoe gaat dat?

Goofke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 13:47

ik zou inderdaad eerst een beetje uitleggen hoe je begonnen bent.
Mijn paardje van 4 heb ik eerst tig keer balkjes laten draven met mij erop. Ondertussen ook haar vrij laten springen, maar dan samen met een ervaren paard erbij die er erg veel lol in heeft. Dit ging prima!
Daarna aan het einde van die balkjes op de grond een klein kruisje. Hierdoor zit ze in het ritme en weet jij ook precies wanneer je been kunt geven om haar duidelijk te maken dat er een sprongetje komt. Om haar nu eigenlijk met opzet haar benen te laten stoten vind ik geen goede leermethode voor een paard wat het waarschijnlijk gewoon niet begrijpt.....

Saisai

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 14:14

Ik heb ook wel eens een jong paardje "leren" springen. natuurlijk doet hij dat niet in één keer goed en is het echt geen probleem dat je zo nu en dan een balkje raakt. in mijn geval gebeurde dat ook. Dus, nog een keer rustig aandraven en het paard goed laten kijken. Ik kom altijd van achterin de bak, dan kan hij goed zien wat er gaat gebeuren. In mijn geval was het paard zo geschrokken van de gevallen balk, dat hij boven de staanders uit sprong. :7 ik, op een dressuurzadel gelanceerd in de lucht, om boven de hindernis nog eens de lepel in mn kont te krijgen :D dat was niet zo handig. :+

Gelukkig was het een schatje. Hij ging rustig stil staan en deed zijn hoofd omhoog om mij terug in het zadel te duwen. :*
(want uiteraard lag ik toen ergens op zn hoofd }:0 )

Aangezien jou paardje niet reageert op het gevallen balkje, heeft het geen enkele zin dit expres te doen, dat werkt juist averechts. Straks wil hij helemaal niet meer springen, dat is pas gevaarlijk..

Ik ben het eens met de rest, een balkje ervoor. Al zal ik nu eerst weer beginnen met alleen balkjes lopen. Hij moet jou eerst weer vertrouwen. :Y)

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 14:34

Ik ben van mening dat het niet erg is wanneer een paard het hout eens flink raakt, want dan gaan ze de benen beter op tillen, maar om dat doelbewust te gaan doen??? Nee, absoluut niet de bedoeling.

Heb je je paard al eens laten vrijspringen?

roos888

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 16:28

ik ben een paar maanden geleden begonnen met balkjes lopen. geen probleem dat deed ze prima.
toen ben ik begonnen met 20 cm sprong ze ook tot dat ze uitvond dat je dat niet perse hoeft te springen. dus toen zijn we ongeveer 40 cm gaan springen en dat ging een hele tijd prima. in die tijd had ik er altijd een balkje voor.
na een paar weken af en toe zo'n sprongetje te maken begon ze haar interesse voor het sprongetje te verliezen. ze tilde haar benen niet goed meer op en toen heeft een spring instructrice dus aangeraden dat balkje stevig neer te leggen zodat ze haar benen zou stoten en het voorste balkje weg te halen zodat ze goed op moest letten. ze stoote een keer haar benen en daarna heeft ze altijd goed gesprongen.
en nu zijn we weer terug bij af want ze haar benen niet goed op.

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 17:42

Nogmaals dan; Heb je je paard wel eens laten vrijspringen?

Het is natuurlijk absoluut niet logisch om als je paard gaat weigeren op 20 cm, om dan maar 40 cm te gaan springen.

roos888

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 18:09

ze weigerde niet ze liep er overheen. haar benen gewoon heel hoog op tillend. en vrij springen heb ik wel eens gedaan. gaat soms goed soms niet.

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 18:11

Ga dan eerst vrijspringen, tot je paard dat begrijpt en leuk vind. Als je paard het niet leuk vind (let dus goed op de lichaamstaal), dan moet je het gewoon niet meer doen.

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 19:42

Volgende keer haar benen bandageren en er iets scherps onderdoen? Als ze dan haar benen stoot doet het echt zeer en dan tilt ze d'r benen echt wel op hoor! :n

Hoe kwam het in je op er daadwerkelijk naar te luisteren?
Ik denk dat jouw paard héél duidelijk aangeeft het niet te willen of nog niet aan te kunnen, dat springen. Gewoon laten zitten voorlopig. Lekker afwisselend aan het werk, een beetje balkjes draven misschien, maar ga gewoon niet verder!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 19:48

Idd, lekkere springinstructrice. Je paard wil/doet iets niet, lekker even pijn doen.
Maar goed, je hebt het geprobeerd en je hebt gemerkt dat het niet werkte. (Ik moet trouwens je paardje complimenteren voor zijn braafheid, ik ken zat paarden waarmee je hier niet mee was weggekomen.)
Teruggaan naar de basis, terug naar het balkjes draven. Als je paard niet over 20 cm springt, heeft het geen nut om hoger te gaan. Als je een klein hindernisje bouwt, leg een grondbalk en een drafbalk voor de hindernis. Hele lage in-uitjes (twee hindernissen op cavaletti-hoogte).
En de belangrijkste tip, niet te veel willen en niets forceren. Als je paard aangeeft het niet meer fijn te vinden kan je het springen beter een beetje laten rusten en pas om de zoveel tijd een klein hindernisje mee te pakken.

kaas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 19:59

misschien moet je er toch over na gaan denken om een andere instructrice te nemen :) . verder zou ik gewoon weer beginnen met balkjes draven. en een grondbalk neer leggen zoals iedereen hier zegt, verder zou ik ook veel geduld hebben, misschien begrijpt ze het nog niet .

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 13:55

Dat ie 40cm ineens niet meer aan kan geloof ik niet zo hoor, hij is eerder verveeld.
Zoek gewoon een goede instructeur. Er zijn wel meer paarden die onder de 60cm gewoon niet meer de moeite nemen om te springen en er gewoon door heen wandelen.
Iemand met verstand van zaken kan je vertellen wat er gebeurd tijdens het springen en je beter begeleiden. Een paard bewust pijn doen is geen optie, en dan heb je het nog niet eens over de risico's van het over de kop vliegen bij een vaste balk.

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 07:51

Sizzle schreef:
Dat ie 40cm ineens niet meer aan kan geloof ik niet zo hoor, hij is eerder verveeld.
Zoek gewoon een goede instructeur. Er zijn wel meer paarden die onder de 60cm gewoon niet meer de moeite nemen om te springen en er gewoon door heen wandelen.
Iemand met verstand van zaken kan je vertellen wat er gebeurd tijdens het springen en je beter begeleiden. Een paard bewust pijn doen is geen optie, en dan heb je het nog niet eens over de risico's van het over de kop vliegen bij een vaste balk.

Hier kan ik volledig in meegaan.
Ik heb nooit het nut begrepen van 100 keer over 40cm liggen springen/galoperen.
De meeste paarden worden daar echt niet beter van omdat zo'n hindernis gewoon te laag is en ze geen moeite moeten doen.Het is voor hun eigenlijk een gewone galopsprong.
Op zo'n hoogte ga je al zeker hun techniek niet verbeteren want ze maken nog geen echte sprong.

Als je jonge paard echt iets wil leren,zorg er dan voor dat er een hindernis staat die hoog genoeg is om over te springen zodat het paard z'n lichaam moet gebruiken.Leg een grondbalk en eventueel een drafbalkje.Leer je paard in-uitjes aan ,lijntjes ,hindernissen met een bakje onder,dubbelsprongen,...zodat hij iets te zien krijgt,handiger wordt en bijleert.
En een jong paard 100 keer in vrijheid laten springen heeft ook weinig zin.Ik heb paarden genoeg gezien die in vrijheid de sterren van de hemel springen met de perfecte techniek en ruggebruik en onder het zadel er niks meer van bakken...
Het is uiteindelijk toch onder het zadel dat ze het moeten doen hé!

UvantesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 15:31

Misschien moet jij op zoek naar een andere springinstructrice?

Jeska_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 15:38

ik rijd ook een 3 jarig welshje ,
heel jong ding en heb ook al een paar sprongetjes met haar gesprongen .
( heb er wel een foto van , plaats ik vanavond hier )
maar die spring ook nog beetje 'raar'.
ook jou pony is nog jong, het heeft gewoon tijd nodig .
begin eerst met balkjes en lage kruisjes/stijltjes met grondbalk
zodat je pony er plezier in krijgt
verder komt het vanzelf .

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 15:42

Ik denk dat je paard geen springpaard is...
De wil om te springen moet er van nature inzitten. Je kan wel hulpmiddelen gebruiken zoals extra zware balken, dat gaat misschien een tijdje goed, maar daarna ook echt niet meer.

Ga eerst maar eens een tijdje dressuren, en ga over een half jaar weer eens springen, misschien dat het dan beter gaat.

M_erell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 16:57

wat ook helpt bij bijvoorbeeld een steiltje is een schuine balk eronder doen. snap je wat ik bedoel? anders zoek ik wel een plaatje.

Jeska_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 17:17

Jeska_ schreef:
ik rijd ook een 3 jarig welshje ,
heel jong ding en heb ook al een paar sprongetjes met haar gesprongen .
( heb er wel een foto van , plaats ik vanavond hier )
maar die spring ook nog beetje 'raar'.
ook jou pony is nog jong, het heeft gewoon tijd nodig .
begin eerst met balkjes en lage kruisjes/stijltjes met grondbalk
zodat je pony er plezier in krijgt
verder komt het vanzelf .

Afbeelding

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 22:08

Eerst drafbalken draven. Dan cavaletti's. Dan kruisje. Dan steil. Dit kan allemaal binnen een week hoor.

En, belonen en stoppen als ze er over gaat zonder d'r benen te stoten.

- C