Dressuurmatig vond ik die optoming niet fijn rijden, ik had aanleuning maar ze was niet nageeflijk. En het is dat je 't paard redelijk goed met je zit duidelijk kunt maken welke kant je op wil. (Natuurlijk is er met dat laatste niks mis
en waarschijnlijk ligt 't puntje van nageeflijkheid ook gewoon bij mij, maar daar wil ik eigenlijk verder niet over uitweiden in dit topic, ik wil een andere issue onder de aandacht brengen.)Ik dacht, ik hobbel er maar even mee rond en dan heb ik 't ook wel weer gezien. Opzich had een een redelijk ruime draf, maar de galop was echt een wereld van verschil! Ik had een fijne rollende 3takt galop, neusje eruit ging vanzelf en ze kropte zich niet op (met dat opkroppen ben ik vooral tijdens de les bezig geweest)en de galop zat voor 't paard zijn doen ook nog best fijn. Het zou een lekker bosgalopje kunnen zijn. Het tempo zou iets zachter gemogen hebben, meer gesloten, maar ik vond het niet storend, ze was lekker voorwaarts zonder dat ik veel in mijn hand had en niet storend drammerig zoals normaal gesproken wanneer ik voor mijn gevoel 20kg in mijn hand heb. Erna was ze wel wat dribbelig in draf zoals gewoonlijk. Daarna heb ik eigenlijk weer het gewone hoofdstel in gedaan om te kijken of het misschien aan de dag zelf lag, het lome weer zeg maar. Maar de galop was weer een 'gestuiter', drammerig, had weer spierpijn in mijn armen van haar drammerigheid en weer was die niet fijn uit te zitten. Eerlijk gezegd ben ik er helemaal voor om altijd zo min mogelijk in je hand te hebben, maar ik moet bekennen dat het me in de galop bij dit paard niet altijd lukt, behalve deze keer dan! Normaal gesproken heb ik gewoon niks te vertellen weinig te vertellen en kom ik nog niet eens aan het gymnastiseren toe omdat ze gewoon stug wordt van drammerigheid (zou je zeggen ligt aan 'respect' voor de hulp terug, maar ik ben er nou al langer dan een jaar mee bezig met goede les).
Nou vroeg ik me af waar het aan kon liggen, misschien het (soort) bit? Of het bit op zich? De tandarts komt netjes ieder jaar en vorige maand is haar gebit ook netjes gedaan, dus daar zal het denk ik niet aan liggen. Normaal gesproken rijd ik met een enkelgebroken trensje, ook heb ik een dubbelgebroken trens geprobeerd (beide zowel wat smaller als breder om te kijken wat het fijnst in de mond lag) maar dat maakte eigenlijk weinig tot geen verschil qua rijden en dan met name de galop. Verder heb ik geen andere bitten en zou ook niet weten waar ik moet beginnen met 'onderzoeken' of bedenken wat misschien nog meer fijn zou kunnen zijn. Er zijn zoveel verschillende dingen van wat allemaal mogelijk is. Al heb ik wel een merotisch hoofdstel besteld om te kijken hoe dat bevalt, aangezien dat ook een redelijk goede discriminerende werking heeft, voor zover ik bitloos kan rijden...
Zodra de bak af is ga ik het wedstrijd rijden weer oppaken, helaas is bitloos dressuur rijden nog steeds geen optie bij de knhs...
Maargoed van jullie zou ik graag tips willen over wat allemaal mogelijk is/ervaringen e.d. Er zijn een legio aan bitten en waarschijnlijk nog meer mogelijkheden over wat allemaal nog meer mogelijk is...
Ook heb ik al naar mijn instructrise gemaild, al zal ze het waarschijnlijk op dit tijdsstip nog niet gelezen hebben
Alvast bedankt!