Protest met springen; maar waarom & wat te doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Protest met springen; maar waarom & wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 23:31

Ik heb een NRPS pony van 16 jaar. Een lief beest dat makkelijk in de omgang is zolang hij met respect behandeld wordt.
Bij vorige eigenaren heeft hij zowel spring als dressuurwedstrijden gereden. Op concour met springen is het altijd goed gegaan tot hij plotseling niets meer sprong. Uiteindelijk hebben ze de hoop opgegeven en zijn ze gestopt met springwedstrijden.

Ik heb Boy inmiddels 2,5 jaar (wij rijden geen wedstrijden). Toen ik hem net had ging het springen niet van een leien dakje. Als hij weigerde (omdat ie niet uitkwam of wat dan ook) was hij goed over de zeik, naaide hij er in volle galop uit & was hij de komende 10 rondjes niet rustig te krijgen. Ik vermoed dat een van zijn vorige eigenaren het weigeren met een flink pak slaag heeft geprobeerd op te lossen en dat hij daar zo angstig van werd.

Na 2,5 jaar het weigeren niet afstraffen blijft meneer heel rustig als het eens niet lukt. Tot vanavond.
Hij staat ivm ponykampen tijdelijk op een stal waar ze een heerlijke springbak hebben die we wel eens uit wilden testen. De sprongen met hekjes gingen moeizaam, maar na aandringen en 'opsluiten tussen balken' sprong hij deze uiteindelijk dan toch. En na een simpel stijltje schoot meneer ineens weg en had ik echt niéts meer te vertellen. Het leek erop dat meneer in volle galop de weg op zou springen, maar gelukkig maakte hij toch de bocht in de bak. Na 2 rondjes met mijn volle gewicht tegenhouden werd hij weer wakker en kreeg ik hem terug. Eerlijk is eerlijk, ik ben het een beetje beu dat het springen zo'n probleem is.
De pony is lichamelijk in orde en heeft goed passend tuig. Het zit dus echt tussen z'n oren. Maar wat dan de reden is? & hoe ga ik dit oplossen? Veel geduld en afwachten of toch eens een schop onder z'n kont?

Oreo

Re: Protest met springen; maar waarom & wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 23:40

Vast heel afgezaagd, maar heb je goede instructie die je regelmatig begeleid? En hoeveel ervaring heb je zelf in het springen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 00:05

Ik heb springles gehad, springcursussen gevolgd & ook in Limburg goede begeleiding :j Dus basis ervaring & begeleiding is aanwezig :j

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 06:06

Wil hij wel springen aan de longe zonder ruitergewicht? Wil hij wel natuurlijke hindernissen buiten springen? Wil hij wel met een andere ruiter springen?
Lastig te beoordelen of het een medische reden heeft (rug, voorbenen?)of dat de vertrouwensband geschaad is. Ik denk dat je stap voor stap moet uitsluiten dat je paard geen last heeft van zijn voorbenen of zijn rug en dan voorzichtig eerst aan de longe vrij springen en zo langzaam weer het vertrouwen opbouwen in springen.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 09:21

Ik denk eerder dat je erbij neer moet leggen dat deze pony niet wil springen.
Dat had Amondi ook, hij had 2 volle broers die FEI springen waren, en Amondi wilde nog niet over een sigarenkistje springen....
Jammer dan, voor de rest is het een wereldpony.

Wil jij toch springen dan moet je dat met een andere pony of paard doen. De keuze blijft dan bij jou.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 09:59

vrijspringen doet hij alleen als je hem flink achter z'n broek aanzit. Na een paar sprongen heeft ie t door en doet ie het uit zichzelf.
Over boomstammetjes buiten springt hij wel gewoon ja :j Met een andere ruiter ook niet.

Osteopaat & Fysio hebben hem nagekeken en hebben hem gezond verklaard. Daarnaast heeft diegene van wie ik les heb gehad jaren lang meegedraaid op hoog niveau springen dus ik zou denken dat zij een pony met slechte voorbenen wel zou herkennen?

Amondi: Deze pony heeft altijd heel erg veel plezier gehad in het springen & ook nu, als hij op de sprong afgaat oortjes erop & gas geven en toch net op het laatste moment uitwijken..
Opgeven is imo niet vaak een goede optie..

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 10:14

opgeven? Nee zo zou ik het niet willen zien.... maar je hebt een profiel vol staan van alles wat wel kan met deze pony... Hij lijkt notabene zelfs op de onze( zie profiel van Spottie)

Het is al bij de vorige eigenaren mis gegaan, en inderdaad, hij kan het best maar op een of andere manier lukt het niet.....

Hij is 100% gezond! Maar het is geen springpony meer..... Jammer dan.... jezelf frustreren om iets wat hij wel zou moeten kunnen( ben ik helemaal met je eens) maar wat hij niet kan of wil doen....
Paard is 16, niet echt een leeftijd waarop je hem dingen nog moet willen opdringen!

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 10:15

misschien heeft hij toch artrose in voorbenen(dan heeft hij last bij het landen) of de achterbenen(last nij het afzetten), je pony hoeft niet gelijk keupel te zijn, maar misschien heeft hij er bij bepaalde bewegingen(springen) wel last van, dat hij buiten over boomstammen wel springt, is dan waarschijnlijk omdat hij opgewonden is en adrenaline aanmaakt waardoor hij de pijn niet voelt.

het kan misschien ook zijn dat hij de balken niet goed ziet of niet weet waar hij af moet zetten, en dus zo dusdanig in de war raakt en er vandoor gaat!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 10:24

amondi schreef:
Het is al bij de vorige eigenaren mis gegaan, en inderdaad, hij kan het best maar op een of andere manier lukt het niet.....

Hij is 100% gezond! Maar het is geen springpony meer..... Jammer dan.... jezelf frustreren om iets wat hij wel zou moeten kunnen( ben ik helemaal met je eens) maar wat hij niet kan of wil doen....
Paard is 16, niet echt een leeftijd waarop je hem dingen nog moet willen opdringen!

Bij zijn laatste eigenaar sprong hij ook gewoon weer & ik heb de afgelopen 2,5 jaar ook gewoon met hem gesprongen. Maar nu hij in Limburg staat komt het probleem ineens opduiken. Ik ben er niet gefrustreerd om, ik ga alleen op zoek naar de reden erachter & een passende oplossing..
& met 16 niks meer opdringen? Hij gaat gewoon nog 16 jaar mee, dus om hem nu al overal z'n zin in te geven := Volgend jaar wil ik hem gaan beleren voor de kar, weer eens wat anders. Dat getal 16 houd dat echt niet tegen :+

Als hij artrose zou hebben zou hij na stevig crossen in het bos de dag erna toch iets laten zien aan stijf zijn of kreupel lopen.. toch?

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 10:46

Maar misschien werd het hem gewoon ff teveel door de vreemde locatie en de springbak? Dat het hem teveel aan wedstrijden rijden doet denken?
Ik zou gewoon als je weer thuis bent, op de oude manier weer eens een klein sprongetje neerzetten, die altijd goed ging, en dan kijken. Het komt op mij over alsof dit eenmalig zou kunnen zijn en hij thuis wel weer gewoon wil springen :)
Succes!

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 14:58

Hee Laura,

Ik kwam dit toevallig tegen.. Die Boy toch!! ;)
Toen jij en ik samen springles hadden weigerde hij ook wel eens he. Het was toen vooral een kwestie van vertrouwen in elkaar hebben. Wat hij nu doet is wat gecompliceerder. Ik ga met Temeraire mee dat het wellicht te maken heeft met de 'nieuwe' situatie voor hem. Daarnaast ben jij misschien ook wel een beetje gespannen op deze lokatie, voor jou is het ook anders. Het kan een combinatie van factoren zijn.
Probeer het gewoon thuis nog een keertje zonder te veel druk. Wie weet is er dan niets aan hem te merken. Als je wil kan ik wel een keertje meekijken..?

Groetjes,

Angela

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 21:49

hij is gewend aan vreemde locaties en dit is ook niet de eerste keer dat hij een springbak ziet.. normaal springt hij op vreemd terrein ook gewoon.. ik weet niet, het klinkt niet logisch :+

Blue9

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 18:40

Ik zal ook even een berichtje plaatsen hier, heb een heel andere manier dan dat Laura heeft qua rijden maar kan hier toch even neerzetten wat ik gezien heb. Tekenen van pijn kan ik er gewoon echt niet uithalen en in het begin deed hij met een simpel hekje ook echt protesteren en daarna sprong hij hem dood simpel.

Wat ik wel denk he Lau, met een kruisje probeert hij het gewoon van even proberen volle gas met de oortjes erop erop af en dan zoef, erlangs. En dan lach jij. Maar als hij het op een hekje doet vind je het ineens niet meer grappig terwijl Boy juist dan denkt '' nu heb ik wel gelijk dat ik niet spring want dit is veel erger dan een kruisje'' en dan krijgt ie ze er wel over.

Enige logische wat ik kan bedenken beetje warrig getypt maar goed, dat tussen uit naaien heb ik niet gezien kan ik niet over oordelen.

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 18:51

Ik denk dat je pony een serieus slechte ervaring gehad heeft op het gebied van springen. Een paard doet dit niet zomaar.. Je hebt het antwoord denk ik al gegeven: Vrijspringen doet hij na een tijdje wel als hij zich goed voelt, nou dan laat jij hem zich toch goed voelen onder het zadel?

Alleen lage sprongen vanuit de draf; rustig en gecontroleerd. En als hij stop dan laat je hem er vanuit stand overgaan zonder hem kei hard te gaan slaan. Is hij erover? Beloon hem zoals hij nog nooit beloond is met klopjes en aandacht... Dit blijf je doen tot hij het vertrouwen in jou/springen gevonden heeft. Hij moet terug leren dat springen ook fijn kan zijn. Maar dat hij niet zomaar kan beslissen om de afslag naar rechts of links te nemen als hij plots geen zin meer heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 19:40

Het lijkt erop dat je pony alle vertrouwen in zichzelf kwijt is met het springen. Het lijkt erop dat het dier eens een hele vervelende ervaring heeft gehad.
Je moet wel doorzetten, maar hem absoluut niet straffen. Als je hem nu gaat straffen zal hij het springen alleen nog maar meer met rottigheid gaan associëren.

Mijn tip is zoek goede begeleiding. Jij moet je pony helpen over deze angst heen te komen.

Heel veel succes!

Blue9

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 11:10

Ja maar dan vind ik toch raar dat als hij het vertrouwen kwijt is er toch volle petat met de oortjes naar voren eropaf gaat en alleen begint te kloten als er een hekje onder staat terwijl het even hoog is?

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 13:43

Misschien heeft hij iets meegemaakt vanaf een bepaald hoogte.. Ik zou vanaf nu erg gericht trainen op het springen, hiermee bedoel ik dus ook het springen en niet het 'erlangs lopen'.

Doe die kruisjes tot hij er niet meer aan denkt om nog maar 1 pas opzij te zetten. Ga er niet tegen 100/uur naartoe want dan ben je de controle volledig kwijt als hij beslist om even een ommetje te maken. Een gecontroleerde draf waarbij je hem vriendelijk opsluit tussen handen en benen. Gebruik je stem ook maar, stel hem gerust maar betuttel hem niet. Spreek hem kordaat maar niet aggressief aan.

Ik denk dat hij iets heeft meegemaakt en dat hij nu zijn 'weigerterrein' aan het uitbreiden is tot zelfs de allerlaagste sprongen.. Dat mag je niet toelaten.