Rijden zonder martingaal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

brabantse26

Rijden zonder martingaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-09 21:43

Hallo allemaal,

Na jaren met martingaal te hebben gereden heb ik besloten om hem eraf te halen, dit ivm wedstrijden en het gewoon zonder moeten kunnen. Meneer doet het redelijk, maar in draf gaat zijn neus de wolken in en zijn rug pakt helemaal vast.
Ik kan niks met hem beginnen op deze manier, hoe los ik dit op?
Groetjes,

midgie

Re: Rijden zonder martingaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 22:27

Les nemen en je meer in de techniek verdiepen.
Leer wat er gebeurd in het lichaam van het paard en ontwikkel ook jezelf.
Jammer dat je jaren met martingaal hebt gereden , voor je paard maar ook voor jezelf, want nu zul je ook bij de basis moeten beginnen.
Laat in elk geval je paard even nakijken want misschien is het wel lichamelijk dat hij zijn neus in de lucht steek, een martingaal kan na jaren gebruik behoorlijk het lichaam van je paard verpest hebben, in elk geval een heel verkeert spiergebruik.
Eerst in stap werken aan het rechtrichten, stelling buiging enz enz
Neem een goeie instructrice die jou kan leren je paard te trainen ,

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 08:53

Tja, dat betekend dus dat je basis niet goed is, cq de martingaal wrs al die tijd onjuist gebruikt/afgesteld is geweest. Les nemen van een goede instructeur en je rijvaardigheid verbeteren.

blondies

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 15:48

Ik vraag mij ook af of de martingaal dan niet al die jaren te strak heeft gezeten?? Normaal gesproken moet hij alleen inwerken als je paard echt de neus in de lucht steekt. Als je zonder rijdt sinds lange tijd zul je het in dat opzicht wel merken maar ik vind het raar dat je nu plots 'helemaal niks met hem kunt beginnen'. Ik neem aan dat er met de martingaal om toch stukken waren dat hij goed liep zonder dat de martingaal inwerkte?
Ik zou anders terug de martingaal erop zetten en hem een aantal gaatjes losser doen zodat hij echt alleen inwerkt als de neus in de wolken zit, en zo langzaam afbouwen.
Waarschijnlijk denkt het paard nu 'vrijheid blijheid' ;)
Ook zou je eraan kunnen denken om in het begin hem (los!) eraan te zetten en als hij ontspannen is de martingaal eraf halen??
Probeer en verwacht ook niet direct 'de neus omlaag te krijgen' maar probeer eerst een beetje los te werken en dan komt hij/zij als het goed is vanzelf langzaam omlaag.
Verder inderdaad: veeeeeeel figuren, tempowisselingen en hem/haar bij de les houden!
Kan me voorstellen dat het niet makkelijk is na jaren van martingaal maar als je nu weer opgeeft lukt het je straks nooit meer!
Veel succes.

Kiki_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 16:45

Martingaal zou normaal niet moeten. Tenzij je paard anders onhandelbaar of iets dergelijks is, zodat je hem misschien wat meer kunt beheersen. Maar voor 'ontspanning/aanleuning' doet een martingaal niks. Als je paard nu dus zijn hoofd omhoog doet, is er zoals eerder gezegd waarschijnlijk wat mis in je basis. Vooral met je been rijden, als je nog wel kunt sturen zou ik niet teveel op het hoofd letten maar eerst werken aan de hulpen en hem ontspannen krijgen.

Les nemen lijkt me ook niet verkeerd?

Dyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 16:51

kiekjee schreef:
Martingaal zou normaal niet moeten. Tenzij je paard anders onhandelbaar of iets dergelijks is, zodat je hem misschien wat meer kunt beheersen. Maar voor 'ontspanning/aanleuning' doet een martingaal niks. Als je paard nu dus zijn hoofd omhoog doet, is er zoals eerder gezegd waarschijnlijk wat mis in je basis. Vooral met je been rijden, als je nog wel kunt sturen zou ik niet teveel op het hoofd letten maar eerst werken aan de hulpen en hem ontspannen krijgen.

Les nemen lijkt me ook niet verkeerd?

Helemaal mee eens! Ik rijd vaker met martingaal maar deze heeft totaal geen inwerking als mijn paard gewoon mee werkt. Ook als hij zijn neus net eruit duwt komt hij nog niet in de martingaal. Pas bij hevig verzet komt de martingaal in werking.
Les nemen lijkt mij een slimme beslissing!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 18:08

Waarom dan een martingaal als je paard meewerkt, de keren dat hij niet meewerkt , ligt de fout niet bij jezelf dan??