Geen contact boven de sprong

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

monica08

Geen contact boven de sprong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-09 19:24

Hallo mede bokkers! :wave:

Toch eens rondvragen hoe ik dit kan verbeteren. Zoals de titel al zegt, zodra ik mee ga geven boven de sprong, heb ik geen contact. Geef ik niet mee, heb ik wel contact.
Zo iets als dit:
Afbeelding

En hier geef ik niet mee waardoor ik wel contact houd:
Afbeelding

Verder heb ik geen les, hoop dat ik binnenkort wel eens een springlesje mee kan rijden!

Nou bokkers, kom maar op met tips hoe ik dit kan verbeteren!

Alvast bedankt!
Groetjes Monica

Sim

Re: Geen contact boven de sprong

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 19:30

Meegeven op de sprong is niet je handen losgooien en daarmee alle contact met de mond van je paard verbreken! Zoals op de eerste foto het geval is. Waarschijnlijk kwam je ook een tikje dicht onder de sprong waardoor je paard een beetje in elkaar kruipt om extra op te kunnen springen.

Meegeven is een kwestie van je onderarmen langer maken/uitschuiven zodat je paard je hand volgt, lengte maakt en het contact behoudt.

Wat ik op de onderste foto zie is zo slecht nog niet hoor! Ellebogen iets meer aansluiten en dan je onderarmen (voor je gevoel) langer maken

Bopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 19:31

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 14:26

Inderdaad met je handen mee schuiven over de manenkam zodra je paard zijn nek lang maakt. Zo houd je wel contact maar gooi je niet de teugels los.

Stippel__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 13:37

Teugels meegeven zoveel als je pony nodig is, aanvoelen hoever je pony de neus naar voren doet. dit klinkt makkelijker dan het is, dat weet ik, haha. misschien je teugels iets korter maken?

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 20:20

contact verliezen boven de sprong is geen ramp. beter de teugels in een boogje dan dat je je paard in de mond trekt.

Je moet er wel op letten als je het contact verliest op de sprong, dat je dan in de landing niet te ruw het contact weer oppakt.

Je kunt het beste je handen langs de hals richting de mond doen, als je je handen op de manenkam houd, dan moet je ze veel verder naar voren steken en zul je het bit eerder omhoog in de mond trekken.

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-09 13:28

Bedankt allemaal voor de reacties! :)
Heb vorige week geprobeerd om contact te houden en als het ware mijn onderarmen uit te schuiven, maar dat ging nog helemaal niet goed. Had nog teveel druk op de teugels en zodra ik wat meer gaf was het contact weer weg..
Blijven oefenen denk ik dan maar! :)

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 15:14

Oefenen is altijd goed ;) Jullie komen er wel hoor :D