Problemen met doorzitten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

elude

Problemen met doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-09 18:23

Ik heb problemen met doorzitten, krijg dan vaak steken in mijn middel en pijn in mijn buik.
Ik heb uiteraard goede les en krijg er goede instructrie over maar ik ben toch benieuwd of niet iemand
hier op bokt een handigheidje of wat dan ook weet voor mijn doorzit probleem..

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 18:27

Dat kan liggen aan of je net gegeten hebt, of misschien je ademhaling & vochttekort. Ik heb dit ook soms..

elude

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-09 18:58

Sissi87 schreef:
Dat kan liggen aan of je net gegeten hebt, of misschien je ademhaling & vochttekort. Ik heb dit ook soms..

Wat is hier aan te doen?

eef_w

Re: Problemen met doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 19:04

aha ik kijk ff mee want ik heb dit ook heel vaak!
ik heb nu wel een betere zit omdat ik veel zonder zadel ben gaan rijden en toen moest ik wel alleen ik hou draven of galoperen zonder zadel dan echt niet lang vol dan krijg ik ook echt steken. een vriendin van mij zegt dat het mischien ook wel komt omdat ik me dan teveel aanspan misschien doe jij dit onbewust ook wel? maar zonder zadel draven is wel een goeie oefening voor je zit.

katje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 19:05

Kan het eventueel iets conditioneels zijn? Krijg je het na een lange tijd doorzitten?

elude

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-09 19:30

katje80 schreef:
Kan het eventueel iets conditioneels zijn? Krijg je het na een lange tijd doorzitten?

Ik krijg het na heel even doorzitten al.. ik denk dat ik mijn buikspieren dan teveel aanspan.
En ik ga daarbij ook aan mijn armen 'hangen' als je begrijpt wat ik bedoel.
Dus ik denk niet dat het aan mijn conditieligt maar aan de manier van zitten ofzo?

Saleentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 19:46

Ik heb er altijd last van! bij alles wat ik doe! Nu gelukkig niet meer, omdat ik normaal adem. Eerst adem je heel onregelmatig zonder dat je het door hebt. Als je gaat concentreren op je adem in door neus. Uit door mond. Dan krijg je het niet en het gaat over! Misschien is dat het en houdt het zo op! iedergeval wel bij mij!!

Succes!! :D

Estribo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 19:48

ik heb ook vaak steken met rijden, weet niet precies waar door het komt, zou kunnen als ik net gegeten heb of gedronken heb..
Je kunt het doorzitten ook oefenen door zonder beugels te rijden. Of kleine stukjes doorzitten (bijv.. 4 passen) en weer lichtrijden (ook 4 passen) Dat je niet blijft zitten totdat het ongemakkelijk voor je wordt, maar zo oefen je het en is het voor jou ook makkelijker. en probeer ontspannen te zitten.
Ik had eerst ook dat ik moeilijk door kon zitten op mijn andere pony, maar dat gaat nu ook goed. :)

hennyvanamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 19:50

je kunt dit goed oefenen door adem technieken uit te oefenen, ga lekker relax zitten adem door je neus en adem rustig uit door je mond[mond in een tuut vormen als je uit ademt dit herhaal je tijdens het door zitten succes geleverdt hi,hi.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 20:48

Ik kreeg het altijd als ik wel gegeten had, dus ben maar gewoon gestopt met eten ;-)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 09:45

denk dat het toch eerder een rijtechnische fout is.
waarschijnlijk is het doorzitten nog niet zo vanzelsprekend voor jou en span je nog teveel aan, krijg je teveel schokken omdat je nog niet genoeg meebeweegt.

Ik ben opgegeven moment zonder zadel gaan rijden omdat mijn zadel niet meer pastte en moest dus wel doorzitten, nou heb ik ook zo'n fijne tuiger die heerlijk hoog opgooit in de draf^^

Helaas is het gewoon oefenen oefenen oefenen, en blijven ontspannen:) Hoe meer je ontspant en dus beter meebeweegt, hoe minder schokken jouw lichaam krijgt en hoe minder steken:)

Teugels losgooien dus armen rustig laten hangen en gewoon goed op je ademhaling letten/liedjes zingen oid.

ggit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 09:49

bij mij is het echt eten en ademhaling - als ik vlak voor het rijden gegeten heb, krijg ik geheid steken bij het doorzitten (en al best snel).
of als ik te geconcentreerd ben op een oefening die niet goed gaat, en ik vergeet adem te halen (meestal span je dan ook spieren in je buik of rug): bingo.

wintepint

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 10:08

heb ik ook, nu eet ik twee uur vantevoren niks meer

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 10:18

Bij mij had het destijds met leeftijd te maken, maar waarom? :o
Tussen 12 - 20 jaar regelmatig last ... vooral t/m m'n 16e. Later overheen gegroeid blijkbaar :)

WendyxSenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 14:17

Ik heb het ook!
Mijn instructrice zegt dat het komt dat je verkeerd ademt als je op het paard zit.
Het beste is gewoon door de neus inademen en door de mond weer uit.
Het helpt bij mij wel iets beter maar niet helemaal!!

fienaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 14:21

Ik heb het ook gehad, maar dat was conditioneel... Ik had een half jaar niet gereden of gesport... ivm operatie...
toen ben ik heel langzaam aan gaan opbouwen, met zelfs na 5 minuten stappen een dag last en pijn van de spierpijn !
toen een hele tijd later ging het weer, en ben ik erbij naar de sportschool gegaan, en nu is het over =)

Saisai

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 14:23

ik wist niet eens dat dat kon joh.. :\

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 16:18

Ik heb het ook ja. Maar ik heb altijd een steengoede conditie gehad en daar lag het niet aan.
Bij mij was het vaak dat ik onbewust vergat goed te ademen. Als je onthoudt diep in en uit te ademen gaat het vaak beter.
Het haalt niet de volledige pijn weg maar we de scherpe randjes eraf.

hope1898

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 15:59

elude schreef:
Ik heb problemen met doorzitten, krijg dan vaak steken in mijn middel en pijn in mijn buik.
Ik heb uiteraard goede les en krijg er goede instructrie over maar ik ben toch benieuwd of niet iemand

Steken in je middel en pijn in je buik kan komen door het onbewust "vastzetten" van je ademhaling.
door het blijven doorzitten ga je je lichaam waarschijnlijk onbewust spannen en je ademhaling wordt dan oppervlakkig. Heel belangrijk is de goede manier van ademhalen waardoor je ontspannen kan blijven en met de beweging van je paard kan meegaan. het inademen door de neus en uitademen door je mond (rustig uitblazen) helpt al veel maar de basis van het ademhalen is buikademhaling. Als je inademt maak je een bolle buik, budda-buikje, en als je uitademt maak je een platte buik. Veel succes!

http://www.padany.nl
"In harmonie trainen met je paard"

_Tine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 16:01

Ok het kan wel een domme reactie zijn.. Maar wat denk je van doorzitten zonder stijgbeugels..

Dan kun je makkelijker je evenwicht bewaren omdat je nog in het zadel zit, maar kan niet zomaar gaan steunen omdat je je stijgbeugels niet aanhebt..

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 18:56

padany schreef:
elude schreef:

Steken in je middel en pijn in je buik kan komen door het onbewust "vastzetten" van je ademhaling.
door het blijven doorzitten ga je je lichaam waarschijnlijk onbewust spannen en je ademhaling wordt dan oppervlakkig. Heel belangrijk is de goede manier van ademhalen waardoor je ontspannen kan blijven en met de beweging van je paard kan meegaan. het inademen door de neus en uitademen door je mond (rustig uitblazen) helpt al veel maar de basis van het ademhalen is buikademhaling. Als je inademt maak je een bolle buik, budda-buikje, en als je uitademt maak je een platte buik. Veel succes!

Klopt helemaal. De steken komen doordat er nieuwe rode bloedcellen in je bloed worden gestort. Deze zijn nodig voor zuurstof-transport. Je hebt deze nodig of
- omdat je vergeet te ademen en je spieren onvoldoende zuurstof krijgen
- of omdat je je spieren te hard aanspant, waardoor ze meer zuurstof nodig hebben om aangespannen te blijven

Ontspannen is hier dus sleutel. Buikademhaling doet hier al heel veel voor. Check ook of je hals, schouders en bekken los zijn, dus draai je nek, zwaai met je armen en wiebel met je bekken ;)

Succes!