ik ben bezig mijn vierjarige haflinger merrie in te rijden, nu is mijn vraag wanneer de eerste keer erop?
ik ben haar nu nog aan het zadel aan het laten wennen enzo, maar ik wil haar eerst wat sterker hebben, met wat meer spieren voor ik er op ga. dit kan ik gewoon opbouwen door longeren en werken aan de hand, dat is geen probleem.
maar ze kan soms nog wat onberekenbaar uit de hoek komen, het ene moment is ze zo mak als een lammetje en soms ineens explodeert ze en spurt alle kanten op met vier benen van de grond
beetje eng dus om daar zomaar op te kruipen
maar nu is de vraag, eerst trainen tot ze wat kracht en conditie opgebouwd heeft, of juist niet teveel conditie omdat ze dan het 'gek doen' langer volhoudt. ik ben nog maar net begonnen met serieus trianen, en ik heb nog wel hoop dat dit gekke nog wel overgaat na een tijdje training, ook probeer ik altijd haar trainingen interessant te houden want ze is er 1 die zich al na 10 minuten dezelfde rondjes stappen/draven gaat vervelen, best lastig moet ik zeggen om elke keer wat nieuws te verzinnen zodat ze haar aandacht er bij houd, maar het gaat aardig, de ene keer is het longeren, de andere keer grodnwerk, dan is het kunstjes oefenen (voetje geven, spaanse pas, kan ze nog niet maar ben er mee bezig) of schriktraining, over plastic/matras lopen enzovoort. ik train haar om de dag, en soms ook wel 2 dagen achter elkaar niet en dan weer wel, wil haar niet overbelasten en anders gaat ze zich nog meer vervelen op het trainen (heb ik al eens meegemaakt en resulteerde dat ik een uur achter haar kon lopen in de wei als ik met halster aankwam om te trainen) nu komt ze gewoon als ik roep en wil ze graag mee om met me te werken, maar moet wel mn uiterste best doen om het interessant te houden.ben benieuwd naar jullie mening, zelf ben ik wel van mening dat ze wel wat kracht en conditie nodig heeft voor ik er op kan, maar ben dan ook wat angstig dat als ze dan maf gaat doen dat 'eindeloos'(voor mijn gevoel) volhoudt. en als ze minder conditie heeft is ze sneller moe en stopt ze sneller.

hoe meer conditie hoe makkelijker ze me er af krijgt.
, deed geen stap verkeerd gewoon een rondje gestapt aan de longe, en ze deed niks. uiteraard goed beloond, en misschien ga ik er de volgende keer zelf wel op.
ben best trots dat ze zo braaf was.
ik probeer haar heel rustig te houden en eerst te laten stappen en eerst gaat dat goed maar dan ineens boem spring spring en dan is weer klaar, daarna doet ze het niet meer. teveel energie misschien, maar denk ik eigenlijk niet, want ze staat dag en nacht buiten in de paddock/weidde en heeft voldoende ruimte enzo om te rennen, niet dat ze dat uit zichzelf doet