scheef dribbelen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lovefenny

scheef dribbelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 21:16

De laatste tijd wel erg veel problemen met rijden voor mij, maargoed, de laatste nu even :+
als ik een buitenrit maak met mijn paard, dan gaat dat bijna altijd zonder problemen.
maar wanneer ik bijna weer bij stal ben, begint ze enorm te dribbelen en gaat ze helemaal overdwars lopen.
dat dribbelen is af en toe wel irritant, maar is niet echt vreselijk ofzo, maar dat scheef lopen is heel vervelend.
doet ze namelijk ook op de weg, en als er dan mensen langs moeten dan krijg je haar gewoon niet recht en kunnen ze er niet langs.
ze loopt compleet ontspannen verder, maar blijft maar met dr kont naar binnen lopen.
naar beenhulpen luistert ze dan niet. teugels strakker en binnenbeen geven werkt niet.
wat kan ik hier aan doen?

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 21:17

een andere weg richting jou stal nemen?
geef je altijd gelijk voer als je terug bent?

lovefenny

Re: scheef dribbelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 21:58

het maakt niet uit welke weg ik neem, als hij weet dat hij dicht bij huis is, begint hij.
paard wordt niet direct gevoerd. staat meestal gewoon op de wei, dus als ze al voer bij krijgt, is dat alleen in de winter.
er is dus niet echt een reden voor ;)

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 22:01

euhm oke, doet die dat ook als je met meer paarden na buiten gaat'?
mij paard is ook op de terug weg altijd wat sneller en dribbelt ook wat maar gaat niet scheef lopen ofzo bij hem helpt het als ik hem even stil zet, maar misschien word jouwe daar drukker van

lovefenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-09 12:47

maakt niet uit of ze alleen is of met anderen, ze doet het altijd.
stil zetten dan wil gewoon niet, gaat ze achteruit en heel erg dribbelen op de plaats. ik kan haar wel langzamer laten gaan, maar ze blijft scheef en dribbelen

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 21:40

Oeh bekend probleem. Mijne doet/deed het zelfde.

Ik neem aan dat het niet uitmaakt of je nou links of rechts loopt?
Een paard heeft namelijk meestal 1 kant waar ze sneller op reageren (op been en zweep)
als je zorg dat die kant naar binnenvalt als ze het doet en dan met de zweep proberen
bij te tikken (nee je hoeft niet kijhard te slaan maar gewoon bij tikken). Daarbij ook het hoofd
de kant op zetten waar zijn/haar kont heen gaat (naar de weg dus).

Bij mij heeft dit geholpen en het dribbelen heb ik soms nog wel maar
hij gaat eigenlijk nooit meer scheeflopen. Soms probeert hij het als
er vervoer aan komt omdat hij een keer meer ruimte kreeg omdat hij
riskant met zijn kont de weg op ging terwijl er een auto kwam
maar als ik hem gelijk erbij houd en hem een beetje voor ben
(zijn kont meer de andere kant op vraag) is het ook gelijk goed en loopt hij
recht door. Hoop dat je paardje hier wel op reageert bij mij werkte het wel :D

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 07:53

Zin heel veel paarden die een tandje versnellen als ze richting sta; gaan, daar is het vertrouwde, zeker als ze niet voor 100 % op hun ruiter vertrouwen.
Zou zeggen ga lekker eens aan de slag met grond werk en wandel eens gewoon aan het halster buiten.
De teugel strakker is voor veel paarden ook een bedreiging waardoor ze ook gaan dribbelen, hoe strakker te teugel hoe groter de pijnprikkel in de mond word en daar worden ze ook weer onrustiger van.
OOk kan het zijn dat jij onbewust dingen gaat verzinnen wat er kan gebeuren als er iemand aan komt, dat geef je door aan je paard, een paard spiegelt nu eenmaal.
Dus zoek in de eerste instantie eens wat jij zelf fout doet en probeer dat te verbeteren, of stap op de terug weg gewoon af , want ik neem aan dat hij wel netjes achter je blijft lopen als je er voor loopt?

lovefenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-09 18:01

@Shanedow: het maakt inderdaad niet uit aan welke kant ik loop, maar ze draait wel altijd haar kont naar links en nooit naar rechts. als ik haar hoofd dezelfde kant op zet als de kont op gaat, gaat ze gewoon met haar hele lijf verder naar links lopen. been is ze oostindisch doof voor. maar wel bedankt voor de tip, sowieso denk ik dat het wel goed is om elke keer als dr kont ook maar een klein stukje opzij gaat direct weer te corrigeren. misschien dat ze het dan door heeft.
@midgie: bedankt voor de reactie, grondwerk ben ik al een beetje mee bezig, omdat mijn paard gewoon doet en laat waar ze zin in heeft en het maakt dan niet uit of er iemand op zit of niet, als zij zin heeft om te luisteren, wat meestal het geval is, dan doet ze dat en is ze gewoon een lief paard, maar als ze het ergens niet mee eens is, dan gebeurt het ook gewoon niet. ik heb de teugels vrijwel altijd los, juist als ze dribbelt probeer ik dat ook te doen zodat ze niet gespannen wordt en alsnog meer gaat dribbelen. normaal gesproken loopt ze namelijk rustiger met een langere teugel, maar in dit geval dus niet. het kan best zijn dat het ook aan mezelf ligt omdat ik weet dat ze het weer gaat doen en anders ga zitten oid. maar die tip van wandelen en veel grondwerk ga ik wel meer opvolgen, dankje!

KIMMM___

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 11:09

dit probleem ken ik ook , en heb dan ook mee gelezen met het topic , ik ga de tips ook zeker uitproberen!